Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2014, 15:13   #101
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Allemaal veronderstellingen die nergens bewezen worden.

Eén ding is echter zeker;

Haar moedertaal,de taal van haar moeder, is en blijft het Nederlands.
Dat steekt blijkbaar bij onze Belgicisten.

Gelukkig is het Nederlands een zodanig logische en heldere taal dat onze Belgicisten er nog een beetje respect gaan voor krijgen.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
het wordt hoogtijd dat je eens de correcte betekenis van het begrip moedertaal gaat opzoeken, ipv constant te dwepen met een eigen gefantaseerde omschrijving.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 10 januari 2014 om 15:20.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 15:14   #102
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, als jij niet gereageerd had.

Bijna bleef dit pareltje, dit stukje subtiele en geniale humor, onbegrepen.
De Belgicisten op dit forum hebben Uw cijfer van het aantal Franstaligen die goed Nederlands spreken(3) ,nooit betwist op dit forum.

Dus zij aanvaarden dat cijfer blijkbaar .
Het zal dan wel kloppen met de realiteit zeker
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 15:21   #103
Anna List
Banneling

Standaard

wie is dien derde eigenlijk ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 17:36   #104
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De nieuwe manager heeft AL de graaiers op hun nummer gezet !
Een welgemeende proficiat voor deze moedige vrouw !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 18:39   #105
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Allemaal veronderstellingen die nergens bewezen worden.

Eén ding is echter zeker;

Dat steekt blijkbaar bij onze Belgicisten.

Gelukkig is het Nederlands een zodanig logische en heldere taal dat onze Belgicisten er nog een beetje respect gaan voor krijgen.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Jouw definitie van moedertaal bestaat niet. Maw, je kent je eigen moedertaal niet.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 19:56   #106
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Jouw definitie van moedertaal bestaat niet. Maw, je kent je eigen moedertaal niet.
Volgens U betekent, moedertaal, dan waarschijnlijk de taal die de vader spreekt zeker ?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 januari 2014 om 20:01.
Oud 10 januari 2014, 20:45   #107
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens U betekent, moedertaal, dan waarschijnlijk de taal die de vader spreekt zeker ?
Mon paternel venait de Paname. Quand je déconne en Parigot tu n'entraves que dalle.

Om financiële en praktische redenen heb ik dat lokaal taaltje hier ge-assimileerd maar zoals mijn Vlaamse moeder zei met dat Vlaoms gaat ge niet ver komen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 10 januari 2014 om 21:07.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 22:00   #108
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Mon paternel venait de Paname. Quand je déconne en Parigot tu n'entraves que dalle.

Om financiële en praktische redenen heb ik dat lokaal taaltje hier ge-assimileerd maar zoals mijn Vlaamse moeder zei met dat Vlaoms gaat ge niet ver komen.
Hadden al de Nederlands onkundige Franstalige werklozen in de Vlaamse Rand toch maar Nederlands geleerd dan hadden ze nu wel werk gehad en waren ze wel wat verder gekomen ,dan waar ze nu zitten.
Oud 10 januari 2014, 22:14   #109
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hadden al de Nederlands onkundige Franstalige werklozen in de Vlaamse Rand toch maar Nederlands geleerd dan hadden ze nu wel werk gehad en waren ze wel wat verder gekomen ,dan waar ze nu zitten.
De bedoeling is dat ze zich in die werkloosheid wentelen om net geen werk te krijgen. In feite zijn ze zo stom niet. Maar dat is een verschijnsel over gans uw idealistisch Vlaanderen. Er zijn Vlamingen die niet eens deftig hun taal spreken die net hetzelfde doen.
Oud 10 januari 2014, 22:25   #110
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

een moedertaal is een begrip, niet zomaar "de taal van mama", simpelaar.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=101

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 22:37   #111
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En été �* Paname les messieurs saluèrent d'un coup de panama le beaux sexe. Als je op zijn Parijs uit je nek lult dan verstaan we er de ballen van, niet? Gelukkig dat uw Vlaomse moeder er op gestaan heeft, dat u Nederlands leerde en u bijbracht dat zoveel talen men spreekt zoveel keer men mens is. Bovendien spekt dat in handel en wandel de beurs.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 22:52   #112
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
En été �* Paname les messieurs saluèrent d'un coup de panama le beaux sexe. Als je op zijn Parijs uit je nek lult dan verstaan we er de ballen van, niet? Gelukkig dat uw Vlaomse moeder er op gestaan heeft, dat u Nederlands leerde en u bijbracht dat zoveel talen men spreekt zoveel keer men mens is. Bovendien spekt dat in handel en wandel de beurs.
Nee dat was feitelijk het paradoxale. Mijn vader trok zich dat allemaal niet zoveel aan. Het was mijn Vlaamse moeder die er op stond dat ik mijn jeugd in een Franstalig college als intern doorbracht. Ik ben later soldaat in Duitsland geweest maar dat was een lachertje tegen de discipline in dat Augustijnen- Jesuiten college. Mais si c'était �* refaire, ik zou terug hetzelfde doen. We werden gekweekt als de élite en dat heeft me geen windeieren gelegd.

Maar dat is nu moeilijk te vatten.
Oud 10 januari 2014, 22:57   #113
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
een moedertaal is een begrip, niet zomaar "de taal van mama", simpelaar.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=101
Voor onze forum-Belgicisten is de moedertaal niet zomaar de taal van de moeder van het kind,
maar waarschijnlijk dus de taal van het Vorstenhuis van het kind

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 januari 2014 om 22:58.
Oud 10 januari 2014, 23:02   #114
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee dat was feitelijk het paradoxale. Mijn vader trok zich dat allemaal niet zoveel aan. Het was mijn Vlaamse moeder die er op stond dat ik mijn jeugd in een Franstalig college als intern doorbracht. Ik ben later soldaat in Duitsland geweest maar dat was een lachertje tegen de discipline in dat Augustijnen- Jesuiten college. Mais si c'était �* refaire, ik zou terug hetzelfde doen. We werden gekweekt als de élite en dat heeft me geen windeieren gelegd.

Maar dat is nu moeilijk te vatten.
Nu begrijp ik Uw chagrijn.
Het moet voor U inderdaad pijnlijk zijn,
dat de élite in dit land ondertussen niet langer Franstalig ,maar Nederlandstalig is geworden.
Oud 10 januari 2014, 23:11   #115
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Gast hou daar toch eens mee op.

Levroy ging naar de Nederlandse school en sprak thuis Frans.
Ik weet dat. Okee?
En zoek dan de betekenis van de term "moedertaal" nog even op.

Citaat:
De Vlamingen hebben nooit iets gehad tegen het Frans noch de Franstaligen .
Je volgt de Vlaamse politiek niet?

Citaat:
...
dat de élite in dit land ondertussen niet langer Franstalig ,maar Nederlandstalig is geworden.
Jij weet helemaal niet wie de elite is in dit land, jij mag niet eens in de buurt komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
.... Allez, stel nu voor dat men die faciliteiten afschaft. Nog daarna zullen ze niet tevreden zijn. ....
Een Nederlands nationalist kan pas tevreden zijn als heel Brussel weer Nederlandstalig is.

Een mooie ambitie

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 januari 2014 om 23:12.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 23:18   #116
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu begrijp ik Uw chagrijn.
Het moet voor U inderdaad pijnlijk zijn,
God nee, ik ben net niet chagrijnig of bekrompen. Heb feitelijk geen streekgevoel. Mijn bedrijf(en) liggen toevallig in Vlaanderen. Heb zonder problemen 2 jaar in New York gewerkt en gewoond (en het heeft 2 jaar moeite gekost om mij hier terug aan te passen) en de laatste 35 jaar heb ik ongeveer 10 jaar in Azië doorgebracht. En met mijn Chinese vriendin spreek ik thuis een beperkt Engels dat ze kan verstaan en soms wat Chinees.

Professioneel spreek ik hoofdzakelijk Frans en een (correct) Engels en soms Spaans. Mijn Duits helaas is op zijn Vlaams met ich en tich achter. Mijn geliefkoosde taal vooral om te lezen blijft Frans maar verwacht niet van mij dat ik hier een taal oorlog zal strijden. It is not my war.
Oud 10 januari 2014, 23:27   #117
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Gast hou daar toch eens mee op.

Levroy ging naar de Nederlandse school en sprak thuis Frans.
Ik weet dat.

Jij lag samen in haar wieg zeker ,
toen haar Vlaamse moeder haar dochter,
haar eerste woordjes leerde spreken?

Luister eens naar het Nederlands van een Franstalige ,die in een school Nederlands leerde zoals Reynders of Léonard

en luister daarna eens naar het Nederlands van Dominique, die spreekt
gelijk een "native speaker" zoals ze in het Engels zeggen
of als iemand met het Nederlands als moedertaal , zoals ze in het Nederlands zeggen.
Oud 10 januari 2014, 23:48   #118
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luister eens naar het Nederlands van een Franstalige ,die in een school Nederlands leerde zoals Reynders of Léonard

en luister daarna eens naar het Nederlands van Dominique, die spreekt
gelijk een "native speaker" zoals ze in het Engels zeggen
of als iemand met het Nederlands als moedertaal , zoals ze in het Nederlands zeggen.
Reynders en Léonard hebben Nederlands op een Franstalige school geleerd.

Levroy en honderdduizenden Brusselaars (inclusief "Everytime") gingen naar een Nederlandse school.

Hoor je het verschil?

En dan heb je bv ook nog vele gevallen als de dochters van Goedele Liekens die weer naar een Franstalige school gingen, maar thuis Nederlands spreken.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 januari 2014 om 23:48.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 01:00   #119
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee dat was feitelijk het paradoxale. Mijn vader trok zich dat allemaal niet zoveel aan. Het was mijn Vlaamse moeder die er op stond dat ik mijn jeugd in een Franstalig college als intern doorbracht. Ik ben later soldaat in Duitsland geweest maar dat was een lachertje tegen de discipline in dat Augustijnen- Jesuiten college. Mais si c'était �* refaire, ik zou terug hetzelfde doen. We werden gekweekt als de élite en dat heeft me geen windeieren gelegd. Maar dat is nu moeilijk te vatten.
Te vatten is het wel, me dunkt. Le géniteur renonça �* la charge de la formation de sa progéniture. Maar moeder wist wel beter. Inhoud, dit is het belangrijkste, en een portie tucht erbij verrichtten wonderen. In ieder geval is uw Nederlands beter dan dat van de Michelbeekse Zwalmridder Don Herman de Croodobes en de loodgieter-bierhertog Jean-Luc Dehaene, die min of meer een gelijkaardige educatieve loopbaan kenden. Politici teren echter op de maatschappij en stampen geen onderneming uit de grond.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy:
God nee, ik ben net niet chagrijnig of bekrompen. Heb feitelijk geen streekgevoel. Mijn bedrijf((v)en) liggen toevallig in Vlaanderen. Heb zonder problemen 2 jaar in New York gewerkt en gewoond (en het heeft 2 jaar moeite gekost om mij hier terug aan te passen) en de laatste 35 jaar heb ik ongeveer 10 jaar in Azië doorgebracht. En met mijn Chinese vriendin spreek ik thuis een beperkt Engels dat ze kan verstaan en soms wat Chinees.
Professioneel spreek ik hoofdzakelijk Frans en een (correct) Engels en soms Spaans. Mijn Duits helaas is op zijn Vlaams met ich en tich achter. Mijn geliefkoosde taal vooral om te lezen blijft Frans maar verwacht niet van mij dat ik hier een taal oorlog zal strijden. It is not my war.
U mengt cultuur en taal. Uw aanpassing na uw passage in New York hadden er alles mee te maken. Dat u het in Azië goed stelde en de Chinese cultuur op prijs stelde heeft niets te maken met het beperkte Engels (pidgin?), dat u noodgedwongen gebruikt in uw relaties. Sje?
In België wordt geen taaloorlog gestreden, er is enkel een streven naar gelijkberechtiging. Iets van iedereen gelijk voor de wet. Weg met de grendelwetten. Een kwestie van het weren van discriminatie en bevoordeling van bepaalde etniën in het beleid. Dat hier soms een taaletiket opgeplakt wordt is bijzaak. Anderzijds zijn een aantal bevoegdheden net zo opgedeeld geworden, dat die met taalkundige omschrijvingen samenvallen. Hoofdzaak blijft het naleven van de gelijke mensenrechten voor eenieder in een zo vrij als zo democratisch mogelijk land. Daarom is het zo interessant maatschappijen te bestuderen, waar zo'n conflictstof onschadelijk gemaakt is geworden. Een goed voorbeeld is Zwitserland. Dat is daar bekomen door een doorgedreven transparent federalisme, alhier nu confederalisme geheten. Als België wil overleven, dan zal het zich moeten omvormen in een efficiëntere echt democratische statenbond, waar tering naar nering gezet wordt en hiervoor de democratische verantwoordelijkheid geldt. Zoniet ...?

Laatst gewijzigd door fcal : 11 januari 2014 om 01:01.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 09:41   #120
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Reynders en Léonard hebben Nederlands op een Franstalige school geleerd.

Levroy en honderdduizenden Brusselaars (inclusief "Everytime") gingen naar een Nederlandse school.

Hoor je het verschil?

En dan heb je bv ook nog vele gevallen als de dochters van Goedele Liekens die weer naar een Franstalige school gingen, maar thuis Nederlands spreken.
Dus volgens U heeft Dominique thuis enkel Frans gesproken ,ook met haar Vlaamse moeder?

En volgens U is de kans dus groter dat een Vlaamse moeder tegen haar baby-dochter Frans spreekt dan Nederlands?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be