Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2014, 11:55   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Allee, volgende poging
Hela, ik apprecieer uw uitleg hoor maar een mobilhome-reis krijg ik hier thuis niet meer verkocht denk ik.

Citaat:
vraag het eens op Norsk.nl , een emigratiesite speciaal voor Scandinavie maar vooral Noorwegen. Veel van degenen die naar ginder verhuisden hebben daar een bed en breekfeest of hotelboerderij open gedaan.
Let op , hoewel er ook veel Nederlanders zitten kan je wel hier en daar Vlamingen vinden die naar ginder trokken.
(En smokkel wat ouwe klare mee)
Die site ga ik straks zeker wel eens bekijken. Kan interessant zijn.
Oud 18 januari 2014, 11:56   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Als je inderdaad met eigen vervoer gaat, mispak U niet op de afstanden. Als je echt ambitieus bent ga je veel tijd in de wagen doorbrengen. Ik zou me noordelijk beperken tot Trondheim. Oslo moet je zeker gezien hebben uiteraard. Karl-Johan Gatan is een must (de Meir, zeg maar). Wandel die af van het station tot Nationaltheatret.
Niks aan bedelaars geven, dat hebben ze daar niet graag aangezien dat alleen maar aanzet tot nog meer import. Neem ook eens een kijkje in het station en ga de Opera bezichtigen vanwege de architectuur.
Ik zou ook het stadje Moss aanbevelen. Geeft een heel mooi beeld van de middenklasse. Die jachthaven met speelpleintjes ernaast! Een treinrit is ook een ervaring.
Bergen is inderdaad verschrikkelijk regenachtig, maar verdomd de moeite. Van Oslo naar Bergen rijden geeft je alle natuur die je zoekt.
Probeer ook zoveel mogelijk contact te maken met de locals. Ze staan er erg open voor toeristen en afwijkende individuen. De t' shirt die je hier niet durft te dragen wegen "te provocatief" kan daar wel.

Veel plezier. Als het aan mij lag woonde ik daar.
Ik lees net dat ze natuurliefhebbers zijn. Van de ene stad naar de andere rijden lijkt me dan niet aangewezen.

Een kennis van me heeft het gedaan, ook in die vakantiehuisjes, met eigen wagen en twee kinderen.
Was zeer mooi verlof. Vooral prachtige natuur. Ze hebben uren gewandeld;

Ergens was er een negatief puntje maar dat ben ik vergeten. En over die overzet had hij ook iets te zeggen. Ik zal het hem vragen. zie hem morgen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 11:58   #23
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
NY is ver van hier, Turijn is bijna naast de deur, eens curieus of er uit eu-richting iets van komt...
Straks liggen de straten vol met gelegaliseerde wietspuiten en zitten de café's vol met hasjsnuivende pubers...
Hasjsnuivende pubers...

Manta toch, je doet me denken aan mijn grootmoeder...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 18 januari 2014 om 11:58.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 11:59   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Wat wilt ge juist doen en zien en hoeveel tijd hebt ge ?
Tijd? Twee a drie weken.
Wat willen we doen? Geen idee, wat rondkijken en wandelen (natuur), beetje door wat steden struinen, wat plaatselijke cultuur opsnuiven (musea, oude gebouwen,…)
Kort: Noorwegen een beetje leren kennen. Vooral natuur staat hier hoog aangeschreven.

Citaat:
De fjorden onder Bergen zijn het spectaculairst, de Hardangervida is het vreemdst, Bergen en Alesund de mooiste steden, de Lofoten zijn schitterend (en de vesteralen heel wat minder), de Finmark is geen spek voor ieders bek (en in augustus vergeven van de knotjes) en de fjell daar hou je van of niet van. De kystriksveien is dan weer idd. ėėn van de moosite kustroutes die je op deze planeet kan vinden, dus snel zeker niet over de snelweg naar Bodo, maar neem de zeven (of zoiets) ferry's
Gekopieerd naar Evernote. Dank.

Citaat:
Ik heb trouwens geen klachten over't weer ginder. In zee gezwommen boven de Noordpoolcirkel, terwijl ze in Belgiē allemaal mopperden over een verregende snertzomer
't Is da. Het weer is overal ter wereld een beetje afwachten. Ik laat er mij alvast niet door afschrikken.
Oud 18 januari 2014, 12:00   #25
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hasjsnuivende pubers...

Jack toch, je doet me denken aan iemand die over de grap heen kijkt...
Oud 18 januari 2014, 12:04   #26
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Als je graag kinderboeken leest en tijd hebt kan je altijd "Me, Boy" van Roald Dahl doornemen waar ie het over zijn kindertijd en de fjorden daar heeft, het geeft een (volgens mij goede) indruk van de omgeving daar, het weer etc...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 12:05   #27
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik lees net dat ze natuurliefhebbers zijn. Van de ene stad naar de andere rijden lijkt me dan niet aangewezen.
Dat gaan we ook zeker niet doen maar hoewel we natuurliefhebbers zijn ga ik bepaalde steden ook zeker niet mijden. Van een beetje afwisseling is nog niemand gestorven.

Citaat:
Een kennis van me heeft het gedaan, ook in die vakantiehuisjes, met eigen wagen en twee kinderen.
Was zeer mooi verlof. Vooral prachtige natuur. Ze hebben uren gewandeld;
Zoiets had ik (ook met twee kinderen) ook in gedachten.

Citaat:
Ergens was er een negatief puntje maar dat ben ik vergeten. En over die overzet had hij ook iets te zeggen. Ik zal het hem vragen. zie hem morgen.
De negatieve punten die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn
a) grotere kans op al eens een bui
b) op sommige plaatsen krioelt het van de muggen
c) de overtocht Kiel-Oslo is vrij lang
d) de hogere prijzen

Toch alvast bedankt voor het navragen!
Oud 18 januari 2014, 12:11   #28
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Interessant

Was dat op de route 66?
Nee, maar op bepaalde plekken kwamen we wel op die Route 66 terecht. Ik herinner me Kingman, Arizona bv.
Praat daar met enkele locals en je merkt al snel dat die helemaal niet wakker liggen van die route66 maar dat ze hem enkel aantrekkelijk vinden omdat-ie een hoop toeristen aantrekt.
Route 66 heeft overigens in Europa een veel meer legendarische bijklank dan in Amerika. Amerikanen vinden het niks speciaals.
Oud 18 januari 2014, 12:15   #29
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hasjsnuivende pubers...

Pas op, de grootmoeders van tegenwoordig hebben de gouden jaren van de 60' en seventies meegemaakt, wie weet wat ze in die periode allemaal deden...
Eigenlijk best wel een gréllige gedachte dat het oude besje aan het rode licht ooit een wulpse hippie-sexgodin was of zo.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 12:16   #30
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

En ah ja, iets tegen insecten meenemen... Echt hé...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 18 januari 2014, 12:19   #31
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
en ik maak ook nooit gebruik van reisorganisaties...
Toch het overwegen waard hoor.
De voordelen zijn niet te onderschatten.
Onze Amerika reizen boekten wij ook beiden via een reisbureau.

-Prijzen liggen vaak (meestal) lager dan wanneer je zelf boekt. Dat zelf je reis samenstellen en boeken op internet goedkoper is, is vaak een fabeltje. Amerika was via het reisbureau meer dan 1500 euro goedkoper dan wanneer ik alles zelf geboekt zou hebben.

-Reisorganisaties kunnen je vaak wel nog plaats in een hotel bezorgen terwijl het op internet (de site van het hotel bv) al volgeboekt is. Ik boekte in januari een hotelkamer in Yellowstone voor augustus terwijl de website van het hotel melding maakte van 'minstens een jaar vooraf boeken'.

-Bij eventuele problemen moet je niet zelf 'de hort op' maar volstaat een telefoontje naar het reisbureau. Mits dat een goei reisbureau is natuurlijk.

-Je ziet geen administratieve dingen over het hoofd.

-Via goeie reisbureaus kan je je eigen reis even vlot samenstellen als wanneer je het zelf doet. Bovendien krijg je er bruikbare tips.
Oud 18 januari 2014, 12:21   #32
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Pas op, de grootmoeders van tegenwoordig hebben de gouden jaren van de 60' en seventies meegemaakt, wie weet wat ze in die periode allemaal deden...
Eigenlijk best wel een gréllige gedachte dat het oude besje aan het rode licht ooit een wulpse hippie-sexgodin was of zo.
Hasj snuiven deed ze in ieder geval niet.
Niemand trouwens...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 12:22   #33
Jedd
Banneling

Standaard

Als je max drie weken hebt zou ik niet hoger dan Alesund gaan.

Je hoeft niet persė de ferry naar oslo nemen, je kan ook de route helsingor-helsingfors doorheen zweden. nemen. Op die manier Kom je in Noorwegen direct aan het mooie vestingstadje Kristianstad (oid) dat ook een bezoek waard is.

Hou er bij het plannen van je reis rekening mee dat je ferry's moet nemen omdat de fjorden enkel op die manier te kruisen zijn, zodat een korte afstand in vogelvlucht wel eens lang kan duren als je je ferry mist.

Natuur vind je overal. Er is een goed wandel boekje met dagtochten in't nederlands (naam kwijt, te vinden in iedere boekenwinkel)

Geirangerfjord vond ik overroepen, je kan beter een van de grotere fjorden nemen in de biurt van Bergen. De trolstigen is een mooie weg, maar niet zo bijzonder als de boekjes zeggen, en je komt voldoende gelijkaardige wegen tegen.

In de fjell boven Tafjord heb je een dicht netwerk van hutten die een meerdaagse trektocht makkelijk maken omdat je geen tent moet meesleuren.

Bezoek zeker een staafkerk als die Varg Vikernes ze ten dan nog niet allemaal heeft platgebrand.

Bezoek een gletsjer. Zet kajakken op een rivier uit je hoofd als beginner, te felle stroming voor niet geoefende peddelaars. Kajakken op zee rondom de kystriksveien is wel te doen. Zoek een walvis en een zeearend.

En vooral vergeet zowel je zonnecreme als je lange flanellen onderbroek niet. Bovenop deHardangervidda kan het bijzonder ijzig zijn(wind!). Algemeen geldt dat het op zeeniveau lekker warm is (golfstroom), maar dat het erg snel afkoelt als je een berg opgaat. Niet zoals in de Alpen waar je op 2000 m nog in een t-shirt kan rondlopen.

Laatst gewijzigd door Jedd : 18 januari 2014 om 12:24.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 12:23   #34
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ah ja, iets tegen insecten meenemen... Echt hé...
Ik lees dat dat vooral een probleem op plaatsen waar moerassen en/of meren zijn en dan vooral in juni-juli. Iets minder in augustus.
Bij fjorden zou je daar minder of geen last van hebben omdat die vaak brak water bevatten.
't Is dus uitkijken of je in de buurt van moerassen en/of meren verblijft denk ik…
En voor de zekerheid enkele spuitbussen/sticks meenemen ja.
Oud 18 januari 2014, 12:26   #35
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hasj snuiven deed ze in ieder geval niet.
Niemand trouwens...
En wiet spuiten ook ni zeker...
Ge moet maar eens naar zo'n rusthuis gaan en zien wat al die drugs in de jaren zestig en zeventig hebben gedaan met die mensen, 't zijn allemaal verompelde en versleten mensen geworden.
Oud 18 januari 2014, 12:32   #36
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik lees dat dat vooral een probleem op plaatsen waar moerassen en/of meren zijn en dan vooral in juni-juli. Iets minder in augustus.
Bij fjorden zou je daar minder of geen last van hebben omdat die vaak brak water bevatten.
't Is dus uitkijken of je in de buurt van moerassen en/of meren verblijft denk ik…
En voor de zekerheid enkele spuitbussen/sticks meenemen ja.
Klopt, en aan de kust staat er wind, waar muggen ook al niet van houden. Fjell uitgezonderd, ga je in zuid-noorwegen geen last hebben.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2014, 01:08   #37
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Toch het overwegen waard hoor.
De voordelen zijn niet te onderschatten.
Onze Amerika reizen boekten wij ook beiden via een reisbureau.

-Prijzen liggen vaak (meestal) lager dan wanneer je zelf boekt. Dat zelf je reis samenstellen en boeken op internet goedkoper is, is vaak een fabeltje. Amerika was via het reisbureau meer dan 1500 euro goedkoper dan wanneer ik alles zelf geboekt zou hebben.

-Reisorganisaties kunnen je vaak wel nog plaats in een hotel bezorgen terwijl het op internet (de site van het hotel bv) al volgeboekt is. Ik boekte in januari een hotelkamer in Yellowstone voor augustus terwijl de website van het hotel melding maakte van 'minstens een jaar vooraf boeken'.

-Bij eventuele problemen moet je niet zelf 'de hort op' maar volstaat een telefoontje naar het reisbureau. Mits dat een goei reisbureau is natuurlijk.

-Je ziet geen administratieve dingen over het hoofd.

-Via goeie reisbureaus kan je je eigen reis even vlot samenstellen als wanneer je het zelf doet. Bovendien krijg je er bruikbare tips.

Ja het heeft alleszins z'n voordelen, alleen ben ik meer het type dat met The Lonely Planet op zak vertrekt met een Connections ticket, en dan improviseren en zelf ontdekken ter plekke lol
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2014, 01:29   #38
six
Banneling

Standaard

Fuck de ferry, pak de wagen. Je bereikt Noordkaap op 4 dagen met goeie chauffeurs.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2014, 01:44   #39
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Eens je in Scandinavië bent met de wagen en je rijdt op de autosnelweg zal je merken dat het een eenzame bedoening is daar. Files? Welke files?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2014, 01:48   #40
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Eens je in Scandinavië bent met de wagen en je rijdt op de autosnelweg zal je merken dat het een eenzame bedoening is daar. Files? Welke files?
Dat valt heel goed mee. Tenzij Lapland/Finnmark.
six is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be