Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2013, 23:37   #1221
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Interessante opinie: http://www.knack.be/nieuws/belgie/de...on-114504.html

Citaat:
Vandaar ook dat de Franstaligen zich bij de onderhandelingen over de zesde staatshervorming met hand en tand hebben verzet tegen een soortgelijk keuzestelsel voor de kinderbijslagen. Uiteindelijk hebben ze hun slag thuisgehaald. Die bevoegdheid gaat naar de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie. De Brusselaars zullen dus niet kunnen kiezen tussen een Vlaams of een Franstalig stelsel voor de kinderbijslag. Er is enkel nog een Brusselse kinderbijslag. Het beleid kan voortaan perfect worden afgestemd op de zo geroemde Brusselse eigenheid.

Alleen, amper was die knoop doorgehakt, of de Franstalige partijen hebben onder elkaar beslist dat het beleid in Brussel zo veel mogelijk moet worden geharmoniseerd met het beleid in Wallonië. Dat is vastgelegd in de zogenaamde 'Accords de la Sainte Émilie', afgesloten op 19 september. Er komt dus één beleid op het niveau van de 'Fédération Wallonie-Bruxelles'. En de Brusselse Vlamingen, die vallen automatisch onder het Franstalige systeem. De 'apartheid' van de N-VA wordt dus vervangen door verplichte aansluiting van de Brusselse Vlamingen bij de Waalse deelstaat. Dat is het model van de Franstaligen voor Brussel: geen Brusselkeuze, maar een Brussel-inlijving. En zij vonden het zelfs niet nodig om daarover voorafgaand te overleggen met hun Vlaamse collega's. Want ze gaan er als vanzelfsprekend van uit dat de Vlaamse minderheid zich gedwee zal neerleggen hierbij.
Oud 5 november 2013, 23:39   #1222
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat laatste zoudt ge nu toch eens nader moeten toelichten.
We hebben hier gezamenlijk vastgesteld dat de politieke wil om (veel) meer plaatsen op NL scholen in Brussel te creeeren aan Vlaamse kant ontbreekt.

Daar lezen we ook niets nieuws over in 't NVA program trouwens.

De kans is er, maar wordt te duur bevonden.

Dat is gewoon een politieke afweging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als Brussel een volwaardig derde gewest wordt, betekent dat nu net dat de Vlaamse gemeenschap haar bevoegdheid over de persoonsgebonden materies verliest met als enige écht belangrijke de organisatie van het NL-onderwijs.
Dat onderwijs zou vlug worden uitgedoofd door de Francité en dat op een volstrekt demokratische manier, gewoon bij meerderheid van stemmen.
Want, zoals ik reeds stelde is het erg naïef van te veronderstellen dat in een derde gewest de Vlaamse minderheid haar institutionele waarborgen en voorrechten zou kunnen handhaven. Een NL stem zou bijvb. even zwaar wegen dan een F-stem.
Onderwijs zou op de eerste plaats ook geregeld moeten worden door een nieuwe Nederlandstalige gemeenschap. Veel Nederlandstaligen in Belgie zijn géén Vlaming, net zo goed als dat veel Franstaligen geen Waal zijn.

Er is geen enkele reden waarom federaal niet een aantal zaken kunnen worden omlijnd en vastgelegd voor onderwijs in Brussel.
Dan kan misschien tevens eens worden gekeken naar de snelgroeiende internationale scholen in Brussel waar Nederlands helemaal niet op het verplichte curriculumn staat. We hebben het hier over 12 % van de Brusselse leerlingen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 november 2013 om 23:41.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 10:41   #1223
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Onderwijs zou op de eerste plaats ook geregeld moeten worden door een nieuwe Nederlandstalige gemeenschap. Veel Nederlandstaligen in Belgie zijn géén Vlaming, net zo goed als dat veel Franstaligen geen Waal zijn.
Zou ja, maar ik geloof daar niet in, maar des te meer in het scenario dat ik schetste...

Beweert ge nu dat ge voorstander zijt van een Brussels volwaardig derde Gewest ??

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 november 2013 om 10:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 10:47   #1224
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om een heel eenvoudige reden die eigenlijk ook in Franstalig België geldt: ze vormen een inbreuk op de taalwetgeving.

Daarom dat in Franstalig België de zogenaamde taalbadscholen geen permanente status hebben. Daar waar een inrichtende macht of de schooldirectie het wenst, kan door het ministerie van Onderwijs een tijdelijke (!) uitzondering (!) aangevraagd en verkregen worden. Ieder jaar opnieuw moet deze procedure gebeuren en moet ieder jaar opnieuw een pedagogische evaluatie gehouden en ingesloten worden.
Goed, maar het kan tenminste, in nederlandstalige scholen is zoiets onmogelijk.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 10:52   #1225
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

k9

Citaat:
Je veranderd van onderwerp.

2007 was onaanvaardbaar voor franstaligen, 2011 aanvaarde ze wat ze 2007 verwierpen, ironisch genoeg met "tja we hadden dit in 2007 al moeten doen"
Ze hebben het nooit zomaar verworpen, maar gezegd dat er iets tegenover moest staan, en zo geschiedde.

Citaat:
Nee want VB heeft racistisch programma en worden terrecht uitgesloten.

NVA heeft dat niet en regeert terrecht mee op allerlei niveaus.
Maar NVA maakt zichzelf dan weer onmogelijk door de ontmanteling van België te willen.

Citaat:
Eens federaal klaar genoeg en het land diep genoeg in de put zit komt dat daar ook wel.
dus hoe meer ellende, hoe beter?

Citaat:
Nogmaals dit voorstel is voor over 20+ jaar.
Waarom wordt dit dan voorgesteld als het programma van NVA NU?
Overigens over 20 jaar is dat nog altijd even onaanvaardbaar.
Oud 6 november 2013, 10:53   #1226
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Omdat niet nodig is? frans is al verplicht . En als ik zie wat mijn inderen krijgen is dat ruim voldoende om deftig frans te spreken eens 18 .
Toch zie ik het Frans bij veel Vlaamse jongeren achteruit gaan, niet in Brussel en omstreken natuurlijk, of de kust, wel bvb. in Antwerpen.
Oud 6 november 2013, 10:55   #1227
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Tuurijk omdat men geen federale kieskring wil, men wil een extra blokeringmeerderheid.

Met een echte federale kieskring dus gewoon 1 kieskring ipv de vele nu zou ik geen probleem hebben.

maar met het franstalige voorstel van enkele verkozene voor wallonie enkele voor brussel en enkele voor vlaanderen en hop meerderheid van franstaligen die weeral alles kunnen blokeren.
In de meeste federale landen bestaan 2 parlementen, een volgens het aantal inwoners, en een paritair samengesteld door de regio's.
Oud 6 november 2013, 10:57   #1228
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Het is niet enkel het FDF die het zegt. Ook voor Vlaamse Brusselaars zou dit positief zijn. En dan hoeven ze niet meer te bedelen om centen en vernederd te worden door Vlaanderen, dan zal het veeleer omgekeerd zijn. Waarom denk je dat de financiële hefbomen nog niet overgeheveld zijn naar de regio's?
Oud 6 november 2013, 11:00   #1229
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, wat u hier schetst, is een verkeerde redenering. Als je de aanbevelingen van de Commissie-Harmel leest, merk je dat de tweetaligheid van de Brusselse - toen nog - agglomeratie niet werd ingevoerd omwille van de aanwezigheid van een Nederlands- en Franstalige bevolkingsgroep, maar wel omdat Brussel voor alles de hoofdstad vormt van België. Volgens de Commissie-Harmel was het sluitstuk van het nieuwe België met haar belangrijkste en grootste taalgroepen weerspiegeld in eenzelfde tweetaligheid van Brussel.
Kan zijn, maar het eindresultaat is hetzelfde.
Oud 6 november 2013, 11:01   #1230
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkeerde beginsituatie: dit gaat immers niets over Vlamingen versus Brusselaars, maar wel Nederlandstalige/Vlaamse politici versus het Franstalig establishment in o.m. Brussel.
Zo ziet U het, maar zeker niet alle Vlaams-Brusselse politici.
Oud 6 november 2013, 11:05   #1231
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grenzen stellen binnen de EU heel veel voor: ze bakenen tot op heden zaken af als onderwijs-, energie-, mobiliteits-, huisvesting-, stedebouw-, SZ-politiek en nog veel meer. Daarom zie je bij het overschrijden van grenzen ook zichtbare verschilpunten en merk je, als je je er gaat vestigen, ook allerlei verschillen.
Omdat dit, over de eeuwen en decennia, zo gegroeid is. Echter, je ziet bijna geen verschil tussen landen die pas van elkaar gescheiden zijn, zoals Tsjechië en Slovakije, of Rusland en Oekraïne. Bvb. een groot deel van Oekraïne blijft Russisch spreken, en de president spreekt veel beter Russisch dan Oekraïens, en dit na 2 decennia van het promoten van de Oekraïense taal.

In België komt daar nog bij dat de geografische afstand erg klein is, en mensen erg mobiel in dit deel van de wereld, en zich heus niet meer laten tegenhouden door staatsgrenzen.
Oud 6 november 2013, 11:08   #1232
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch zijn de resultaten op het terrein niet echt veelbelovend.
Ik zie grote vooruitgang, de meeste Brusselse jongeren kunnen zich nu vrij goed uitdrukken in het Nederlands, 20 jaar geleden was dat anders.
Oud 6 november 2013, 11:10   #1233
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als uw berichten staan vol van gratuite beweringen over "de" Vlaamse Brusselaar of "de" Brusselse Vlaming. Uw standpunt en uw visie legt u in de mond van de niet geraadpleegde Vlaming in Brussel.
U vertegenwoordigt ook niet de meerderheid van de Vlamingen. Maar zover ik weet, volgens opiniepeilingen etc. is nog steeds slechts een derde van de Vlamingen voorstander van separatisme.

De standpunten die ik hier weergeef zijn ook de standpunten van heel at Vlaams-Brusselse politici, en niet alleen linkse (verraders, hoor ik hier al roepen op dit forum)
Oud 6 november 2013, 11:20   #1234
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik zie grote vooruitgang, de meeste Brusselse jongeren kunnen zich nu vrij goed uitdrukken in het Nederlands, 20 jaar geleden was dat anders.
Ik zie dat hoegenaamd niet.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 11:55   #1235
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
In Scandinavische landen en Finland is het zelfs zo dat leerkrachten in lagere en middelbare scholen met hun voornaam worden aangesproken. Wij zien ook dat het onderwijs daar beter is, en de kinderen minder wereldvreemd en angstig.
Mei '68-er! Heb je niet gehoord dat De Wever heeft gedecreteerd dat onderwijs saai moet zijn en de leerlingen moeten afzien?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 6 november 2013 om 11:55.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 12:06   #1236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, maar het kan tenminste, in nederlandstalige scholen is zoiets onmogelijk.
Pedagogisch zijn taalbadscholen trouwens niet onomstreden. Daarom ook spreekt men in de Franse Gemeenschap over "experimentele scholen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 12:06   #1237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vertegenwoordigt ook niet de meerderheid van de Vlamingen. Maar zover ik weet, volgens opiniepeilingen etc. is nog steeds slechts een derde van de Vlamingen voorstander van separatisme.
In tegenstelling tot u poneer ik dan ook niet voortdurend wat die of deze groep zou denken over dit en dat onderwerp.
Oud 6 november 2013, 12:08   #1238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de PISA-testen blijken die jongeren van het Franstalig onderwijs toch laag te scoren. In plaats van vrij vage beweringen baseer ik me liever op meetbare elementen.
Oud 6 november 2013, 12:09   #1239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch zie ik het Frans bij veel Vlaamse jongeren achteruit gaan, niet in Brussel en omstreken natuurlijk, of de kust, wel bvb. in Antwerpen.
Natuurlijk gaat de kennis van het Frans achteruit, om de eenvoudige reden dat voor de meeste jongeren die taal een "ver-van-mijn-bed-show" is geworden. Sociologisch hebben ze nog nauwelijks enige voeling met die taal, wat bijvoorbeeld heel anders is met het Engels.
Oud 6 november 2013, 12:10   #1240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo ziet U het, maar zeker niet alle Vlaams-Brusselse politici.
Er zijn inderdaad een aantal Vlaamse politici die de twijfelachtige eer hebben slippendragers van de Franstaligen te zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be