Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2014, 13:15   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Dus volgens jou heeft de economische toestand, en de transferts die hierdoor gebeuren, geen enkele invleod op de economische ontwikkeling van Vlaanderen?
Nope, geen enkele.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 13:16   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Natuurlijk gaat het wel over de transfers. Het komt daar altijd op neer. Als de transfers er niet meer zijn dan kan de loonkost dramatisch omlaag en zal de economische toestand fel verbeteren. Zo simpel kan het gesteld worden.
U houdt het altijd nogal simpel hé, wellicht omdat u dat goed uitkomt.

Wat een professor economie ervan zegt is niet belangrijk, u weet het véél beter ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 13:43   #23
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 15.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar gaat het in deze niet over. Het gaat over economische prestaties.
Juist deze economische prestaties worden afgeremd door de 12 miljard transfers.
Dat is mijn punt.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 13:46   #24
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 15.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U houdt het altijd nogal simpel hé, wellicht omdat u dat goed uitkomt.

Wat een professor economie ervan zegt is niet belangrijk, u weet het véél beter ?
Deze professor doet politieke uitspraken.
Hij heeft de economie van een onafhankelijk Vlaanderen niet berekend.

Uitspraken als, Belgie en/of Nederland zijn beter af met Griekenland in de EU,zijn ook zo.
Ze gaan uit van, wat verdienen we aan Griekenland met onze export.
Ze geven geen cijfers over ,wat kost ons Griekenland.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 13:48   #25
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 15.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Wat zijn de juiste argumenten dan voor Staatsvorming?
Argumenten voor :
*Een sterkere economie
*Een efficiënter bestuur
*Meer democratie
*Minder schulden
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 13:49   #26
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Zou het niet hoofdzakelijk liggen aan het feit dat de bevoegdheden waarover Vlaanderen beschikt niet homogeen zijn?
Noem eens een paar typerende voorbeelden van homogene en niet homogene bevoegdheden.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 13:51   #27
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 15.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Nederland heeft België na 1585 ook kleiner willen maken door de Schelde af te sluiten enzomeer...
Nederland was zeer lang in oorlog met Spanje.
Vlaanderen heeft de Spaanse kant gekozen en vele duizenden land genoten het land uitgeschopt naar het Noorden.
Boontje komt om zijn loontje.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 13:54   #28
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nope, geen enkele.
Dan is een discussie zinloos indien je niet inziet dat het geld van de transferts van ergens moet komen en dus invloed heeft op de economische toestand.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 14:19   #29
doeme80
Gouverneur
 
doeme80's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2012
Locatie: Maeseyck
Berichten: 1.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland was zeer lang in oorlog met Spanje.
Vlaanderen heeft de Spaanse kant gekozen en vele duizenden land genoten het land uitgeschopt naar het Noorden.
Boontje komt om zijn loontje.
Vlaanderen de Spaanse kant gekozen? Het zwaartepunt van de Opstand lag in Vlaanderen.
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 16:03   #30
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Deze professor doet politieke uitspraken.
Hij heeft de economie van een onafhankelijk Vlaanderen niet berekend.

Uitspraken als, Belgie en/of Nederland zijn beter af met Griekenland in de EU,zijn ook zo.
Ze gaan uit van, wat verdienen we aan Griekenland met onze export.
Ze geven geen cijfers over ,wat kost ons Griekenland.
Hij doet geen politieke uitspraken. U politiseert zijn uitspraken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 16:19   #31
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor Vlaanderen is het jaarlijks betalen van 12 miljard transfers, een belemmering voor haar economische groei.
Dus het eerste argument voor de splitsing.
Dus als bij ons een provincie in de problemen zit en daar moet geld naar toe, ook er maar vanaf ... belemmert de economische groei?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 16:42   #32
doeme80
Gouverneur
 
doeme80's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2012
Locatie: Maeseyck
Berichten: 1.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dus als bij ons een provincie in de problemen zit en daar moet geld naar toe, ook er maar vanaf ... belemmert de economische groei?
Doet mij inderdaad een beetje denken aan de teabaggers in de VS. Die mensen wonen in de staten die meer krijgen dan ze geven, maar zijn tegelijk TEGEN solidariteit en socialisme!
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 17:32   #33
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dus als bij ons een provincie in de problemen zit en daar moet geld naar toe, ook er maar vanaf ... belemmert de economische groei?
Indien dat dit over een lange periode zonder significante verbeteringen gebeurt zal dit inderdaad een belemmering zijn. Of dit een onredelijke belemmering is blijft een ander verhaal vermits solidariteit een belangrijk principe is. Indien het armere gebied hun economisch beleid wl opleggen aan het andere gebied ontstaan er problemen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 19:04   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Indien dat dit over een lange periode zonder significante verbeteringen gebeurt zal dit inderdaad een belemmering zijn. Of dit een onredelijke belemmering is blijft een ander verhaal vermits solidariteit een belangrijk principe is. Indien het armere gebied hun economisch beleid wl opleggen aan het andere gebied ontstaan er problemen.
Wallonië zit op het goede (economisch) spoor. Trouwens, de zogenaamde 'transfers' worden zo goed als volledig afgebouwd in de toekomst door de nieuwe staatshervorming.

Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2014 om 19:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 19:52   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Liegen....liegen....liegen....liegen....liegen.... liegen....liegen....liegen....




Citaat:
Zaterdag 25 mei 2013

Vandaag in DS een zeer klein artikeltje onderaan rechts op blz 47: De waalse en brusselse lonen zijn te hoog vergeleken met de vlaamse. De arbeidsproductiviteit ligt voor brussel 17 en voor wallonie 18 % lager dan in vlaanderen.
Citaat:
‘Wallonië goed voor helft van alle leefloners’
zondag 28 juli 2013,


‘Hoewel Wallonië maar 33 procent van de Belgische bevolking telt, is het goed voor bijna de helft van alle leeflonen in ons land’, dat berekende N-VA-ondervoorzitter Ben Weyts. ‘Deze cijfers zouden voor Waalse politici een luide wake up-call moeten zijn, maar er gebeurt niks.’
Een leefloon – vroeger het bestaansminimum – wordt uitgekeerd aan mensen die geen werkloosheids- of invaliditeitsuitkering meer krijgen. In 2012 ontvingen in ons land net geen 150.000 mensen zo’n leefloon, een forse stijging van 12 procent in vergelijking met 2008, blijkt uit cijfers van de POD Maatschappelijke Integratie, de bevoegde overheidsinstantie.
Maar volgens Weyts spreken ook de regionale verschillen boekdelen, zo blijkt uit cijfers die hij bij staatssecretaris voor armoedebestrijding Maggie De Block (Open VLD) opvroeg. ‘Want als je de cijfers grondig analyseert, kan je voor Vlaanderen stellen dat het aantal leefloners heel lichtjes daalt, terwijl het in Wallonië met 15 procent is toegenomen.’
De situatie is het meest dramatisch in de provincie Henegouwen, de provincie van Elio Di Rupo (PS) die er titelvoerend burgemeester is van de stad Bergen. ‘Het aantal leef*loners is er de afgelopen vijf jaar met maar liefst 25 procent gestegen.’
‘Als Waalse politici niet snel tot de actie overgaan, is Wallonië – goed voor 33 procent van de bevolking – binnenkort goed voor de helft van alle Belgische leeflonen. ‘Want de cijfers in Wallonië gaan allemaal in stijgende lijn’, aldus nog Weyts.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...30727_00672888
Citaat:
20 december 2013
Waalse schuld dubbel zo hoog als geraamd

De schuldenberg van het Waals Gewest bedraagt niet 6,25 miljard euro, zoals minister van Begroting André Antoine beweert, maar 11,24 miljard. Dat zegt het Rekenhof, dat de Waalse regering zwaar op de vingers tikt.


Dat het Rekenhof bijna aan het dubbele komt van het cijfer dat minister Antoine naar voor schuift, is niet te wijten aan een rekenfout of een plots opduikende schuld, maar aan de berekeningswijze.
De Waalse minister houdt in zijn berekening alleen rekening met bedragen die rechtstreeks gelinkt zijn aan de activiteiten van het Waals gewest. Het Rekenhof kijkt ruimer en telt ook de schuld op lange termijn van het gewest mee, de langetermijnschuld van Waalse instellingen en de verbintenissen tot terugbetaling van het gewest.
Als men niets te verbergen heeft, weigert men geen audit
Willy Borus,
MR
Het Rekenhof geeft de Waalse regering bovendien een standje, schrijven La Dernière Heure en La Libre Belgique. Het wijst er op dat de principes van regelmatigheid, eerlijkheid en getrouw beeld de basis vormen van elke boekhouding. De balansen en patrimoniumrekeningen die het Waals Gewest opstelt, voldoen momenteel echter niet aan die voorwaarden.
Oppositiepartij MR heeft al gereageerd. Willy Borus, de fractieleider van MR in het Waals parlement, vreest dat de Waalse schuld mogelijk nog hoger uitvalt. ‘Dit bedrag is gebaseerd op onvolledige gegevens… door een gebrek aan strengheid in het beheer van de openbare financiën. Er is een gebrek aan transparantie, een niet-naleving van de boekhoudkundige verplichtingen, geen procedure van interne controle enz. Minister Antoine heeft steeds ons verzoek om een audit van de Waalse schuld afgewezen. Als men niets te verbergen heeft, weigert men niet.’
Tijd, Belga

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...3138.art?ckc=1
Citaat:
Waalse ziekenhuizen verstrekken nog altijd te dure behandelingen
RiZIV brengt name&shame-lijst
woensdag 27 februari 2013,

Auteur: Van onze redacteur Guy Tegenbos

BRUSSEL - Twaalf ziekenhuizen, allemaal uit Wallonië en Brussel, blijven vasthouden aan te dure versies van behandelingen ofschoon ze daarvoor al viermaal beboet zijn.

27/02/13De twaalf big spenders
Twaalf ziekenhuizen in België zijn blijkbaar niet in staat hun economisch fout gedrag aan te passen. Hoewel ze al viermaal bestraft zijn, en de sancties ook niet niets zijn (zie inzet) , blijven ze voor een aantal standaardingrepen veel duurder werken dan hun collega's.
Van die twaalf liggen er negen in Wallonië en drie in Brussel.
Dat achterhaalde kamerlid Nadia Sminate (N-VA) met veel moeite.
Ze vreest dat de toestand nog erger is: ‘Als die ziekenhuizen niet in te tomen zijn voor de gecontroleerde ingrepen, wat rekenen ze dan aan voor ingrepen waarop geen controle is?'
Truc van Frank
Voor de meeste andere ziekenhuizen werkt de truc van de ‘referentiebedragen' die Frank Vandenbroucke (SP.A) in 2002 invoerde, wel. De toenmalige minister van Sociale Zaken kon niet ontkennen dat Waalse en Brusselse ziekenhuizen gemiddeld duurder werkten dan de Vlaamse. Hij wou dit rechttrekken. Zijn oplossing was dat hij voor een reeks veel voorkomende standaardingrepen zoals de verwijdering van een galblaas of een appendix, de gemiddelde prijs berekende in alle ziekenhuizen. Wie systematisch meer aanrekende aan de ziekteverzekering, zou financieel gestraft worden en een deel moeten terugbetalen.
Franstalige artsen en ziekenhuizen en politici vroegen een almaar langere overgangsperiode; het duurde tot 2009 eer de minister – Laurette Onkelinx (PS) – de referentiebedragen voor het eerst toepaste en wel op de cijfers van 2006. Ze is intussen tot aan het jaar 2010 geraakt.
Elk jaar raakt via parlementaire vragen bekend hoeveel ziekenhuizen per gewest gepakt werden en hoeveel ze moesten terugbetalen; het waren veel meer Waalse en Brusselse dan Vlaamse ziekenhuizen; maar namen maakte minister Onkelinx niet bekend.
Kamerlid Nadia Sminate achterhaalde ze dan maar rechtstreeks bij de ziekteverzekering op grond van de wet openbaarheid van bestuur.
Twaalf Waalse en Brusselse ziekenhuizen gingen vier keer na elkaar in de fout en kunnen of willen hun gedrag dus niet bijsturen.
Elk jaar duiken wel enkele andere Waalse, Brusselse of Vlaamse ziekenhuizen op in de lijst, maar die slagen erin hun gedrag bij te sturen. Vlaamse ziekenhuizen die ooit op de lijst voorkwamen, zijn: Aalst (OLV), Torhout en Oostende driemaal; Eeklo, Oudenaarde, Zottegem, Tielt en Ronse tweemaal; UZ Gent, Kortrijk, Dendermonde, Hasselt en Maaseik éénmaal.
http://www.standaard.be/artikel/deta...30226_00484965
Citaat:
Een droom van een belasting
dinsdag 10 december 2013
Het Waals Gewest voert een belasting op gsm-antennesites in. De factuur wordt voor een goed deel door Vlaanderen betaald.

Als alles volgens plan verloopt, stemt het Waals Parlement op woensdag 11 december in met een nieuwe regionale belasting van 8000 euro op gsm-antennesites. Die maatregel maakt deel uit van het Waalse begrotingsdecreet. De Waalse regering en de bevoegde commissie van het Waals Parlement hadden er al groen licht voor gegeven. Het protest van de operatoren viel in dovenmansoren.
De heffing is een droom voor Wallonië, omdat de operatoren nationale tarieven hanteren. De belasting is regionaal, maar de factuur komt bij de operatoren in de nationale pot. Wallonië draagt voor 24 procent bij aan het Belgische bruto binnenlands product (bbp). Omdat telecom nauw het bbp volgt, betalen de Brusselse en de Vlaamse telecomgebruikers drie kwart van de kosten van de Waalse gsm-antennebelasting. Hetzelfde effect speelt als de heffing zich vertaalt in een lagere nettowinst en minder bedrijfsbelasting en, voor Belgacom, minder dividend aan de nationale overheid.
Tegen 8000 euro per antennesite brengt de heffing 24 miljoen per jaar op. 177 Waalse gemeenten heffen al een belasting van 2500 �* 4000 euro op die sites. Die belastingen worden nu vervangen door opcentiemen die tot 100 procent mogen gaan _ nog eens 8000 euro dus. De Waalse provincies hebben dezelfde optie, wat de belasting theoretisch tot 24.000 euro per antennesite kan brengen, of 72 miljoen euro in totaal. Wallonië is goed voor ongeveer 700 miljoen omzet in mobiel. Als de antennetaks uitkomt op 36 miljoen*- de helft van het maximum*- is dat een heffing van 5 procent op de mobiele omzet ten zuiden van de taalgrens.
In Vlaanderen hebben slechts elf gemeenten een pylonenbelasting. Zou Vlaanderen het Waalse voorbeeld volgen, dan moet er misschien worden gedacht aan een btw-verlaging op telecom om de negatieve effecten op de index te counteren. Het is ook uitkijken hoe de heffing wordt doorgerekend aan de virtuele mobiele operatoren zonder eigen netwerk, zoals Telenet en… het Waalse VOO.
De heffing wordt verantwoord met het argument dat de zendmasten onesthetisch zijn en mogelijk schadelijk voor de volksgezondheid. Maar een belasting maakt antennes niet mooier of minder schadelijk. Wat hij wel doet, is de operatoren ertoe aanzetten minder antennesites te hebben. Dat is nadelig voor de kwaliteit van de dienstverlening en voor de capaciteit van de netwerken, en dus sneu voor de digitale economie die de Europese Commissie*- en de Waalse regering - zo hard promoten. Zelfs voor de volksgezondheid is het geen goede zaak. Het vermogen van mobieltjes is beperkt tot 2W, maar een handset verhoogt zijn vermogen als de ontvangst slecht is. Meer straling dus.
De NMBS en het Astrid-netwerk zouden net zo goed in aanmerking komen voor een pylonentaks, noteert het begrotingsdecreet, maar zij maken te weinig winst om die op te brengen. Het gaat Wallonië dus om de centen. En mogelijk blijft het bij een droom. De operatoren weigeren systematisch de huidige gemeentelijke belastingen op gsm-antennesites te betalen. Geregeld halen ze hun gelijk voor de rechtbank. De telecomwet van maart 1991*- van voor het gsm-tijdperk - stelt dat de overheid geen belasting mag heffen op het gebruik van “kabels, bovengrondse lijnen en bijbehorende uitrustingen”. Een prejudiciële vraag over het Europese kader ligt bij het Europees Hof van Justitie. De uitspraak wordt niet voor 2014 verwacht. Het volgende begrotingsjaar ziet de Waalse regering alvast geen euro van haar gedroomde belasting.
http://trends.knack.be/economie/opin...0470966612.htm

Citaat:
Uitgaven aan ziekteuitkeringen liggen een kwart hoger in Wallonië
woensdag 31 oktober 2012
Wat de ziekteverzekering betaalt aan inkomensvervangende uitkeringen bij ziekte en zwangerschapsverlof, ligt in Wallonië een kwart hoger dan in Vlaanderen.


© Belga
De waalse ziekteuitkeringen zijn*zelfs een derde hoger dan in Brussel. Dat bericht De Standaard op basis van cijfers die N-VA-kamerlid Nadia Sminate van de federale minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS).

Werknemers

In het stelsel van de werknemers betaalde de ziekteverzekering in 2010 gemiddeld 1.275 euro uit aan inkomensvervangende uitkeringen per Waalse verzekerde werknemer; dat is een kwart meer dan de 998 euro per Vlaamse werknemer en een derde meer dan de 932 euro die uitbetaald wordt per aangesloten Brusselaar.

Zelfstandigen

In het stelsel van de zelfstandigen zijn de bedragen kleiner maar de verschillen groter: Wallonië 612 euro per aangeslotene, Vlaanderen 481 euro en Brussel 353 euro. De cijfers slaan alleen op werknemers en zelfstandigen, niet op ambtenaren. (Belga/TV)
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ui...0201352744.htm
Citaat:
Werkloosheid neemt toe in Wallonië
maandag 05 augustus 2013


© belga
De werkloosheid in Wallonië is in juli met 1,6 procent toegenomen in vergelijking met juli 2012.*De 3.613 bijkomende* werkzoekenden brengen de werkloosheidsgraad in het Waalse gewest op*14,7 procent, meldt de Waalse arbeidsbemiddelingsdienst Forem maandag.
Wallonië telde eind juli 208.777 werkzoekenden met een* werkloosheidsuitkering en 22.980 jongeren in wachttijd.*De werkloosheid is op jaarbasis het sterkst toegenomen bij de 25-*tot 30-jarigen (+ 7,6 procent).
Bij de jongeren onder de 25 werd er*wel een daling met 1,4 procent opgetekend.
Uit de maandag vrijgegeven cijfers blijkt ook dat Forem afgelopen* maand 9.755 vacatures heeft behandeld, een daling met 3,8 procent in*vergelijking met juli 2012.
De arbeidsbemiddelingsdienst ontving*6.744 werkaanbieding van de VDAB en 353 van Actiris, respectievelijk de*Vlaamse en Brusselse arbeidsbemiddelingsdienst. (Belga/BO)
http://trends.knack.be/economie/nieu...0367063489.htm
Citaat:
Wallonië is nog altijd doodziek
18/09/2013
Hoe staat onze dichtste buur er vandaag voor? Knack nam een aantal cruciale thema's onder de loep. De conclusie is niet echt opbeurend: ondanks de soms hoopgevende signalen, is Wallonië nog steeds doodziek. 'De oorzaak van de armoede is simpel: er is gewoon geen werk.



Als het gaat over de werkloosheid, is de toestand in Wallonië 'heel zorgwekkend', zegt Luc Sels, hoogleraar economie aan de KU Leuven. 'De werkloosheid ligt in het Waals Gewest duidelijk veel hoger dan in het Vlaamse Gewest: een op de tien Walen tussen 15 en 64 is werkloos, tegen nog niet een op de twintig Vlamingen. Sommige gebieden in Wallonië presteren even slecht als sommige regio's in Zuid-Europa.'
Ook over de kwaliteit van het Franstalig onderwijs valt er weinig positiefs te melden. 'De kwaliteit is pover en dat werd lang ontkend,' zegt Dirk Jacobs, hoogleraar sociologie aan de ULB. 'Bijna 15 procent van de leerlingen verlaat de school zonder een diploma van hoger onderwijs. Dat is ook internationaal gezien een hoog cijfer. De prestaties van het Franstalig onderwijs zijn zeer middelmatig en het beleid van gelijke kansen faalt. Vlaanderen geeft ook 13 procent meer uit per leerling per jaar dan de Franstaligen. Bovendien worden die middelen ook nog eens efficiënter ingezet.'
Het armoederisico in Wallonië ligt in haast alle leeftijdscategorieën vele malen hoger dan in Vlaanderen. Vooral bij jongeren en mensen die tot de beroepsbevolking behoren, is de situatie beroerd.
'De oorzaak van de armoede is simpel: er is gewoon geen werk', zegt Claude Emonts, voorzitter van het OCMW van Luik en voorzitter van de federatie van Waalse OCMW's. 'De mensen die wij in Luik over de vloer krijgen schreeuwen om werk, en dat mag je in veel gevallen letterlijk nemen. Die mensen zouden om het even wat doen, maar er is gewoon geen werk voor laaggeschoolde werklozen. Een houtbewerker die al jaren werkloos is, kun je niet inzetten om vliegtuigonderdelen te bouwen.'
'Het Marshallplan van de Waalse regering zet heus wel zaken in beweging, ' aldus Emonts. 'Het biedt een sprankeltje hoop. Maar voor de mensen waarmee wij werken, de grote groep Walen die in armoede leven, is zuivere wanhoop nog steeds dagelijkse kost.' (EWP/HRE/JVB)
http://www.knack.be/nieuws/belgie/wa...tter-RNBLVFOCW
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:05   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Vlaams-Waalse transfers exploderen naar 16 miljard euro
donderdag 11 oktober 2012
De totale Vlaams-Waalse geldstromen lopen op tot 16 miljard euro, leren nieuwe berekeningen van Vives (KU Leuven). En verandering is niet in zicht.


Opinie:Transfers staan toekomstgericht federaal en Waals beleid in de weg
5,8 miljard euro in 2007, 6,2 miljard euro in 2008, 6,1 miljard euro in 2009. De klassieke Belgische noord-zuidtransfers uit de sociale zekerheid, de federale begroting en de financieringswet blijven groot en zijn ook opvallend constant. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Leuvense onderzoeksinstituut Vives.

De klassieke transfers

In de eerste groep van klassieke transfers,die in de federale begroting zonder sociale zekerheid en zonder intrestlasten (oa de ambtenarenweddes), namen de geldstromen vanuit het Vlaams Gewest licht af. Waar de Vlaamse transfers hier in 2007 nog 1,3 miljard euro bedroegen, waren ze in 2009 gedaald naar 1,2 miljard.
Ook in de tweede groep transfers, die via de financieringswet, stelde de Vives-studie een lichte daling vast, al liepen ze in 2009 toch nog op tot 977 miljoen euro. De geldstromen in de financieringswet hebben onder andere betrekking op solidariteitsbijdragen die Vlaanderen betaalt op basis van de lagere Waalse en Brusselse bijdragen in de personenbelasting, de btw-dotaties aan de gemeenschappen en bepaalde specifieke geldstromen naar Brussel.

De belangrijkste klassieke noord-zuidgeldstromen bleven die in de sociale zekerheid. Die stegen van 3,5 miljard in 2007 naar 3,8 miljard in 2009..

Transfers door intrestlasten

De meeste transferstudies uit het verleden hielden geen rekening met de intergewestelijke geldstromen die ontstaan uit de betaling van rente op de federale staatsschuld. Dat vindt Geert Jennes van Vives onterecht, zeker met de Belgische traditie van jarenlange begrotingstekorten en dus hoog oplopende rentelasten in het achterhoofd.

“Als de overheid intrestlasten moeten betalen, is dat omdat ze meer uitgeeft dan ze binnenkrijgt via de belastingen. Van die uitgaven genieten de gewesten in verschillende mate. Bovendien komt vroeg of laat toch de rekening. Op een bepaald moment moeten intrestlasten worden terugbetaald met belastinginkomsten en dan ontstaan onvermijdelijk transfers. Want deelstaten met een primair overschot (meer inkomsten dan uitgaven zonder rentelasten) betalen hier het gelag.”

Volgens een conservatieve berekeningsmethode kwam Jennes vorig jaar voor 2007 uit op een transfer uit intrestlasten op de federale staatsschuld van 3,9 miljard euro. Maar in een nieuwe berekening wordt dat 10,249 miljard euro.

Grote regionale verschillen

In 2007 had België een primair overschot van meer dan 10,2 miljard euro, stelt Jennes. De totale verschuldigde rentelasten bedroegen 12,2 miljard euro. Dankzij dat primaire surplus konden de rentelasten in belangrijke mate met belastingopbrengsten worden betaald en dus niet via nieuwe leningen.

Maar dat federale saldo van 2007 maskeert grote regionale verschillen. Vlaanderen boekte een primair overschot van 14,2 miljard euro en ook Brussel had een licht surplus van 821 miljoen euro, maar Wallonië kwam uit op een tekort van 4,7 miljard euro. Door dat Waalse tekort moesten Vlaanderen en Brussel de federale intresten grotendeels op zich nemen en dat impliceert transfers naar het zuiden.

Opvallend is dat de geldstromen uit rentelasten volgens de Vives-berekeningen in 2008 plots daalden naar 6 miljard euro en in 2009 tot nul werden herleid. De verklaring is eenvoudig: er bleven onvoldoende of geen primaire overschotten over om de rentelasten te betalen. In 2009 was er zelfs een negatief federaal primair saldo, waardoor dat jaar 100 procent van de verschuldigde intrestlasten moesten worden doorgeschoven naar de toekomst. Ze werden betaald met nieuwe leningen.

“De nultransfers uit intrestlasten in 2009 zijn dus eigenlijk uitstel van executie”, verklaart Jennes. “België zal vroeg of laat opnieuw een primair surplus moeten boeken, zodat het een deel van de rentelasten opnieuw kan betalen met fiscale inkomsten. Op dat moment zullen waarschijnlijk opnieuw grote Vlaams-Waalse transfers ontstaan.”

Als we de transfers op intrestlasten bij de gewone transfers optellen, komen we voor 2007 aan geldstromen ter waarde van 16 miljard euro. In 2008 ging het om 12 miljard en in 2009 om 6 miljard. Maar dat is dus een momentopname. Zodra er weer primaire overschotten zijn, zullen de transfers weer toenemen. (AM)
http://trends.knack.be/economie/nieu...0191184166.htm
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:27   #37
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Nederland heeft België na 1585 ook kleiner willen maken door de Schelde af te sluiten enzomeer...
Ach toch, anachronistisch redeneren zal u niet helpen. Maar voor de dommen: België bestond in die tijd uiteraard niet en Antwerpen was een Spaanse stad. En daar hadden we wel een conflictje mee inderdaad.

En terzijde, België had beter zo klein kunnen blijven als het toen was. Namelijk onbestaande. Dat gebied was in die tijd namelijk bezette Nederlanden. En dat is het in feite nog steeds.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:30   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Natuurlijk gaat het wel over de transfers. Het komt daar altijd op neer. Als de transfers er niet meer zijn dan kan de loonkost dramatisch omlaag en zal de economische toestand fel verbeteren. Zo simpel kan het gesteld worden.
Dus als er geen transfers meer zijn omdat Wallonië die niet meer nodig heeft, hoeft er geen splitsing te komen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:32   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Noem eens een paar typerende voorbeelden van homogene en niet homogene bevoegdheden.
Homogeen: onderwijs. Behoudens de instapleeftijd.
Niet-homogeen: werkgelegenheid.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:34   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wallonië zit op het goede (economisch) spoor. Trouwens, de zogenaamde 'transfers' worden zo goed als volledig afgebouwd in de toekomst door de nieuwe staatshervorming.
Dat is wat overdreven. Niemand in Wallonië beweert dat, integendeel zelf.

Maar dat is het punt niet. Transfers moeten kunnen, daar gaat het volledig niet over.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be