Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2014, 22:52   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Richt je tot de Vlaamse Captain of Industry Luc Van Steenkiste
'Ik ben voorzitter van de jury van het Marshallplan. We beslissen welke jonge bedrijven steun krijgen van de Waalse overheid om hun ideeën verder te ontwikkelen en zo uit te groeien tot mooie bedrijven die banen creëren. We werken rond vijf polen, gaande van de biomedische sector over logistiek tot alles wat met groene economie te maken heeft. Elk jaar keuren we zo'n 25 tot 30 dossiers goed. Ik merk heel wat enthousiasme en ondernemerschap in Wallonië. Ik heb bovendien gemerkt dat Wallonië over zeer goede universiteiten beschikt. Er is heel veel knowhow.'
Enz.
Uit onverdachte bron!
En? Niemand beweert toch dat er in Wallonië geen interessante bedrijfjes kunnen ontstaan?! Of waar meent u dat gelezen te hebben?

Alleen zouden we graag eens cijfers zien die de concrete invloed illustreren van dat Marshallplan op de Waalse economie. Kunt u die ons geven? Of put u zich liever uit een mooiklinkend publiciteitspraatje?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 16:40   #42
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Niemand beweert toch dat er in Wallonië geen interessante bedrijfjes kunnen ontstaan?! Of waar meent u dat gelezen te hebben?

Alleen zouden we graag eens cijfers zien die de concrete invloed illustreren van dat Marshallplan op de Waalse economie. Kunt u die ons geven? Of put u zich liever uit een mooiklinkend publiciteitspraatje?
1 Ik reageerde op de post van Vlaanderen boven en zijn scepticisme i.v.m. de huidige economische dynamiek in Wallonië.
2 Ik ben geen cijferleverancier wanneer de info gemakkelijk te vinden is via Google, de Waalse minister van Industrie, de francofone pers enz.
Of weegt die kleine moeite te zwaar?
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 16:49   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je ze weer, de uitgeholde clichés over transfers. Begin misschien eerst te definiëren wat een transfer is en poog vervolgens ze te becijferen.
Prof. De Coster KU-Leuven, hoogleraar Publieke Financiën toonde aan dat de transfers tussen hooggeschoolden en laaggeschoolden vijf keer hoger zijn dan tussen de regio's.
So? Is dat soms een justificatie voor de enorme miljardentransfers van regio A naar regio B zonder dat er iets voor wordt teruggedaan? Daarlangs helpen die transfers ook niemand, ze wekken de economie er net in slaap.

Citaat:
Kortom, Brusselse en Waalse hooggeschoolde gezinnen subsidiëren even goed de armere en laaggeschoolde Vlaamse gezinnen" luidt zijn conclusie.
De interregionale transfers zijn volgens de prof een onbelangrijk bijproduct van een herverdelingssysteem tussen mensen.
Ja jongen, en als we de cashflows van volwassenen naar niet-volwassenen gaan bekijken kom je nog uit op een veel hoger bedrag

Wat denk je nu met die flutvergelijkingen te bewijzen?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 16:51   #44
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Richt je tot de Vlaamse Captain of Industry Luc Van Steenkiste
'Ik ben voorzitter van de jury van het Marshallplan. We beslissen welke jonge bedrijven steun krijgen van de Waalse overheid om hun ideeën verder te ontwikkelen en zo uit te groeien tot mooie bedrijven die banen creëren. We werken rond vijf polen, gaande van de biomedische sector over logistiek tot alles wat met groene economie te maken heeft. Elk jaar keuren we zo'n 25 tot 30 dossiers goed. Ik merk heel wat enthousiasme en ondernemerschap in Wallonië. Ik heb bovendien gemerkt dat Wallonië over zeer goede universiteiten beschikt. Er is heel veel knowhow.'
Enz.
Uit onverdachte bron!
En zijn er nu ook concrete waarneembare resultaten van die peperdure grap? De werkloosheid ligt er nog altijd even belachelijk hoog.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 17:36   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2 Ik ben geen cijferleverancier wanneer de info gemakkelijk te vinden is via Google, de Waalse minister van Industrie, de francofone pers enz.
Of weegt die kleine moeite te zwaar?
Als u geen cijfers hebt bekeken, is het maar beter dat u zich onthoudt van een oordeel. Waar is uw stelling dan anders op gebaseerd dan de publiciteitspraat van bepaalde Franstalige partijen?
Oud 29 januari 2014, 17:07   #46
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als u geen cijfers hebt bekeken, is het maar beter dat u zich onthoudt van een oordeel. Waar is uw stelling dan anders op gebaseerd dan de publiciteitspraat van bepaalde Franstalige partijen?
Aan jou dan aan te tonen dat het over publiciteitspraatjes gaat!
Hoe weet jij dat ik geen cijfers bekeken heb?
Welke is mijn stelling? Ik doe gewoon, samen met waarnemers met enige expertise in economische ontwikkelingen, een vaststelling.
Die lelijke, mediocre trek bij jou om je opponent in elke posting te kleinachten.....

En om je toch wat meer kennis bij te brengen over wat in Wallonië gebeurt en aldus te vermijden dat je nonsens blijft kakelen:
http://www.wallonie.be/sites/walloni...al_nl_pm2v.pdf

In het Nederlands dan nog!
Oud 29 januari 2014, 17:23   #47
misco
Vreemdeling

Standaard

ik heb de moeite gedaan om die tekst te lezen maar dat is dezelfde praat als die van C Peeters . Deze man blinkt uit in welbespraaktheid zonder concrete inhoud. De enige manier om Wallonie er bovenop te krijgen is de activiteitsgraad opkrikken met of tegen hun gedacht.
misco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 22:51   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan jou dan aan te tonen dat het over publiciteitspraatjes gaat!
Hoe weet jij dat ik geen cijfers bekeken heb?
Welke is mijn stelling? Ik doe gewoon, samen met waarnemers met enige expertise in economische ontwikkelingen, een vaststelling.
Ja, dat weet ik. Had u cijfers bij de hand, dan was u de eerste geweest om ze hier op het net te gooien.
Oud 30 januari 2014, 17:48   #49
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja, dat weet ik. Had u cijfers bij de hand, dan was u de eerste geweest om ze hier op het net te gooien.
Je vraagt me cijfers en zonder die te kennen dus, noem je ze "publiciteitspraat van sommige Franstalige partijen" ! !

Opnieuw dus wordt je vooringenomenheid en partijdigheid blootgelegd: oordelen zonder kennis van zaken.
Oud 30 januari 2014, 17:52   #50
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De werkloosheid ligt er nog altijd even belachelijk hoog.
Je discrediteert je eigen discours met onnozele uitlatingen zoals " belachelijk hoge (werkloosheid)".
Werkloosheid is nooit belachelijk, maar altijd dramatisch. Vraag het maar aan de 200000 werkloze Vlamingen.
Oud 30 januari 2014, 18:00   #51
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
So? Is dat soms een justificatie voor de enorme miljardentransfers van regio A naar regio B zonder dat er iets voor wordt teruggedaan?
...papegaaien de separo-nationalisten...
Prof. Openbare Financiën De Coster, gereputeerde expert in tranferproblematiek stelt het als volgt:
"De eerste vorm van solidariteit ligt ingebed in het transferdebat dat decennia geleden werd opgestart door met een regionale bril te kijken naar inkomenstransfers tussen mensen. Mensen betalen sociale bijdragen en belastingen, en krijgen daar in allerlei omstandigheden iets voor terug (terugbetaling van ziektekosten, pensioenen, kinderbijslagen, werkloosheidsvergoeding). Deze interpersoonlijke herverdeling houdt zeer expliciet géén rekening met de plaats waar men woont, wel met het feit of men werkt, ziek is, oud, laag- of hooggeschoold, of gewoon: over een hoger inkomen beschikt. Het blijft dan ook verbazen dat men vindt dat deze stroom van transfers tussen mensen transparanter' wordt als men er naar kijkt met een bril die er absoluut niet voor bedoeld is, namelijk de regionale bril. We hebben elders zelf berekend dat de transfers tussen hoog- en laaggeschoolden vijf keer hoger zijn dan tussen de regio's en deze tussen de 20 procent rijksten en de 20 procent armsten zelfs tien keer hoger. Kortom: rijke en/of hooggeschoolde Waalse en Brusselse gezinnen subsidiëren even goed de arme, laaggeschoolde Vlamingen als omgekeerd en de interregionale transfers zijn een onbelangrijk bijproduct van een bewust bedoeld herverdelingssysteem tussen mensen."

"Flutvergelijkingen" noemt onze separo-nationalist die stelling.
Whawww!
Oud 30 januari 2014, 18:09   #52
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Buiten het feit dat opleidingen ook een regionaal gegeven zijn en het VL onderwijs algemeen gezien beter scoort dan het FR?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2014, 21:07   #53
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Buiten het feit dat opleidingen ook een regionaal gegeven zijn en het VL onderwijs algemeen gezien beter scoort dan het FR?
Vlaams onderwijs is kwalitatief in dalende lijn sinds de Vlaamse overheid bevoegd is. De kwaliteit van het Nederlandstalige onderwijs is idd nog steeds beter dan het Franstalige. Maar dit heeft niks te maken met de kwaliteit van de Vlaamse overheid. Dit is een positief gevolg van het feit dat in Vlaanderen de katholieke kerk een veel groter aandeel het in het onderwijs dan in Wallonië. Het onderwijs in de katholieke scholen lag beduidend hoger dan in het staatsonderwijs.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2014, 21:14   #54
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zijn er nu ook concrete waarneembare resultaten van die peperdure grap? De werkloosheid ligt er nog altijd even belachelijk hoog.
Correctie. Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigden werklozen ligt er procentueel merkelijk hoger dan in Vlaanderen.
Ter info: aantal mensen dat een uitkering kreeg van RVA in december 2013:
Vlaanderen: 646.053
Waals gewest: 442.832
Brussels gewest: 129.113

Zo groot zijn die verschillen niet. Zeker niet als je rekening houdt met het feit dat Vlaanderen een aantal opportuniteiten heeft die heden ten dage zeer gunstig zijn voor economie: havens+gemakkelijke verbindingen over de weg wegens o.a. het redelijk vlakke landschap.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2014, 21:43   #55
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vlaams onderwijs is kwalitatief in dalende lijn sinds de Vlaamse overheid bevoegd is. De kwaliteit van het Nederlandstalige onderwijs is idd nog steeds beter dan het Franstalige. Maar dit heeft niks te maken met de kwaliteit van de Vlaamse overheid. Dit is een positief gevolg van het feit dat in Vlaanderen de katholieke kerk een veel groter aandeel het in het onderwijs dan in Wallonië. Het onderwijs in de katholieke scholen lag beduidend hoger dan in het staatsonderwijs.
Dat het Vlaams onderwijs werkpunten heeft ga je me niet horen ontkennen maar het feit dat ze in Wallonië lang geen en nu nog onvoldoende NL geven terwijl het economisch zwaargewicht daar wel ligt heeft hun tewerkstellingsgraad evenmin goed gedaan.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2014, 22:24   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vraagt me cijfers en zonder die te kennen dus, noem je ze "publiciteitspraat van sommige Franstalige partijen" ! !

Opnieuw dus wordt je vooringenomenheid en partijdigheid blootgelegd: oordelen zonder kennis van zaken.
Ik kijk gretig uit naar de cijfers, hoor.
Oud 30 januari 2014, 22:31   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste zin klopt alvast niet, als we de resultaten van de PISA-testen bekijken. Er is geen sprake van enige constante daling die te maken zou hebben met de federalisering.

Even trouwens opmerken dat er voor de federalisering van deze bevoegdheid als een de facto splitsing bestond. Het toenmalige unitair ministerie werkte voor haar onderwijsbevoegdheid al met twee strikt gescheiden organen, een voor het Nederlands- en een voor het Franstalig onderwijs. De administraties hadden weinig contact met elkaar.

Waar u het vandaan haalt dat "het onderwijs in katholieke scholen beduidend hoger lag dan in het staatsonderwijs", is me totaal onduidelijk. Tenzij u natuurlijk over meetresultaten beschikt die dat kunnen onderbouwen. Als onderwijzer ben ik alvast niet op de hoogte van dergelijke metingen in het basisonderwijs. Ik zie dan ook uit naar de bron van uw beweringen.
Oud 30 januari 2014, 22:35   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie. Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigden werklozen ligt er procentueel merkelijk hoger dan in Vlaanderen.
Ter info: aantal mensen dat een uitkering kreeg van RVA in december 2013:
Vlaanderen: 646.053
Waals gewest: 442.832
Brussels gewest: 129.113

Zo groot zijn die verschillen niet. Zeker niet als je rekening houdt met het feit dat Vlaanderen een aantal opportuniteiten heeft die heden ten dage zeer gunstig zijn voor economie: havens+gemakkelijke verbindingen over de weg wegens o.a. het redelijk vlakke landschap.
Naar uw redenering moet Zwitserland dan een straatarm land zijn. Als Wallonië door het heuvelig landschap een economische handicap heeft, wat dan te denken van de Zwitserse bergketens?

Zo wordt wel duidelijk dat dit nergens op slaat. Wallonië heeft door haar uitgebreid kanalennet trouwens een uitstekend alternatief dat ze maximaal zouden kunnen inzetten. Alleen gebeurt het weer eens niet.
Oud 31 januari 2014, 01:20   #59
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk gretig uit naar de cijfers, hoor.
De Grauwe heeft het gezegd. Volstaat dat niet?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2014, 01:24   #60
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dit een antwoord is:

Dat is dus iets heel anders als een vergelijking met niet Belgische economieën.
Nee, dat is geen antwoord. Dat is enkel vaststellen dat Wallonië na de staatshervormingen een beetje sneller lijkt te groeien dan Vlaanderen.

Zoals Vlaanderen Boven al schreef:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
De redenering van De Grauwe slaat toch totaal nergens op. Ten eerste is er helemaal niets om mee te vergelijken, want we weten toch niet hoe het met de Vlaamse economie zou gesteld zijn in een unitair België. Zijn stelling zweeft ergens in het ijle. Het is perfect normaal dat een volwassen Europese economie niet aan 10% per jaar groeit.
Graag een wetenschappelijk relevante studie naar hoe het Vlaanderen zou zijn vergaan zonder die staatshervormingen. Dus: een vergelijking met een controlegroep, dwz een België dat unitair is gebleven, in een of andere parallelle dimensie of een op alle vlakken quasi identiek land op deze planeet.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be