Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2013, 02:08   #961
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welneen, je hoeft een spoorwegmaatschappij niet te organiseren zoals de NMBS dat nu doet: met een enorm waterhoofd. Het kan gerust anders en heel wat doeltreffender.

Daarnaast zie ik niet goed in waar u het probleem meent te kunnen vinden: een Vlaamse maatschappij kan gerust tot Brussel rijden en een Waalse het traject Brussel - Luik uitbaten. Of er kunnen aanbestedingen uitgeschreven worden om te kijken wie het best een lijn kan uitbaten. Er zijn veel pistes mogelijk.
Dat wil dus zeggen dat mensen meer zullen moeten overstappen, het geeft complicaties wat betreft vervoersbewijzen, etc. ik zie daar echt het voordeel niet van in voor de klant.

2 administraties betekent meer administratie, meer directeurspostjes dus, dan 1 administratie, dat is de logica zelf.

En hoe worden de gebouwen van de nmbs in Brussel verdeeld, komen er dan gangen voor franstaligen en gangen voor Vlamingen?

Laatst gewijzigd door tomm : 4 november 2013 om 02:10.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:09   #962
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat wil dus zeggen dat mensen meer zullen moeten overstappen, het geeft complicaties wat betreft vervoersbewijzen, etc. ik zie daar echt het voordeel niet van in voor de klant.
Als men aan Vlaamse kant hierdoor een grote intensiteit van lijnbezetting kan waarborgen, is dat zeker in het belang van de klant. De grootste trafiek is immers naar Brussel en niet naar Luik vanuit Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:10   #963
shvb
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 november 2013
Berichten: 20
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat wil dus zeggen dat mensen meer zullen moeten overstappen, het geeft complicaties wat betreft vervoersbewijzen, etc. ik zie daar echt het voordeel niet van in voor de klant.

2 administraties betekent meer administratie, meer directeurspostjes dus, dan 1 administratie, dat is de logica zelf.
Vindt uw conservatisme bewonderenswaardig, u lijkt wel Filip de taaie.
shvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:11   #964
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
2 administraties betekent meer administratie, meer directeurspostjes dus, dan 1 administratie, dat is de logica zelf.
Neen, de NMBS heeft een enorm waterhoofd. Een afgeslankte en moderne Vlaamse maatschappij kan het met veel minder directies en tussenniveaus doen dan nu het geval is. M.a.w. zeer zeker een nettowinst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:12   #965
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
En hoe worden de gebouwen van de nmbs in Brussel verdeeld, komen er dan gangen voor franstaligen en gangen voor Vlamingen?
De BRT-RTB-gebouwen heeft men ook verdeeld. En binnenkort wordt de splitsing ook volledig door de nieuwbouw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:12   #966
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als men aan Vlaamse kant hierdoor een grote intensiteit van lijnbezetting kan waarborgen, is dat zeker in het belang van de klant. De grootste trafiek is immers naar Brussel en niet naar Luik vanuit Vlaanderen.
Leuven ligt tussen Brussel en Luik, even vergeten?

De intensiteit is nu al bij de hoogste ter wereld en kan niet vehoogd worden, tenzij nieuwe spoorwegen aangelegd worden, maar dat kost veel geld, betekent dat veel mensen onteigend zullen moeten worden, en is eerlijk gezegd niet echt nodig.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:14   #967
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De meeste Brusselaars willen minder Vlaamse inmenging. En ze willen ook niet vanuit Namen bestuurd worden, Brusselaars zijn geen Walen.
Ik heb geen weet van enig referendum in Brussel. Afkomen met "de meeste Brusselaars..." is de reinste prietpraat.

Het Vlaams onderwijs in Brussel wordt trouwens nu al vanuit Vlaanderen geregeld. Vlaanderen investeert enorme bedragen daarin. Het Brussels Gewest zou dat gewoonweg niet aankunnen. Ik zie dan ook nergens een stem opgaan om het onderwijs op Brussels niveau te organiseren en aldus minder "Vlaamse inmenging" na te streven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:14   #968
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De BRT-RTB-gebouwen heeft men ook verdeeld. En binnenkort wordt de splitsing ook volledig door de nieuwbouw.
Dat de media geplitst worden volgens taal is normaal en zo in de meeste federale landen. Doch het zorgde ook voor heel wat kopzorgen op logistiek vlak. Kopzorgen die wat de nmbs betreft helemaal niet hoeven, want er is geen enkele noodzaak om de nationale spoorwegmaatschappij te splitsen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:14   #969
shvb
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 november 2013
Berichten: 20
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Leuven ligt tussen Brussel en Luik, even vergeten?

De intensiteit is nu al bij de hoogste ter wereld en kan niet vehoogd worden, tenzij nieuwe spoorwegen aangelegd worden, maar dat kost veel geld, betekent dat veel mensen onteigend zullen moeten worden, en is eerlijk gezegd niet echt nodig.
Uw enige reden om het land samen te houden is het openbaar vervoer. Moet toch meer zijn dan dat.
shvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:14   #970
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Leuven ligt tussen Brussel en Luik, even vergeten?
Neen, maar er is toch geen probleem. De TEC baat toch ook de buslijn tussen Ronse en Elzele uit?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:16   #971
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb geen weet van enig referendum in Brussel. Afkomen met "de meeste Brusselaars..." is de reinste prietpraat.

Het Vlaams onderwijs in Brussel wordt trouwens nu al vanuit Vlaanderen geregeld. Vlaanderen investeert enorme bedragen daarin. Het Brussels Gewest zou dat gewoonweg niet aankunnen. Ik zie dan ook nergens een stem opgaan om het onderwijs op Brussels niveau te organiseren en aldus minder "Vlaamse inmenging" na te streven.
Dat is nu nog niet aan de orde, maar als Brussel een volwaardig gewest wil worden zal dat volgen. Er kunnen natuurlijk wel samenwerkingsverbanden gesloten worden met Nederlandstalige en franstalige scholen.
Zoals ik zei, vroeg of laat wordt de personenbelasting op de werkplaats geheven, zoals ook Berlijn doet, en dat zal positieve gevolgen hebben voor de financiële draagkracht van het gewest.

Voor het Brusselse onderwijs zou het trouwens goed zijn moesten alle scholen meertalig worden, met bijzondere aandacht voor Nederlands, Frans en Engels.

Laatst gewijzigd door tomm : 4 november 2013 om 02:19.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:16   #972
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De intensiteit is nu al bij de hoogste ter wereld en kan niet vehoogd worden, tenzij nieuwe spoorwegen aangelegd worden, maar dat kost veel geld, betekent dat veel mensen onteigend zullen moeten worden, en is eerlijk gezegd niet echt nodig.
Er worden nu nieuwe spoorwegen aangelegd. Of vergeet u eventjes dat men nu volop aan het werken is aan de volledig ontdubbeling tussen Brugge en Gent bijvoorbeeld? Op deze viersporenlijn kan men vervolgens een sterker aanbod neerpoten. De NMBS is echter niet onmiddellijk van plan dat te doen. Hier zien we een mooi voorbeeld hoe infrastructuurwerken uiteindelijk niet zullen tot leiden tot een hoger aanbod voor de reiziger.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:17   #973
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat is nu nog niet aan de orde, maar als Brussel een volwaardig gewest wil worden zal dat volgen. Er kunnen natuurlijk wel samenwerkingsverbanden gesloten worden met Nederlandstalige en franstalige scholen.
Neen, daar het gewest geen bevoegdheid heeft over gemeenschapsmateries. Het Vlaams Gewest is ook niet bevoegd voor het onderwijs, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:18   #974
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat de media geplitst worden volgens taal is normaal en zo in de meeste federale landen. Doch het zorgde ook voor heel wat kopzorgen op logistiek vlak. Kopzorgen die wat de nmbs betreft helemaal niet hoeven, want er is geen enkele noodzaak om de nationale spoorwegmaatschappij te splitsen.
Indien de NMBS zou investeren in een beter treinaanbod in meerdere delen van Vlaanderen zou daar misschien geen noodzaak toe zijn. Alleen vraagt Limburg al heel lang naar wat goede wil van de NMBS en steeds weer is het nul op het rekwest.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:20   #975
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, maar er is toch geen probleem. De TEC baat toch ook de buslijn tussen Ronse en Elzele uit?!
Dus wie tussen Leuven en Brussel zal sporen zal dat met een Waalse trein moeten doen. Ik zie vizioenen van oneindig gekakel over tarieven en nog veel meer.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:22   #976
shvb
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 november 2013
Berichten: 20
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus wie tussen Leuven en Brussel zal sporen zal dat met een Waalse trein moeten doen. Ik zie vizioenen van oneindig gekakel over tarieven en nog veel meer.
Nogmaals, is dit uw enige reden om het land bij elkaar te houden. Heb toch betere argumenten.
shvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:23   #977
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er worden nu nieuwe spoorwegen aangelegd. Of vergeet u eventjes dat men nu volop aan het werken is aan de volledig ontdubbeling tussen Brugge en Gent bijvoorbeeld? Op deze viersporenlijn kan men vervolgens een sterker aanbod neerpoten. De NMBS is echter niet onmiddellijk van plan dat te doen. Hier zien we een mooi voorbeeld hoe infrastructuurwerken uiteindelijk niet zullen tot leiden tot een hoger aanbod voor de reiziger.
Enkel rond Aalter vind er ontdubbeling plaats. Het aanbod op de lijn tussen Oostende en Brussel is trouwens goed, met moderne treinen, 2 tot 3 maal per uur, en ook enkele stoptreinen. De meeste treinen zitten niet vol, enkel tijdens de spits.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:25   #978
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, daar het gewest geen bevoegdheid heeft over gemeenschapsmateries. Het Vlaams Gewest is ook niet bevoegd voor het onderwijs, hoor.
Uiteindelijk moet dat ridicuul systeem van gewesten en gemeenschappen afgeschaft worden, en we evolueren naar een federaal systeem zoals in Zwitserland, Duitsland, etc. je hebt de federale overheid, en daaronder regio's met regionale bevoegdheden, geen gepruts zoals in België, klaar en duidelijk.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:29   #979
shvb
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 november 2013
Berichten: 20
Standaard

N-VA schaft premier af, ook Brusselse gewest verdwijnt.

Was uiteindelijk uitgangspunt van de discussie!
shvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 02:29   #980
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indien de NMBS zou investeren in een beter treinaanbod in meerdere delen van Vlaanderen zou daar misschien geen noodzaak toe zijn. Alleen vraagt Limburg al heel lang naar wat goede wil van de NMBS en steeds weer is het nul op het rekwest.
In Limburg zijn de treinverbindingen traditioneel niet zo goed, dat klopt, net als in de Westhoek en sommige delen van Wallonië. Nieuwe lijnen bouwen is echter erg duur, en men verkiest te investeren in het gewestelijk mobiliteitsplan rond Brussel, een stad die dagelijks vele 10000'en aantrekt. In landelijke gebieden heeft bijna iedereen een auto, de treinen zijn toch vooral handig als vervoersmiddel van en naar en tussen grote steden. In nederland bvb. is het treinverkeer in plattelandsstreken nog veel beperkter, zo loopt er in heel Zeeland maar één lijn.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be