Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet de overheid zich moeien ivm de pedagogische tik?
Ja, ze moet zich moeien en het verbieden 6 16,22%
Neen, ze moet zich niet moeien, zelfs al tik ik niet 13 35,14%
Neen, ze moet zich niet moeien en ik tik enkel als het echt nodig is 18 48,65%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2013, 15:53   #61
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nee, je doet namelijk bepaalde objectiveringen en trekt daar conclusies uit.

Neem bijvoorbeeld dit : http://www.hetkanwel.net/2010/04/21/...n-agressiever/

Hierbij hebben ze dus gewoon ontdekt dat kinderen die uit een milieu komen waarbij je pedagogische tikken krijgt over het algemeen agressiever zijn.

Nogmaals, het is geen exacte wetenschap. Maar beweren dat net zo goed het resultaat het tegenovergestelde had kunnen zijn is echt veel te kort door de bocht.

Sociale wetenschap is geen pseudowetenschap
Hebben die slimmerds er ook aan gedacht, om het onderzoek eens in de omgekeerde richtng te doen? In de plaats van na te gaan of kinderen die tikken krijgen, agressief zijn of niet, vertrekken vanuit de gedraging die mede voorwerp vormt van het onderzoek. Namelijk, vraag aan x criminelen in y gevangenissen, wat zij op hun kerfstok hebben en of zij thuis een pedagogische tik kregen.

Houd daarbij rekening met het nuanceverschil tussen een pedagogische tik en pure kindermishandeling.

U lijkt mij intelligent genoeg om zelf in te vullen wat het verschil is tussen beiden, niet?
Oud 27 december 2013, 15:55   #62
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Hebben die slimmerds er ook aan gedacht, om het onderzoek eens in de omgekeerde richtng te doen? In de plaats van na te gaan of kinderen die tikken krijgen, agressief zijn of niet, vertrekken vanuit de gedraging die mede voorwerp vormt van het onderzoek. Namelijk, vraag aan x criminelen in y gevangenissen, wat zij op hun kerfstok hebben en of zij thuis een pedagogische tik kregen.

Houd daarbij rekening met het nuanceverschil tussen een pedagogische tik en pure kindermishandeling.

U lijkt mij intelligent genoeg om zelf in te vullen wat het verschil is tussen beiden, niet?
1: Natuurlijk hebben ze dat, anders is het geen wetenschap en houden ze zich niet aan de wetenschappelijke methode.

2: Wat een pedagogische tik is is natuurlijk zo subjectief als maar kan.

3: Ik kan heel arrogant gaan doen, en zeggen van wel.

Alleen ik denk dat er misschien best een verschil bestaat tussen wat jij een pedagogische tik vind en ik.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 15:57   #63
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
1: Natuurlijk hebben ze dat, anders is het geen wetenschap en houden ze zich niet aan de wetenschappelijke methode.

2: Wat een pedagogische tik is is natuurlijk zo subjectief als maar kan.

3: Ik kan heel arrogant gaan doen, en zeggen van wel.

Alleen ik denk dat er misschien best een verschil bestaat tussen wat jij een pedagogische tik vind en ik.
U gaat ervan uit dat die wetenschappers dat hebben gedaan. Kan u dat ook staven? Anders, (zoals je zelf zegt) houden zij zich niet aan de wetenschappelijke methode; ... en dat betekent bij gevolg dat het onderzoek (zoals ik reeds heb gezegd) waardeloos is.
Oud 27 december 2013, 16:03   #64
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gaat ervan uit dat die wetenschappers dat hebben gedaan. Kan u dat ook staven? Anders, (zoals je zelf zegt) houden zij zich niet aan de wetenschappelijke methode; ... en dat betekent bij gevolg dat het onderzoek (zoals ik reeds heb gezegd) waardeloos is.
Als een wetenschapper zich niet aan de wetenschappelijke methode houdt, dan is dat fraude.

Nu moet ik toegeven dat bij sociale wetenschap fraude veel makkelijker is te omzeilen dan bij exacte wetenschap. Maar als je met die houding er tegen aankijkt, dan kun je bij elk sociaal-wetenschappelijke onderzoek wel vraagtekens zetten.

Echt discussiëren is dan niet meer mogelijk.
Oud 27 december 2013, 16:04   #65
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als een wetenschapper zich niet aan de wetenschappelijke methode houdt, dan is dat fraude.

Nu moet ik toegeven dat bij sociale wetenschap fraude veel makkelijker is te omzeilen dan bij exacte wetenschap. Maar als je met die houding er tegen aankijkt, dan kun je bij elk sociaal-wetenschappelijke onderzoek wel vraagtekens zetten.

En laat dat nu net mijn punt zijn van n-posts terug ...
Oud 27 december 2013, 16:06   #66
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En laat dat nu net mijn punt zijn van n-posts terug ...
Wat is je punt? dat je bij elk sociaal-wetenschappelijk onderzoek wel vraagtekens neer kunt zetten?

Dat is nogal een evidentie. Daarom krijgt sociaal-wetenschappelijk onderzoek ook zoveel kritiek.
Oud 27 december 2013, 16:08   #67
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat is je punt? dat je bij elk sociaal-wetenschappelijk onderzoek wel vraagtekens neer kunt zetten?

Dat is nogal een evidentie. Daarom krijgt sociaal-wetenschappelijk onderzoek ook zoveel kritiek.

En het heeft met andere woorden dan ook totaal geen meerwaarde om binnen discussies met inhoud als deze (is het al dan niet verantwoord om een pedagogische tik uit te delen) met resultaten van een dergelijk onderzoek te komen schermen.
Oud 27 december 2013, 16:37   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik moet dik lachen met die "wetenschappelijke" onderzoeken.
Vaak wordt niet eens gedefinieerd wat dat is, een milieu waarin pedagogische tikken tot de orde van de dag behoren. Voor sommige gemeenschappen is een pedagogische tik immers niet meer of niet minder dan bij een slecht rapport tien striemen van een regel op je blote hand.
Voor anderen is een klopje met de wijsvinger op de pamper, begeleid met het woord "tik", al hemeltergend agressief.

Tot slot: meest van al prangend is de vraag of de enen hun wil moeten opdringen aan de anderen.
Wil jij, en lukt het je, om je kinderen zo op te voeden: leuk.
Maar wie zegt dat het met andere kinderen, met een ander karakter, ook zo gemakkelijk is ?

En nog een extra slotje: ik kreeg af en toe een tik van mijn ouders. Altijd dik verdiend. En vaak verdiende ik een tik, maar kwam ik er toch zo mee weg. En zie ne keer hoe een brave grootvader ik geworden ben.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 16:55   #69
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vaak wordt niet eens gedefinieerd wat dat is, een milieu waarin pedagogische tikken tot de orde van de dag behoren. Voor sommige gemeenschappen is een pedagogische tik immers niet meer of niet minder dan bij een slecht rapport tien striemen van een regel op je blote hand.
Voor anderen is een klopje met de wijsvinger op de pamper, begeleid met het woord "tik", al hemeltergend agressief.

Tot slot: meest van al prangend is de vraag of de enen hun wil moeten opdringen aan de anderen.
Maar wie zegt dat het met andere kinderen, met een ander karakter, ook zo gemakkelijk is ?

En nog een extra slotje: ik kreeg af en toe een tik van mijn ouders. Altijd dik verdiend. En vaak verdiende ik een tik, maar kwam ik er toch zo mee weg. En zie ne keer hoe een brave grootvader ik geworden ben.

.
Schoofken, zoals bij jouw thuis, was het thuis ook. Maar iets is er toch met ons misgelopen.
Kreeg jij de tikken rechts en ik links of omgekeerd?
Is toch een studie waard, vind je niet?
Zouden we geen subsidies aanvragen om die studie met volle ernst uit te voeren?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:08   #70
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
100 % akkoord !
Een van onze kennissen gaf z'n 3 zoons een Spartaanse opvoeding (relatief natuurlijk in vgl. met de buren, familie, enz...).
Ze zijn nu tussen 35 & 46 jaar oud.
Ze hebben het alle 3 vér gebracht in onze maatschappij.
2 van hen geven nu ook hun kinderen een "strenge" opvoeding.
De 3de is weduwnaar zonder kinderen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:28   #71
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik ken ook volwassenen , vrienden van mijn kinderen, die thuis een vrije opvoeding gekregen hebben. Ze geven allemaal hun kinderen een strengere opvoeding!!!

Aan den lijve ondervonden dat vrij opvoeden niet zo'n goed idee is , waarschijnlijk.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:30   #72
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Kinderen mag je niet slaan, punt. Ik zie een werkgever al een pedagogische tik geven aan z'n werknemer, dat is net hetzelfde. Het werkt toch niet en is een zwaktebod van de ouders en opvoeders.

Al weet ik ook wel dat enkel de blanke Vlaming hier verantwoording zal moeten afleggen, voor de andere is het cultuur, dan mag het natuurlijk wel. (/sarcasm)
Een werkgever heeft andere sanctiemiddelen, sanctiemiddelen die iedereen met een heel klein beetje verstand begrijpt.

Een beetje aan het loon zitten
Enkele dagen schorsing
Ontslag
....
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:32   #73
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
En als het kind op een dag sterker wordt dan z'n ouders, mag die dan ook pedagogische tikken uitdelen aan z'n ouders?

Het blijft in de familiesfeer dus moet het kunnen.
Je deelt geen pedagogische tikken uit aan volwassen kinderen.
Je deelt die uit aan kinderen die niets anders verstaan dan die tik.

Vroeger kregen we op school een pedagogische tik.
Eens we iets ouder waren kregen we straf
Nog iets ouder kregen we strafstudie.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:33   #74
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

.
Het is ergens logisch dat pedagogische tikken kinderen omvormen tot aanhangers van een ideologie die op haat gebaseerd is.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:34   #75
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je deelt geen pedagogische tikken uit aan volwassen kinderen.
Je deelt die uit aan kinderen die niets anders verstaan dan die tik.

Vroeger kregen we op school een pedagogische tik.
Eens we iets ouder waren kregen we straf
Nog iets ouder kregen we strafstudie.
Dat mochten ze van mij ook afschaffen. Veel te veel woensdagnamiddagen verspild.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:36   #76
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het is ergens logisch dat pedagogische tikken kinderen omvormen tot aanhangers van een ideologie die op haat gebaseerd is.
Robi, je mag een béétje overdrijven maar niet te veel.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:39   #77
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het gaat mij niet om fraude, het gaat om interpretatie van resultaten. Het kan bijvoorbeeld gewoon zijn dat mensen uit lagere sociale klassen (om maar iets te zeggen) hun kinderen meer slaan dan die uit gegoede families, en die laatste hebben sowieso vanwege een betere opleiding een hogere 'intelligentie', begrip dat bovendien ook vatbaar is voor interpretatie...
Met andere woorden : te weinig concrete wetenschap, teveel ruimte voor veronderstellingen.

Hetgeen ik schreef is daarom wetenschappelijk correcter : mijn ervaring met mijn kinderen sluit totaal uit dat kinderen onmogelijk kunnen goed komen zonder 'pedagogische tik'.

En dat boeit weer veel meer dan uw studie vol gaten.

Laatst gewijzigd door Antoon : 27 december 2013 om 17:40.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 17:41   #78
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
QUOTE=Robinus V;6948766]Het is ergens logisch dat pedagogische tikken kinderen omvormen tot aanhangers van een ideologie die op haat gebaseerd is.
Wat dan met de broers De Wever....in de veronderstelling dat beiden pedagogisch getikt werden, natuurlijk? Eerst zouden we dat moeten te weten komen...

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 27 december 2013 om 17:42.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 19:24   #79
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Zeggen dat iets 'logisch' is, is één ding.
Maar, kan je ook motiveren, waarom volgens jou, het een logisch gevolg is dat (en ik citeer u) ... 'pedagogische tikken, kinderen omvormen tot aanhangers van een ideologie die op haat gebasseerd is' ?

Dat is een bijzonder gevaarlijke uitspraak; en u zal met zeer goede argumenten moeten komen, om uw uitspraak te rechtvaardigen.
Oud 27 december 2013, 19:35   #80
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij met je kinderen hebt gedaan en hoe je kinderen er uit zijn gekomen boeit helemaal niemand.

Waar het in deze discussie omgaat, is of een pedagogische tik moet kunnen of niet.

Ik ben zelf tegen een pedagogische tik. En dat kan ik staven met wetenschappelijke onderzoeken.

http://www.nu.nl/werk-en-prive/20891...elligent-.html
Een andere, latere studie van Baumrind zegt dan weer dat een corrigerende tik geen negatieve gevolgen hoeft te hebben.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 27 december 2013 om 19:36.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be