Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2013, 11:07   #621
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom begint u dan over "zelfbewustzijn", indien dit uiteindelijk toch geen rol speelt in de notie "erkenning van het individu" die u naar voorschuift?
Omdat ik een argumentatie opbouw. Iets waarvan u last blijkt te hebben.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2013, 18:03   #622
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dat heeft hij nog niet echt bevestigd. En dit lijkt me normaal omdat dit moeilijk te verantwoorden is.

Het verbieden van de pil wordt verantwoord door te stellen dat het een menselijk wezen doodt (niet altijd, maar het kan) maar bij een condoom ontstaat het menselijk wezen nooit en kan er dus geen spraken zijn van het te doden.

Hij argumenteert dat de kerk consistent is maar de consistentie lijkt me wat zoek in deze materie.
Kan je dat eens nader verklaren? In beide gevallen ontstaat er toch geen mens?
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2013, 22:31   #623
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ik een argumentatie opbouw.
Juist dit ontwaar ik nergens. Als we de zaken erop nalezen, blijkt dat u eerst heel vaag deed over die notie individu. Pas nu komt u aanzetten met de stelling dat de geboorte het kantelmoment is. Vervolgens begint u over "zelfbewustzijn". Ik merk allemaal losse eindjes. Geen geheel. Laat staan argumentatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2013, 22:53   #624
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist dit ontwaar ik nergens. Als we de zaken erop nalezen, blijkt dat u eerst heel vaag deed over die notie individu. Pas nu komt u aanzetten met de stelling dat de geboorte het kantelmoment is. Vervolgens begint u over "zelfbewustzijn". Ik merk allemaal losse eindjes. Geen geheel. Laat staan argumentatie.
En die argumentatie moeten we bij jou wel ontwaren, bedoel je? Zoals steeds probeer je de aandacht af te leiden van essentie met een schier eindeloze reeks pietluttigheden en woordenkramerij. Uiteindelijk maakt het allemaal geen ene moer uit of en wanneer je van een mens kan spreken. De essentie is dat het de zwangere vrouw toekomt om te beslissen wat er met haar lichaam gebeurt. Als zij kiest voor abortus, dan is het h�*�*r beslissing en h�*�*r beslissing alleen. Buitenstaanders hebben zich daar niet mee te bemoeien.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2013, 00:07   #625
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar, wat is het nu??? Eerst zit ge te jengelen dat er geen klare definitie wordt gegeven van het begrip individu, en nu dat-ie probeert een definitie te geven, is het ook weeral niet goed! Wat wilt ge nu eigenlijk? Wees blij dat abortus en anticonceptie bestaan, anders zouden we waarschijnlijk nu in een derde Wereldoorlog zitten door rampante overbevolking en uitgeputte financien!

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 7 december 2013 om 00:07.
Oud 7 december 2013, 00:12   #626
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Kijk maar eens naar China. Daar voeren ze nu al een één kind-beleid! Gewoon omdat ze met teveel op elkaar gepropt zitten! En in Japan leeft de gemiddelde Japanner genoodzaakt in een klein flatje in een hoog flatgebouw...Ze moeten ginder al in de hoogte beginnen bouwen gewoon omdat er te weinig plaats is en er teveel mensen zijn! Nu, ik heb gelezen dat de jeugd er zo marginaal en wereldvreemd is geworden dat ze elkaar al niet meer durven aanraken, laat staan seks hebben of een relatie beginnen, dus dat is al iets.
Oud 7 december 2013, 01:46   #627
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Ja maar, wat is het nu??? Eerst zit ge te jengelen dat er geen klare definitie wordt gegeven van het begrip individu, en nu dat-ie probeert een definitie te geven, is het ook weeral niet goed! Wat wilt ge nu eigenlijk?
Duidelijkheid.

Die is er nu niet.
Oud 7 december 2013, 05:35   #628
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duidelijkheid.

Die is er nu niet.
Tja, het is vrij duidelijk dat het voor jou niet duidelijk is.

De vraag is echter of het nu aan jou ligt of aan de duidelijkheid.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 december 2013 om 05:55.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2013, 05:49   #629
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
En die argumentatie moeten we bij jou wel ontwaren, bedoel je? Zoals steeds probeer je de aandacht af te leiden van essentie met een schier eindeloze reeks pietluttigheden en woordenkramerij. Uiteindelijk maakt het allemaal geen ene moer uit of en wanneer je van een mens kan spreken. De essentie is dat het de zwangere vrouw toekomt om te beslissen wat er met haar lichaam gebeurt. Als zij kiest voor abortus, dan is het h�*�*r beslissing en h�*�*r beslissing alleen. Buitenstaanders hebben zich daar niet mee te bemoeien.
Voor de Van Den Berghes van deze wereld gaat het niet zozeer om abortus of euthanasie op zich.

Dit zijn louter de symptomen.

Waar ze problemen mee hebben is namelijk de vrije keuze in het algemeen en/of de vrije keuze van de vrouw in het bijzonder.

Daar kunnen ze niet mee overweg. Alle middelen zijn geoorloofd om die vrije keuze aan te vallen.

Van semantisch gelul op een forum tot politieke machinaties en beïnvloeding van de publieke opinie irl.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 december 2013 om 05:54.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2013, 08:19   #630
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk, en verscheidene forummers met mij blijkbaar, dat het u niet de doen is om de argumentatie op een rationele manier uit te dagen maar om ze te verwerpen met een paar losstaande statements.

U probeert te poneren dat er eigenlijk geen basis is om anders over het leven te beslissen van een foetus binnen de eerste 14 weken van de zwangerschap tegenover een geboren kind. U doet dit vooral vanuit de wetenschap dat de meeste mensen op intuitieve manier het doden van een baby of jong kind gaan afkeuren en aangezien men geen verschil kan aantonen tussen een jong kind en een foetus jonger dan 14 weken dient men dit dan ook af te keuren.

Het feit is dat het onstaan van een volwaardig individu verschillende fasen doorloopt en dat het toelaten van de levensbeëindiging van het 'individu in wording' in elke fase onderworpen dient te worden aan andere, steeds strenger wordende' criteria.

Ik ga daar nu geen boek over schrijven want daar zal zeker reeds voldoende lectuur over bestaan en humanisten voeren deze discussie reeds meer dan een halve eeuw dus aan materiaal zal het u zeker niet ontbreken.

Het finaal punt is en blijft dat er geen rationele argumenten bestaan om abortus te verbieden en dat alle argumenten die u aanhaalt puur op geloof gebaseerd zijn.
Oud 7 december 2013, 08:20   #631
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Duidelijkheid.

Die is er nu niet.
Waar ik nog geen duidelijkheid over heb is de argumentatie achter het verbod op het condoomgebruik.
Oud 7 december 2013, 08:26   #632
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Kan je dat eens nader verklaren? In beide gevallen ontstaat er toch geen mens?
Een pil belet in principe de ovulatie. Maar het zou kunnen zijn dat de ovulatie toch plaatsvindt. De pil belet ook dat een zygote zich vastnestelt in de baarmoeder. Volgens sommige gelovigen komt dit neer op het doden van een kind.

Vandaar het verschil tussen een condoom en de pil. Het condoom heeft enkel tot doel de bevruchting te beletten. Dus is er geen sprake van een zygote en kan men het dus ook niet doden.

Men zou kunnen zeggen dat een condoom hetzelfde effect heeft als onthouding, alleen is het iets plezanter voor een koppel.

Maar de kerk is daar niet consistent in, want onthouding mag wel en een condoom mag niet.
Oud 7 december 2013, 09:04   #633
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk, en verscheidene forummers met mij blijkbaar, dat het u niet de doen is om de argumentatie op een rationele manier uit te dagen maar om ze te verwerpen met een paar losstaande statements.

U probeert te poneren dat er eigenlijk geen basis is om anders over het leven te beslissen van een foetus binnen de eerste 14 weken van de zwangerschap tegenover een geboren kind. U doet dit vooral vanuit de wetenschap dat de meeste mensen op intuitieve manier het doden van een baby of jong kind gaan afkeuren en aangezien men geen verschil kan aantonen tussen een jong kind en een foetus jonger dan 14 weken dient men dit dan ook af te keuren.

Het feit is dat het onstaan van een volwaardig individu verschillende fasen doorloopt en dat het toelaten van de levensbeëindiging van het 'individu in wording' in elke fase onderworpen dient te worden aan andere, steeds strenger wordende' criteria.

Ik ga daar nu geen boek over schrijven want daar zal zeker reeds voldoende lectuur over bestaan en humanisten voeren deze discussie reeds meer dan een halve eeuw dus aan materiaal zal het u zeker niet ontbreken.

Het finaal punt is en blijft dat er geen rationele argumenten bestaan om abortus te verbieden en dat alle argumenten die u aanhaalt puur op geloof gebaseerd zijn.
U verlegt weer eens de discussie, om u te verliezen in een mistige woordenbrij die slechts een zaak moet verbergen, nl. dat u er maar niet uitgeraakt om te bepalen wanneer er sprake is van een individu. Dat was uw eerder standpunt.

Later nam u de geboorte aan als beslissend moment. Alleen kunnen we uw eigen conclusie hierop toepassen: er is geen rationeel argument waarom de geboorte het moment is waarop een mens echt ten volle mens wordt. U haalde enkel de niet pakkende stelling aan dat een mens vanaf dan "herkend" wordt en daardoor dus mens wordt. M.a.w. u stelt dat er geen interne argumenten zijn, maar dat die slechts buiten de individuele mens staat. Zoals ik eerder al aanstipte, is dat een stelling die de deur naar van alles opent.

Nog dit: bij mijn weten heb ik geen enkele keer een argument op basis van het geloof hier naar voorgebracht.
Oud 7 december 2013, 10:04   #634
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nog dit: bij mijn weten heb ik geen enkele keer een argument op basis van het geloof hier naar voorgebracht.
Ah jawel, u hebt gezegd 'Een mens doden is altijd fout'. Vanwaar haalt u die regel dan?
Oud 7 december 2013, 10:13   #635
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah jawel, u hebt gezegd 'Een mens doden is altijd fout'. Vanwaar haalt u die regel dan?
In de diepe overtuiging dat ieder mensenleven het waard is geleefd te worden. Ook dat we als samenleving tot zorg voor de anderen zijn geroepen. Los van iedere, religieuze verdieping.
Oud 7 december 2013, 10:31   #636
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de diepe overtuiging dat ieder mensenleven het waard is geleefd te worden. Ook dat we als samenleving tot zorg voor de anderen zijn geroepen. Los van iedere, religieuze verdieping.
En hoe komt u tot die overtuiging? Zomaar uit het niets? Wat is de redenering hierachter?
Oud 7 december 2013, 12:30   #637
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het concept levenskwaliteit is jammer genoeg nog niet tot de religieuze wereld doorgedrongen
ik hoop dat iemand als Sharon straks weer van de feestdagen kan genieten, hij leeft toch nog hé?

Laatst gewijzigd door 1207 : 7 december 2013 om 12:31.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2013, 17:34   #638
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Ik zou persoonlijk zeggen dat een geboren baby pas een individu is, aangezien de baarmoeder het als een afgewerkt product ziet en naar buiten schuift tijdens het baren. Vanaf de geboorte beginnen de zintuigen en het bewustzijn van de baby zich te ontwikkelen, dus ja, het begin van een individu, zou ik zeggen. Een foetus is niet meer dan een individu in wording, wat niet hetzelfde is als een 'afgewerkt' individu.
Oud 7 december 2013, 19:05   #639
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe komt u tot die overtuiging? Zomaar uit het niets? Wat is de redenering hierachter?
Los van mijn geloof: de diepe overtuiging dat wij, mensen, over dermate talenten, gevoelens, gedachten... beschikken dat wij het louter individuele kunnen overstijgen en ons solidair met elkaar kunnen tonen.
Oud 7 december 2013, 19:06   #640
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Het concept levenskwaliteit is jammer genoeg nog niet tot de religieuze wereld doorgedrongen
Waarom denkt u dat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be