Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2013, 07:53   #101
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd
Hoe verklaar je dan dat de joden het intelligentste volk ter wereld zijn?
Met elkaar dat zo wijs te maken. Als je geloofd wat in de Torah staat, kunnen ze elkaar van alles wijs maken. En zeg nu eens eerlijk, jij bent er toch geen voorbeeld van zo te merken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 08:26   #102
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Zegt cookie, die bijna letterlijk elke draad in Godsdienst en levensovertuiging moet kunnen vergallen door voor de 2000ste keer te herhalen dat hij niets moet hebben van 'geloofsgeloof', iets wat niemand hem vraagt en ondertussen iedereen weet. Maar nee, ik ben obsessief
Hmm. Cookie Monster heeft er inderdaad wel een handje van weg om door te drammen. Toch zie ik ergens een kleine overeenkomst met jouw posts.

Je laat de laatste tijd (sinds jouw bekering?) namelijk geen enkele gelegenheid onbenut om je smalend uit te laten over die zogenaamde Reddit Atheists. Ik kan zo uit de losse pols al enige tientallen posts van jouw hand tevoorschijn toveren om dit te staven.

Zelf had ik er nog nooit van gehoord. Blijkt een uiterst warrige website te zijn, ik vermoed met roots in de VS. Best mogelijk dat daar, naast interessante zaken, ook onvoorstelbare bullshit te lezen valt. De context van het atheisme is in de VS trouwens compleet verschillend met die in Europa.

Je gaat dus op zoek naar een karikatuur om die vervolgens aan te vallen, er gemakkelijkheidshalve aan voorbijgaand dat je onmogelijk iedere atheist over dezelfde kam kan scheren.

Met andere woorden, je kiest dus jouw "vijandbeeld" uiterst zorgvuldig uit.

Waarom reageer je je niet af op de FreeThinkers bijvoorbeeld? Het is veel minder tot zelfs géén karikatuur die je smalend kunt afdoen als onzin? De argumentatie is te goed onderbouwd en/of te overtuigend?

Nou ja, moet je zelf weten, natuurlijk. Maar jouw voortdurend gedram over die zogenaamde r/atheists komt evenmin geloofwaardig over.
Oud 22 december 2013, 08:38   #103
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In zijn meest elementaire vorm 'tegen-God' of tegen het bestaan van God; dat kan gaan van zuiver ongeloof in het bestaan van God tot misschien een actieve haat tegen iedereen die een God aanhangt.
Euh neen. Atheisme betekent de afwezigheid van geloof in een godheid. Meer niet. Het is een vrij neutraal gegeven.

Dit in tegenstelling tot het anti-theisme. En dan nog is het niet "tegen God". Je kunt onmogelijk tegen iets zijn waarin je zelf niet eens gelooft.

Analoog naar "alle mussen zijn vogels maar niet alle vogels zijn mussen" kun je zeggen : anti-theisten zijn doorgaans atheisten, atheisten zijn niet per definitie anti-theisten.
Oud 22 december 2013, 08:38   #104
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Hmm. Cookie Monster heeft er inderdaad wel een handje van weg om door te drammen. Toch zie ik ergens een kleine overeenkomst met jouw posts.

Je laat de laatste tijd (sinds jouw bekering?) namelijk geen enkele gelegenheid onbenut om je smalend uit te laten over die zogenaamde Reddit Atheists. Ik kan zo uit de losse pols al enige tientallen posts van jouw hand tevoorschijn toveren om dit te staven.
Ja, omdat die elke draad hier blijven vergallen. Zie je mij daarover beginnen in ook maar één draad, zonder dat er al posts gemaakt zijn die van het niveau r/atheism? Dat is het verschil met het gedram van cookie. Moest dat gezever stoppen, repte ik geen woord over reddit.
Citaat:
Zelf had ik er nog nooit van gehoord. Blijkt een uiterst warrige website te zijn, ik vermoed met roots in de VS. Best mogelijk dat daar, naast interessante zaken, ook onvoorstelbare bullshit te lezen valt. De context van het atheïsme is in de VS trouwens compleet verschillend met die in Europa.
Ik dacht ook dat die context verschillend was, maar het niveau van de gemiddelde anti-theïst in dit subforum (die niet kan zwijgen over kaboutertjes en fabeltjes en indoctrinatie en bewijs maar wel in de mogelijkheid van het bestaan van aliens gelooft, onder de illusie leeft dat wetenschap synoniem met atheïsme is e.d.), heeft me van die illusie ontnuchterd.
Citaat:
Je gaat dus op zoek naar een karikatuur om die vervolgens aan te vallen, er gemakkelijkheidshalve aan voorbijgaand dat je onmogelijk iedere atheist over dezelfde kam kan scheren.
Sorry, vindt je het nog een karikatuur? Ik reken jou niet tot dat soort atheïsten, maar het vereist toch niet veel verbeelding om Havanna, Distel, Aton, cookie, Zipper etc. als r/atheïsten te zien.
Citaat:
Met andere woorden, je kiest dus jouw "vijandbeeld" uiterst zorgvuldig uit.

Waarom reageer je je niet af op de FreeThinkers bijvoorbeeld? Het is veel minder tot zelfs géén karikatuur die je smalend kunt afdoen als onzin? De argumentatie is te goed onderbouwd en/of te overtuigend?
Ik ben niet echt bekend met FreeThinkers.
Als men daar op een ordentelijke manier discussieert over religie, zonder gezever over kaboutertjes en obsessief anti-theïsme, dan heeft het weinig zin daar tegen te reageren. Daar heb ik namelijk geen probleem mee, en die vallen dus ook niet te vergelijken met de gemiddelde militante forum-atheïst hier.
Als dat dus zo is, en ik ging naar daar om religie te bediscussiëren, is er geen enkele reden om reddit te vermelden.
Citaat:
Nou ja, moet je zelf weten, natuurlijk. Maar jouw voortdurend gedram over die zogenaamde r/atheists komt evenmin geloofwaardig over.
"r/atheists" is eerder een gemakkelijke manier om het soort anti-theïsten waar ik op doel te definiëren. Want ik scheer niet elke atheïst over één kam.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 22 december 2013 om 08:40.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 08:55   #105
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Oké.

Ter informatie:

hoofdpagina : http://www.freethinker.nl/

forum : http://www.freethinker.nl/forum/

Na een tijdje lezen/posten zul je vrij gemakkelijk enige Politics.be leden kunnen herkennen...

Ook heel interessant :

hoofdpagina : http://skepp.be/

forum : http://forum.skepp.be/

Of ook nog :

hoofdpagina : http://www.atheisme.eu/nl/

forum : http://www.atheisme.eu/forum/

Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 december 2013 om 08:57.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 10:31   #106
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh neen. Atheisme betekent de afwezigheid van geloof in een godheid. Meer niet. Het is een vrij neutraal gegeven.

Dit in tegenstelling tot het anti-theisme. En dan nog is het niet "tegen God". Je kunt onmogelijk tegen iets zijn waarin je zelf niet eens gelooft.

Analoog naar "alle mussen zijn vogels maar niet alle vogels zijn mussen" kun je zeggen : anti-theisten zijn doorgaans atheisten, atheisten zijn niet per definitie anti-theisten.
Daarbij kan je nog opmerken dat het de gelovigen zelf zijn die er het grootste potje van maken.

Geloof in god? Tot daar toe.

Maar dan begint het probleem. In welke god?

Ze geloven allemaal in - per categorie - een godsbeeld dat iemand anders heeft bedacht/ontworpen/in 'openbaring' heeft meegekregen.

Maar daar eindigt het probleem niet. Zo nodig vechten ze onder elkaar een robbertje uit -zelfs indien ze hetzelfde godsbeeld koesteren - om hun 'waarheid' hoog te houden. Wanneer het moet op leven en dood. Al duizenden jaren. Ook vandaag nog. Hun 'waarheid' maakt immers elke andere 'waarheid' onwaar en omgekeerd.

Ze moeten dus niet zo afgeven op atheïsten en eerst de hand in eigen boezem steken.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 22 december 2013 om 10:33.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 10:41   #107
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oké.

Ter informatie:

hoofdpagina : http://www.freethinker.nl/

forum : http://www.freethinker.nl/forum/

Na een tijdje lezen/posten zul je vrij gemakkelijk enige Politics.be leden kunnen herkennen...

Ook heel interessant :

hoofdpagina : http://skepp.be/

forum : http://forum.skepp.be/

Of ook nog :

hoofdpagina : http://www.atheisme.eu/nl/

forum : http://www.atheisme.eu/forum/
Dat is quasi een kopie van de onzin wat hier gepost wordt.
Stuk voor stuk dezelfde dogma's en stropoppen
"vroeger zei 'de wetenschap' dat de aarde het middelpunt was, en dat bleek ook niet waar' "
Om te huilen hoe dom diegene zijn die 'de wetenschap' willen ontkrachten
Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 11:47   #108
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ergens medelijden met mensen die zo weinig spiritualiteit kennen als jij.
Medelijden is een goedkope zalf (vaak aangeboden vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel)
Maar het valt nog te prefereren boven het monopoliseren van de discussie met uitlatingen in de trant van:" Ga op een ander forum (andere draad, andere plaats) uw bezwaren tegen mijn mening uiten!"
Oud 22 december 2013, 11:48   #109
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, omdat die elke draad hier blijven vergallen.
Wat voor u vergallen is, is voor een ander opfleuren.
Als je je ding op een discussieforum plaatst, moet je tegen weerkwerk kunnen.
En al zeker niet janken dat je kritikasters moeten zwijgen of op een ander hun ding gaan doen.
Oud 22 december 2013, 12:05   #110
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Jazeker, en vooral hun kinderen waar ik mee te doen heb. Die hebben er niet voor gekozen.
Troost je; in de communistische landen is het geloof verboden bij wet en voor zover ik weet gaat het er zeker niet beter aan toe dan bij ons. Dus ik denk dat er dieper problemen zijn dan de godsdienst op zich, diepere problemen die elke mogelijheid aangrijpen, ook de godsdiensten, om zichzelf te versterken en om de wereld te verknallen. Verbied de godsdiensten en wat blijkt; in wezen is er niets opgelost; alles blijft bij het oude.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 12:07   #111
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Daarbij kan je nog opmerken dat het de gelovigen zelf zijn die er het grootste potje van maken.

Ze geloven allemaal in - per categorie - een godsbeeld dat iemand anders heeft bedacht/ontworpen/in 'openbaring' heeft meegekregen.

Maar daar eindigt het probleem niet. Zo nodig vechten ze onder elkaar een robbertje uit -zelfs indien ze hetzelfde godsbeeld koesteren - om hun 'waarheid' hoog te houden. Wanneer het moet op leven en dood. Al duizenden jaren. Ook vandaag nog. Hun 'waarheid' maakt immers elke andere 'waarheid' onwaar en omgekeerd.

Ze moeten dus niet zo afgeven op atheïsten en eerst de hand in eigen boezem steken.
U beschrijft hier de menselijke conditie, niet de religieuze conditie. Genoeg atheïsten hebben verschrikkelijke slachtingen tegen elkaar uitgevoerd in de naam van hun Nieuwe Wereld-beeld. Denk aan de nasleep van de Russische Revolutie.
Oud 22 december 2013, 12:08   #112
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
En al zeker niet janken dat je kritikasters moeten zwijgen of op een ander hun ding gaan doen.
Waar jank ik? Jij zuigt nogal veel verwijten naar mij uit je duim, zo heb ik de indruk. Kritiek is één ding, dingen verzinnen en stromannen een ander.
Oud 22 december 2013, 12:09   #113
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Mooi en waarschijnlijk juist gezegd, maar op deze draad hebben we dan toch wel eerder met anti-theisten dan met atheisten te doen.
Oud 22 december 2013, 12:14   #114
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Medelijden is een goedkope zalf (vaak aangeboden vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel)
Maar het valt nog te prefereren boven het monopoliseren van de discussie met uitlatingen in de trant van:" Ga op een ander forum (andere draad, andere plaats) uw bezwaren tegen mijn mening uiten!"
In dit geval was dat dan ook neerbuigend bedoeld .
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 12:14   #115
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht

Is dat niet wat we hier op dit forum willen doen; de hand in eigen boezem steken? Maar de anti-theisten hebben het zelfs daar niet op begrepen, ze willen liever, zelfs op de godsdienst en levensovertuigingsdraad iedereen, die niet hun geloof aanhangt, de mond snoeren.
Oud 22 december 2013, 12:14   #116
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof is helemaal niet blind, het vereist alleen geen bewijs. Ik heb ergens medelijden met mensen die zo weinig spiritualiteit kennen als jij.
Wat voor spiritualiteit ken jij?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 12:16   #117
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze gaan inderdaad beter op een ander hun ding doen; hier is het een discussieforum, niet een forum om zijn ding te doen.
Oud 22 december 2013, 12:20   #118
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ze gaan inderdaad beter op een ander hun ding doen; hier is het een discussieforum, niet een forum om zijn ding te doen.
Discussie bestaat niet zonder tegenspraak.
Als u geen tegenspraak wenst, open dan een gemodereerd blog.
Dan kan u reacties naar hartelust knippen, en er een fijn religieus onderonsje van maken.
Hier zal u elk geluid moeten verdragen, elke opinie, ook die welke uw winkel in een slecht of ridicuul daglicht stellen.
Oud 22 december 2013, 12:20   #119
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beschrijft hier de menselijke conditie, niet de religieuze conditie.
Beschrijf eens hoe je de twee kan scheiden.

'God" zelf komt alleszins niet tussen om zijn schapen op de vredevolle weg te houden.

En in die zin is hij/het/zij volkomen overbodig.
Oud 22 december 2013, 12:23   #120
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar jank ik? Jij zuigt nogal veel verwijten naar mij uit je duim, zo heb ik de indruk. Kritiek is één ding, dingen verzinnen en stromannen een ander.
Ik ben niet diegene die anderen vraagt naar reddit uit te wijken en mijn draden met rust te laten....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be