Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2013, 20:10   #181
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dan verschillen wij toch van mening;
"Received Pronunciation (afgekort RP) is een uitspraakvariant van het Engels in Groot-Brittannië.
RP wordt ook wel Queen's English genoemd (het Engels van de koningin),
Oxbridge of (voorheen) BBC-Engels.
RP kan gedefinieerd worden als het onderwezen gesproken Engels van Zuidoost-Engeland.
Het is de uitspraak die onderwezen wordt aan niet-Engelssprekenden die Brits-Engels leren, en het wordt gebruikt in de uitspraakschema's van de meeste Britse woordenboeken.

Veel Britten passen in het buitenland hun uitspraak aan Received Pronunciation aan, omdat ze op die manier beter worden verstaan dan wanneer ze hun eigen accent gebruiken. "

Zo als je zelf kan lezen,"the Queen's English"
is een synoniem van "Oxbridge"-Engels,"Received Pronuncuation"-Engels en van "BBC"-Engels ,
"Algemeen Beschaafd Engels" dus.
Deze bijdrage is om het met Matheüs 7:6, te zeggen: "paarlen voor de zwijnen gooien" m.a.w. goede raad verspillen aan hen, die er de waarde niet van kunnen of willen beseffen.
Anderzijds wel interessant voor hen, die niet aan dit euvel lijden.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 20:13   #182
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Natuurlijk zijn Walen geen luierikken en profiteurs. Het is alleen toeval dat ze er altijd als eerste (en meestal als enige) bij zijn om het werk te staken.
Waaruit leid je die onzin af? Uit de nationale statistieken blijkt net dat er in het noorden proportioneel meer gestaakt wordt dan in het zuiden van het land.
Oud 6 november 2013, 20:21   #183
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Natuurlijk zijn Walen geen luierikken en profiteurs. Het is alleen toeval dat ze er altijd als eerste (en meestal als enige) bij zijn om het werk te staken.
N-VA en VB partijslaven staken inderdaad nooit.

Zelfs niet als de nieuwe VOKA en VBO goeroes ze uitkleden tot op het bot nietwaar ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 20:30   #184
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Een gesprek, ja zelfs met een Waal, kan best beleefd blijven net zoals je dat hebt tussen twee Nederlandstaligen.
Zo'n twee weken geleden kwam ik in contact met een Waal, met Italiaanse roots, uit de streek van Verviers. Hij sprak enkel Frans en Italiaans (wat hij nog van zijn geimmigreerde ouders geleerd had).
Geen Nederlands, geen Duits, geen Engels...
We hebben wel over de politiek gesproken.

Qua talen vond ie het spijtig dat ie geen Nederlands kende, want hij had handelscontacten met Vlamingen. Maar zei hij, als beiden een inspanning leveren, lukt het ons wel. Wat hield dat dan in de praktijk in ? : ja, de Vlaming sprak Frans met hem.

Het elkaars taal niet kennen, zei hij, da's pas de merde van Belzjiek.
Waarop ik zei dat de meeste Vlamingen een mondje van hun Frans spraken, maar dat vele Walen niet ons Nederlands spraken. Is dat dan wat hij bedoelt met 'elkaars' taal niet kennen ??

Verder in het gesprek haalde hij op dat hij erg blij was dat zijn dochter wel een tweede taal leerde in school.
Welke taal is dat dan vroeg ik ? Het Engels.
Ja, zei ik, zo kan ze later met Vlamingen niet alleen in het Frans maar ook in het Engels communiceren.
Zo is dat, repliceerde hij.
Hij begreep het sarcasme van mijn zin helemaal niet.

De meeste Walen waar ik mee spreek, en waarmee ik al eens de 'talenkwestie' van België aanhaal, hebben helemaal niet diezelfde voeling van het omgaan met een taal zoals de meeste Vlamingen dat wel hebben.
Het ontgaat hen, het komt niet in hen op, ze hebben geen interesse, ze beseffen het gewoon niet...
Het is geen opzet, het is onverschilligheid.
Da's hun aard ?
?
Zoals je zelf zegt kan een gesprek tussen een Vlaming en een Waal perfect beleefd blijven. Helemaal akkoord. Alleen, zoals je zélf erkent hebben veel Walen niet diezelfde voeling van het omgaan met een taal zoals Vlamingen dat wel hebben. Het is niet persé onverschilligheid zoals jij verondersteld, ook niet persé desinteresse, maar ze hebben gewoon die voeling niet dat hun houding weinig respectvol overkomt.

Daarom dat een discussie tussen een Vlaming en een Waal vaak zo moeilijk verloopt als het over politiek gaat, en daarom ga ik soortgelijke discussies tijdens de werkuren het liefste uit de weg.

Anderzijds: voor mijn werk kwam ik het laatste jaar regelmatig in Wallonië en ik merk toch dat het niet altijd zo moet zijn: meermaals heb ik ondervonden dat het aantal Nederlandssprekende Walen toeneemt, en meerdere keren maakte ik het ook mee dat men zich expliciet excuseerde voor het gebrek aan kennis van het Nederlands. (Terwijl we ons op dat moment notabene toch in Wallonië zélf bevonden).

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 6 november 2013 om 20:31.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 20:32   #185
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Laat ons even eerlijk zijn. Scandinaven, Nederlanders en Vlamingen spreken vlot Engels. Waarom? Omdat er weinig of niets gedubd wordt op de tv. Op deze manier leren kinderen Engels nog voor ze het leren op school.

Frans is een ander paar mouwen. Daar zit de scholiing er voor een groot deel tussen, maar opnieuw de noodzaak van een Vlaming om Frans te leren is hier veel sterker dan voor een Waal om Nederlands te leren.
Juist!
Oud 6 november 2013, 20:41   #186
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mijn ervaring was/is overwegend positief.
Na onze verhuis onmiddellijk een uitnodiging in de bus voor de jaarlijkse buurt-BBQ.
Een 20-tal gezinnen die gezamenlijk wat vlees en wijn aankopen, niks commerciëels hoor,
zoveel is't, gedeeld door zoveel....simpel.
...
Dit zelf meegemaakt... na een vakantie thuiskomen en ons grasveld was gemaaid. Heeft enkele dagen geduurd voor we wisten wie de weldoener was.

Op politiek vlak hebben de meesten gewoon lak aan al die zever die wordt verkondigd, zoals ook de meeste Vlamingen zeker?
Hoe staan zij tegenover Vlamingen? Zoals iedereen die een onbekende ontmoet vermoed ik.
Er hangt dus veel van het gedrag van die onbekende af. Beginnen met een brede glimlach en je komt al heel ver.

De 'grote' verschillen die hier zo dikwijls ten tonele worden gevoerd vinden hun oorsprong in kleine
details, soms ook geografisch. De vergelijking van het aantal flitspalen bijvoorbeeld...
Zo'n eenzame paal aan een afgelegen bosrand leeft niet lang, ook niet in Vlaanderen.
Alleen heeft Vlaanderen veel minder afgelegen bosranden. Flitsauto aan de kant van weg?
Je stopt omdat je vermoed dat de man pech heeft...hier in Vlaanderen is het gewoon een auto tussen alle andere auto's.
Dat is ook vaak mijn overtuiging: als je met de glimlach ergens binnenkomt: maakt een gigantisch verschil. Wat de aangename ervaring betreft met je buren: mijns insziens heeft dit soort zaken veel te maken met de omgeving waar je woont: in een landelijke omgeving (is bij jou het geval denk ik te verstaan) zijn mensen meer relax en automatisch ook vriendelijker in omgang met buren en kennissen. Dit soort verschillen van streek tot streek heb je daarom ook in Vlaanderen.

Wat het politieke betreft: veel Vlamingen hebben daar inderdaad lak aan. Ikzelf totaal niet eerlijk gezegd en ik erger me mateloos aan het wanbeleid en het gebrek aan vooruitziendheid.

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 6 november 2013 om 20:42.
Oud 6 november 2013, 20:45   #187
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Politiekers zijn een ras appart. Hun logica begrijpen is een onmogelijke taak.
Niet onmogelijk: kijk gewoon naar het verleden: hoe zijn bepaalde problemen ontstaan? Neem daarbij het gebrek aan empathie zich in te leven in de opinie van de tegenpartij, een zeker soort egoïsme of machtswellust bij bepaalde politici...
Oud 6 november 2013, 20:54   #188
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Waaruit leid je die onzin af? Uit de nationale statistieken blijkt net dat er in het noorden proportioneel meer gestaakt wordt dan in het zuiden van het land.
Toch iemand die ze dat doen geloven. Proficiat. (Sinterklaas bestaat echt, sst niemand vertellen)
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 20:57   #189
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Toch iemand die ze dat doen geloven. Proficiat. (Sinterklaas bestaat echt, sst niemand vertellen)
Zwarte piet is het probleem,helaas
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 21:11   #190
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

De Walen staken, de vlamingen likken de voeten van de bazen.
Door de staking krijgen alle arbeiders voordelen, ook de vlamingen.
Wie is de profiteur?
Oud 6 november 2013, 21:59   #191
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

de
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Waarom zouden wij Vlamingen er nog wakker van moeten liggen wat de Walen van ons denken ?
Dit is m.i. één van de interessantste vragen die tot nu toe in deze draad werden gesteld.

Misschien kunnen & mogen 'wij' er zelfs een véél algemener en véél fundamenteler 'kwestie' van maken:

"Waarom zou wie dan ook wakker moeten liggen van wat wie anders dan ook over hem/haar dénkt?"

Of, met andere woorden:

"In hoeverre dient iemand zijn/haar gedrag af te stemmen op de gedachten die om het even wie daarover al dan niet eventueel gebeurlijk misschien mogelijkerwijs zou kunnen koesteren?"

Een m.i. nog véél interessantere vraag is:

"Dúrven 'jullie Vlamingen' (of wie anders dan ook) wakker te liggen van wat 'de meeste Walen' (of wie anders dan ook) met 'jullie' DOEN?"

Of, met andere woorden:

"Hebben 'jullie Vlamingen' (of wie anders dan ook) het léf na te denken over de vraag óf en zo ja door wié en hóé 'jullie' bij de neus worden genomen?"

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 6 november 2013 om 22:01.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 00:15   #192
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dit is een raar verhaal. Volgens mij en in alle ervaring die ik heb wordt er op school weldegelijk het algemeen Nederlands aangeleerd.
Waar beweer ik iets anders?

Citaat:
Dan heeft U toch wel echt veel moeite gedaan om een KRANT te vinden die enkel in het plaatselijke dialect te lezen is, en om personen tegen te komen die enkel het plaatselijke dialect kennen (en dus nooit naar school zijn geweest). Overal waar ik kom spreken mensen me aan in het Algemeen Nederlands. Dat zal dan wel aan mij liggen zeker?
Deze krant steekt elke week in mijn postbus. Vrees niet, de krant is niet volledig in het tongers geschreven. Dat dialect is hier wel de voertaal. Algemeen Nederlands kom je op straat weinig tegen.
Meermaals schakelen de mensen over naar het Frans als ze zien dat we er geen jota van begrijpen.
Monsieur ne comprends pas le Néerlandais?

Citaat:
Dat in Wallonië de plaatselijke Waalse taal en dialecten verdwenen zijn en de regio volledig verfranst is, is volgens U een MEERWAARDE?
Dat is zoals je het wil bekijken. Voor mijn part mogen we morgen allemaal zweeds praten.
De taal van uw gesprekspartner kennen heeft zo zijn voordelen.
Ongelooflijk hoe rijk de wereld aan talen en dialecten zou zijn indien elk individu zijn unieke taal zou spreken.... even denken.... is dat dan nog een taal of gewoon gekreun?

Citaat:
Trouwens: Waalse jongeren hebben inderdaad een KEUZE mogelijkheid. Vlaamse kinderen zijn VERPLICHT om Frans als tweede taal te nemen, waarbij hun kennis van het Engels minder wordt dan in de ons omringende landen die allemaal zonder uitzondering Engels als tweede taal hebben.
Iedereen die niet is vastgeroest rond de kerktoren spreekt zowel nederlands, frans als engels.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 00:26   #193
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ja,dat is zo een verhaaltje als dat van die leraar Frans ,die met zijn klas Vlaamse leerlingen naar de Franse kaskraker "Bien venue chez les Ch'tis " ging kijken .

Ze hebben ook heel de tijd naar de Nederlandstalige ondertiteling moeten kijken,want ze begrepen ook geen woord van dat Frans dialect.
Waarschijnlijk bent u ook van mening dat een stuk van Shakespeare representatief is voor het gesproken engels in het Verenigd Koninkrijk.....wel wel
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 00:31   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan verschillen wij toch van mening;
"Received Pronunciation (afgekort RP) is een uitspraakvariant van het Engels in Groot-Brittannië.

RP wordt ook wel Queen's English genoemd (het Engels van de koningin),

Oxbridge of (voorheen) BBC-Engels.

RP kan gedefinieerd worden als het onderwezen gesproken Engels van Zuidoost-Engeland.

Het is de uitspraak die onderwezen wordt aan niet-Engelssprekenden die Brits-Engels leren, en het wordt gebruikt in de uitspraakschema's van de meeste Britse woordenboeken.

Veel Britten passen in het buitenland hun uitspraak aan Received Pronunciation aan, omdat ze op die manier beter worden verstaan dan wanneer ze hun eigen accent gebruiken. "

Zo als je zelf kan lezen,"the Queen's English"
is een synoniem van "Oxbridge"-Engels,"Received Pronuncuation"-Engels en van "BBC"-Engels ,
"Algemeen Beschaafd Engels" dus.
Interessant om te weten! Mij valt inderdaad op dat er in allerlei reportages van of op de BBC steeds meer Engels met een bepaalde tongval wordt gesproken en het Queen's English schijnbaar niet langer algemeen en verplicht is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 00:33   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk bent u ook van mening dat een stuk van Shakespeare representatief is voor het gesproken engels in het Verenigd Koninkrijk.....wel wel
Weet u wel in welke tijd Shakespeare leefde?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 00:35   #196
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
De Walen staken, de vlamingen likken de voeten van de bazen.
Door de staking krijgen alle arbeiders voordelen, ook de vlamingen.
Wie is de profiteur?
Laten we beginnen met zij, die hiervan de dupe worden.
1. De klant is de dupe, want hij moet het product nu duurder aankopen en overweegt misschien weg te gaan.
2. De ondernemer is de dupe. Hij ziet zijn klanten weglopen en ziet tevens zijn markt ineenschrompelen.
Hij wordt verplicht zich aan te passen en probeert om met de concurrentie mee te gaan. Daar hij niet of zeer moeilijk iets kan doen aan het sociale en arbeidsgedeelte van de kostprijs, zal hij eerder overwegen in die machines of systemen te investeren, die dit deel verkleinen of vervangen. Immers met het bestaande systeem van minimumlonen kan hij op dat traject niet verder gaan. Bovendien weet hij dat de kwaliteit van het product hoger ligt als de sfeer in het bedrijf positief is. Wil hij zijn onderneming laten verder bestaan, dan moet hij maatregelen treffen of het failliet dreigt.
3. Anderen zijn ook de dupe: zoals de 'ongeschoolde' arbeider, maar ook de 'geschoolden' of de technici en het administratieve personeel komt in een slechte positie terecht. De onderneming moet afslanken om verder te kunnen blijven bestaan en dient genoeg fondsen over te hebben om nieuwe producten, markten en het daarbijbehorend productie-apparaat gestalte te geven.
4. Stakingen maken alleen slachtoffers als ze niet gaan over vergrijpen tegen de mensenrechten. Ze dienen dan ook zeer spaarzaam gebruikt te worden. Er zijn legio andere mogelijkheden om onterechte toestanden aan het licht te brengen, ten goede te wijzigen in een zin, die positief uitwerkt voor allen, die kopen, verkopen, produceren, ontwerpen ...

Economie is veel ruimer dan de verhouding tussen ondernemer en arbeider. Ofwel profiteert iedereen, klant, ondernemer, arbeider, leverancier, kredietverstrekker ... ofwel gaat de activiteit ter ziele.

Laatst gewijzigd door fcal : 7 november 2013 om 00:37.
Oud 7 november 2013, 00:40   #197
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Waarom kan je niet op een simpele vraag antwoorden? Te moeilijk?
Als je een lamzak bent die niets uitvoert en al zijn hele leven van de Vlamingen profiteert dan gaat het over jou. Anders niet. OK ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 00:45   #198
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Alleen al in de buurt waar ik woon - laten we zeggen in een omtrek van één kilometer - staan er tientallen woningen (appartementen, huizen, studio's) te koop.

Als 'de autochtonen' dat écht zouden willen, is Brussel in een mum van tijd weer helemaal van hén.
Die willen al die vreemdelingen niet als buren, en men kan dat verstaan. Als alleenstaande zou het mij persoonlijk niet schelen om in een " verrijkte " buurt te leven, als ik daar voor minder geld een grote confortabele woning kan vinden, maar met een gezin ( vrouw en kinderen ) is daar geen sprake van.
Oud 7 november 2013, 00:50   #199
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Er wordt in die film geen Ch'ti gesproken.
Wat is dat Ch'ti volgens u?
Bent u de vervlaamste Duc d'Enghien-les-Bains (Fr)?
Oud 7 november 2013, 00:51   #200
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Aangezien Brussel een tweetalige stad is, zijn de twee benamingen correct.
Ik vind van niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be