![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Plato heeft de deur geopend voor alle mogelijke achterwerelden en een wantrouwen tegenover de immanente werkelijkheid.
Het is dan ook geen geheim waar woestijngodsdiensten een deel van hun mosterd hebben gehaald... Platonisten sluit men dan ook best op in een grot met een pillamp en een hoop batterijtjes. Laatst gewijzigd door Another Jack : 18 november 2013 om 15:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat klopt, maar uit dat antwoord volgt dan toch een nieuwe vraag?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kort gesteld: je kan zeggen dat je van Plato houdt, maar dan is het vreemd dat je de Platonist Aristoteles verwerpt. Je zou dan moeten aantonen dat hij de ideeën van de "meester" heeft vervalst, maar dat zal een beetje moeilijk zijn. Hij heeft wel wat meer gangbare ideeën uit zijn tijd - wat we nu het "gezond verstand" zouden noemen - in zijn filosofie binnengebracht en gesystematiseerd.
Of je kan Plato ook verwerpen, maar dan is het raar dat je je aversie volledig richt op de leerling en de leermeester buiten schot laat. Waarom val je dan niet direct Plato aan zoals een filosofisch minder begaafde forummer?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 18 november 2013 om 15:29. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is mij te doen om het discours en de methode wanneer die naar buiten wordt gebracht en door de geschiedenis heen het denken beinvloedt. En als wij naar de Platoniserende en de Aristotelianiserende bewegingen in de tijd kijken, dan valt het mij op dat Aristotelianisering al vlug leidt tot generatie van metafysica, dit met vrij kwalijke gevolgen op termijn. Feitelijk steun ik volledig Al-Ghazali tegen Averroes. Waarbij jij zal zeggen dat deze ook Plato verwierp. Waarbij ik je gelijk geef, maar erbij zeg dat Plato steeds een deurtje openhield voor realiteiten die boven de ratio liggen, dit tot groot misnoegen van sommige filosofisch minder begaafde forummers, terwijl de Aristotelianen menen met zuiver verstand tot het absolute te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha, het gaat dus eerder over de Nachlass. Het is inderdaad wel raar dat er later zo'n divergentie tussen Aristotelianen en Platonisten is kunnen onstaan, terwijl men in Aristoteles' tijd Aristoteles als een Platonist zag.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() Sloterdijk schrijft heel pittig over Plato en Aristoteles.
{ in filosofische temperamenten } plato : mensendressuur met het oog op bruikbaarheid voor stad of rijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() en over aristoteles : verheerlijker v het bestendig blijvende en normale
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Dus.
Westerse geschiedenis van denken langs de lijnen schetsen v Plato versus Aristoteles is de boel belazeren. Verdoezelt de dynamiek. Laatst gewijzigd door Knipp : 18 november 2013 om 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb noch de tijd noch de goesting om daar veel tijd aan te verliezen. Laat me het zo zeggen, Harrie C. is een grote fan van Hegel. Voor mij persoonlijk is Hegel een beetje teveel "we denken aan God, dus God bestaat."
Dat zou bij de gemiddelde mens toch enig wantrouwen moeten oproepen. Waar ik wel wat tijd wil insteken in afzienbare tijd is Schiller. Waarbij dit uiteraard geen waardeoordeel over Schiller is.
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je aan iets denkt, bestaat het, al was het maar als gedachte, concept, fantasie,....
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het doet me teveel denken aan hoe Institoris het bestaan van heksen bewijst in de Heksenhamer om het serieus te kunnen nemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Als het perfecte bestaat en een mens kan zich het perfecte voorstellen, dan kan het perfecte niet niet-bestaan want dan is het niet perfect.
Aldus bestaat God. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want ik denk dan, er zullen ook wel eens mensen aan Thor, Odin en Wodan gedacht hebben. Aldus bestaan ze allemaal.
Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 november 2013 om 20:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind het te leuk Randroids op de kast te jagen om te walgen van het objectivisme.
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ze zijn niet perfect. Vandaar dat zij niet noodzakelijk moeten bestaan. |
|
![]() |
![]() |