![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ge zijt gezien zenne, ge hebt U verheven op een ander. Knap gedaan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ooit al één boek gelezen buiten die Bijbel ? Hier een aanrader en wordt eens wakker: http://www.boekwinkeltjes.nl/singleo...p?id=130512893 En voor 6,5 euro hoef je het niet te laten he ? Iets voor uwe Sinterklaas misschien ? Voor sprookjesboeken ben je écht toch al wat oud, denk je niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Marcus 10:25 Het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. Maar in ieder geval was Jezus tegen de rijkdom en gezien de Kerk het rijkste instituut ter wereld is, zal deze zeker het hemelse rijk niet beërven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus het geldt niet uitsluitend voor mij, maar voor iedereen. Wel in het bijzonder omdat ik Christus ben, zoals Jezus ook boete heeft gedaan voor de zonde der mensen. Overigens ook al het goede, ook dat draag ik in mij mee. Citaat:
En mocht het niet christelijk zijn dan zeg ik dat het zo is. Wel heb je gelijk dat je daarvoor niet voor het gerecht gedaagd kan worden. Maar de religie beziet de dingen dieper dan het wereldse gerecht. Zo zijn we ook trots op wat wij mensen hebben gepresteerd. En terecht. En zo moeten we ons ook schamen voor alles wat wij verkeerd hebben gedaan. Laatst gewijzigd door harriechristus : 6 december 2013 om 14:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zondig zijn (maar ook het goed zijn) is een algemene eigenschap van de mens. Citaat:
Ze behoren zich te schamen voor wat hun voorouders hebben gedaan. Net zo goed als een volk ook trots mag zijn op wat hun voorouders goed hebben gedaan. Het: "met de gevolgen leven" is een afschuiven van de schuld. Het is de handen in onschuld wassen, zoals Pilatus dat heeft gedaan. Zoals er een persoonlijke schuld is, zo is er ook een collectieve schuld als mens, maar ook als groep. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
“De Katholieke kerk is daarmee de grootste onafhankelijke financiële kracht in de wereld, een vergaarplaats van rijkdom en onroerend goed in het bestaan van de mensheid. Deze kerk is de grootste eigenaar van materiële rijkdom dan enig ander instituut, bedrijf, bank, samenwerkingsvorm, overheid of staat op de hele globe.. Daarmee is de Paus, als de zichtbare heerser van deze immense massa rijkdom, vanzelfsprekend het rijkste individue van de twintigste eeuw. Niemand is maar bij benadering in staat een schatting te maken van zijn onmetelijke rijkdom, in termen van miljarden dollars.. Citaat:
Op die manier kun je alles goed praten, ook het kapitalisme, die Franciscus een tirannie noemt. Dan is de kerk dus ook een tirannie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wereld heeft geen behoefte aan een imperium van welke aard dan ook. Greed is NIET goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom: wij zijn allemaal mede schuldig. Maar dat gaat er bij de Paus niet in, ondanks zijn Mea Culpa geeft hij liefst een ander de schuld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is als Jezus die een rijke zei: Als U echte rijkdom wil bezitten ontdoe U dan van al uw bezittingen. Ik ben geen voorstander van de Kerk en stel de nauwkeurigheid van het schrift in vraag. Ik bekijk het meer historisch dan religieus. Maar ge kunt niet ontkennen dat Jezus' boodschap er hoog tussenuit schiet ![]() Wat als God gevonden wordt en via een wetenschappelijke berekening kan neergepent worden. Ik denk niet dat we meer dan vandaag bereiken. Ik denk dat het denken over God ons net onderscheidt, omdat iedereen anders is. Dat anders zijn moet gestimuleerd worden en iedereen moet vrij zijn eigen kwaliteiten kunnen ontdekken. Zonder doctrine's en invloeden van buitenaf. Religie is de grootste rem op ons bewustzijn. We moeten als collectief leren denken en via gedachte woord daad een nieuw hof van eden bouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de praktijk van het leven leert dat de mens aan zijn innerlijke rijkdom ook een uiterlijke gestalte wil geven. Aldus ontstaat er een evenwicht zijn tussen zijn innerlijke hemel en zijn aards rijk. Beiden zijn belangrijk. Maar historisch schommelt het dan heen en weer tussen een opzien omhoog (zoals in de Middeleeuwen) en een neerzien omlaag, zoals met name in onze tijd. En ten tijde van Jezus (het Romeinse Rijk dat aards was gericht) wilde Jezus de mensen opnieuw tot het hemelse inspireren. Maar de kerk is later weer voor het aardse (de macht van Rome) gezwicht. Begrijpelijk, maar dan moet de kerk van Rome zich niet verbeelden meer te zijn dan de wereld. Dat is ze niet. Ze is minstens even tiranniek. Laatst gewijzigd door harriechristus : 6 december 2013 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 december 2013 om 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, u gelooft graag in sprookjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, alleen zijn we geneigd tot de zonde. Hierdoor dragen we verantwoording voor onze eigen daden, niet voor wat generaties voor ons deden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongetwijfeld schamen ze zich, maar "schaamte" is lang niet hetzelfde als "schuld". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, wij zijn niet schuldig door Adam en Eva. Wij dragen als mens de gevolgen van Adams en Eva's handelen. Niet de schuld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is net wat ik zeg: als we anders gaan denken dan gaan we anders doen en een andere wereld opbouwen. Dichter bij het "hemels rijk". Al betrek ik het er niet graag bij. Citaat:
De mensen doen het in collectief veel beter dan één aangewezen bevoegde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |