Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2013, 19:12   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.517
Standaard eindelijk een maatregel tegen niet-verzekerden

Om een of andere reden raakte men in Belgie niet aan een echt struktureel opsporings- en vervolgingssysteem tegen diegenen die niet-verzekerd rondrijden met de wagen...(het zouden er tot 100 k kunnen zijn!!!)...

Wij,de verzekerden betaalden feitelijk aanzienlijke delen van de schade die zij veroorzaakten.

Een eerste voorname stap is gezet:
Bij de autokeuring moet men de groene kaart(de verzekeringskaart) kunnen voorleggen.Indien niet wordt uw wagen technisch gekeurd maar komt er een melding op de kaart en de overheid zal regelmatig een lijst krijgen van "zondaars"...
Blijkbaar zal men nog een kans krijgen om zich te regulariseren en anders......boete..rechtbank....enz....

Maar nu allemaal systematisch (tenzij je ervoor kiest om de wagen ook niet meer te laten keuren....)in plaats van ad-hoc(toevallige controle)
Men weze gewaarschuwd


Het is het begin van het einde voor de profiteurs!

Laatst gewijzigd door kelt : 1 november 2013 om 19:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2013, 19:26   #2
Rollercoaster
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 september 2012
Berichten: 726
Standaard

Ze hebben nog geen tijd om de flitsboetes te verwerken... Laat staan dat ze de niet-verzekerden zullen kunnen aanpakken.
Mooi op papier maar in de praktijk...
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2013, 21:05   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.259
Standaard

Iemand die het niet nodig vindt zich te verzekeren zal volgens mij ook niet naar de technische controle gaan als de tijd daar is.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2013, 22:58   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik vind dat een flut-maatregel.

De mijne is veel beter.

Het bestaat nu reeds: als je je nummerplaat aanvraagt, dan moet de verzekering daar een stickertje op plakken, hetgeen bewijst dat je een verzekering hebt.

Wel, die verzekering is en blijft verantwoordelijk voor die nummerplaat op die auto, tot twee maanden nadat zij aan de centrale computer van Verkeerswezen heeft laten weten dat de klant niet meer betaalt.
Natuurlijk moet een nieuwe verzekering tijdig laten weten dat zij het contract overgenomen hebben.

In real time worden de flikken verwittigd van een aankomende non-verzekering.
Als het spellement niet tijdig in orde gebracht wordt, moeten de flikken alle flitscontroles stopzetten, en eerst die auto gaan zoeken om er klemmen op te zetten.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 11:41   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Iemand die het niet nodig vindt zich te verzekeren zal volgens mij ook niet naar de technische controle gaan als de tijd daar is.
Zo is dat. Brengt dus weinig of geen zoden aan de dijk.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 2 november 2013 om 11:43.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 11:52   #6
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Iemand die het niet nodig vindt zich te verzekeren zal volgens mij ook niet naar de technische controle gaan als de tijd daar is.
Ge hebt 500 % gelijk.

Het is een maatregel om de prijs van de TC te kunnen opdrijven ....oogverblinding
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 11:53   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Alle beetjes helpen, dit komt natuurlijk 20 jaar te laat.

Het Europees buitenland doet het al járen voor hoe het veel beter kan.
Elke keer als Be een nieuw n°plaatsysteem invoerde (3 op 20 j ?) was een gemiste kans meer.

In D kan een (toevallige) politieagent met een blik op de nummerplaat zien of de auto verzekerd en (nog geldig) gekeurd is (vervaldatum).

Daarnaast ook of de auto vreemd is in de streek (welke deelstaat en plaats inschrijving (letters voor de 2 stickers)), wat voor iedereen meer voordelen biedt als men denkt, zelfs als hoffelijkheid in het verkeer van toepassing is.


Hinteres deutsches Kfz-Kennzeichen aus dem Landkreis Rastatt (Baden-Württemberg)

http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Ken..._(Deutschland)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2013 om 12:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 12:14   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat een flut-maatregel.

De mijne is veel beter.

Het bestaat nu reeds: als je je nummerplaat aanvraagt, dan moet de verzekering daar een stickertje op plakken, hetgeen bewijst dat je een verzekering hebt.

Wel, die verzekering is en blijft verantwoordelijk voor die nummerplaat op die auto, tot twee maanden nadat zij aan de centrale computer van Verkeerswezen heeft laten weten dat de klant niet meer betaalt.
Natuurlijk moet een nieuwe verzekering tijdig laten weten dat zij het contract overgenomen hebben.

In real time worden de flikken verwittigd van een aankomende non-verzekering.
Als het spellement niet tijdig in orde gebracht wordt, moeten de flikken alle flitscontroles stopzetten, en eerst die auto gaan zoeken om er klemmen op te zetten.

.
Vrachtvoertuigen moeten een sticker op hun raam hebben, als bewijs dat ze gekeurd zijn.
Het is heel eenvoudig en betaalbaar om dit voor alle voertuigen in te voeren en tegelijk ook een sticker te laten aanbrengen dat het voertuig verzekerd is.
Dit hoeft zelfs niet op de voorruit zoals de sticker van de technische controle, maar kan gewoon op de nummerplaat.

Maar het probleem met verzekeringen voor voertuigen ligt veel moeilijker.
Zo betaald mijn ex-schoonmoeder van 75 nog geen 1/4 van wat mijn zoon van 21 moet betalen aan verzekering voor hetzelfde voertuig. Maar mijn ex-schoonmoeder heeft haar rijbewijs reeds meer dan 55 jaar en mijn zoon heeft het nog maar 3 jaar.
Spreken we echter over rij-ervaring dat kom je heel anders uit.
Mijn zoon heeft namelijk reeds meer dan 200.000 km gereden en mijn ex-schoonmoeder kan nog geen wagen starten, door gebrek aan ervaring.
Daarnaast zijn veel voertuigen op naam van één bestuurder verzekerd en is de verzekering dus niet geldig als derde met het voertuig rijden.
Zo kan het plots voorkomen dat jou voertuig, volledig in orde met verzekering en keuring, plots een onverzekerd voertuig is, gewoon omdat je kind achter het stuur zit en deze niet als mogelijke bestuurder is doorgegeven aan de verzekering.
Het verschil kan oplopen tot meer dan 5000euro per jaar, afhankelijk van het voertuig en verzekeringsmaatschappij.

Een controle van de papieren bij technische keuring is dus totaal waardeloos, want niet alleen het voertuig, maar ook het type polis moet gecontroleerd worden en ekle mogelijke bestuurder.

Daarnaast is je voertuig ook een onverzekerd voertuig als je te veel gedronken hebt, je polis dekt namelijk geen schade vanaf het ogenblik dat je de plaatselijke maximum promille overschrijd bij een controle. De reden waarom er bij ongevallen vaak geen test daarop word uitgevoerd.

Laatst gewijzigd door Jantje : 2 november 2013 om 12:17.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 12:23   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Ge hebt 500 % gelijk.

Het is een maatregel om de prijs van de TC te kunnen opdrijven ....oogverblinding
Je kan ook per maand of per kwartaal betalen bij de verzekeringen, je krijgt dan een papier dat slechts 3 maanden geldig is.
Veel van de voertuigen die naar de technische controle moeten, worden vaak slechts voor 1 jaar ingeschreven en verdwijnen dan. Sommige vertrekken naar het buitenland, andere naar de schroot, maar er zijn er ook die zo blijven rondrijden.

En veel van de onverzekerde voertuigen zijn zelfs niet eens ingeschreven en rijden met nummerplaten van een ander voertuig rond, soms gestolen, soms gewoon vervalst, soms oude nummerplaten die men nooit heeft binnen gestuurd.

En er zijn voertuigen die slechts 1 maal naar de technische keuring gaan en daarna nooit meer moeten gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 12:36   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om een of andere reden raakte men in Belgie niet aan een echt struktureel opsporings- en vervolgingssysteem tegen diegenen die niet-verzekerd rondrijden met de wagen...(het zouden er tot 100 k kunnen zijn!!!)...

Wij,de verzekerden betaalden feitelijk aanzienlijke delen van de schade die zij veroorzaakten.

Een eerste voorname stap is gezet:
Bij de autokeuring moet men de groene kaart(de verzekeringskaart) kunnen voorleggen.Indien niet wordt uw wagen technisch gekeurd maar komt er een melding op de kaart en de overheid zal regelmatig een lijst krijgen van "zondaars"...
Blijkbaar zal men nog een kans krijgen om zich te regulariseren en anders......boete..rechtbank....enz....

Maar nu allemaal systematisch (tenzij je ervoor kiest om de wagen ook niet meer te laten keuren....)in plaats van ad-hoc(toevallige controle)
Men weze gewaarschuwd


Het is het begin van het einde voor de profiteurs!
Waarom al die omwegen.
Je koopt een auto.
Je laat je verzekeren.
Met deze verzekering laat je de wagen inschrijven.
Bij de inschrijving krijg je een plaat.
Al deze gegevens gaan in een databank

Stel je betaald je verzekering niet meer.
De verzekeraar geeft dit in in de databank.
Politie krijgt een seintje van de databank.
Politie brengt een bezoekje aan de onverzekerde.
Geen goede uitleg is auto in beslag nemen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 12:38   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vrachtvoertuigen moeten een sticker op hun raam hebben, als bewijs dat ze gekeurd zijn.
Het is heel eenvoudig en betaalbaar om dit voor alle voertuigen in te voeren en tegelijk ook een sticker te laten aanbrengen dat het voertuig verzekerd is.
Dit hoeft zelfs niet op de voorruit zoals de sticker van de technische controle, maar kan gewoon op de nummerplaat.

Maar het probleem met verzekeringen voor voertuigen ligt veel moeilijker.
Zo betaald mijn ex-schoonmoeder van 75 nog geen 1/4 van wat mijn zoon van 21 moet betalen aan verzekering voor hetzelfde voertuig. Maar mijn ex-schoonmoeder heeft haar rijbewijs reeds meer dan 55 jaar en mijn zoon heeft het nog maar 3 jaar.
Spreken we echter over rij-ervaring dat kom je heel anders uit.
Mijn zoon heeft namelijk reeds meer dan 200.000 km gereden en mijn ex-schoonmoeder kan nog geen wagen starten, door gebrek aan ervaring.
Daarnaast zijn veel voertuigen op naam van één bestuurder verzekerd en is de verzekering dus niet geldig als derde met het voertuig rijden.
Zo kan het plots voorkomen dat jou voertuig, volledig in orde met verzekering en keuring, plots een onverzekerd voertuig is, gewoon omdat je kind achter het stuur zit en deze niet als mogelijke bestuurder is doorgegeven aan de verzekering.
Het verschil kan oplopen tot meer dan 5000euro per jaar, afhankelijk van het voertuig en verzekeringsmaatschappij.

Een controle van de papieren bij technische keuring is dus totaal waardeloos, want niet alleen het voertuig, maar ook het type polis moet gecontroleerd worden en ekle mogelijke bestuurder.

Daarnaast is je voertuig ook een onverzekerd voertuig als je te veel gedronken hebt, je polis dekt namelijk geen schade vanaf het ogenblik dat je de plaatselijke maximum promille overschrijd bij een controle. De reden waarom er bij ongevallen vaak geen test daarop word uitgevoerd.
Stickertjes zijn vervalsbaar.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 13:19   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Stickertjes zijn vervalsbaar.
Alles kan vervalst worden, zelfs de gegevens in de kruispuntbank.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 14:57   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.517
Standaard

Het blijft natuurlijk opvallend dat de overheid,alhoewel ze iedere bezitter van een wagen die op de weg komt (met nummerplaat dus?)VERPLICHT om een verzekering te hebben,niet ZELF initiatieven neemt om dat ook op te volgen.

Het is niet helemaal netjes om te verwachten dat privé-firma's(keuringscentra's en verzekeraars)dat allemaal gratis gaan doen....
We zouden het onaanvaardbaar vinden dat verzekeraars ons gaan aanschrijven nadat ze "ontdekt" hebben dat wij wel een auto hebben maar niet verzekerd zijn,we zouden het eigenlijk een inbreuk op onze privacy gaan vinden.

We zouden het ook raar vinden dat een keuringscentrum onze niet-verzekerde wagen zou "inhouden"...iets wat enkel politiediensten zouden mogen doen.

Een beetje advocaat maakt daar in de kortste keren brandhout van.
Zie je,het huidige initiatief waar dit draadje mee gestart is,is in ieder geval een stap in de goede richting....Maar het toont ook aan hoe "onaf" onze wetgeving wel is..Er wordt door de wet constant van alles "bijgelepeld" richting politie en justitie en men is dan verbaasd dat er zoveel "fouten" zijn....

Laatst gewijzigd door kelt : 2 november 2013 om 14:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 15:29   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het blijft natuurlijk opvallend dat de overheid,alhoewel ze iedere bezitter van een wagen die op de weg komt (met nummerplaat dus?)VERPLICHT om een verzekering te hebben,niet ZELF initiatieven neemt om dat ook op te volgen.

Het is niet helemaal netjes om te verwachten dat privé-firma's(keuringscentra's en verzekeraars)dat allemaal gratis gaan doen....
We zouden het onaanvaardbaar vinden dat verzekeraars ons gaan aanschrijven nadat ze "ontdekt" hebben dat wij wel een auto hebben maar niet verzekerd zijn,we zouden het eigenlijk een inbreuk op onze privacy gaan vinden.

We zouden het ook raar vinden dat een keuringscentrum onze niet-verzekerde wagen zou "inhouden"...iets wat enkel politiediensten zouden mogen doen.

Een beetje advocaat maakt daar in de kortste keren brandhout van.
Zie je,het huidige initiatief waar dit draadje mee gestart is,is in ieder geval een stap in de goede richting....Maar het toont ook aan hoe "onaf" onze wetgeving wel is..Er wordt door de wet constant van alles "bijgelepeld" richting politie en justitie en men is dan verbaasd dat er zoveel "fouten" zijn....
Je hebt het hier wel over Belgistan he, het land waar men politiek enkele is gedaan krijgt als men compromissen sluit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 15:31   #15
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Iemand die het niet nodig vindt zich te verzekeren zal volgens mij ook niet naar de technische controle gaan als de tijd daar is.
dat was ook mijn eerste reactie.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 15:42   #16
Zondag
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om een of andere reden raakte men in Belgie niet aan een echt struktureel opsporings- en vervolgingssysteem tegen diegenen die niet-verzekerd rondrijden met de wagen...(het zouden er tot 100 k kunnen zijn!!!)...

Wij,de verzekerden betaalden feitelijk aanzienlijke delen van de schade die zij veroorzaakten.

Een eerste voorname stap is gezet:
Bij de autokeuring moet men de groene kaart(de verzekeringskaart) kunnen voorleggen.Indien niet wordt uw wagen technisch gekeurd maar komt er een melding op de kaart en de overheid zal regelmatig een lijst krijgen van "zondaars"...
Blijkbaar zal men nog een kans krijgen om zich te regulariseren en anders......boete..rechtbank....enz....

Maar nu allemaal systematisch (tenzij je ervoor kiest om de wagen ook niet meer te laten keuren....)in plaats van ad-hoc(toevallige controle)
Men weze gewaarschuwd


Het is het begin van het einde voor de profiteurs!
WAT???

In België hoefde je op de keuring dus niet te bewijzen dat je verzekerd was? En zelfs nu kun je gekeurd worden zonder je groene kaart bij je te hebben?

Pff! Gewoon ondenkbaar in de Europese landen waar ik geleefd heb. Soms ben ik toch blij dat ik uit dat apenland weg ben.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 16:18   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
WAT???

In België hoefde je op de keuring dus niet te bewijzen dat je verzekerd was? En zelfs nu kun je gekeurd worden zonder je groene kaart bij je te hebben?

Pff! Gewoon ondenkbaar in de Europese landen waar ik geleefd heb. Soms ben ik toch blij dat ik uit dat apenland weg ben.
In Belgie kan je zelfs een nummerplaat voor een wagen bekomen zonder verzekerd te zijn.
Je moet enkel de sticker van de verzekering hebben op het ogenblik van inschrijving, maar vaak krijg je die direct van de verzekeringsagent en volgt de factuur pas veel later.
Als je die factuur daarna niet betaald, heb je een wettelijk ingeschreven wagen zonder verzekering en na een jaar ook zonder keuringsbewijs.
Je geeft dan nog eens een diefstal van het voertuig aan bij de politie en je bent ook verlost van de wegentaks en als je boetes in je brievenbus krijgt, stuur je die gewoon terug met een bewijs van diefstal van je voertuig.
De pakkansen in Belgie zijn zo klein, dat je er veel geld mee kan uitsparen.
En de boetes zijn in evenredigheid verwaarloosbaar.
In Belgie heeft men zelfs al sportwagens tegengekomen die verzekerd waren als landbouwvoertuig en die reeds meerdere jaren niet naar de keuring waren geweest, de bestuurder van de laatste sportwagen die men zo van de baan plukte bij een ongeval, had zelfs geen rijbewijs. De sukkelaar reed al meer dan 60 jaar rond met een jaguar verzekerd als landbouwvoertuig en zonder enige keuring. Als hij geen aanrijding had gehad met een politiewagen, hadden ze hem waarschijnlijk NOOIT gesnapt. De bestuurder was op dat ogenblik rond de 80 jaar oud en gebruikte zijn wagen enkel om te gaan winkelen als zijn kinderen of kleinkinderen geen tijd hadden om te rijden.

In Belgistan kan dat dus allemaal.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be