Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2013, 18:59   #21
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Het systeem dat wij kennen werkt redelijk maar er zijn serieuze tekortkomingen aan. Zie je, het werkt "goed genoeg" voor een groot deel van de bevolking, maar vanaf dat probleemgevallen zich voordoen die te complex zijn voor een rechtlijnige behandeling, dan laat men ze gewoon in de kou.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:14   #22
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Het systeem dat wij kennen werkt redelijk maar er zijn serieuze tekortkomingen aan. Zie je, het werkt "goed genoeg" voor een groot deel van de bevolking, maar vanaf dat probleemgevallen zich voordoen die te complex zijn voor een rechtlijnige behandeling, dan laat men ze gewoon in de kou.
Daar heb je zeker een punt.

Maar is de ideale oplossing dan écht het neerhalen van die lat zodat iedereen er over kan ?

Of moeten we toch maximale kwaliteit blijven nastreven ?

Ik ben dan veeleer voorstander van intensieve begeleidingstrajecten buiten en parallel met het reguliere onderwijs voor die "probleemgevallen". N�*�*st het reguliere onderwijs dus, waaraan men - ik herhaal het graag nog eens - zo weinig mogelijk moet veranderen.

En zo'n buitenschools begeleidingstraject, dat zal geld kosten. Maar volgens mij zal die kost zichzelf terug betalen. Want als dat intensief begeleidingstraject die mensen in die mate op de sporen kan zetten dat ze kunnen meedraaien in de maatschappij, dan besparen we daar niet alleen uitkeringen mee, maar winnen we er ook belastinginkomsten op arbeid mee. Nu investeren om later te besparen, zeg maar, want die "probleemgevallen" van nu, dat zijn de steuntrekkers van morgen.

Daarnet haalde je overigens het voorbeeld van Zweden aan. Ik zal nooit een voorstander van een lager-onderwijs-tot-16 zijn, maar wat ik wél goed vind aan het Zweedse systeem is dat men daar maar leerplicht heeft tot 16. Net zoals men naar mijn gevoel voldoende vroeg de keuze moet kunnen maken voor een specifieke studierichting, moet men ook vroeger-dan-nu-het-geval-is de keuze kunnen maken voor volwaardige arbeid. 16 is een mooie leeftijd om als volwaardige arbeidskracht aan de slag te gaan indien men geen verdere schoolse aspiraties heeft. Maar dat heeft met de rest van het onderwerp niet zo heel veel te maken. Mea culpa.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:18   #23
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Nee, de lat omlaag halen is zeker niet de oplossing. Maar er moet wel degelijk vanalles veranderen aan het huidig schoolsysteem.

Het tuchtmodel, waarbij leerlingen 7-8 uur per dag op een stoel moeten zitten luisteren naar een tuchtige leraar, is niet meer van deze tijd.
En daar ga je geen klop aan veranderen met je buitenschoolse begeleiding: als iemand het niet kan, 8 uur op een stoel zitten, dan gaat die schoolmoe zijn en ermee stoppen.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:28   #24
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Nee, de lat omlaag halen is zeker niet de oplossing. Maar er moet wel degelijk vanalles veranderen aan het huidig schoolsysteem.

Het tuchtmodel, waarbij leerlingen 7-8 uur per dag op een stoel moeten zitten luisteren naar een tuchtige leraar, is niet meer van deze tijd.
En daar ga je geen klop aan veranderen met je buitenschoolse begeleiding: als iemand het niet kan, 8 uur op een stoel zitten, dan gaat die schoolmoe zijn en ermee stoppen.
Leerlingen zelf hun curriculum laten samenstellen na hun 16de?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:28   #25
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Leerlingen zelf hun curriculum laten samenstellen na hun 16de?
Dat lijkt mij inderdaad een zeer goed idee.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:31   #26
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Leerlingen zelf hun curriculum laten samenstellen na hun 16de?
Lijkt me een goed idee. Leerplicht tot 18 afschaffen, en vervangen door 'gesubsidieerd leerrecht' tot 18 waarbij de leerlingen op een flexibele wijze pakketten van opleidingsonderdelen kunnen samenstellen. Er zullen uiteraard wat minimale criteria moeten zijn inzake mogelijke combinaties (alleen al naar praktische haalbaarheid toe), maar in dat idee zit zeker een potentieel geducht wapen tegen schoolmoeheid. Vooral de mogelijkheid om bepaalde vakken UIT het curriculum te sluiten vanaf de leeftijd van 16 jaar zal veel verschil maken op dat vlak.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 3 december 2013 om 19:32.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:32   #27
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Dat lijkt mij inderdaad een zeer goed idee.
Helaas is de meerderheid van de onderijswereld zeer conservatief...
"Er moet niks veranderen, de leerlingen, ja!" hoor ik dagelijks.
Ik veronderstel dan ook dat deze mensen niet voor De Verandering zullen stemmen in mei...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 3 december 2013 om 19:32.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:35   #28
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Het tuchtmodel, waarbij leerlingen 7-8 uur per dag op een stoel moeten zitten luisteren naar een tuchtige leraar, is niet meer van deze tijd.
En daar ga je geen klop aan veranderen met je buitenschoolse begeleiding: als iemand het niet kan, 8 uur op een stoel zitten, dan gaat die schoolmoe zijn en ermee stoppen.
Op dat vlak is er nochtans al héél veel veranderd. De schoolse situatie nu is - zeker in TSO- en BSO-scholen - al veel minder tuchtig dan pakweg 20 jaar geleden.

De grootste boosdoener inzake schoolmoeheid is opnieuw niet het onderwijssysteem op zich, maar wel de leerplicht tot 18 waarbij sommige leerlingen twee jaar langer dan goed voor ze is allerlei vakken door de strot geramd krijgen die hen eigenlijk geen zier interesseren en waarvan ze perfect weten dat ze er later nooit iets mee zullen doen.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:40   #29
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Helaas is de meerderheid van de onderijswereld zeer conservatief...
"Er moet niks veranderen, de leerlingen, ja!" hoor ik dagelijks.
Nochtans zou ik denken dat mensen die er zélf ganse dagen instaan en de realiteit vroeger én nu aan de lijve hebben ervaren, daar beter over kunnen oordelen dan zij die het alleen maar van-horen-zien-zeggen hebben.

Het klopt gewoon dat het systeem op zich goed is, maar dat de gemiddelde kwaliteit van de instroom (zeker in de steden) de jongste jaren sterk gedaald is.

De zwakkere instroom is de oorzaak van de dalende scores van ons onderwijssysteem op de PISA-testen. Dat bewezen performant systeem kapotneuken zal niets veranderen aan die zwakkere instroom, en draagt dus enkel de kiemen in zich om nog sneller dalende scores te behalen.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:45   #30
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Nochtans zou ik denken dat mensen die er zélf ganse dagen instaan en de realiteit vroeger én nu aan de lijve hebben ervaren, daar beter over kunnen oordelen dan zij die het alleen maar van-horen-zien-zeggen hebben.

Het klopt gewoon dat het systeem op zich goed is, maar dat de gemiddelde kwaliteit van de instroom (zeker in de steden) de jongste jaren sterk gedaald is.

De zwakkere instroom is de oorzaak van de dalende scores van ons onderwijssysteem op de PISA-testen. Dat bewezen performant systeem kapotneuken zal niets veranderen aan die zwakkere instroom, en draagt dus enkel de kiemen in zich om nog sneller dalende scores te behalen.
Dat doet me denken aan het verhaal van de Alfa Romeo-garagist.
Met de auto's is niks mis, het zijn de chauffeurs die slecht rijden.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 3 december 2013 om 19:45.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:55   #31
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat doet me denken aan het verhaal van de Alfa Romeo-garagist.
Met de auto's is niks mis, het zijn de chauffeurs die slecht rijden.
Iets mis met Alfa Romeo? Oei... ik ben misschien al 30 jaar met het verkeerde auto-merk aan het rijden.
Of...heeft die garagist gelijk en ben ik gewoon een goed chauffeur?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 19:57   #32
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Helaas is de meerderheid van de onderijswereld zeer conservatief...
"Er moet niks veranderen, de leerlingen, ja!" hoor ik dagelijks.
Ik veronderstel dan ook dat deze mensen niet voor De Verandering zullen stemmen in mei...
Ze gaan inderdaad niet voor een nog dieper communistische hervorming van ons onderwijs stemmen. Nog te velen herinneren zich het alleszaligmakende VSO.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 20:00   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

In ons onderwijs is geen plaats meer voor uitmuntendheid, bovengemiddeld presteren en gewoonweg beter zijn als modaal.

Iedereen moet en zal jan modaal zijn. Walgelijk.

Dank u socialistische ministers. Ik ga mijn zoon bijles moeten geven in de avonduren omdat u het niveau omlaag hebt getrokken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 20:01   #34
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat doet me denken aan het verhaal van de Alfa Romeo-garagist.
Met de auto's is niks mis, het zijn de chauffeurs die slecht rijden.
Mij niet. Vreemd.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 20:24   #35
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Iets mis met Alfa Romeo? Oei... ik ben misschien al 30 jaar met het verkeerde auto-merk aan het rijden.
Of...heeft die garagist gelijk en ben ik gewoon een goed chauffeur?
Proficiat, u hebt het begrepen.
Voor goede chauffeurs, sorry leerlingen, is er geen probleem.

Alleen blijkt nu dat deze groep krimpt, en dat is een probleem.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 3 december 2013 om 20:24.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 20:25   #36
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Mij niet. Vreemd.
Dat is niet zo vreemd.
Wij zijn gewoon niet dezelfde persoon.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 3 december 2013 om 20:49.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 20:27   #37
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ze gaan inderdaad niet voor een nog dieper communistische hervorming van ons onderwijs stemmen. Nog te velen herinneren zich het alleszaligmakende VSO.
Ze?
De CD&V, N-VA, SP-A regering?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 20:43   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Proficiat, u hebt het begrepen.
Voor goede chauffeurs, sorry leerlingen, is er geen probleem.

Alleen blijkt nu dat deze groep krimpt, en dat is een probleem.
Het is niet enkel het onderwijs dat faalt hoor.

Je hebt de (jonge) leerkrachten die een bedenkelijk niveau hebben. Eigenlijk mag ik gerust zeggen dat die bachelors niet in staat zijn om hun vak voldoende onder de knie te krijgen om het uberhaupt te kunnen doceren. Een bachelor is in mijn ogen ook een te lichte kwalificatie om les te geven. Ofwel verzwaren ze de opleiding terug (graduaat van in de jaren 90 was toch wel zwaarder hoor), ofwel eisen ze masters.

Je hebt de ouders die ook een andere mentaliteit hebben. Mijn ouders vonden het belangrijk dat hun kinderen goed presteren op school en het ver schoppen, zij hadden namelijk niet die kansen gekregen. Nu heb je een generatie die vooral aan zichzelf denkt en meespant tegen de leerkracht. Geen goede omstandigheden voor discipline en tucht. Kinderen zijn ook rotverwend (iphones, ipads) en door al deze digitale technologie worden ze mentaal lui.

En dan heb je de doorgedreven afbraak van structuren en leerplannen. Iedereen moet een diploma halen en de sterken moeten gemengd worden met de zwakkeren. Je moet kinderen met dezelfde leercapaciteiten samen zetten, anders rem je de sterkeren af en doe je de zwakkeren te kort. Dus aub laat ASO/TSO/BSO bestaan. De schotten zijn goed. Alleen niet voor socialisten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 06:41   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De kwaliteit v.h. Vlaams onderwijs gaat achteruit ???
De kwaliteit v.h. Vlaams TECHNISCH ONDERWIJS gaat opmerkelijk VOORUIT.
Op de 53ste "International Mathematical Olympiad" waar 100 landen met elk 6 jongeren aan deelnamen, werd S. Cambie, student v.h. Industrieel wetenschappelijk v.h. VTI Poperinge, met een zilveren medaille beloond.
De proeven bestaan uit keiharde problemen die moeten opgelost worden in 2 volle dagen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Dat was dit jaar in Argentinië.
In die 53 jaar behaalde Belgie 12 zilveren medailles (geen enkele gouden).
Bravo Stijn !!!

De Olympische spelen zijn GEEN indikatie van de mate van sportiviteit van de bevolking van de landen waar de athleten vandaan komen.....hoogstens zijn ze een indikatie van de mate van investeringen in sportopleiding voor mensen die al tot de elite behoorden voordat ze "olympier" konden worden.

Het is juist hetzelfde met die "wiskunde" wedstrijden.Als men met nationale- of privé- middelen richt op het uitsorteren en ondersteunen van een eliteteam,of het nu dammen is,sportvissen,of wiskunde,ZAL men resultaten boeken die Internationaal beslist gezien mogen worden...

Verder vrees ik dat Brasem gelijk heeft met zijn stelling in het begin van het draadje.Let op als je een goede fabriek ombouwt om met "mindere" "grondstoffen te werken.Kijk voor UPGRADE onderweg,want mindere eindproducten geven later toch maar miserie!

Laatst gewijzigd door kelt : 10 december 2013 om 06:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 10:17   #40
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De Olympische spelen zijn GEEN indikatie van de mate van sportiviteit van de bevolking van de landen waar de athleten vandaan komen.....hoogstens zijn ze een indikatie van de mate van investeringen in sportopleiding voor mensen die al tot de elite behoorden voordat ze "olympier" konden worden.

Het is juist hetzelfde met die "wiskunde" wedstrijden.Als men met nationale- of privé- middelen richt op het uitsorteren en ondersteunen van een eliteteam,of het nu dammen is,sportvissen,of wiskunde,ZAL men resultaten boeken die Internationaal beslist gezien mogen worden...

Verder vrees ik dat Brasem gelijk heeft met zijn stelling in het begin van het draadje.Let op als je een goede fabriek ombouwt om met "mindere" "grondstoffen te werken.Kijk voor UPGRADE onderweg,want mindere eindproducten geven later toch maar miserie!
Ik wil alleen aangeven dat het niveau v.h. TECHNISCH onderwijs er sterk op vooruitgegaan is. Men moet niet veralgemenen met "Ons onderwijs gaat achteruit".
Die Stijn Cambie v.h. VTI Poperinge zat vorig jaar in een klas waar het (bijna) allemaal knappe bollen waren en niet alleen voor wiskunde.
"Industriële wetenschappen" is een sterke afdeling.

Laatst gewijzigd door Boduo : 10 december 2013 om 10:19.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be