Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2013, 19:43   #521
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ja, maar voor staatshervormingen heb je in elke westerse democratie een twee derde meerderheid nodig...
Een (al dan niet 2/3den)-meerderheid in elke bevolkingsgroep, dus ook in elke minderheidsbevolkingsgroep ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 2 november 2013 om 19:45.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 20:01   #522
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar voor staatshervormingen heb je in elke westerse democratie een twee derde meerderheid nodig...
In 1830 was er nochtans geen 2/3e meerderheid.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 2 november 2013 om 20:01.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 20:04   #523
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het model van NVA ziet zo goed als niemand zitten in Brussel.
Aldus de spreekbuis van zo goed als iedereen in Brussel...

Citaat:
Brussel is meer dan een bindmiddel, het is een levende stad bewoont door Brusselaars, die zich over het algemeen noch Vlaams, noch Waals voelen.
1. Aldus de spreekbuis aller Brusselaars....

2. Het woord "voelen" wordt steeds gebruikt in verband met een geografische identifikatie bij gebrek aan rationele argumenten. Sentimenteel gezwets dus.

3. Let op de tegenstelling tussen het eerste en het laatste deel in uw zin. Als het laatste klopt, is Brussel helemaal geen bindmiddel, maar eerder een oplosmiddel, een splijtzwam.
Brussel is vooral een geschiedenis van de verfransing en daardoor van het losweken van een stad uit zijn taalgemeenschap. En precies d�*�*rom moest het zo nodig een eigen statuut hebben; om tegemoet te komen aan de eisen van de Francité. Kulturele vervreemding verpakt met een mooie strik der "demokratie".

Citaat:
Ik pleit voor een volwaardig federalisme zoals in Duitsland, met duidelijke en gelijke bevoegdheden per niveau. Veel simpeler en eenduidig. 3 regio's, die dezelfde bevoegdheden hebben, en daarboven het federale niveau, zoals in Duitsland.
Een Nederlandstalige die pleit voor de toepassing van het FDF-programma. Het bestaat dus.

Citaat:
Het voorstel van NVA is niet alleen een ontmanteling van België maar ook van het Brussels gewest. De franstalige die daar mee akkoord zal gaan moet nog geboren worden.
Het voorstel van de NVA is, zoals elk partijprogramma, een vertrekpunt voor onderhandelingen.
Ik wil er niet aan denken wat uw vertrekpunt zou zijn....het FDF-programma dus.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 november 2013 om 20:19.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 20:08   #524
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
......Het voorstel van de NVA is, zoals elk partijprogramma, een vertrekpunt voor onderhandelingen.......
Wil mij toestaan om er toch nog eventjes op te wijzen dat het niet gaat om een “voorstel” van de N-VA, laat staan over een “partijprogramma”, maar om een basistekst voor een partijcongres, zegge een tekst die door de congresleden nog in alle mogelijke richtingen en in ruime mate kan worden aangepast.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 20:12   #525
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wil mij toestaan om er toch nog eventjes op te wijzen dat het niet gaat om een “voorstel” van de N-VA, laat staan over een “partijprogramma”, maar om een basistekst voor een partijcongres, zegge een tekst die door de congresleden nog in alle mogelijke richtingen en in ruime mate kan worden aangepast.
Inderdaad! Dat is zeer een belangrijke nuance.
Ik vraag me af of zoiets bij andere partijen ook bestaat ?

En precies daarom werd ik uiteindelijk NVA-lid, om een stemtikket te hebben op zo'n kongres!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 november 2013 om 20:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 20:25   #526
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Een klein persoonlijk voorbeeld. Als Franstalige Brusselaar heb ik een Franstalig ID waardoor ik al mijn overheidsdocumenten in het Frans toegestuurd krijg. Mijn vrouw is Vlaamse en heeft een Nederlandstalig ID. Toen mijn vrouw in Brussel is komen wonen heeft ze zich aangesloten bij Partena de mutualiteit die ik eertijds had gekozen. Omdat mijn vrouw alle administratieve zaken regelt ben ik er verleden jaar eerder toevallig achtergekomen dat Partena jaren geleden gesplitst is geweest in een NL & Fr tak en meer nog dat ik blijkbaar al jaren in die Nederlandstalige tak ben opgenomen. Niet dat het me erg interesseert maar mijn vraag is toch de volgende: In welk stelsel zal ik zitten indien de confederale plannen van NVA ooit doorgang zouden vinden?
U komt terecht in het stelsel van uw persoonlijke keuze. Het systeem zal om goed te functioneren en de wensen van ieder lid van de bevolking recht te doen zo ontworpen zijn om dit mogelijk te maken. Koud kunstje om dat te voorzien en te realiseren.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 20:35   #527
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De schulden van Tsjechoslovakije werden ook niet paritair verdeeld, maar naar het aantal inwoners. De schulden van de Sovjet-Unie werden overgenomen door Rusland, de grootste deelrepubliek.
Tja Vlaanderen zou ook de gehele schuldenlast op zich kunnen nemen, maar dan zou daar tegenover staan dat de transfers situ presto gestopt worden en gebruikt worden om de schuldenlast af te bouwen en economisch stimulerende belastingverlagingen door te voeren. Wallonië kan dan met een schone lei op zoek gaan naar financiers, die het nieuwe Griekenland graag krediet gaan verstrekken.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 20:42   #528
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Tja Vlaanderen zou ook de gehele schuldenlast op zich kunnen nemen, maar dan zou daar tegenover staan dat de transfers situ presto gestopt worden en gebruikt worden om de schuldenlast af te bouwen en economisch stimulerende belastingverlagingen door te voeren. Wallonië kan dan met een schone lei op zoek gaan naar financiers, die het nieuwe Griekenland graag krediet gaan verstrekken.
Neen, Wallonie krijgt in ieder geval 52.5% van de schuld mee, de rest wordt verdeeld tussen Brussel(32.5%) en Vlaanderen(15%).
Oud 2 november 2013, 20:44   #529
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neen, Wallonie krijgt in ieder geval 52.5% van de schuld mee, de rest wordt verdeeld tussen Brussel(32.5%) en Vlaanderen(15%).
Dat zou het eerlijkst zijn, elk z'n eigen schulden afbetalen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 21:16   #530
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Maar gezondheidszorg en sociale bijstand zijn wel opgedragen aan de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie...

N-VA stelt nu voor om de volledige SZ te splitsen op basis van de gemeenschappen en voorziet de afschaffing van de GGC. Op die manier ontstaat een toestand die strijdig is met het Europees recht: de uitkeringen die je ontvangt, de belastingen die je betaalt, de rechtbank waarvoor je verschijnt, enzoverder, dat hangt voor de Brusselaars dan allemaal af van de gemeenschap waartoe ze zich bekennen.
Dat klopt helemaal niet. Nergens in het voorstel staat dat die bepaalde keuze ervoor zorgt dat je als burger voor alle andere materies plotseling daardoor gebonden bent. Ook al kiest een Franstalige voor de Vlaamse SZ, hij zal nog steeds terecht kunnen bij een Franstalige rechtbank. Hij woont immers in tweetalig gebied. Ook binnen de confederale context die de N-V
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 21:17   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Maar gezondheidszorg en sociale bijstand zijn wel opgedragen aan de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie...

N-VA stelt nu voor om de volledige SZ te splitsen op basis van de gemeenschappen en voorziet de afschaffing van de GGC. Op die manier ontstaat een toestand die strijdig is met het Europees recht: de uitkeringen die je ontvangt, de belastingen die je betaalt, de rechtbank waarvoor je verschijnt, enzoverder, dat hangt voor de Brusselaars dan allemaal af van de gemeenschap waartoe ze zich bekennen.
Dat klopt helemaal niet. Nergens in het voorstel staat dat die bepaalde keuze ervoor zorgt dat je als burger voor alle andere materies plotseling daardoor gebonden bent. Ook al kiest een Franstalige voor de Vlaamse SZ, hij zal nog steeds terecht kunnen bij een Franstalige rechtbank. Hij woont immers in tweetalig gebied. Ook binnen de confederale context die de N-VA heeft geschetst.

Mij bekruipt zo stilaan de indruk dat u bewust een heel verkeerde weergave neerschrijft van inhoud en draagwijdte van wat de N-VA voorstelt.
Oud 2 november 2013, 21:19   #532
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige informatie die ik op het net vond was i v m Berlijn, dat net als Brussel een autonome regio is, de deelstaat heeft een basisbudget van 20 miljard euro, plus 5 miljard subsidies.
Dan lijkt het mij ook verstandiger dat u vervolgens eerst bronnen raadpleegt vooraleer u hier met zogezegde zekerheden strooit.
Oud 2 november 2013, 21:27   #533
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stromae heeft meer succes in Vlaanderen dan in pakweg Oostenrijk, logisch natuurlijk. Daarnaast heb je sinds de jaren 90 het fenomeen van Vlaamse zangers die in het Frans zingen, en het heel goed doen, zowel in Vlaanderen als in Frankrijk.(maar in Nederland kent bijna niemand Arno of Axelle Red).

Ook zie je dat meer en meer jonge Vlamingen met talenten naar Brussel verhuizen, en automatisch dus ook meer in contact staan met de Franse taal en cultuur. ik bezoek soms Vlaamse café's in de hippe Dansaert wijk, daar zie je "crème de la crème" van de Vlaamse culturele elite, maar er wordt net zoveel Frans gesproken als Nederland, en gemakkelijk omgeschakeld. (net als bij ons op het werk overigens)
Met slechts twee namen kan men niet echt spreken van "een fenomeen". In Vlaanderen kiezen de meeste jonge groepen voor het Engels. Niet voor het Frans. Van een of andere "opmars" is echt wel geen sprake.

De zogenaamde Dansaert-Vlamingen lijken me in niets te staan voor heel Vlaanderen. Mij is trouwens ook niet onmiddellijk duidelijk waar uw stelling op steunt dat er "meer en meer jonge Vlamingen met talenten naar Brussel verhuizen". Zijn daar dan cijfers van? Statistieken over Vlamingen met en Vlamingen zonder talenten?

Uit een reportage van TV Brussel - zij het wel een van een drietal jaar geleden - blijkt toch het omgekeerde van wat u stelt. Daar gaat het over een stadsvlucht van jonge gezinnen... Mij zou het in grote mate verwonderen dat deze tendens in zo'n korte tijd omgebogen werd.

http://www.tvbrussel.be/nl/video/4/s...aar-verdubbeld
Oud 2 november 2013, 21:29   #534
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie kennen communisme enkel uit de koude oorlogspropaganda in de westerse pers. Maar ik zal hier niet verder over uitwijden want het zou ons te ver leiden.
Daarom dat al die bevolkingen in het Oostblok het communistisch juk van zich af hebben geschud...
Oud 2 november 2013, 21:32   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zoen ze uit Brussel, hoopfdstad van Europa en duidelijk het centrum van de hele regio, vertrekken? Als Brussel meer autonoom wordt zal het, zoals bvb. Luxemburg, ook extra maatregelen kunnen nemen om nog meer geld aan te trekken.
Grapjas. Brussel heeft helemaal niet die kapitalen waarover het Groothertogdom beschikt. Als er een wedloop komt in fiscale en economische politiek beschikt Vlaanderen over heel wat meer ademruimte. Brussel zit met een groeiend bevolkingsprobleem waar ze nu al geen weg mee kunnen. Laat staan dat ze zelf ermee moeten omgaan.
Oud 2 november 2013, 21:34   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Carl Devos maakt in zijn opinie een bedenking over de BTW-plan ter afbetaling van de staatsschuld. Momenteel worden de Btw-inkomsten grotendeels gebruikt voor de alternatieve financiering van de sociale zekerheid. Ook andere bevoegdheden zoals bv het huidige zakgeldfederalisme worden uit de BTW gefinancierd.

N-VA klaagt veel aan dat ze bij de nieuwe staatshervorming niet alle middelen meekregen van het federaal niveau. In hun voorstel splitsen zij de sociale zekerheid zonder middelen voor te voorzien die de huidige alternatieve financiering van de sociale zekerheid compenseren.
N-VA stelt dan ook nergens dat ze de huidige SZ zonder meer overnemen. Iedereen weet ondertussen dat de SZ zoals die op dit ogenblik is uitgebouwd, gedoemd is uit elkaar te vallen.
Oud 2 november 2013, 21:36   #537
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als je in Brussel je laat registreren voor de toekomstig gesplitste sociale zekerheid en je kiest Vlaams sta je daar als Vlaming geregistreerd. .
Neen, dat is onjuist.

Anders moet u mij maar eens die tekst uit de N-VA-voorstellen geven waarin staat dat die keuze een etnisch gevolg heeft.
Oud 2 november 2013, 21:45   #538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Een klein persoonlijk voorbeeld. Als Franstalige Brusselaar heb ik een Franstalig ID waardoor ik al mijn overheidsdocumenten in het Frans toegestuurd krijg. Mijn vrouw is Vlaamse en heeft een Nederlandstalig ID. Toen mijn vrouw in Brussel is komen wonen heeft ze zich aangesloten bij Partena de mutualiteit die ik eertijds had gekozen. Omdat mijn vrouw alle administratieve zaken regelt ben ik er verleden jaar eerder toevallig achtergekomen dat Partena jaren geleden gesplitst is geweest in een NL & Fr tak en meer nog dat ik blijkbaar al jaren in die Nederlandstalige tak ben opgenomen. Niet dat het me erg interesseert maar mijn vraag is toch de volgende: In welk stelsel zal ik zitten indien de confederale plannen van NVA ooit doorgang zouden vinden?
Het zinnetje: "als Franstalige Brusselaar heb ik een Franstalige ID..." klopt vooreerst niet. De taalrol in Brussel wordt niet bepaald door de overheid op basis van de taal van de burger. Overeenkomstig het beginsel van de vrije keuze heeft iedere burger die in Brussel gedomicilieerd is, het recht zich te laten noteren op de taalrol van zijn keuze. Als Franstalige kan hij bijgevolg kiezen voor de Nederlandse taalrol, waardoor hij een IK in het Nederlands zal ontvangen.
Oud 2 november 2013, 21:49   #539
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

de gebonden stem

Citaat:
Spijtig Tomm, maar je verkondigt al dan niet bewust, grote onzin. Lees dit artikeltje maar eens:

Hopelijk word je nu wakker en zal je gaan beseffen dat comunisme nergens maar ook nergens tot welvaart zal bijdragen (de Chinese welvaart werd slechts via de inbreng van kapitalistische ondernemers (inbreng van kapitaal en kennis) mogelijk gemaakt.
Ik volg China al jaren, ben er ook geweest, en al jaren voorspelt men het spoedige einde van een land dat de recepten van het westen weigert te aanvaarden, maar toch 5 keer zo snel groeit en het erg goed.
Een land waar de banken en grootste bedrijven in handen van de staat zijn is niet kapitalistisch, volgens the economist.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 21:52   #540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik volg China al jaren, ben er ook geweest, en al jaren voorspelt men het spoedige einde van een land dat de recepten van het westen weigert te aanvaarden, maar toch 5 keer zo snel groeit en het erg goed.
Een land waar de banken en grootste bedrijven in handen van de staat zijn is niet kapitalistisch, volgens the economist.
Ik heb nog nooit gehoord van die voorspelling. Daarnaast lijkt het huidige China in niets meer te gelijken met de voormalige communistische staat zoals die was onder Mao. De communistische partij heeft zich ingeschakeld in een andere economische wetmatigheid en is er zelfs een speler in geworden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be