Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2013, 18:49   #1021
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Voor uw clubje misschien wel, maar voor 99% van de Belgen niet.
Oud 4 november 2013, 19:00   #1022
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de gebonden stem Bekijk bericht
Het is voor mij onbegrijpelijk dat er een Duitse Gemeenschap (ongeveer 70.000 man, denk ik) bestaat...
Wat kost dat seg? Laat die mensen terug bij Duitsland aansluiten.
De belastingen die je kan innen van 70K mensen, die smijt je niet zomaar weg...
Oud 4 november 2013, 19:11   #1023
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wie is er nu eigenlijk de tsjeef ? Beke of Weyts ?
Beke zegt op een beleefde manier "neen" tegen de voorstellen van n-va over confederalisme, en weyts komt een paar uur later vertellen dat hij "positieve dingen ziet in het antwoord".
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131104_00823123
Citaat:

‘Ik zie toch positieve signalen in wat Wouter Beke zegt over een constructief confederalisme.’ Ben Weyts, ondervoorzitter van N-VA, vindt de reactie van CD&V-voorzitter Wouter Beke op de nieuwe N-VA-congresteksten niet zo negatief. Dat zei hij in Vandaag op Radio 1.

‘We gaan naar de kiezer met een eigen N-VA-model’, aldus Weyts. ‘Dat staat tegenover het PS-model.’ Weyts zet de zaken op scherp en ziet in de reactie van Wouter Beke niet noodzakelijk een groot probleem. Beke heeft vandaag gezegd dat zijn partij geen zin heeft om na de verkiezingen aan communautaire onderhandelingen te beginnen. ‘Wij staan voor een positief confederalisme. Dat gaat niet uit van blokkering en de ene gemeenschap tegen de andere, maar van samenwerking.’

Weyts onthoudt vooral dat Beke het had over een positief confederalisme. ‘Dat is voor ons een pleonasme. Ik hoor Beke vooral ook spreken over werken aan de structuren. Open VLD kiest daarentegen duidelijk voor Di Rupo-II, de liberalen blijven vasthangen aan een PS-model.’

Geïsoleerd voelt Weyts zich niet door de reacties van Open VLD en CD&V. ‘Ik hoor duidelijk dat Beke een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap wil. Dat willen wij ook.’

‘Na de verkiezingen willen wij werken aan sociaal-economische hervormingen en ook het confederalisme verankeren. Dat is niet te nemen of te laten, maar het zijn wel twee belangrijke punten voor ons.’ Daar wees Weyts ook al op in de weekendkrant van De Standaard. Hij voegde er in een interview nog aan toe dat de andere partijen in een eventuele sociaal-economische herstelregering op zijn minst moeten zeggen dat ze het confederalisme willen.
Ik denk dat ons duracel-konijntje aan het spartelen is, ofwel gaat hij ervan uit dat hij mag denken en praten in de plaats van de cd&v.

Opvallend : de liberalen die duidelijk neen zeggen tegen de communautaire toestanden zeggen daarentegen een redelijk duidelijk "ja" tegen de economische punten in het n-va voorstel. Daar reageert Ben niet op, tenzij dan door vast te stellen dat zij voor Elio II kiezen.

Het gaat dus puur en alleen over het fetisj dossier "confederalisme" en al de rest is blijkbaar bullshit. Leuk om weten.

Ze zullen lachen daar, op het partijhoofdkwartier van de tsjeven. Benneke zit te vissen naar hun akkoord en heeft zelfs delusies om toch maar zijn groot gelijk te krijgen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 19:14   #1024
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Wie is er nu eigenlijk de tsjeef ? Beke of Weyts ?
Beke zegt op een beleefde manier "neen" tegen de voorstellen van n-va over confederalisme, en weyts komt een paar uur later vertellen dat hij "positieve dingen ziet in het antwoord".
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131104_00823123

Ik denk dat ons duracel-konijntje aan het spartelen is, ofwel gaat hij ervan uit dat hij mag denken en praten in de plaats van de cd&v.

Opvallend : de liberalen die duidelijk neen zeggen tegen de communautaire toestanden zeggen daarentegen een redelijk duidelijk "ja" tegen de economische punten in het n-va voorstel. Daar reageert Ben niet op, tenzij dan door vast te stellen dat zij voor Elio II kiezen.

Het gaat dus puur en alleen over het fetisj dossier "confederalisme" en al de rest is blijkbaar bullshit. Leuk om weten.

Ze zullen lachen daar, op het partijhoofdkwartier van de tsjeven. Benneke zit te vissen naar hun akkoord en heeft zelfs delusies om toch maar zijn groot gelijk te krijgen.
Met Ben zijn een lach en een traan nooit ver weg...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 19:19   #1025
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het scenario Di Rupo II lag al vast van zodra Di Rupo I vaste vorm had gekregen.
Je kan je bezwaren tegen deze coalitie hebben, maar idioten zijn het niet.
Maar n-va maakt het hen dan ook niet moeilijk hee ? We hebben het op basis van de weekend interviews ook al kunnen vaststellen, n-va spreekt naar de mond. Nu komt Weyts al met "positieve signalen" af terwijl hij een dikke njet kreeg van Beke. En dat is de toekomstige nummer één van die partij... Daar gaan ze mee rondrijden als met een karretje.

Het is bijna niet te vatten, hoeveel pirouettes we al gezien hebben, als je als nulpunt het weekend interview neemt waarin Bracke zijn bocht kwam presenteren. Wat natuurlijk heel leuk is voor ons, zo blijft de politiek leuk om te volgen. Vroeger kon ik alleen lachen met de kromspraak van de kaloten, maar de n-va komt er dicht bij om hen te overtreffen.
Oud 4 november 2013, 19:19   #1026
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is voor mij onbegrijpelijk dat er een Duitse Gemeenschap (ongeveer 70.000 man, denk ik) bestaat...
Altijd grappig om zo'n opmerkingen te horen. Geldt dat niet voor het hele federalisme met zijn zes regeringen en zes parlementen voor een landje van een paar zakdoeken groot?
Oud 4 november 2013, 19:20   #1027
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Just.

Maar de opbrengst van pensioenvermindering (met bvb 20%) van een klein miljoen ambtenaren is natuurlijk ook niet te versmaden.
Het ene is geld weggooien (dat de Duitse overheid evengoed zal inpikken als de Belgische, en dus geen profijt voor die Belgisch-Duitse burgers oplevert en zeker niet voor de Belgische overheid)
Het andere is contractbreuk, en dat kan een overheid zich niet permitteren.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 4 november 2013 om 19:20.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 19:23   #1028
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar n-va maakt het hen dan ook niet moeilijk hee ?
Zeker niet met hun laatste 'visionair plan'
Enkel een sticker dragen met daarop: "We willen niet regeren" of "Doe zo voort Elio", zou nog duidelijker zijn.

Citaat:
We hebben het op basis van de weekend interviews ook al kunnen vaststellen, n-va spreekt naar de mond. Nu komt Weyts al met "positieve signalen" af terwijl hij een dikke njet kreeg van Beke. En dat is de toekomstige nummer één van die partij... Daar gaan ze mee rondrijden als met een karretje.

Het is bijna niet te vatten, hoeveel pirouettes we al gezien hebben, als je als nulpunt het weekend interview neemt waarin Bracke zijn bocht kwam presenteren. Wat natuurlijk heel leuk is voor ons, zo blijft de politiek leuk om te volgen. Vroeger kon ik alleen lachen met de kromspraak van de kaloten, maar de n-va komt er dicht bij om hen te overtreffen.
Spagaten, pirouetten, en af en toe een fikse struikelpartij,....
Dat N-Va-ballet wordt pijnlijk om aan te zien.
Oud 4 november 2013, 19:28   #1029
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Uit dat artikel dat u citeert:

"... In een democratie beslist de kiezer..."

(bijna helemaal op het einde)

Wat zal er volgens u gebeuren indien 'de kiezer' enerzijds zowel CD&V als Open-VLD nogmaals een electorale oplawaai verkoopt, en anderzijds de N-VA een tweede onmiskenbare landslide bezorgt?

Stel - louter voor de lol - dat N-VA net 40% van de Vlaamse stemmen binnenhaalt, en het VB met 12% van de stemmen gaat lopen.

Denkt u dat Mevrouw Voorzitster Rutten, Gwendolyn nog altijd van mening zal zijn dat "'de kiezer' beslist", of zal ze veeleer van mening zijn dat "'de kiezer' zich (alwéér) vergist"?

OK, ik geloof niet in dat scenario, maar dat is natuurlijk geen reden om je vraag niet te beantwoorden.

Dat zou dan de aanzet zijn tot een moeilijke federale formatie, die hoedanook zou eindigen bij de opstart van Elio II, nu enkel met de wiskundige zekerheid dat er aan vlaamse kant een minderheid deelneemt. Nu is dat ook zo, maar men vergeet véél te gemakkelijk dat dit komt doordat Alexander Decroo (en in mindere mate Beke...) mordicus eisten dat de groenen niet mee aan boord zouden genomen worden toen ze éénmaal hun akkoord gekregen hadden dat zij de 6e gingen meestemmen.

in vlaanderen zou dat nog minder gevolgen hebben. Nu is het scenario n-va + tsjeef + liberaal het meest waarschijnlijke. Dan zou de n-va met haar 40% nog maar één partner nodig hebben. Haar macht zou op vlaams niveau dan bijna absoluut zijn. (zoals bv in het antwerpse schepencollege, waar er enkel excuus truzen zitten van cd&v en o-vld)

Wie gelooft dat n-va op basis van een goede electorale score de rest van het politieke spectrum kan "dwingen" mee te stappen in haar marsrichting waarin ze werkelijk totaal alleen staat, dwaalt.

Just my opinion.
Oud 4 november 2013, 19:32   #1030
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zijn gewaardeerde landgenoten, die helemaal geen zin blijken te hebben om mee te stappen in de avonturen van Bart, Ben & Jan.
Oud 4 november 2013, 19:34   #1031
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is toch ideaal!
Het is ideaal, in die zin dat we nu (eindelijk) weten wat dat confederalistische gedoe volgens n-va is. Het is noodzakelijk om je tegenstanders goed te kennen.
Oud 4 november 2013, 19:45   #1032
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Just.

Maar de opbrengst van pensioenvermindering (met bvb 20%) van een klein miljoen ambtenaren is natuurlijk ook niet te versmaden.

Ik wacht vol enthousiasme, spanning en oprechte interesse op de repliek die Schoof hier zeker en vast op gaat geven !

verworven rechten...
uitgesteld loon...
heel de carrière te weinig centen gekregen...
geen enkele partij durft dat aan...
vergeet ik er nog eentje ?

Oud 4 november 2013, 19:54   #1033
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou dan de aanzet zijn tot een moeilijke federale formatie, die hoedanook zou eindigen bij de opstart van Elio II, nu enkel met de wiskundige zekerheid dat er aan vlaamse kant een minderheid deelneemt. Nu is dat ook zo, maar men vergeet véél te gemakkelijk dat dit komt doordat Alexander Decroo (en in mindere mate Beke...) mordicus eisten dat de groenen niet mee aan boord zouden genomen worden toen ze éénmaal hun akkoord gekregen hadden dat zij de 6e gingen meestemmen.

in vlaanderen zou dat nog minder gevolgen hebben. Nu is het scenario n-va + tsjeef + liberaal het meest waarschijnlijke. Dan zou de n-va met haar 40% nog maar één partner nodig hebben. Haar macht zou op vlaams niveau dan bijna absoluut zijn. (zoals bv in het antwerpse schepencollege, waar er enkel excuus truzen zitten van cd&v en o-vld)

Wie gelooft dat n-va op basis van een goede electorale score de rest van het politieke spectrum kan "dwingen" mee te stappen in haar marsrichting waarin ze werkelijk totaal alleen staat, dwaalt.

Just my opinion.
Imho de raakste analyse.
Oud 4 november 2013, 19:56   #1034
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zeker niet met hun laatste 'visionair plan'
Enkel een sticker dragen met daarop: "We willen niet regeren" of "Doe zo voort Elio", zou nog duidelijker zijn.

Spagaten, pirouetten, en af en toe een fikse struikelpartij,....
Dat N-Va-ballet wordt pijnlijk om aan te zien.
Akkoord daarmee. Maar die bewonderenswaardig eerlijke stickers zouden toch wel wat kiezers kosten, en dus enkele nieuwe parlementairen die het eindelijk onder de knie begonnen te krijgen hun zitje kosten. Neenee, liever de beproefde recepten : stoere praat !.
Het resultaat op formatievlak is natuurlijk hetzelfde, maar het levert meer zitjes op, parlementair medewerkers, financiering voor de partij en al dies meer. Nieuwe grote partijen leren heel snel het manna te waarderen.
Oud 4 november 2013, 20:01   #1035
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) OK, ik geloof niet in dat scenario,

2) maar dat is natuurlijk geen reden om je vraag niet te beantwoorden.

...

3) Wie gelooft dat n-va op basis van een goede electorale score de rest van het politieke spectrum kan "dwingen" mee te stappen in haar marsrichting waarin ze werkelijk totaal alleen staat, dwaalt.

4) Just my opinion.
1) Ik acht het eerlijk gezegd ook vrij onwaarschijnlijk, maar speculeer wel graag over scenario's (van wat voor soort dan ook).

2) Dat klopt

3) Ook dat klopt. De N-VA zal een uitzonderlijk fantastisch overweldigende score moeten behalen als ze een vinger in de Belgische pap wil kunnen houden.

Alleen in het zo goed als uitgesloten geval dat een Franstalige/Waalse 'confederale' partij ten eerste wordt opgericht en ten tweede aan de verkiezingen kan & mag deelnemen zou de druk op de N-VA ietwat afnemen.

Volgens mij zou dergelijke partij tussen de 5 en de 15% van de Waalse stemmen binnen kunnen halen (al zal ze in de Franstalige media spitsroeden mogen lopen, en zo goed als zeker in een cordon sanitaire belanden).

Wat denkt u?

4) Alleszins bedankt daarvoor

Toch nog een vraag:

in hoeverre vertrouwt u Mevrouw Voorzitster Rutten, Gwendolyn wanneer ze beweert dat "de kiezer beslist"?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 20:02   #1036
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Met Ben zijn een lach en een traan nooit ver weg...
Dat die nog geen eigen programma heeft op VRT of VTM is onbegrijpelijk. De talent scouts liggen waarschijnlijk te slapen.
Overigens : onze forummember 4x10E6 heeft een Ben Weyts fanclub opgericht. Ik overweeg de aankoop van een lidkaart.
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=63
Oud 4 november 2013, 20:18   #1037
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
1) Ik acht het eerlijk gezegd ook vrij onwaarschijnlijk, maar speculeer wel graag over scenario's (van wat voor soort dan ook).
Ook voor mij zo, dat is een van de leukste manieren om naar politiek te kijken. Het is ook een van de redenen dat ik er geen enkele moeite mee heb om zelf te voorspellen dat met 99,9% zekerheid de sp.a geen deel zal uitmaken van de volgende vlaamse regering. Velen zullen het daar niet mee eens zijn, maar ik vind dat je niet als een zeloot naar politiek moet kijken.

2) Dat klopt

Citaat:
3) Ook dat klopt. De N-VA zal een uitzonderlijk fantastisch overweldigende score moeten behalen als ze een vinger in de Belgische pap wil kunnen houden.
In theorie kan alles, maar ik denk dat BDW de lat op een realistisch percentage legde. Hij zegt dat niet zomaar op een gratuite manier, dat 30% hetgeen is dat de beslissende factor is tussen mogelijke regeringsdeelnamen en niet.

Citaat:
Alleen in het zo goed als uitgesloten geval dat een Franstalige/Waalse 'confederale' partij ten eerste wordt opgericht en ten tweede aan de verkiezingen kan & mag deelnemen zou de druk op de N-VA ietwat afnemen.

Volgens mij zou dergelijke partij tussen de 5 en de 15% van de Waalse stemmen binnen kunnen halen (al zal ze in de Franstalige media spitsroeden mogen lopen, en zo goed als zeker in een cordon sanitaire belanden).

Wat denkt u?
Een interessante denkpiste, ik zou daar eerlijk gezegd niet direct iets over weten te vertellen wegens nog nooit over nagedacht...
Waarom er niet een afzonderlijk draadje over openen ? Kan het debat alleen maar interessanter maken.
Wel één vraagje : opletten met de term "cordon sanitaire"... Dat heeft heel andere doelstellingen dan hetgeen jij hier als lot voor dergelijke nu nog niet bestaande partij voorspiegelt.

Citaat:
Toch nog een vraag:

in hoeverre vertrouwt u Mevrouw Voorzitster Rutten, Gwendolyn wanneer ze beweert dat "de kiezer beslist"?

Een uitspraak met dewelke je altijd gelijk hebt hee, de kiezer kiest en beslist dus hoe sterk een partij zal worden. Daar stopt het natuurlijk. Met de kaarten die de kiezer zal uitdelen, moeten de partijen het kaartspel spelen en een formatie aangaan. Zo is het al altijd gegaan en zal het blijven. Of anders uitgedrukt : kiezers beslissen niet rechtstreeks welke partij al dan niet in de formatie opgenomen zal worden. Maar dat weet een groot deel van de kiezers ook hoor.
Oud 4 november 2013, 20:26   #1038
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zou het niet verstandiger zijn je druk te maken over het onbeleid van de sossen en bijzittende partijtjes?

Of interesseert eerlijk en deftig bestuur jou niet?
(je gaat me toch niet vertellen dat je content bent over wat hier de laatste 183 jaar gepresteerd werd ?)
Als ik er al van zou uitgaan dat ons landje waar het al bij al zeer goed leven is een slecht bestuur zou hebben, dan zal mijn gedachte eerder zijn dat degenen die dat willen aanklagen maar op heeel povere manier weten een mogelijk alternatief te formuleren. Ze zijn dan wel de laatste twee jaar zichzelf aan het omturnen in een neo-liberale partij, maar op de sleutelmomenten komt toch steeds weer naar boven dat het enkel en alleen een strijd tegen België is. cfr de reactie van weyts vandaag die daar de mooiste illustratie van is.
Als het alternatief moet komen van mensen die dwangmatig lopen achter een ideaal om het land te doen barsten, en dat willen maskeren met een aura van liberale economische visie en ondernemersvriendelijk beleid, neen daar pas ik voor.
Als ik een liberaal beleid wil zal ik op o-vld stemmen.
Als ik een sociaal-democratisch beleid wil zal ik op sp.a stemmen.
Als ik een kaloten regime wil dan zal ik.... sorry, brain fart
Oud 4 november 2013, 20:26   #1039
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

2) Dat klopt

Wat denkt u?

4) Alleszins bedankt daarvoor

Toch nog een vraag:

Een separatische Waalse partij zou veel meer dan 10 of 15% opleveren, maar niet met overgelopen politici van bestaande partijen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 20:41   #1040
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

1) Een interessante denkpiste, ik zou daar eerlijk gezegd niet direct iets over weten te vertellen wegens nog nooit over nagedacht...

2) Waarom er niet een afzonderlijk draadje over openen ? Kan het debat alleen maar interessanter maken.

3) Wel één vraagje: opletten met de term "cordon sanitaire"...

Dat heeft heel andere doelstellingen dan hetgeen jij hier als lot voor dergelijke nu nog niet bestaande partij voorspiegelt.

4) Een uitspraak met dewelke je altijd gelijk hebt hee, de kiezer kiest en beslist dus hoe sterk een partij zal worden. Daar stopt het natuurlijk. Met de kaarten die de kiezer zal uitdelen, moeten de partijen het kaartspel spelen en een formatie aangaan. Zo is het al altijd gegaan en zal het blijven.
Of anders uitgedrukt: kiezers beslissen niet rechtstreeks welke partij al dan niet in de formatie opgenomen zal worden. Maar dat weet een groot deel van de kiezers ook hoor.

1) Geen probleem.

2) OK, als ik wat minder lui ben dan vandaag komt het er misschien nog wel van.

3) Ja, misschien zal er wel een andere term worden bedacht, maar het doel zal hetzelfde blijven: deelname aan het beleid onmogelijk maken (maar wél de 'zich vergissende kiezer' blijven belasten, uiteraard. "No Taxation Without Representation" is immers iets voor exotische - om het woord 'onbeschaafde' maar niet te hoeven gebruiken - landen.).

4) Wat ik eigenlijk had moeten vragen: zou Mevrouw Voorzitster Rutten, Gwendolyn in geval van tegenvallend resultaat niet plots van mening veranderen en besluiten dat "de kiezer zich hoe dan ook vergist"?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 4 november 2013 om 20:47.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be