Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2013, 15:10   #161
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zulke zinnen maken niet de minste indruk, omdat er geen inhoud achter zit. Van dezelfde orde als "iedereen weet dat...". M.a.w. u bewijst niets en brengt ook geen inhoud aan.
Hoe scherper iemand op zijn interne paradoxen wordt gewezen, hoe heftiger en krampachtiger hij tekeergaat om zijn dogma's uit te bazuinen.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 15:12   #162
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja, het "Vlaams". De toenmalige belgicisten zagen maar al te graag dat het Nederlands taalgebied in twee grote brokken uiteenviel: aan de ene kant het Hollands, aan de andere kant het Vlaams. De folkloristische promotie van het Vlaams kaderde onder meer in die politiek.
Belangrijk voor de latere ontwikkeling van het Nederlands in België was dat de Vlaamse bevolking onder het Nederlands bewind voor het eerst op grote schaal in aanraking kwam met het Standaardnederlands. De katholieke kerk zag het "Hollandsch" echter nog altijd als een Trojaans paard voor het protestantisme, terwijl de Franstalige aristocratie en Vlaamse burgerij het Nederlands nog steeds als ondergeschikt aan het Frans beschouwden. De gemeenschappelijke liberale en katholieke afkeer van het Nederlands was een van de vele aanleidingen voor de Belgische Revolutie en de latere eentaligheid van België.
Oud 19 december 2013, 15:15   #163
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja, het "Vlaams". De toenmalige belgicisten zagen maar al te graag dat het Nederlands taalgebied in twee grote brokken uiteenviel: aan de ene kant het Hollands, aan de andere kant het Vlaams. De folkloristische promotie van het Vlaams kaderde onder meer in die politiek.
In 1830 bestond er in het noorden van België geen goed uitgebouwde eenheidstaal die alle maatschappelijke functies op zich kon nemen die ze volgens de Vlaamse Beweging moest vervullen. Er bestond alleen een heel archaïsche schrijftaal die sterk bepaald werd door het dialect van de schrijver. Die schrijftaal bevatte veel verouderde woorden en constructies, zelfs nog naamvallen. Er zaten ook veel dialectwoorden in, evenals veel vertaald Frans, zowel woorden als constructies, als gevolg van het diepgaande taalcontact van de voorgaande eeuwen. Voor de meeste Vlamingen was het plaatselijke dialect de spreektaal voor bijna alle domeinen. Als er gesproken moest worden op formele gelegenheden werd de traditionele, archaïsche schrijftaal gebruikt, en die werd naar de letter uitgesproken, waardoor ze houterig klonk. Bovendien klonk de dialectachtergrond van de spreker daar meestal doorheen.
Wat de opbouw van een eenheidstaal betreft, was de Vlaamse Beweging verdeeld in twee kampen: de particularisten, die een eigen 'Vlaamse' standaardtaal wilden vormen, en de integrationisten, die zo veel mogelijk wilden aansluiten bij de noordelijke standaardtaal.
Oud 19 december 2013, 15:31   #164
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Belgie is een francofone constructie ,in 1830 onrechtmatig tot stand gebracht door, zoals System het noemt, ursupatoren.
Een van de vele geschiedenisvervalsingen van de separo-nationalisten.
De Belgische Revolutie is, zoals het woord duidelijk aantoont en in tegenstelling tot hetgeen de anti-Belgische geschiedenisvervalsers uitkakelen, een nationale omwenteling, een opstand waaraan alle gewesten en sociale lagen van de bevolking hebben meegewerkt: liberalen en katholieken, proletariërs en middenstanders, Vlamingen en Walen, clerus en logemannen.
De redenen van wat in de academische geschiedenisboeken (en niet in de Vlaams-nationalistische lamento's en historische prullaria) het Belgische "Monsterverbond" wordt genoemd zijn talrijk:
-de scandelijke politieke achterstelling en ondervertegenwoordiging van het Zuiden in het beleid van Willem I;
-de conflicterende taalpolitiek;
-de autoritaire regeerstijl van Willem I op Pruisische model;
-de manupulatie van de GW;
-andere taal en andere godsdienst; enz.
Wij willen Willem weg
Wil Willem wijzer wezen,
Wij willen Willem weer.
Oud 19 december 2013, 15:32   #165
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

correctie: manipulatie
Oud 19 december 2013, 15:32   #166
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

cor. schandelijke
Oud 19 december 2013, 19:32   #167
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Wat als....ik forumadmin was. :-)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste
# 163
De tekst in die post is natuurlijk niet van Uw eigen hand en ik wil er een nieuweling op dit forum op wijzen dat het tot de forumetiquette hoort van daar dan een bronvermelding bij te zetten. En die tekst eventueel kursief te plaatsen.
Bij deze: http://neon.niederlandistik.fu-berli...sering_belgie/

En die onnozele korrekties achteraf ontsieren allen maar de draadsamenhang.
Als het te laat is om de edittoets te gebruiken ...is het te laat.
Maar het was niet te laat want er zat maar één minuut verschil op!
Allee, ge leert het allemaal nog wel.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 december 2013 om 19:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 20:16   #168
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
correctie: manipulatie
Bent u een dubbelganger van System of Henri I ?
Of heeft u bij hem op school gezeten?

Laatst gewijzigd door cato : 19 december 2013 om 20:24.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 23:08   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe scherper iemand op zijn interne paradoxen wordt gewezen, hoe heftiger en krampachtiger hij tekeergaat om zijn dogma's uit te bazuinen.
Welke dogma's bazuin ik dan wel uit? Over welke "interne paradoxen" hebt u het?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 15:34   #170
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dit keer geen wijze uit Het Oosten
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 15:44   #171
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De tekst in die post is natuurlijk niet van Uw eigen hand
Inderdaad een nalatigheid van mijnentwege, waarvoor excuses.
Oud 20 december 2013, 19:50   #172
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1830 bestond er in het noorden van België geen goed uitgebouwde eenheidstaal die alle maatschappelijke functies op zich kon nemen die ze volgens de Vlaamse Beweging moest vervullen. Er bestond alleen een heel archaïsche schrijftaal die sterk bepaald werd door het dialect van de schrijver. Die schrijftaal bevatte veel verouderde woorden en constructies, zelfs nog naamvallen. Er zaten ook veel dialectwoorden in, evenals veel vertaald Frans, zowel woorden als constructies, als gevolg van het diepgaande taalcontact van de voorgaande eeuwen. Voor de meeste Vlamingen was het plaatselijke dialect de spreektaal voor bijna alle domeinen. Als er gesproken moest worden op formele gelegenheden werd de traditionele, archaïsche schrijftaal gebruikt, en die werd naar de letter uitgesproken, waardoor ze houterig klonk.
Ik heb daar allemaal zo mijn twijfels over...

Leg nu eens een krant uit de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden van uit die tijd naast mekaar, en ge zoudt dus kunnen opmaken welke van waar afkomstig is...? En ok, dat kan men NU ook nog, omdat men typisch Vlaamse woorden zoals beenhouwer niet in een krant uit het noorden zal aantreffen, maar dergelijke details zijn het natuurlijk niet wat ik bedoel.
De steller van dat artikel suggereert dat het haast om een andere taal gaat...

Was de taal van de literatoren uit noord en zuid zo verschillend? Ik denk dat dus niet!

Detail: bij mijn weten gebruikte men toen in het noorden ook nog steeds naamvallen.
Citaat:
Bovendien klonk de dialectachtergrond van de spreker daar meestal doorheen.
Nogal wiedes, nu nog....
Met zo een argument kan men dus niets bewijzen terzake.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 december 2013 om 20:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 09:22   #173
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Leg nu eens een krant uit de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden van uit die tijd naast mekaar, en ge zoudt dus kunnen opmaken welke van waar afkomstig is...?
Gezien het enorme verschil in alfabetiseringsgraad in Noord en Zuid, heeft zo'n vergelijking weinig zin. In het sterk verfranste Vlaanderen werd aanvankelijk immers weinig aandacht besteed aan de kwaliteit van het onderwijs van het "Vlaams". Vlak na de onafhankelijkheid was zo'n 60% van de bevolking analfabeet.
Oud 21 december 2013, 11:16   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mauste, u "vergat" volgende vragen te beantwoorden:

Citaat:
Oud 21 december 2013, 11:18   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ok, dat kan men NU ook nog, omdat men typisch Vlaamse woorden zoals beenhouwer niet in een krant uit het noorden zal aantreffen, maar dergelijke details zijn het natuurlijk niet wat ik bedoel.
"Beenhouwer" is Brabants, door beïnvloeding ook verbreid in o.m. Oost-Vlaanderen. In het West- en Frans-Vlaams wordt van oudsher het woord "slaghter(e)" gebruikt, dat trouwens veel nauwer aansluit bij het AN-woord "slager".
Oud 21 december 2013, 12:13   #176
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1830 bestond er in het noorden van België geen goed uitgebouwde eenheidstaal die alle maatschappelijke functies op zich kon nemen die ze volgens de Vlaamse Beweging moest vervullen.

Er bestond wel degelijk een uitgebouwde eenheidstaal,het Nederlands .
Gedurende 15 jaar (1815-1830) was dit de bestuurstaal van de Vlaamse provincies.
De Waalse provincies werden onder Willem in het Frans bestuurd.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 14:20   #177
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Mauste, u "vergat" volgende vragen te beantwoorden:
Ik vergat helemaal niets! Maar ik heb een hekel aan opponenten die me persoonlijk aanvallen en niet ingaan op argumenten.
Dezelfden die kakelen dat de terechtwijzing van internationale instanties hen worst zullen wezen.
Als loyale Vlaamse federalist schaam ik me telkens die "internationale instanties" het Vlaamse beleid op een of ander punt veroordelen en ons weeral eens in een ongunstig daglicht stellen.
Oud 21 december 2013, 15:13   #178
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Leg nu eens een krant uit de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden van uit die tijd naast mekaar, en ge zoudt dus kunnen opmaken welke van waar afkomstig is...?

Was de taal van de literatoren uit noord en zuid zo verschillend? Ik denk dat dus niet!
En welke kranten meen je te kunnen vergelijken?
Dacht je misschien aan het eerste Nederl
Oud 21 december 2013, 15:35   #179
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

En welke kranten dacht je te kunnen vergelijken? De eerste Nederlandstalige krant die op 1 januari 1844 in Brussel verscheen met ...?
En als je Conscience tot de literatoren rekent, zal je ongetwijfeld weten wat voor een erbarmelijk Nederlands hij schreef.
Oud 21 december 2013, 15:57   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vergat helemaal niets! Maar ik heb een hekel aan opponenten die me persoonlijk aanvallen en niet ingaan op argumenten.
Aha. U moet wel heel verveeld zitten met mijn vragen dat u die gemakkelijkheidshalve afdoet als "persoonlijke aanvallen". Hier zijn die zogezegde "persoonlijke aanvallen" nog eens.

Citaat:
U weet dat u altijd klacht kunt neerleggen bij de moderatie wanneer u meent dat u persoonlijk wordt aangevallen. Eens kijken of de moderatoren die twee vragen ook zien als "persoonlijke aanvallen".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be