Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2013, 00:16   #121
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Weten ze dan ook dat dat amper 50 jaar geleden anders was en dat er toen vele Vlamingen naar Wallonië gingen werken omdat we hier anders nog met een kar met houten wielen rond reden?

U blijkt een man van de wereld , kenner van Argentinië en Brazilië , maar geloofd in 2013 dat er oorlog en misvattingen zijn tussen Sint Agatha Rode en Nethen .

Hoe kan je u laten meeslepen in politiek populisme om zichzelf aan een postje te helpen.

Mochten de politiekers eens bezig zijn met het beleid ten behoede van de burgers, dienstverlening waarvoor ze ten slotte gekozen zijn, ipv met hun ellebogen te wringen en bevolking op te stoken om hun eigen budgetten te verantwoorden , dan zou U ineens merken waarom de staatschuld zo hoog is.
Ik ben "ter plaats" en heb absoluut geen postje nodig.
Ik heb al lang gemerkt waarom de staatschuld zo hoog is.
Het is nogal vermoeiend om te antwoorden op zo'n nieuwe soort geschriften op dit forum.
Slaapwel !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 00:28   #122
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Knuppel, vergeef het hem want hij weet niet wat hij doet.
Ok , stel dat U gelijk hebt.

Ik ben zot , maar gelukkig, en ik amuseer me hier door jouw blindheid op een ( mogelijke ) cynische manier trachten te openen, terwijl U zich vasthoud aan blindheid en mateloos ergert zonder resultaat . En dan ?

Neen nu een vergelijking.

België is een gezin.
Vlaanderen en Wallonië de Mama en de Papa .
De ziekenkas of werkgelegenheid een zorgenkindje.

Mama Walonie bedreft het kind en geeft er veel te veel centjes aan.
Papa Vlaander is het er niet mee eens, maar wil en kan zijn kind niet geheel uit de wereld verwijderen.

Wat het Vlaams Nationalisme zegt , is scheiden Papa . Maar scheiden maakt nog niet dat het kind dan beter opgevoed wordt , en door te scheiden heb je helemaal geen controle meer over hoe Mama de centjes besteed voor jullie kind, in tegendeel , door te scheiden heb je geen controle meer, niet over het kind , en niet meer over je echtgenote Mama Walonie.

Dat kind heeft je verbonden voor het leven.

NV-a neemt huwelijkstherapeuten aan en dan gaan de gezinsbudgetten daar naartoe. intussen is de echte liefde, de band tussen een Vlaming en een Waal , Tussen Mama Walonie en Papa Vlaander geheel niet vertroebeld , maar tijdens de onenigheid werd er beroep gedaan op een advocaat , als dat nu de politici zijn , dan raak je er nooit meer uit .
Ze raden je aan te scheiden , en je leven lang te vechten en ruzie te maken over je kinderen en de budgetten voor het kind zijn opvoeding.

Laat je niet misleiden door advocaten en los je probleem op , maak de advocaat overbodig , de liefde is meer dan groot genoeg en spendeer je geld samen. Life is Love.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 00:30   #123
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weten ze dan ook dat dat amper 50 jaar geleden anders was en dat er toen vele Vlamingen naar Wallonië gingen werken omdat we hier anders nog met een kar met houten wielen rond reden?
Prof. Em. Jull Hannes - De mythe van de omgekeerde transfers - Roularta Books

Of lees dit anders eens, want een gans boek zal een beetje veel zijn voor je, denk ik :
http://www.liberaalarchief.be/hannes-1.pdf

Pfff...

Waarom steken we daar nog tijd en moeite in ?

Weet je intussen trouwens al wat de Koninklijke Schenking precies is ? En ben je er nog altijd van overtuigd dat die ons op jaarbasis 100 miljoen euro aan extra intresten op de staatsSchuld zou kosten indien de monarchie afgezet werd ?
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 24 november 2013 om 00:33.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 00:32   #124
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik ben "ter plaats" en heb absoluut geen postje nodig.
Ik heb al lang gemerkt waarom de staatschuld zo hoog is.
Het is nogal vermoeiend om te antwoorden op zo'n nieuwe soort geschriften op dit forum.
Slaapwel !
De staatsschuld is enkel het gevolg van een bestuursvorm die 6 maal te hoog is voor dit aantal inwoners . en dan moet je snoeien in regeringsvorm en geen ruzie stoken tussen mensen die een andere taal spreken en intussen meer Frans uitkramen in hun dialect dan ze zichzelf bewust zijn.
Oud 24 november 2013, 00:32   #125
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben zot , maar gelukkig, en ik amuseer me hier door jouw blindheid op een ( mogelijke ) cynische manier trachten te openen, terwijl U zich vasthoud aan blindheid en mateloos ergert zonder resultaat . En dan ?

Vent toch, bespaar jezelf de verdere afgang en ga wat met de blokjes spelen of zo...
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
Oud 24 november 2013, 00:35   #126
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De staatsschuld is enkel het gevolg van een bestuursvorm die 6 maal te hoog is voor dit aantal inwoners . en dan moet je snoeien in regeringsvorm en geen ruzie stoken tussen mensen die een andere taal spreken en intussen meer Frans uitkramen in hun dialect dan ze zichzelf bewust zijn.
Het gesnoei dat nodig is betekent het einde van dit land. En dat heeft helemaal niks met ruzie stoken te maken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 00:36   #127
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht

Vent toch, bespaar jezelf de verdere afgang en ga wat met de blokjes spelen of zo...
Waar maak je U zo druk over man. Over iemand die Vous zegt tegen U
Ge kunt in Vlaanderen nog niet beslissen om een brug te bouwen of 5 km snelweg te herinrichten en je zou een land willen besturen.
Oud 24 november 2013, 00:44   #128
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waar maak je U zo druk over man. Over iemand die Vous zegt tegen U
Ge kunt in Vlaanderen nog niet beslissen om een brug te bouwen of 5 km snelweg te herinrichten en je zou een land willen besturen.
1) Ik maak me niet druk over iemand die "vous" zegt i.p.v. "u". Waar ik me wél druk in maak, d�*t hebben Knuppel en vele anderen al herhaaldelijk neergepend voor jouw schoon ogen. Maar er zaten blijkbaar veel woordjes in die je niet begreep óf je wou het gewoon niet begrijpen. Ik weet niet welke van die twee opties voor jou de beste is, maar ik wens je in alle geval die beste optie toe.
2) Ik heb geen aspiraties om het land te besturen. Dat laat ik liever over aan mensen die daarin bekwamer zijn dan ikzelf. In mei 2014 draag ik mijn steentje daartoe bij in het stemhokje.
3) Ik wacht nog stééds op je verdere uitleg omtrent de Koninklijke Schenking.
Oud 24 november 2013, 00:55   #129
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weten ze dan ook dat dat amper 50 jaar geleden anders was en dat er toen vele Vlamingen naar Wallonië gingen werken
Goed gezien Zijne Royale Blindheid! De Vlamingen gingen WERKEN in Wallonië! Voor de transfers van Vlaanderen naar Walloniê wordt NIET gewerkt. Die gaan in hoofdzaak via de sociale zekerheid naar Wallonië EN Brussel. De sociale zekerheid bestond niet toen de Vlamingen in Wallonië gingen werken. Als de sociale zekerheid toen bestaan had zouden de Vlamingen niet hoeven te gaan WERKEN in Wallonië. Dan waren er (misschien!) TRANSFERS van Wallonië naar Vlaanderen geweest. Gesnopen?

Zoek liever eens op wat Juul Hannes schreef over de MYTHE van de transfers van Wallonië naar Vlaanderen.

Sjonge toch. Kan er iemand de vallende bladeren bijeen keren die hier komen binnengewaaid? Als ze op een composthoop rotten kunnen ze tenminste nog dienen als potgrond voor iemand's bloembakken volgend jaar.
Oud 24 november 2013, 01:04   #130
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U blijkt een man van de wereld , kenner van Argentinië en Brazilië , maar geloofd in 2013 dat er oorlog en misvattingen zijn tussen Sint Agatha Rode en Nethen .

Hoe kan je u laten meeslepen in politiek populisme om zichzelf aan een postje te helpen.

Mochten de politiekers eens bezig zijn met het beleid ten behoede van de burgers, dienstverlening waarvoor ze ten slotte gekozen zijn, ipv met hun ellebogen te wringen en bevolking op te stoken om hun eigen budgetten te verantwoorden , dan zou U ineens merken waarom de staatschuld zo hoog is.
Dat was niet het Vlaanderen van 50 jaar geleden. 50 jaar geleden kende Vlaanderen een spectaculaire economische groei en werd het met ruime voorsprong het welvarendste landsgedeelte van België. De werkloosheid was heel laag.

In het Vlaanderen van de jaren '60 steeg het autobezit heel snel en werden er heel veel nieuwe wegen en autosnelwegen aangelegd.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 03:25   #131
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Zoek liever eens op wat Juul Hannes schreef over de MYTHE van de transfers van Wallonië naar Vlaanderen.
Hannes maakte zijn berekeningen op basis van de provincies.

Met een bevolkingsaandeel van 44% droegen de 4 Vlaamse provincies 44,1% bij tot de rijksfinanciën.

Met een bevolkingsaandeel van 38% brachten de 4 Waalse provincies 30% bij tot de rijksfinanciën.

Indien deze cijfers (gemeten over 80 jaar) kloppen, dan betaalde de gemiddelde Waal in die lange periode 80 Frank belastingen, daar waar de gemiddelde Vlaming 100 Frank betaalde (hier wordt uiteraard geen rekening gehouden met sociale stratificatie, kapitaalconcentratie, enz. maar dit terzijde).

Met een bevolkingsaandeel van 18% droeg de provincie Brabant echter 26% bij tot de schatkist.

Of, anders gezegd, het Brabants aandeel aan de bijdragen tot de schatkist van het Rijk lag liefst 47% hoger dan dat van de vier Vlaamse provincies samen.

Waarom dan viseert Hannes de Brabanders niet?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 03:27   #132
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht

In het Vlaanderen van de jaren '60 steeg het autobezit heel snel en werden er heel veel nieuwe wegen en autosnelwegen aangelegd.
Door de Belgische staat welteverstaan (die de wegen ook nog eens prima onderhield en dit in heel het land).
Oud 24 november 2013, 08:59   #133
BBB
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Door de Belgische staat welteverstaan (die de wegen ook nog eens prima onderhield en dit in heel het land).
In functie vande Waalse staalindustrie. Idem voor Albertkanaal.
BBB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 12:15   #134
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ga jij een varkenscorteletje minder eten omdat je buur tegen U bonjour zegt in de taal van zijn moeder ?
Als er één buur niet de moeite doet om Nederlands te leren ,dan zal er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand zijn .

Maar als, zoals in de hoofdstad van dit land, de overgrote meerderheid van de trambestuurders,de politie-agenten,de brandweerlui, de verpleegsters ,de dokters, de winkelbedienden,weigert om de meerderheidstaal van het land waarvan Brussel de hoofdstad is ,te spreken dan is er wel degelijk een probleem volgens mij .

Wij betalen als Vlamingen de hoogste belastingen van West-Europa en dan wil ik ook waar voor mijn geld.

Dan wil ik in mijn eigen hoofdstad overal en altijd in het Nederlands terecht kunnen en dan wil ik niet buiten gekeken worden omdat ik Nederlands spreek.

Als Brussel zijn rol van hoofdstad van een land met een Nederlandstalige meerderheid niet naar behoren kan vervullen ,dan hoeft Brussel voor mij niet meer.

Dan zal ik op een democratische wijze ijveren voor een nieuw land en een nieuwe hoofdstad waar ik wel word gerespecteerd als ik mijn moedertaal spreek.

Moesten de Walen op dezelfde wijze in Brussel behandeld worden ,zoals de Vlamingen reeds generaties lang in Brussel geminacht worden omwille van hun taal,dan had Wallonië al honderd jaar eerder zijn onafhankelijkheid verklaard.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 24 november 2013 om 12:25.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 12:27   #135
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Als er één buur niet de moeite doet om Nederlands te leren ,dan zal er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand zijn .

Maar als, zoals in de hoofdstad van dit land, de overgrote meerderheid van de trambestuurders,de politie-agenten,de brandweerlui, de verpleegsters ,de dokters, de winkelbedienden,weigert om de meerderheidstaal van het land waarvan Brussel de hoofdstad is ,te spreken dan is er wel degelijk een probleem volgens mij .

Wij betalen als Vlamingen de hoogste belastingen van West-Europa en dan wil ik ook waar voor mijn geld.

Dan wil ik in mijn eigen hoofdstad overal en altijd in het Nederlands terecht kunnen en dan wil ik niet buiten gekeken worden omdat in Nederlands spreek.

Als Brussel zijn rol van hoofdstad van een land met een Nederlandstalige meerderheid niet naar behoren kan vervullen ,dan hoeft Brussel voor mij niet meer.

Dan zal ik op een democratische wijze ijveren voor een nieuw land en een nieuwe hoofdstad waar ik wel wordt gerespecteerd als ik mijn moedertaal spreek.

Moesten de Walen op dezelfde wijze in Brussel behandeld worden ,zoals de Vlamingen reeds generaties lang in Brussel geminacht worden omwille van hun taal,dan had Wallonië al honderd jaar eerder zijn onafhankelijkheid verklaard.
In Canada maalt er geen mens om wie welke taal spreekt Engels of Frans . dat verwijt over dat taalgebruik is muggezifterij en kleingeestig.

Waar je wel een punt hebt is de veel te hoge staatsschuld en veel te hoge belasting .
Dat die budgetten naar hoofdzakelijk naar de Waalse burger zouden gaan is geheel onjuist .

Dat de budgetten zwaar worden aangetast door veel te grote en ingewikkelde structuur en het overheidsapparaat dat is duidelijk.

Dus moet je eens leren om de kwaal aan te pakken en niet te ontlopen.

Als een man vind dat zijn kind rot verwend wordt en veel geld verspilt dat hij toegestopt krijgt door Mama dan lost hij dat niet op door te scheiden.
Door te scheiden heeft hij helemaal geen controle meer over Mama en nog minder zicht op zijn kind.

Dat Vlaanderen cordaater zou moeten optreden om Belgische regels over het hele land gelijk te krijgen en toe te passen zou veel meer aarde aan de dijk zetten dan meer bevoegdheden in verschillende kampen te leggen.
Oud 24 november 2013, 12:38   #136
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Canada maalt er geen mens om wie welke taal spreekt Engels of Frans . dat verwijt over dat taalgebruik is muggezifterij en kleingeestig.
Canada is dan ook niet in twee verdeeld met aan de ene zijde de armste regio van het werelddeel en aan de andere zijde het rijkste werelddeel. Die situatie is gewoon uniek en onvergelijkbaar met enige andere situatie ter wereld. Je moet echt al in dit land wonen en geen oogkleppen ophebben om de situatie goed in te schatten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 12:40   #137
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
1) Ik maak me niet druk over iemand die "vous" zegt i.p.v. "u". Waar ik me wél druk in maak, d�*t hebben Knuppel en vele anderen al herhaaldelijk neergepend voor jouw schoon ogen. Maar er zaten blijkbaar veel woordjes in die je niet begreep óf je wou het gewoon niet begrijpen. Ik weet niet welke van die twee opties voor jou de beste is, maar ik wens je in alle geval die beste optie toe.
2) Ik heb geen aspiraties om het land te besturen. Dat laat ik liever over aan mensen die daarin bekwamer zijn dan ikzelf. In mei 2014 draag ik mijn steentje daartoe bij in het stemhokje.
3) Ik wacht nog stééds op je verdere uitleg omtrent de Koninklijke Schenking.
Informeer U op de juiste plaats met de juiste documenten en de juiste getallen.

Maar als je zoekt bij mensen die niet graag een positieve kant ontluiken van iets waar je tegen bent zonder te weten waarom, dan wordt het moeilijk.
Oud 24 november 2013, 12:44   #138
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Daarom dat de grootste Partij vanQuebec al generaties lang ijvert voor een onafhankelijk Quebec en dat er reeds twee referenda voor een onafhankelijk Quebec georganiseerd werden.

Het scheelde slechts enkel honderden stemmen toen of Quebec had zijn onafhankelijkheid verkregen.
Zo ver zijn we in Vlaanderen nog niet geraakt,maar dat zal nog wel komen

2)Taalgebruik is helemaal geen muggenzifterij als je als Nederlandstalige belastingbetaler niet in het Nederlands terecht kan op het politie-bureau of ziekenhuis in je eigen, bij wet verplicht tweetalige, hoofdstad.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 24 november 2013 om 12:45.
Oud 24 november 2013, 13:18   #139
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BBB Bekijk bericht
In functie vande Waalse staalindustrie. Idem voor Albertkanaal.
Neen, op dat moment was de staalindustrie in het zuiden al in een neerwaartse spiraal beland, en bloeide de petrochemische en auto-industrie in het noorden op.

De aanleg van het Albertkanaal was uiteraard logisch om de afstand Luik-Antwerpen te verkorten. Zulke projecten die industriële streken middels kanalen verbonden met de grote havens, vonden trouwens ook in het buitenland plaats.
Oud 24 november 2013, 14:50   #140
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Neen, op dat moment was de staalindustrie in het zuiden al in een neerwaartse spiraal beland, en bloeide de petrochemische en auto-industrie in het noorden op.

De aanleg van het Albertkanaal was uiteraard logisch om de afstand Luik-Antwerpen te verkorten. Zulke projecten die industriële streken middels kanalen verbonden met de grote havens, vonden trouwens ook in het buitenland plaats.

Dus zowel Antwerpen als Luik kregen de voordelen van het Albertkanaal.

Nu na meer dan een halve eeuw kunnen we zien wat ze er respectievelijk mee gedaan hebben;

Luik een industriëel kerkhof ,waar de laatste staalfabrieken de deuren sluiten.
Antwerpen een wereldhaven waar meer dan 140.000 arbeidsplaatsen gecreëerd werden .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be