![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Troubadour heeft gelijk, simpelweg omdat het inkomen enkel afhankelijk is van inflatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vraag en aanbod hebben geen invloed op inflatie? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 januari 2014 om 16:51. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is hier de sovjetunie niet hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar zegt die Bollen dat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ophef in de media rond de (roof) moord op Monica Spear Mootz is vooral een manipulatie van het menselijk leed voor politieke doeleinden te noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
60% terugval van productie zien wij na een serieuze aardbeving zelfs niet. Citaat:
Een inflatie van 60% heeft inderdaad niet zoveel te maken met vraag en aanbod. Misschien een beetje: als ik weet dat geld binnen een jaar 50% minder waard zal zijn dan ga ik hedgen. Hedging is investeren in goederen die hun waarde behouden. En dan krijg je inderdaad een lager aanbod. Niet van de grootte-orde van 60% wel. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Ok, de koopkracht stijgt, dus er gaan in sneltempo mensen dood, waardoor voor de overlevenden er meer goederen overblijven.
Als de koopkracht stijgt betekent het dat de persoon meer kan kopen. Dus is er ofwel meer, of zijn de mensen met minder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Kijk, Bollen, jij zit een hoop termen door elkaar te gebruiken zonder echt te snappen wat ze betekenen. Het zijn allemaal erg technische termen, ook al lijkt dat misschien niet zo omdat journalisten en politici er zo los mee omspringen. Mocht het om fysica gaan dan zou je al lang je bek gehouden hebben omdat iedereen begrijpt dat je daar geen mening over hebt bij gebrek aan opleiding. Bij economie is het om één of andere reden wel sociaal aanvaard dat iedere oetlul met een halve hersencel en een platform zijn mening gaat verkondigen, ook al weet ie van toeten of blazen. Je verkoopt onzin, Bollen, en je weet niet wat de termen waar je naar verwijst betekenen, een snelle wikiquote of twee gaat dat niet veranderen. En ja, ik heb recht van spreken. Ik ben econoom, jij niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [/quote]Stel dat het dan enkel een operatie van de centrale bank zou zijn die de inflatie tot gevolg heeft, waarom zou dat dan niet uitgevlakt worden door de lonen te doen stijgen in gelijke mate? Wat maakt het uit als je overal een nul achter zet en alles maal 10 doet? Toch juist niets. Waarom zou inflatie, op deze wijze gedefinieerd, dan zo essentieel zijn voor de toestand van de bevolking.
Vergeet ook niet dat in Venezuela de lonen stegen met 59 % terwijl de inflatie 56 % was in dezelfde periode. In januari 2014 nog werden de lonen met 10 % opgetrokken. Daarmee dat ik zeg dat koopkracht belangrijker is dan inflatie. Het is wat je met het geld kan doen, niet hoeveel nullen er op het biljet staan dat van belang is. Maar dan krijg je te horen: Citaat:
Wat u eigenlijk aantoont is dat inflatie op zich juist niet zo'n belangrijk economisch gegeven is, want u heeft het eigenlijk enkel over de 'drukpersactiviteit van de nationale bank' (geldhoeveelheid). Dat op zich is niet voldoende. Het gaat er ook om hoe dat geld verdeeld wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het niet dat u de 'Oostenrijkse school' hier volgt? Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 januari 2014 om 17:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Parlementslid
|
![]() Gewoonlijk spreken we vanaf 50% van extreme hyperinflatie.
Laatst gewijzigd door Troubadour : 18 januari 2014 om 17:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Spaargeld. Als ik bijvoorbeeld spaar voor een huis, een nieuwe auto, of als ondernemer voor een nieuw traktorpark, en ik heb een som geld daarvoor dat ik al jaren opzijzet, en de geldhoeveelheid vergroot met 50%, dan kan ik met dat geld maar de helft kopen van wat ik eerst van plan was. Dat betekent voor mij dat ik maar de helft van het geplande traktorpark kan aanschaffen. De rest van de koopkracht is naar de gelddrukkers gegaan. Als ik maar de helft van de traktoren kan kopen, daalt de productie van mijn akker. Dan krijg je dus minder suiker. Iemand anders, die ook spaart voor bijvoorbeeld een auto, en iets kent van economie, ziet dat aankomen. Hij pompt zijn spaargeld in suiker en pot het op in een ondergrondse bunker, eventueel met andere lotgenoten. Als ik als ondernemer dus niet zeker kan zijn van welke gek er aan de macht is en hoe hard die gek de geldhoeveelheid gaat vergroten, kan ik geen deftige boekhouding opstellen. Ik weet simpelweg niet wat ik kan kopen binnen een jaar! Dus ja, dan ga ik ofwel aan kapitaalvlucht doen, of hedging. Zie je, Johan, een overheid die aan hyperinflatie (60% is hyperinflatie) doet, om dingen te kunnen kopen die ze eigenlijk niet kan betalen, verstoort op die manier de normale gang van zaken. De door jou geciteerde groeicijfers kan ik ook verklaren. Citaat:
Citaat:
Ik moet dus zien dat ik de koopkracht die verloren is aan inflatie kan bewaren. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Ik vraag mij af waarom je, wanneer je hoort dat sommige overheden koopkracht stelen door te betalen met geld dat zij net hebben bijgedrukt, daar geen serieuze vragen bij stelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De koopkracht daalde in ieder geval niet. Ze stijgt lichtjes, zoals te verwachten. Waar zit je dan met die exclusieve focus op een inflatiecijfer waardoor de indruk gegeven wordt in de media dat mensen plotseling 50 % minder kunnen kopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Ik kan en ik zal je dat uitleggen, als je tot hier toe mee bent toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Parlementslid
|
![]() Kun je nu eens antwoorden of de academische wereld ook tot die stoute pers behoort of ga je blijven ontwijken wat je niet graag hoort?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Parlementslid
|
![]() Oh, en Bollen, of je het nu wil of niet, je bent een wetenschappelijke discussie aan het voeren. Je gedraagt je als een creationist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ge zijt ermee aan 't rammelen. Laatst gewijzigd door Troubadour : 18 januari 2014 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |