Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2013, 00:29   #21
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Verstuur officieel aandoende , doch niet enorm hoog in bedrag facturen. Met een beetje research weet de fraudeur prima wie welk soort van facturen krijgt via de post.
Haal die rekening leeg na een week of 2, in cash.
.
Zo werkt het niet volgens mijn zuster die hoofd boekhouding van een bedrijf is dat al enkele weken geleden slachtoffer was en klacht indiende.
Het geld dat op die valse rekening komt wordt volledig automatisch doorgestort naar een andere rekening zonder menselijke tussenkomst, een rekening die al na 1 of 2 dagen wordt afgesloten en leeg gehaald.
Men opent dan weer een nieuwe en zo blijft het een kat en muis spel.

Positief is wel dat volgens de politie men enkele kleine garnalen heeft opgepakt maar de grote vissen zoekt men nog.

Laatst gewijzigd door daiwa : 28 december 2013 om 00:30.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 01:08   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, zo word maar weer eens bewijzen dat ik geen goeie crimineel kan zijn.

Maar wat ik wel weet is dat zulke fratsen niet werken bij firma's die met grote bedragen jongleren. Daar zitten een aantal veiligheden ingebouwd in't systeem.

Maar ja, het is gemakkelijker €8 van een willekeurig kiesveegezin af te pietsen, dan €1 van een grote firma.
Oud 28 december 2013, 01:19   #23
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Zo werkt het niet volgens mijn zuster die hoofd boekhouding van een bedrijf is dat al enkele weken geleden slachtoffer was en klacht indiende.
Het geld dat op die valse rekening komt wordt volledig automatisch doorgestort naar een andere rekening zonder menselijke tussenkomst, een rekening die al na 1 of 2 dagen wordt afgesloten en leeg gehaald.
Men opent dan weer een nieuwe en zo blijft het een kat en muis spel.

Positief is wel dat volgens de politie men enkele kleine garnalen heeft opgepakt maar de grote vissen zoekt men nog.
"in het buitenland" moet daar nog bij.
Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 01:24   #24
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, zo word maar weer eens bewijzen dat ik geen goeie crimineel kan zijn.

Maar wat ik wel weet is dat zulke fratsen niet werken bij firma's die met grote bedragen jongleren. Daar zitten een aantal veiligheden ingebouwd in't systeem.

Maar ja, het is gemakkelijker €8 van een willekeurig kiesveegezin af te pietsen, dan €1 van een grote firma.
Het rare is dat wettelijk de bedrijven die op die valse rekeningen storten in de fout zijn. Vanaf een bepaald bedrag moeten die nagaan of het rekeningnummer gekoppeld is aan de naam van het bedrijf.

Het is ook zo dat de zaak aan het licht kwam bij mijn zus haar bedrijf.
Een groot semi-overheidsbedrijf belde met de vraag of het wel klopte dat de rekeningnummer verandert was. Blijkbaar doen ze die controle bij kleinere bedrijven dus niet

Het bedrijf waar ze werkt werd opgelicht met twee facturen voor een gezamelijk bedrag van ongeveer 50.000 euro.
Oud 28 december 2013, 01:24   #25
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havanna Bekijk bericht
"in het buitenland" moet daar nog bij.
Inderdaad.
Oud 28 december 2013, 01:33   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die truc om geld op een andere rekening te laten verschijnen is al zo oud als jesus christus bijna.
Oud 28 december 2013, 01:34   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het rare is dat wettelijk de bedrijven die op die valse rekeningen storten in de fout zijn. Vanaf een bepaald bedrag moeten die nagaan of het rekeningnummer gekoppeld is aan de naam van het bedrijf.
Niet meer dan logisch eigenlijk. En als ik een bedrijf zou runnen, dan is dat bedrag €0.01.
Citaat:
Het is ook zo dat de zaak aan het licht kwam bij mijn zus haar bedrijf.
Een groot semi-overheidsbedrijf belde met de vraag of het wel klopte dat de rekeningnummer verandert was. Blijkbaar doen ze die controle bij kleinere bedrijven dus niet
Klopt, kleine bedrijven of privépersonen krijgen een factuur binnen, en als het bedrag niet te hoog is voor de ogenschijnlijke bron van het factuur, gaan goeie burgers met een reserve dat onmiddelijk betalen. En dat is waar de fraudeurs op gokken.
Citaat:
Het bedrijf waar ze werkt werd opgelicht met twee facturen voor een gezamelijk bedrag van ongeveer 50.000 euro.
Dat bedrijf moet dringend de structuur van de betalingshierarchie herbekijken.
Oud 28 december 2013, 01:43   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet meer dan logisch eigenlijk. En als ik een bedrijf zou runnen, dan is dat bedrag €0.01.

Klopt, kleine bedrijven of privépersonen krijgen een factuur binnen, en als het bedrag niet te hoog is voor de ogenschijnlijke bron van het factuur, gaan goeie burgers met een reserve dat onmiddelijk betalen. En dat is waar de fraudeurs op gokken.

Dat bedrijf moet dringend de structuur van de betalingshierarchie herbekijken.
Hoe bedoel je?

Eén bedrijf betaalde wel al het verschuldigde bedrag aan haar firma en gaat proberen het ander bedrag te verhalen op Bpost en/of de oplichters.
Met het tweede bedrijf zijn ze nog in onderhandeling.

Het probleem is natuurlijk dat alhoewel je de wet aan je kant hebt je heel voorzichtig moet zijn om die klant niet te verliezen door al te hard op je strepen te staan

Laatst gewijzigd door daiwa : 28 december 2013 om 01:45.
Oud 28 december 2013, 08:21   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe bedoel ik.

Vrij simpel. Ik ben wel geen boekhouder, maar mijn vrouw jongleert dagelijks met miljoenen. De firma waarvoor ze werkt is 1 van de grootste op de planeet.

Voor zover ik begrepen heb.
In het geval er een nieuwe klant/leverancier/overheidsinstantie, dan wordt die rzgenpartij met desbetreffende rekeningsnummers en contactgegevens in het computerbestand gestoken.
De risk afdeling moet wel zijn zegen geven over de combinatie van gegevens vooraleer die vrijgegeven worden in het systeem.
Komt er een factuur binnen met een onbekend rekeningnummer, dan wordt die factuur on hold gezet, tot het uitgeklaard is met de ontvanger. En deze reeks begint met een emailtje, en als dat niet duidelijk genoeg is, een telefoontje, en als het dan nog niet duidelijk is, desnoods met aangetekend schrijven.
In veel gevallen is 1 Emailtje voldoende, de andere partij wil maar al te graag betaald worden.

Maar zelfs met een factuur dat volledig voldoet aan de vereisten, zijn er nog steeds digitale goedkeuringen nodig van 2 aangeduide managers die hoofdelijk verantwoordelijk kunnen gesteld worden als er een factuur betaald wordt dat niet correct was. Als men met miljoenen aan't werken is, is zo'n systeem van checks en controles geen overbodige luxe.

Laatst gewijzigd door maddox : 28 december 2013 om 08:23.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 09:33   #30
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Mooi beheer, mr Thijs...

Er is ook veel meer diefstal in sorteercentra. Dat gebeurt als men geen loyaliteit meer voor zijn bedrijfje voelt, bv. als men geen vast contract heeft, laat maar benoeming, en peanuts (pindas in het vlaams) wordt betaald...
Oud 28 december 2013, 09:47   #31
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Mooi beheer, mr Thijs...

Er is ook veel meer diefstal in sorteercentra. Dat gebeurt als men geen loyaliteit meer voor zijn bedrijfje voelt, bv. als men geen vast contract heeft, laat maar benoeming, en peanuts (pindas in het vlaams) wordt betaald...
Op 30.000 werknemers is het evident dat er dieven tussen zitten. Uw agenda hier doordrukken met nep redenen en Thijs natrappen is grotesk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 10:00   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi beheer, mr Thijs...

Zoals Gipsy aanhaalt, met 30 000 man in dienst (en gelukkig genoeg is men het aantal benoemden aa't afbouwen), zitten er op alle niveaus dieven.

En wat het soort van contract er mee te maken heeft, begrijp ik niet goed. Stelen, dat doet men niet. Punt, gedaan andere regel.
Dat onze politici en overheid het slechte voorbeeld geven is een ander verhaal.

Maar ja, als U een echte waal bent, dan ziet u de roverheid als een stel robin hoods.... Beroof die stinkend rijke Vlamingen maar, de arme verdrukte Waaltjes met hun hongerbuikjes en smekende oogjes ontvangen de aalmoezen maar al te graag.
Oud 28 december 2013, 10:21   #33
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Op 30.000 werknemers is het evident dat er dieven tussen zitten. Uw agenda hier doordrukken met nep redenen en Thijs natrappen is grotesk.
Probeer maar niet vals te spelen.
Oud 28 december 2013, 10:24   #34
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar ja, als U een echte waal bent, dan ziet u de roverheid als een stel robin hoods.... Beroof die stinkend rijke Vlamingen maar, de arme verdrukte Waaltjes met hun hongerbuikjes en smekende oogjes ontvangen de aalmoezen maar al te graag.
Arme maddox...
Oud 28 december 2013, 10:25   #35
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer maar niet vals te spelen.
Tja, ondertussen is het al wel duidelijk dat jij daar de meeste ervaring mee hebt
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 15:12   #36
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk niet slecht gezien.

Een Bpost bank bediende opent een rekening en geeft een fictieve identiteit op. Voor zover ik weet is het alleen een kopie van een identiteitskaart die bij het dossier gevoegd wordt. De voorbereiding is gewoon wat fotoshop om een kopie ter kopiering te fabrieken.

Verstuur officieel aandoende , doch niet enorm hoog in bedrag facturen. Met een beetje research weet de fraudeur prima wie welk soort van facturen krijgt via de post.
Haal die rekening leeg na een week of 2, in cash.

Afsluiten , en de politie kan gaan zoeken naar de fraudeurs.

Herhaal naar wens. De truk is niet te inhalig worden. En daar gaat het gewoonlijk mis.
Zo eenvoudig is het nu ook weer niet.
Men kan perfect achterhalen wie er op het moment van de aanmaak van de valse rekening ingelogd was
Tenzij er iemand zo lomp geweest is zijn unieke code alsook het toestel ter controle aan iemand anders uit te lenen.
Maar daar moet je natuurlijk gek voor zijn.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2013, 00:53   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Zo eenvoudig is het nu ook weer niet.
Men kan perfect achterhalen wie er op het moment van de aanmaak van de valse rekening ingelogd was
Tenzij er iemand zo lomp geweest is zijn unieke code alsook het toestel ter controle aan iemand anders uit te lenen.
Maar daar moet je natuurlijk gek voor zijn.
Welke valse rekening? Juffrouw Huppeldepup heeft op dag 1 een rekening geopend en er €50 op gestort. 3 dagen later heeft juffrouw huppeldepup het beschikbare budget van die rekening afgehaald. Dat er €XXX opstond is een ander verhaal.

Kijk maar, de copie van haar paspoort steekt bij haar dossier.
Oud 29 december 2013, 01:57   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel ik.

Vrij simpel. Ik ben wel geen boekhouder, maar mijn vrouw jongleert dagelijks met miljoenen. De firma waarvoor ze werkt is 1 van de grootste op de planeet.

Voor zover ik begrepen heb.
In het geval er een nieuwe klant/leverancier/overheidsinstantie, dan wordt die rzgenpartij met desbetreffende rekeningsnummers en contactgegevens in het computerbestand gestoken.
De risk afdeling moet wel zijn zegen geven over de combinatie van gegevens vooraleer die vrijgegeven worden in het systeem.
Komt er een factuur binnen met een onbekend rekeningnummer, dan wordt die factuur on hold gezet, tot het uitgeklaard is met de ontvanger. En deze reeks begint met een emailtje, en als dat niet duidelijk genoeg is, een telefoontje, en als het dan nog niet duidelijk is, desnoods met aangetekend schrijven.
In veel gevallen is 1 Emailtje voldoende, de andere partij wil maar al te graag betaald worden.

Maar zelfs met een factuur dat volledig voldoet aan de vereisten, zijn er nog steeds digitale goedkeuringen nodig van 2 aangeduide managers die hoofdelijk verantwoordelijk kunnen gesteld worden als er een factuur betaald wordt dat niet correct was. Als men met miljoenen aan't werken is, is zo'n systeem van checks en controles geen overbodige luxe.
Met de regelmaat van de klok komt in ieder bedrijf brieven binnen met de vermelding dat het om inlichtingen gaat. Daar staat ergens een ordernummer in verwerkt. Men stuurt dat terug onwetend en ze hebben een bestelling genoteerd. Van daar af geraakt men in het klantenbestand systeem die de leveranciers opvolgt. Het controle systeem, daar moet je in geraken als oplichter natuurlijk. Van zodra dat lukt en ze zien wanneer dat lukt bij het antwoord dat ze ontvangen van hun vraag naar informatie; zijn ze vertrokken.
Ze sturen hun facturen vergezeld van de opdracht naar de facturatie dienst die bij god niet weet over wat het gaat maar het zal oké zijn en dus starten de betalingen. En ze zitten in het systeem.
Ze mogen dat duizend keer controleren, wie er inzit zit er in.

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 december 2013 om 01:59.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2013, 02:16   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Met de regelmaat van de klok komt in ieder bedrijf brieven binnen met de vermelding dat het om inlichtingen gaat. Daar staat ergens een ordernummer in verwerkt. Men stuurt dat terug onwetend en ze hebben een bestelling genoteerd. Van daar af geraakt men in het klantenbestand systeem die de leveranciers opvolgt. Het controle systeem, daar moet je in geraken als oplichter natuurlijk. Van zodra dat lukt en ze zien wanneer dat lukt bij het antwoord dat ze ontvangen van hun vraag naar informatie; zijn ze vertrokken.
Ze sturen hun facturen vergezeld van de opdracht naar de facturatie dienst die bij god niet weet over wat het gaat maar het zal oké zijn en dus starten de betalingen. En ze zitten in het systeem.
Ze mogen dat duizend keer controleren, wie er inzit zit er in.
Daarom dat de firma waar mijn vrouw voor werkt een redelijk zwaar systeem heeft.
1) die risk afdeling heeft. Die controleren alle nieuwe leveranciers/klanten/whatnots die geld kunnen krijgen.
2) een factuur met afwijkend rekeningnummer krijgt controle.
3) geen enkele betaling kan uitgevoerd worden zonder de goedkeuring van 2 managers.

Dus die fysieke fishers vangen bot.
Net omdat
1) nieuwe entiteiten aangebracht moeten worden door eigen personeel
2) nieuwe entiteiten pas goedgekeurd worden om geld aan te geven na een grondige screening door Risk.
3) rekeningnummers en namen overeen moeten komen.
4) managers hun hoofd op't kapblok moeten leggen vooraleer er geld overgemaakt kan worden.

Er is een reden waar die firma 1 der grootsten is op deze aardkloot.
Oud 29 december 2013, 02:56   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat de firma waar mijn vrouw voor werkt een redelijk zwaar systeem heeft.
1) die risk afdeling heeft. Die controleren alle nieuwe leveranciers/klanten/whatnots die geld kunnen krijgen.
2) een factuur met afwijkend rekeningnummer krijgt controle.
3) geen enkele betaling kan uitgevoerd worden zonder de goedkeuring van 2 managers.

Dus die fysieke fishers vangen bot.
Net omdat
1) nieuwe entiteiten aangebracht moeten worden door eigen personeel
2) nieuwe entiteiten pas goedgekeurd worden om geld aan te geven na een grondige screening door Risk.
3) rekeningnummers en namen overeen moeten komen.
4) managers hun hoofd op't kapblok moeten leggen vooraleer er geld overgemaakt kan worden.

Er is een reden waar die firma 1 der grootsten is op deze aardkloot.
Mogelijks een waterdicht systeem, beter zo.
Maar ze zijn verdikke gehaaid die oplichters.
één van die mannen komen jaarlijks in de krant en je kan er nog niks tegen doen ook; branche ét service noemde het vroeger. Nu noemen ze zich anders. Iedereen kreeg een brief met vraag tot inlichtingen, beetje zoals belgacom wel eens doet. Wie antwoordde had zijn handtekening of stempel op een "bestelbon" gezet voor internationale advertentie's van 1200€ per week...en geloof me dat velen dat gedaan hebben.
Wij ook...echter nadien bij de rijkswacht geweest en die hebben via het Schengen overeenkomst dat kunnen opsporen. Uiteindelijk bleken die overeenkomsten "internationaal" verstuurt te zijn via een vluchthuis in Hamburg ergens.
En dat gaat nog steeds door, want het is wettelijk en ook weer op de rand van niet wettelijk.
Feit is dat ze in velen hun systeem zitten, zo ook bij stadsdiensten en dergelijke. Vandaar dat er advertenties van ziekenhuis blabla in Kinshasa verschijnen en dergelijke meer. Of van het ocmw bv.

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 december 2013 om 02:58.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be