Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2013, 19:02   #21
thomas1234
Burger

Standaard

Ik beschrijf gewoon wat de realiteit is en dat we daarmee gaan moeten leren omgaan.
Wat ik kan zien als ik mij in het publiek rond beweeg kon ik altijd al in mijn geheugen opslaan, nu is daar artificiële opslag bijgekomen waardoor ik het aan anderen kan tonen en makkelijker terug opnieuw kan afspelen.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 19:18   #22
thomas1234
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik maak mij ook fameus zorgen om de privacy, vooral de combinatie van een 'repressiever' beleid, voortgedreven op de golven van het nieuw (rechtse) platte populisme, dit in combinatie met allerhande nieuwe technologieën die steeds toegankelijker worden, baart mij uitermate grote zorgen. Zo is het eigenlijk al perfect mogelijk dat gemeenten met drones en kleine camera's gaan controleren of je hond zijn kakje in het zakje doet in het park of het bos. Zo niet volgt er uiteraard een geliefde 'GAS-boete', de opium van de doorsnee Vlaamse verkavelingspoliticus. En als ze je niet direct herkennen, kunnen ze je foto (en die van je hondje) halen door een computer met biomorfische technologie en dit vervolgens linken aan het bevolkingsregister en je strafregister. Ze weten dan bijna alles van jou. Zullke zaken zullen helaas ook misbruikt worden door bepaalde overheden en instanties. En dit is maar één mogelijk voorbeeldje.

Hoe veel moeten we onze privacy nog laten aantasten ? Ik maak me er alvast grote zorgen over, '1984' blijkt elke dag een stukje minder sciencefiction te zijn. Ik merk echter dat vele mensen er niet wakker van liggen of de nieuwe controletechnieken zelfs als positief ervaren. Dit wordt hen uiteraard wijsgemaakt door allerlei sujetten uit de politieke, politionele of rechterlijke wereld die alles van iedereen wensen te weten te komen. De massa houdt zich ondertussen op met hun Facebookprofiel zonder de verregaande gevolgen van bepaalde posts te kunnen inschatten. Instagram en Pinterest zullen nog een stukje verder gaan. Velen vergeten dat een isntantie als Facebook een Amerikaans privébedrijf is en dat we daarmee weer wat meer macht schenken aan de overkant van de oceaan. In de US of A schenden ze de privacy voortdurend, springen ze losjes om met de reglementering en houden ze de bevolking helemaal dom met de drogreden dat het is voor de 'war against terror'. Dit rechtvaardigt in hun ogen werkelijk alles.

Schrik dus niet mensen als jullie gekke Facebookcapriolen ooit eens op een dag, en dat zal niet te lang meer duren, bij de NSA of andere stazi-organisaties belanden. Ik ben niet op Facebook, verlies geen tijd en energie aan die onzin en daar voel ik me prima bij.
Je hebt het over het gevaar van de overheid die teveel macht krijgt. Ik spreek niet tegen dat de overheid er veel macht bij krijgt en dat daar gevaren in schuilen.
Maar ik heb het in mijn openingspost over de macht die de gewone burger krijgt. En wij zijn met veel meer mensen.

Wat ik met mijn macht van het publiek bedoel is bijvoorbeeld ook de klokkenluiders waar men de laatste tijd over hoort. Het is tegenwoordig elke maand wel een schandaal dat aan het licht komt.
De overheid luistert altijd al af, nu raakt dit echter steeds meer bekend.

Men zegt ook dat de arabische lente het gevolg is van zaken als twitter en facebook.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 20:21   #23
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Je hebt het over het gevaar van de overheid die teveel macht krijgt. Ik spreek niet tegen dat de overheid er veel macht bij krijgt en dat daar gevaren in schuilen.
Maar ik heb het in mijn openingspost over de macht die de gewone burger krijgt. En wij zijn met veel meer mensen.

Wat ik met mijn macht van het publiek bedoel is bijvoorbeeld ook de klokkenluiders waar men de laatste tijd over hoort. Het is tegenwoordig elke maand wel een schandaal dat aan het licht komt.
De overheid luistert altijd al af, nu raakt dit echter steeds meer bekend.

Men zegt ook dat de arabische lente het gevolg is van zaken als twitter en facebook.
Dat is waar, maar je kan niet ontkennen dat men vroeger minder middelen had om af te luisteren en te spioneren. Toen was het allemaal wat moeilijker en in het slechtste geval het monopolie van goed uitgeruste inlichtingendiensten en de overheden. Nu kan bijna iedereen iedereen bespioneren met de steeds meer toegankelijke technologieën. Vooral dat baart me ook zorgen.

Het is off topic, maar ik ben helemaal niet overtuigd van de heilzame werking van de Arabische Lente voor de gewone bevolking op langere termijn. Wel integendeel, steeds meer uitingen van extremisme, sektarisch geweld en onderdrukking van vrouwen en andersdenkenden. Dus dat is alvast voor mij geen argument pro Facebook of Twitter.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 21:25   #24
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is waar, maar je kan niet ontkennen dat men vroeger minder middelen had om af te luisteren en te spioneren. Toen was het allemaal wat moeilijker en in het slechtste geval het monopolie van goed uitgeruste inlichtingendiensten en de overheden. Nu kan bijna iedereen iedereen bespioneren met de steeds meer toegankelijke technologieën. Vooral dat baart me ook zorgen.

Het is off topic, maar ik ben helemaal niet overtuigd van de heilzame werking van de Arabische Lente voor de gewone bevolking op langere termijn. Wel integendeel, steeds meer uitingen van extremisme, sektarisch geweld en onderdrukking van vrouwen en andersdenkenden. Dus dat is alvast voor mij geen argument pro Facebook of Twitter.
Het publiek werkt zelf ook wel hard mee om die middelen te geven, in ruil voor wat entertainment of comfort. Facebook, smartphones met je agenda, contacts, geolocaties, browsing en websearch history, foto's en video-opnames die allemaal netjes gesynchroniseerd worden via de gmail of icloud account.

Al een hele tijd geleden zag ik op TV een reportage waarin je voor toegang tot één of andere Spaanse discotheek een chip kon laten implanten. Wel daar was heel wat volk voor te vinden.
Oud 7 november 2013, 22:32   #25
six
Banneling

Standaard

Er zouden brutale straffen moeten staan op het hebben van de mening dat de privacy ingeperkt moet worden.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 22:34   #26
six
Banneling

Standaard

Het valt mij op dat het privacy-argument altijd wordt gevoerd vanuit een (dwaas) legalistisch standpunt. Zo van: ja maar zo lang als ik geen illegale dingen doe...

Waarom zou ik geen illegale dingen moeten doen? Omdat mompelende bejaarden op den tsjeef stemmen en zo mij belemmeren wat ik mag doen? Omdat er wetten zijn die ik niet heb gestemd maar toch moet respecteren?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 22:55   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedereen heeft het recht wat illegale dingen te doen, basis idee is dat je dan niet gesnapt wordt.
En met al dat camera gedoe begint dat toch wel de spuigaten uit te lopen.
Oud 7 november 2013, 23:19   #28
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik beschrijf gewoon wat de realiteit is en dat we daarmee gaan moeten leren omgaan.
Wat ik kan zien als ik mij in het publiek rond beweeg kon ik altijd al in mijn geheugen opslaan, nu is daar artificiële opslag bijgekomen waardoor ik het aan anderen kan tonen en makkelijker terug opnieuw kan afspelen.
Maar moet je dan alles aan anderen kunnen tonen? Moet alles 'geshared' worden via sociale media? Moet ik per sé weten wat jij op een of andere zotte avond hebt gedaan, welk soort alcohol je lekker vindt, wat je favoriete boeken zijn, etc? Ik vind Facebook en Twitter ook maar flauwekul, en houdt mij er niet mee bezig. Vadertje staat moet niets van mij weten, en die kloten aan de andere kant van de oceaan al zeker niet. Het hele NSA schandaal heeft me nog meer bewust gemaakt van de dreiging van sociale media. Ik vind al die meisjes die zichzelf naakt, dronken, enz fotograferen op Facebook maar zielig...wetende dat het voor altijd op het internet staat.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 23:23   #29
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Er zouden brutale straffen moeten staan op het hebben van de mening dat de privacy ingeperkt moet worden.
Dit vind ik ook. Privacy is één van de basisrechten van de mens. De mentaliteit die momenteel door sociale media wordt gestimuleerd, MOET gestopt worden. Mensen moeten zich bewuster worden van het feit dat wat zij op het internet posten, voor altijd daar staat. Al is het maar een foto. En dat die informatie tegen hen gebruikt kan worden, dat al die data ergens wordt opgeslagen en bekeken... Noem me paranoide, ik denk dat ik er de bal niet ver naast sla.
Oud 8 november 2013, 00:06   #30
Manus
Burger

Standaard

Citaat:
Waarbij u mij de vergetelheid ontneemt en meent zelf recht te hebben op mijn beeltenis tot het einde der dagen.
Nieuw probleempje voor sollicitanten de voorbije jaren niet gevolgd?
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 00:12   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geeft ook geen ruimte op overdrijvingen en liegen om den duur.
Oud 8 november 2013, 00:29   #32
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt mij op dat het privacy-argument altijd wordt gevoerd vanuit een (dwaas) legalistisch standpunt. Zo van: ja maar zo lang als ik geen illegale dingen doe...

Waarom zou ik geen illegale dingen moeten doen? Omdat mompelende bejaarden op den tsjeef stemmen en zo mij belemmeren wat ik mag doen? Omdat er wetten zijn die ik niet heb gestemd maar toch moet respecteren?
Of wat dacht je van deze "heb je soms iets te verbergen?"....

Dat is zo ongeveer de Godwin van de privacy discussies geworden.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 00:30   #33
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beetje dubbel/tegenstrijdig dit, maar dat heb jij ook wel door hoop ik.
Oud 8 november 2013, 00:34   #34
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Of wat dacht je van deze "heb je soms iets te verbergen?"....

Dat is zo ongeveer de Godwin van de privacy discussies geworden.
Yep, zo'n typisch 'strawman' argument. Het gaat er niet om dat ik iets te verbergen heb, het gaat erom dat wat ik doe, mijn eigen verdomde zaken zijn. Niemand anders moet ongestraft over mijn schouder komen gluren. Ik denk dat ze daar in Amerika wat aan het doldraaien zijn wat betreft die obsessie met 'war against terrorism'...
Oud 8 november 2013, 01:13   #35
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Yep, zo'n typisch 'strawman' argument. Het gaat er niet om dat ik iets te verbergen heb, het gaat erom dat wat ik doe, mijn eigen verdomde zaken zijn. Niemand anders moet ongestraft over mijn schouder komen gluren. Ik denk dat ze daar in Amerika wat aan het doldraaien zijn wat betreft die obsessie met 'war against terrorism'...
Waar het omgaat is dat overheden te vaak hebben gesjoemeld met vertrouwelijke data.

En de afluisterpraktijken van de VS tonen ook wel aan dat het terrorisme bestrijden slechts een bijzaak is.
Oud 8 november 2013, 06:47   #36
Manus
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Detail:
Waarom de focus op de VS? Wie heeft hier een E-ID, waar komen sinds kort de vaccinaties in een nationale databank, denkt u werkelijk dat de overheid het saldo van uw rekeningen niet te weten komt?

U heeft gelijk wat betreft het argument. Wordt nogal makkelijk uitgesproken, ook door een vroegere werkgever... tot ik hem genoeg info gaf om zijn bedrijf te laten sluiten. Ach, dat gefoefel in de marge ziet niemand, nietwaar.
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:09   #37
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk bericht
Detail:
Waarom de focus op de VS? Wie heeft hier een E-ID, waar komen sinds kort de vaccinaties in een nationale databank, denkt u werkelijk dat de overheid het saldo van uw rekeningen niet te weten komt?

U heeft gelijk wat betreft het argument. Wordt nogal makkelijk uitgesproken, ook door een vroegere werkgever... tot ik hem genoeg info gaf om zijn bedrijf te laten sluiten. Ach, dat gefoefel in de marge ziet niemand, nietwaar.
Toen ik vorig jaar mijn hypotheeklening ging herzien bij de bank, wist die perfect - tot mijn verbazing - met één druk op de computer waar ik overal (andere) kredietkaarten had en wat de kredietlimieten waren. Als men dat via zo'n 'kruispuntdatabank' al kan weten, dan zal men nog wel veel meer weten ook. Ik begrijp dat banken willen weten of je ergens anders schulden hebt lopen of openstaande saldi hebt, maar het verontrust mij wat er verder met die gegevens gebeurt. Vooral de combinatie van bepaalde gegevens baart mij grote zorgen, stel gezondheidsgegevens, financiële data, arbeidsinformatie, consumentenvoorkeuren, ... gevaarlijke toestanden.
Oud 8 november 2013, 10:16   #38
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het publiek werkt zelf ook wel hard mee om die middelen te geven, in ruil voor wat entertainment of comfort. Facebook, smartphones met je agenda, contacts, geolocaties, browsing en websearch history, foto's en video-opnames die allemaal netjes gesynchroniseerd worden via de gmail of icloud account.

Al een hele tijd geleden zag ik op TV een reportage waarin je voor toegang tot één of andere Spaanse discotheek een chip kon laten implanten. Wel daar was heel wat volk voor te vinden.
Vele mensen laten zich inderdaad als lammeren naar de slachtbank leiden. Er zijn vele stommeriken die bijvoorbeeld ziekteverlof hebben, maar dan foto's op hun facebookaccount foto's posten van hun uitgaansleven. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Een kwart van de huidige schorsingen vanuit het Riziv of de RVA zou tegenwoordig (gedeeltelijk) gemotiveerd worden door materiaal dat ze op facebook of andere sociale media terugvinden. Over de legaliteit van zulke opsporingsmethoden daar zijn juristen het nog niet over eens, maar het gebeurt wel degelijk. Niet dat ik wil helpen profiteren, maar mensen die een uitkering krijgen (werkzoekend of ziek) houden zich beter ver af van de (niet-anonieme) sociale media, want anders zou dat wel eens lelijk kunnen uitpakken.

Het is een feit dat de massa niet nadenkt alvorens berichten op hun profielen te posten. Er was eens een voorstel om bijvoorbeeld op facebook een soort van 'alcoholslot' te zetten, als je berichten of foto's in bijvoorbeeld een zatte buit post die niet echt flaterend voor je zijn, zou je die dan nog de eerste 24 uur kunnen verwijderen alvorens ze de wereld ingestuurd worden. Dit leek me geen slecht idee.
Oud 8 november 2013, 10:35   #39
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Voila, 't begint al, deze ochtend op de radio, de flikken zien alles
Nu kan ik straks écht niet meer naar buiten *ween*
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:45   #40
ZION
Banneling

Standaard

Beste mensen, en speciaal degene die "menen", nog enige privacy te hebben.

Wees gelukkig en ontlast van privacy.......U heeft er geen meer.

Tenzij misschien....wanneer U uit kakken gaat, men heeft nu ook geurcontrole-apparatuur.
Dus, veel look,ajuin,bonen,.........laat men U toch bij het kakken, jezelf zijn.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be