Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2013, 12:56   #1481
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat "potentialiteit tot" niet hetzelfde is als "is"
Een foetus is geen mens.
Waarom niet? Onderbouw dat eens. U weet toch zelf wel waarom u iets denkt, mag ik aannemen?

In mijn ogen is een mens een wezen in voortdurende wording en is de foetale fase daar maar een onderdeeltje van, net zoals de puberale fase bijvoorbeeld. We gaan toch ook niet beweren dat pubers nog geen mensen zijn?

Voor alle duidelijkheid. Kunt u een wetenschapper duiden op het internet, die beweert dat de menselijke foetus, geen mens is of zo? Zo raken we misschien nog ergens.

Tot zo lang blijft u stellingen poneren -een foetus is geen mens- zonder enige onderbouwing. Ik heb al in het lang en het breed uitgelegd waarom ik dat wel een mens vind en niemand heeft daar iets tegen in gebracht.

Alles wat ik hier lees zijn meningen zonder een waarom. De enige waarom die ik me kan voorstellen is dat het ongeboren mensje, geen mens mag zijn, want anders is abortus moord en dat kan niet volgens onze wet. Bovendien zouden tal van vrouwen als moordenaars gezien kunnen worden en dat mag ook niet.

Tjach?! Dat zijn natuurlijk geen objectieve redens om iemand te ontmenselijken vind ik. Iemand mag geen mens zijn, omdat abortus anders verkeerd is. Tjach?!

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 12:59   #1482
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht

Voor alle duidelijkheid. Kunt u een wetenschapper duiden op het internet, die beweert dat de menselijke foetus, geen mens is of zo? Zo raken we misschien nog ergens.

Tot zo lang blijft u stellingen poneren -een foetus is geen mens- zonder enige onderbouwing. Ik heb al in het lang en het breed uitgelegd waarom ik dat wel een mens vind en niemand heeft daar iets tegen in gebracht.

Alles wat ik hier lees zijn meningen zonder een waarom. De enige waarom die ik me kan voorstellen is dat het ongeboren mensje, geen mens mag zijn, want anders is abortus moord en dat kan niet volgens onze wet. Bovendien zouden tal van vrouwen als moordenaars gezien kunnen worden en dat mag ook niet.

Tjach?! Dat zijn natuurlijk geen objectieve redens om iemand te ontmenselijken vind ik. Iemand mag geen mens zijn, omdat abortus anders verkeerd is. Tjach?!

Paulus.
Als je een foetus uit de baarmoeder verwijdert sterft het onherroepelijk.
Daar heb je je "waarom"
Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 13:01   #1483
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Onderbouw dat eens. U weet toch zelf wel waarom u iets denkt, mag ik aannemen?

In mijn ogen is een mens een wezen in voortdurende wording en is de foetale fase daar maar een onderdeeltje van, net zoals de puberale fase bijvoorbeeld. We gaan toch ook niet beweren dat pubers nog geen mensen zijn?

Paulus.
Dit is dus een mens.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 13:05   #1484
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk pleit niemand daarvoor. Waarvoor gepleit wordt is om de mens in zijn prille ontwikkeling, niet als mens te gaan zien, maar gewoon er een naam op te plakken van één of andere ontwikkelingsfase.

En als het geen mens meer is, kun je ook geen mens vermoorden uiteraard.

Paulus.
Wanneer je zit te jammeren dat kinderen met een down syndroom vermoord worden terwijl het abortus betreft, dan profileer jij je op de kap van die mensen.

Je doet alsof jij die mensen niet zou kunnen doden, maar er is geen verschil tussen abortus van een 'gewone' foetus en van een foetus met een of andere afwijking.

Ik had niet gedacht dat jij dit debat zo zou willen vervalsen.
Oud 23 december 2013, 13:25   #1485
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Overigens wordt dit debat voortdurend vervalst.

Men doet alsof er een pro-abortus kamp is. Ik denk dat niemand pro-abortus is.

Mijn positie is alleszins duidelijk.

Ik ben niet pro abortus. Ik aanzie (bijna) elke abortus als een vorm van nederlaag omdat in deze tijd er zoveel middelen zijn om ongewenste zwangerschappen te vermijden.

Maar ik kom wel op voor het principiële recht van de vrouw om haar lichaam te beheren zoals zij dat wil. Het afbreken van een ongewenste zwangerschap hoort daartoe. Abortus kan deze een noodsituatie oplossen. Het behoort wel tot de verantwoordelijkheid van de vrouw om de voor handen zijnde middelen te gebruiken om zo'n situatie zo veel als mogelijk te voorkomen.

Maar vooral - en dat is de intentie van mijn tussenkomsten - ben ik anti-anti-abortus clan. Ik heb het niet zo voor mensen die hun moraliteit - en vooral niet een moraliteit van godswege - aan anderen willen opleggen.

Abortus is een mensenrecht dat ik anderen - in overeenstemming met hun geweten - gun. Het is geen plicht die ik anderen wil opleggen.

En daarin sta ik lijnrecht tegen enkele fanatici die mensen plichten willen opleggen en rechten ontzeggen en die zo de vrijheid willen nemen de vrijheid van anderen te beknotten.
Oud 23 december 2013, 14:51   #1486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De voorstanders van polygamie kunnen de legalisering van polygamie op de politieke agenda plaatsen.
Als ze een democratische meerderheid vinden in het parlement die polygamie goedkeurt, dan kan polygamie wettelijk in ons land.
Er wordt helemaal niets "afgeblokt".

Zo werkt dat.
Jawel, het wordt wel afgeblokt door de huidige wetgeving. Wijzigingen kunnen natuurlijk altijd, maar daartoe moet eerst de parlementaire werking doorlopen worden. Dit is democratie, nietwaar?!

Ondertussen is er wel een keuze gemaakt, nl. de overheid bepaalt dat enkel het monogame huwelijk mogelijk is. Net zo kan de overheid bepalen dat abortus niet kan. Of dat euthanasie niet kan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 14:52   #1487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Vreemd dat er dan met termen als verantwoordelijkheid wordt gesmeten, terwijl je, zoals je met je antwoord aangeeft, verantwoordelijkheid net wegneemt van het individu en bij de maatschappij legt.
Dat doet Paulus helemaal niet. Hij stipt uitdrukkelijk aan dat ook de ouders deel uitmaken van die maatschappij. Ook zij "zijn" de maatschappij. Ook ik heb al eerder gewezen op deze wisselwerking.
Oud 23 december 2013, 14:56   #1488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
er worden geen mensen gedood (tenzij misschien in uw persoonlijke karikaturale denkwereld), maar zwangerschappen onderbroken.
Dit is een misleidende omschrijving: je kan eigenlijk slechts spreken over een onderbreking als er ook een mogelijkheid is het proces verder te zetten. Zo kan men onderhandelingen "onderbreken", waarna ze vervolgens weer opgestart kunnen worden. Ik kan mijn maaltijd onderbreken, om nadien weer aan tafel te zitten en verder te eten.

Bij een abortus provocatus gaat het bijgevolg niet om een "onderbreking": het gaat om het elimineren van pril menselijk leven. Het wordt in de moederschoot gedood. Voor eens en altijd. Dat pril leven komt niet meer terug.
Oud 23 december 2013, 15:00   #1489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Overigens wordt dit debat voortdurend vervalst.

Men doet alsof er een pro-abortus kamp is. Ik denk dat niemand pro-abortus is.
Schijnbaar wel, zeker als je dan in gedachten houdt u aanvallend er vaak vanuit de pro-abortusgroep gereageerd wordt op katholieke hulpgroepen als Pro Vita Mechelen.
Oud 23 december 2013, 15:02   #1490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet pro abortus. Ik aanzie (bijna) elke abortus als een vorm van nederlaag omdat in deze tijd er zoveel middelen zijn om ongewenste zwangerschappen te vermijden.
Daar merk ik weinig van. Of mag ik dan aannemen dat u het werk van Pro Vita Mechelen waardevol vindt wanneer ze door hun bijstand en hulp moeders kan helpen wel hun kind uit te dragen in plaats van een abortus te moeten ondergaan?

Iedere abortus is er een te veel, nietwaar?!
Oud 23 december 2013, 15:03   #1491
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik kom wel op voor het principiële recht van de vrouw om haar lichaam te beheren zoals zij dat wil. Het afbreken van een ongewenste zwangerschap hoort daartoe.
En juist daar zit de grote denkfout: door een kind te laten aborteren gaat het niet langer over het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw. Er wordt immers geoordeeld over leven en dood van een pril menselijk leven. Niet van dezelfde orde alsof een vrouw zou beslissen al haar tanden te laten trekken of niet.
Oud 23 december 2013, 15:06   #1492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar vooral - en dat is de intentie van mijn tussenkomsten - ben ik anti-anti-abortus clan. Ik heb het niet zo voor mensen die hun moraliteit - en vooral niet een moraliteit van godswege - aan anderen willen opleggen.
Nochtans handelt de overheid meermaals vanuit die optiek: ze neemt een standpunt in over meerdere sociale, ethisch of moreel gebonden onderwerpen. Denken we maar aan het onderwerp drugs, alcoholgebruik...
Oud 23 december 2013, 15:08   #1493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Abortus is een mensenrecht dat ik anderen - in overeenstemming met hun geweten - gun.
Neen, dat is het niet. Afgelopen jaar heeft het Europees Parlement hierover gedebatteerd en ook gestemd. Het voorstel om abortus als mensenrecht te erkennen, werd weggestemd.
Oud 23 december 2013, 15:09   #1494
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daarin sta ik lijnrecht tegen enkele fanatici die mensen plichten willen opleggen en rechten ontzeggen en die zo de vrijheid willen nemen de vrijheid van anderen te beknotten.
De overheid bepaalt op allerlei terreinen plichten en rechten, hoor.
Oud 23 december 2013, 15:09   #1495
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is een misleidende omschrijving: je kan eigenlijk slechts spreken over een onderbreking als er ook een mogelijkheid is het proces verder te zetten. Zo kan men onderhandelingen "onderbreken", waarna ze vervolgens weer opgestart kunnen worden. Ik kan mijn maaltijd onderbreken, om nadien weer aan tafel te zitten en verder te eten.

Bij een abortus provocatus gaat het bijgevolg niet om een "onderbreking": het gaat om het elimineren van pril menselijk leven. Het wordt in de moederschoot gedood. Voor eens en altijd. Dat pril leven komt niet meer terug.
nee, de zwangerschap wordt niet onderbroken, maar afgebroken. Kontent nu ? Je kan er nu nog wat van je gebruikelijke aangezwollen retoriek aan toe voegen, iets in de aard van "bij een abortus worden kleine kindjes levend gevild".
Zeveraar

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 23 december 2013 om 15:10.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 15:10   #1496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havanna Bekijk bericht
Als je een foetus uit de baarmoeder verwijdert sterft het onherroepelijk.
Daar heb je je "waarom"
Ook een pasgeboren kind sterft als men er zich niet over bekommert. Ook een baby van twee maanden sterft, wanneer er niet naar omgekeken wordt.

Dus, uw "waarom" snijdt geen hout.
Oud 23 december 2013, 15:10   #1497
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schijnbaar wel, zeker als je dan in gedachten houdt u aanvallend er vaak vanuit de pro-abortusgroep gereageerd wordt op katholieke hulpgroepen als Pro Vita Mechelen.
en die adopteren dan die ongewenste kinderen en gaan ervoor zorgen tot ze volwassen zijn?
Of maken ze zich ervan af door het kopen van een doos pampers?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 15:10   #1498
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
nee, de zwangerschap wordt niet onderbroken, maar afgebroken. Kontent nu ? Je kan er nu nog wat van je genbruikelijke aangezwollen retoriek aan toe voegen, iets in de aard van "bij een abortus worden kleine kindjes levend gevild".
Zeveraar
Goed dat u het definitief en moorddadig karakter van abortus begint te onderkennen.
Oud 23 december 2013, 15:11   #1499
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
en die adopteren dan die ongewenste kinderen en gaan ervoor zorgen tot ze volwassen zijn?
Of maken ze zich ervan af door het kopen van een doos pampers?
Al eerder stelde u die vraag. Al eerder gaf ik daarop antwoord. Uw reactie getuigt dus van slechte wil.
Oud 23 december 2013, 15:12   #1500
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed dat u het definitief en moorddadig karakter van abortus begint te onderkennen.
T'is een misdaad tegen de mensheid dat iemand met uw ingesteldheid, les mag geven.

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be