Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2014, 17:15   #121
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Als je een liberaal bent dan ben je tegen dit plan omwille van twee redenen:

de staat stuurt en zegt je waar en wanneer je moet rijden, zijnde autostrades buiten de piekuren.

ten tweede omdat de staat tenminste te weten komt wanneer je op welke type weg gereden hebt.
De staat zegt niet waar we moeten rijden. het staat je vrij te rijden waar je wil, maar de prijs hangt wel af van jouw eigen keuze.

Het tweede punt is een terechte bekommernis die ik deel en die ik reeds aangegeven heb. Maar dit is een punt voor de uitwerking en niet betreffende het principe.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 17:22   #122
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
88797 and counting.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 17:33   #123
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vandaag in een aantal kranten waaronder in DS:

Later op de dag:

Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.

Dus heb ik opgezocht wat de overheid aan inkomsten int uit de verkeersbelasting en de BIV.
Volgens de data van Febiac over 2012 ( http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL ) bedragen de inkomsten uit de verkeersbelasting 1.51 miljard € en de inkomsten uit de BIV 407.8 miljoen €.
Samen dus 1.92 miljard €.

Vervolgens heb ik opgezocht hoeveel kilometers we met zijn allen samen rijden op de site van het NIS ( http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../#.UvVM87QR6NM ).
Autovoertuigen hebben in 2012 in totaal 79.15 miljard km voertuigkm gereden.

Deel die 2 door elkaar en je komt uit op een gemiddelde belasting per km van 2.43 eurocent / km.

Lees er de voorgestelde tarieven op na.
Bedenk dat in dit land ongeveer 30% van de km op autowegen wordt verreden, ongeveer 30% op gewestwegen en ongeveer 30% op gemeente- of stads wegen en wellicht zal je net zoals ik vaststellen dat met die tarieven de belastingen minstens zullen verdubbelen.
Dat is nog zonder rekening te houden met de bijdrage die de buitenlanders zouden moeten gaan betalen.

Alleen een volslagen idioot kan dit plan steunen. We zijn nog niet eens begonnen en we worden al bedrogen.
Eigenlijk ben ik voorstander van het rekeningrijden. Indien het systeem naar behoren wordt bedacht en uitgewerkt, is het een zeer rechtvaardig systeem.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 17:34   #124
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De staat zegt niet waar we moeten rijden.
Niet te hard roepen.
Citaat:
het staat je vrij te rijden waar je wil
Nope, toch niet. Je mag rijden waar dat mag, binnen de regels opgelegd.
Citaat:
maar de prijs hangt wel af van jouw eigen keuze.
Ik woon in die GEN zone. Dus als ik niet wil rekeningrijden, zal ik maar thuisblijven. Awel, laat die werkloosheidsuitkering maar komen grietje.
Oud 9 februari 2014, 18:27   #125
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
De staat zegt niet waar we moeten rijden. het staat je vrij te rijden waar je wil, maar de prijs hangt wel af van jouw eigen keuze.

Het tweede punt is een terechte bekommernis die ik deel en die ik reeds aangegeven heb. Maar dit is een punt voor de uitwerking en niet betreffende het principe.
Ja en de staat zegt ook niet dat we niet meer mogen roken alleen is de plaats waar we dat mogen serieus beperkt en is 2/3 van de prijs door hen bepaald. Wreed liberaal allemaal.

't Zelfde met waar we mogen rijden. Dorpen en hun kernen zetten ze van alle obstakels op de weg om het verkeer te hinderen. Ze hebben zelf toegegeven dat ze rode lichten af stellen zodat je zowat elk licht moogt stoppen. Rekening rijden is er ook het duurst. Wat probeer je jezelf eigenlijk wijs te maken? In sommige steden is de auto verboden.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 18:29   #126
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welk gelag? Door dat handjevol oldtimers...?!
Wat hebt u toch tegen de auto, herr VBer?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 18:35   #127
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eerder stelde ik de vraag, maar tot op heden ging niemand erop in. Wie kan mij de cijfers geven: inkomsten uit autobelasting versus kosten van wegenaanleg en -onderhoud voor alle niveaus (gemeenten, provincies, gewest en andere operatoren, bijvoorbeeld havenbedrijven)? Dan pas zullen we weten of uw bewering wel klopt.
Jij bent juist degene die nooit met concrete cijfers komt en wel ondertussen probeert te trollen.

Ga je beweren dat de wagens niets in de staatskas brengen of minder dan wat aan wegen wordt uitgegeven. Laat me niet lachen. Circa de helft van de brandstofprijs alleen al bestaat uit accijnzen. Dan hebben we het nog niet gehad over BIV, jaarlijkse verkeersbelastingen, taksen op de verzekeringen, BTW op aankoop, BTW op herstellingen/onderhoud.

Laat daar nog een paar miljard per jaar aan wegentaksen tegenover staan dan bent U er nog niet.

U bent dan wel leraar, maar U geeft hier een duidelijk staaltje van weinig verstand weer als je zelfs dat nog niet weet zonder concrete cijfers.

Maar zoals altijd mijnheer Van Den Berghe bent U weer netjes aan het trollen.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 18:35   #128
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Wat hebt u toch tegen de auto, herr VBer?
Hij is gewoon een trol niet meer niet minder.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 18:45   #129
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nope, toch niet. Je mag rijden waar dat mag, binnen de regels opgelegd.
Dit heb ik nergens gelezen noch gehoord. Waar staat zoiets vermeld?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 23:17   #130
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit heb ik nergens gelezen noch gehoord. Waar staat zoiets vermeld?
Zulks noemen ze het verkeersreglement, de afspraken die men moet naleven op de openbare weg.
Oud 9 februari 2014, 23:45   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vandaag in een aantal kranten waaronder in DS:

Later op de dag:

Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.

Dus heb ik opgezocht wat de overheid aan inkomsten int uit de verkeersbelasting en de BIV.
Volgens de data van Febiac over 2012 ( http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL ) bedragen de inkomsten uit de verkeersbelasting 1.51 miljard € en de inkomsten uit de BIV 407.8 miljoen €.
Samen dus 1.92 miljard €.

Vervolgens heb ik opgezocht hoeveel kilometers we met zijn allen samen rijden op de site van het NIS ( http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../#.UvVM87QR6NM ).
Autovoertuigen hebben in 2012 in totaal 79.15 miljard km voertuigkm gereden.

Deel die 2 door elkaar en je komt uit op een gemiddelde belasting per km van 2.43 eurocent / km.

Lees er de voorgestelde tarieven op na.
Bedenk dat in dit land ongeveer 30% van de km op autowegen wordt verreden, ongeveer 30% op gewestwegen en ongeveer 30% op gemeente- of stads wegen en wellicht zal je net zoals ik vaststellen dat met die tarieven de belastingen minstens zullen verdubbelen.
Dat is nog zonder rekening te houden met de bijdrage die de buitenlanders zouden moeten gaan betalen.

Alleen een volslagen idioot kan dit plan steunen. We zijn nog niet eens begonnen en we worden al bedrogen.
Uw berekening is volkomen onjuist, omdat rekeningrijden niet toegepast wordt over heel het wegennet, maar alleen op bepaalde plaatsen en dit tijdens bepaalde periodes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 23:46   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon in die GEN zone. Dus als ik niet wil rekeningrijden, zal ik maar thuisblijven. Awel, laat die werkloosheidsuitkering maar komen grietje.
Naar u in een andere draad aangaf, bedraagt de afstand 6,6 km. Een haalbare afstand voor een fietser.
Oud 9 februari 2014, 23:47   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent juist degene die nooit met concrete cijfers komt en wel ondertussen probeert te trollen.
Welke cijfers wenst u dan van mij te ontvangen?
Oud 9 februari 2014, 23:48   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga je beweren dat de wagens niets in de staatskas brengen of minder dan wat aan wegen wordt uitgegeven. Laat me niet lachen. Circa de helft van de brandstofprijs alleen al bestaat uit accijnzen. Dan hebben we het nog niet gehad over BIV, jaarlijkse verkeersbelastingen, taksen op de verzekeringen, BTW op aankoop, BTW op herstellingen/onderhoud.

Laat daar nog een paar miljard per jaar aan wegentaksen tegenover staan dan bent U er nog niet.
Daarmee hebben we nog steeds geen totaal cijfer en al evenmin weten we hoeveel al de overheden of bedrijven uitgeven voor wegenaanleg en -onderhoud.
Oud 9 februari 2014, 23:54   #135
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar u in een andere draad aangaf, bedraagt de afstand 6,6 km. Een haalbare afstand voor een fietser.
Da's voor 1 specifieke situatie, een situatie vanuit centrum vilvoorde naar een plek tussen 2 woonkernen in.

En niet iedereen is een fietser. Gezondheid is een groot iets, en zij die gezond zijn beseffen dat niet.
Oud 10 februari 2014, 00:00   #136
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee hebben we nog steeds geen totaal cijfer en al evenmin weten we hoeveel al de overheden of bedrijven uitgeven voor wegenaanleg en -onderhoud.
Alsof dat cijfer enige realiteitszin weergeeft.

Hier een link naar de realiteit in Blegië
Oud 10 februari 2014, 00:05   #137
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Deze kilometerheffing schiet totaal haar doel voorbij. Het zullen de werkende niet al te hoge inkomensklassen zijn die het gelag zullen betalen en fameus gaan verarmen. Zijnde werknemers die te laag op de ladder staan in het bedrijf of de organisatie om een bedrijfswagen te onderhandelen, maar vaak wel een eigen wagen nodig hebben voor hun woon-werkverkeer. De kader- en directieleden met hun firmawagens zullen eraan ontsnappen en het nauwelijks voelen.

Wil men toch een kilometerheffing invoeren, graag met de volgende premissen:

- een zeer laag bedrag voor de 'gewone' werkmens die zelf hun (bescheiden) auto'tje moeten onderhouden, maar dit nodig hebben om vlot op hun werk te geraken. Maximum enkele tientallen euro's per maand. Nu gaan mensen met een ver traject tot wel 200 euro in de maand kwijt zijn.
- een hoger bedrag voor firmawagens en een absoluut verbod om deze kilometers fiscaal aftrekbaar te maken.
- een zwaardere kilometerheffing voor vervuilende luxewagens (type SUV, jeep en nutteloze sportwagens)
- een onderscheid maken tussen werkgerelateerde verplaatsingen en 'vrijetijdsverkeer'
- buitenlandse chauffeurs meer belasten voor doorgang dan Belgen. Maar dat mag niet meer van onze boze stiefmoeder 'Europa' zeker ?
- de kilometerheffing ook voor een gedeelte inkomensgerelateerd maken

Met de invoering van deze maatregelen zou het al een stuk democratischer en eerlijker zijn. Ik vrees echter dat het dus de bescheiden middenklasse zal zijn die het het meeste zullen voelen en dus zullen 'verarmen'. De prullenmand in met het huidige voorstel voor rekeningrijden !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2014, 00:06   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Red face

Citaat:
Da's voor 1 specifieke situatie, een situatie vanuit centrum vilvoorde naar een plek tussen 2 woonkernen in.

En niet iedereen is een fietser. Gezondheid is een groot iets, en zij die gezond zijn beseffen dat niet.
Voor 6,6 km hoef je echt geen geweldige gezondheid te hebben en al evenmin een geroutineerd fietser te zijn.

Alleen, als je dagelijks een dergelijke afstand doet, gaat je gezondheid er wel op vooruit en raak je in een volkomen routine.

Gewoon willen en eraan beginnen.
Oud 10 februari 2014, 00:20   #139
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor 6,6 km hoef je echt geen geweldige gezondheid te hebben en al evenmin een geroutineerd fietser te zijn.

Alleen, als je dagelijks een dergelijke afstand doet, gaat je gezondheid er wel op vooruit en raak je in een volkomen routine.

Gewoon willen en eraan beginnen.
En dus is het openbaar vervoer, dat al die miljarden € opsloprt eigenlijk nutteloos. EEn GTI in uitvoering.
Oud 10 februari 2014, 00:26   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dus is het openbaar vervoer, dat al die miljarden € opsloprt eigenlijk nutteloos. EEn GTI in uitvoering.
Waarom dan wel? Er is een heel goede treinverbinding tussen Waregem en Antwerpen, maar als ik om twee 's nachts wil starten in Antwerpen dan kan ik het OV niet nemen. Het OV heeft nu eenmaal ook zijn beperkingen. Of denkt u dat men een trein zal inleggen om twee, drie of vier mensen van Waregem naar Antwerpen te sporen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be