![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel zien we dat er een gelijke culturele ruimte was, waarbij letterkundige werken uit het graafschap Vlaanderen zich ook verspreiden in de andere Dietstalige gewesten. Of omgekeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb u aanwijzingen gegeven in die richting. Nogmaals, in Antwerpen behaalden de Fronters 5,8% en in Mechelen 4.8% bij de verkiezingen van 1919. In Limburg was er in 1919 niet eens een Frontpartij.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2014 om 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien kunnen 'we' voortaan iemand citeren wanneer hij/zij voor zover 'we' WETEN onderbouwde zinnige dingen zegt? Let wel, 't is maar een gedachte die me ongevraagd door het hoofd schoot, hé. Wellicht is zoiets een beetje té 'neutraal en objectief'', en kunnen 'we' die gedachte dan ook gewoon laten voor wat ze is, en verder afgaan op 'ons gevoelen'. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 29 januari 2014 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Citaat:
"Naar mijn gevoelen" betekent hier: "Na de mening van Wils te hebben gelezen en dit vervolgens getoetst te hebben aan datgene wat ik weet en wat ik erover gelezen heb, meen ik te moeten besluiten dat Wils gelijk heeft, gedeeltelijk gelijk heeft, of ongelijk heeft." Het verwondert me licht dat ik deze verduidelijking nog moet geven aan iemand die in het onderwijs staat. Maar goed, niets des (onderwijs)mensen verbaast me nog echt. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2014 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit: http://www.google.be/search?client=s...O-jI0AW-1YGQCg was het resultaat. Blijkbaar bent u er vandaag in geslaagd het Nederlands te verrijken. In mijn hoedanigheid van (onderwijs)mens ben ik geneigd te zeggen: "proficiat, een bank vooruit en een kus van de juf!" ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U een beetje helpen dan: ge` voel 1 gevoelszintuig: het gevoel zetelt in de huid ; 2 indruk van het gevoelszintuig: ik heb het gevoel dat het kouder wordt ; op het gevoel af intuïtief, zonder berekening; 3 hart, wat door het hart wordt ingegeven; met gemengde gevoelens onzeker, niet wetend wat te denken, vaak met tegenzin; op iems. gevoel werken emoties, sentimenten bij iem. teweegbrengen; 4 aanleg: gevoel voor tekenen hebben ; 5 gezindheid, stemming; naar mijn gevoel naar mijn mening Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2014 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Gevoel' kende ik al, 'gevoelens' ook, maar 'naar mijn gevoelen' was toch nieuw voor mij.
Ik ben blij voor u dat in betekenis n° 5 ook nog 'naar mijn mening' opdook. Is het te véél gevraagd om ook een link naar het door u geraadpleegde Verklarend Woordenboek te plaatsen? Dank bij voorbaat, "djimi"
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Weet echter dat die oorlogen veelal het gevolg waren van een dynastiek machtsstrijd , eerder dan van onenigheden tussen de verschillende bevolkingen. Geen wonder dat als iemand uit het volk komt bovendrijven, zoals Jacob Van Artevelde, de Vlaanderse buitenlandse politiek gekenmerkt wordt door verdragen en militaire allianties tussen de vorstendommen. Als hij de plaats ruimt voor de graaf, gaat deze echter opnieuw Brabantse steden aanvallen. Bovendien kunnen oorlogen weldegelijk het samenhorigheidsgevoel versterken. De Europese eenmaking kreeg net door de twee wereldoorlogen een zeer sterke impuls. Dat klinkt misschien cynisch maar het is daarom niet minder waar. Maar erfopvolging...? En vooral verdragen ? Wat noemt ge trouwens "spontane eenheid" ?? EN kunt ge voorbeelden geven van landen die zo ontstaan? Citaat:
![]() In beide treffen we drie kultuurgemeenschappen aan om maar iets te noemen..
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 januari 2014 om 20:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=gevoelen gevoelen (zn): denkwijs, inzicht, mening, oordeel, opinie, opvatting, standpunt, zienswijze gevoelen (zn): aandoening, affect, emotie, gemoed, gevoel, gewaarwording, sensatie gevoelen (zn): gezindheid, sentiment, stemming gevoelen (ww): beleven, beseffen, ervaren, gewaarworden, lijden, merken, ondergaan, ondervinden, ontmoeten, voelen Een toemaatje: standpunt (zn) : bewering, convictie, denkbeeld, gedachte, gevoelen, gezichtspunt, gezindheid, houding, ingesteldheid, instelling, inzicht, mening, oogpunt, oordeel, opinie, opstelling, optie, opvatting, overtuiging, perspectief, platform, positie, stelling, stellingname, uitgangspunt, visie, zienswijze mening (zn) : convictie, denkbeeld, denkwijs, denkwijze, dunk, gedacht, gedachte, geest, gevoelen, gezindheid, idee, inzicht, inzien, kijk, oordeel, opinie, opvatting, overtuiging, standpunt, stellingname, visie, zienswijze, zin opvatting (zn) : begrip, beoordeling, beschouwing, convictie, denkbeeld, denkwijze, dunk, gedachte, geest, gevoelen, inzicht, kijk, mening, oordeel, opinie, optie, overtuiging, standpunt, stellingname, visie, zienswijze Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2014 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Europees Commissaris
|
![]() Na ja, ik laat het aan de forumlezer over om te oordelen of ik tussen de regels kan lezen of niet.
Maar wat maakt gij voor de rest van uw repliek op mijn post. Ik vroeg u daar bijvoorbeeld iets.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U hebt een zeer sterke tendens ontwikkeld om de dingen zo te lezen en/of weer te geven dat het past in uw Grootnederlandse boetiek (oei, mag dat woord wel van de Taalunie?).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot nu toe lees ik niets van die aard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heeft de uitslag van de verkiezingen in de andere arrondissementen nu te maken met het succes van de Fronters in de Kempen in 1919? U beweerde dat de Kempen een dunbevolkte streek was, net zoals Limburg, en dat daarom de Vlaamse Beweging niet van de grond kon komen. Het tegendeel bleek waar. In Limburg in 1919 kwamen de Frontpartij niet eens op bij de verkiezingen terwijl in de Kempen deze partij een mooi succes boekte in 1919. Het heeft dus niet veel te maken met de de grootte van de bevolking. Daarover ging de discussie. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 januari 2014 om 08:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zeker zullen vele gevluchtte Zuid Nederlanders daar een bijdrage aan geleverd hebben. Zeker hoorde bij de Unie van Utrecht ook delen van Vlaanderen. Hoewel de natie-staten toen nog niet bestonden, was de splitsing in die tijd, te vergelijken met Oost en West Duitland na WO II ,of met Noord en Zuid Korea. Alleen de splitsing is gebleven tot 1815 en eigenlijk tot nu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bepaalde mensen schermen maar al te graag met de Unie van Utrecht. Die bestond wel, maar dan in de praktijk alleen op papier. Want heel vlug ontstond er onenigheid en viel de Unie uit mekaar. De grote oorzaak hiervan was te vinden bij het gedrag van de Calvinisten. De Unie voorzag verdraagzaamheid tegenover de religieuze overtuiging van elkeen, maar de Calvinisten hielden zich daar niet aan vanaf het prille begin van de Unie. Bovendien maakten de twisten tussen de voorstanders en de tegenstanders van Willem van Oranje vlug een puinhoop van de Unie. D�*t is in feite de historische realiteit. Nooit lang en nooit veel 'unie' geweest. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 januari 2014 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
|
![]() Citaat:
U ontwijkt het onderwerp omdat het u niet uitkomt. Laatst gewijzigd door cato : 30 januari 2014 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
|
![]() Het Oosten, nog steeds heb ik van geen antwoord gehad op mijn elders aan u gestelde vraag ,wat Belgie heeft gedaan in de 19e eeuw aan armoedebestrijding en sociale voorzieningen?
http://maatschappijvanweldadigheid.nl/wordpress/ Laatst gewijzigd door cato : 30 januari 2014 om 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |