Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2014, 23:23   #1
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard "We zoeken iemand die bereid is om te sterven" undercoverreportage ivm Syriëstrijders

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ce2inVilvoorde

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bron: deredactie.be Joris Truyts
vr 24/01/2014 - 07:34 Joris Truyts
De Franse zender France 2 heeft in beeld gebracht hoe Syriëstrijders worden geronseld in Vilvoorde. De journalist van de omroep maakte een undercoverreportage om de praktijken van de radicale groepen te achterhalen.

Officieel is een 40-tal jongeren naar Syrië getrokken, maar er zijn nog veel meer jongens weg, laat de reporter van France 2 zich vertellen door Hakim, die de stad goed kent. Hij heeft veel vrienden van vroeger zien vertrekken.

"Vroeger zag ik hier die of die persoon. Ik zag heel de tijd mensen als ik naar buiten ging. Dat is helemaal veranderd. Nu ben ik blij als ik nog eens iemand zie, dat hij nog hier is, en niet in Syrië", getuigt de jongeman anoniem in de reportage. "Het is echt catastrofaal in deze wijk."

De rekrutering van jongeren voor de oorlog verloopt vooral via internet, zowel vanuit Syrië als vanuit ons land. De reporter van France 2 maakt zich daarom een vals profiel aan en contacteert de groepen jihadisten via sociale media.

Na twee maanden van gesprekken krijgt de journalist een uitnodiging voor een afspraak. Die vindt plaats in een park in Vilvoorde. De reporter stuurt een allochtone jongen van 17 in zijn plaats. De jongere krijgt van de tussenpersoon in het park de vraag of hij snel kan vertrekken en of hij bereid is als martelaar te sterven voor zijn geloof. "Ze hebben iemand nodig die vastberaden is, die bereid is om te gaan tot de dood."

Het gesprek duurde een kwartier en achteraf heeft de reporter geen reactie meer gekregen. Het RTBF-journaal maakte een samenvatting van de reportage van France 2. U kan die hier bekijken.
France 2:
Een undercoverreportage over het Syrië-strijders ronselen !!
Wat zet hen aan om mee te doen ??
Degene die ze gaan ronselen , zouden zelf ook gaan ??
Wat met hun leiders , zouden die ook gaan ??
Is zoiets een strafbaar feit ??
- Zo ja , waarom ??
- Zo nee , waarom ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be