![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Kunnen we van mening over verschillen, maar Belgisch-Nederlands in deze context lijkt me een goede omschrijving, Een mond vol, dus niet zo vreemd dat sommige Nederlanders het benoemen als Belgisch. Zie het punt ervan ook niet. Gewoon Vlaams noemen, een variant van het Nederlands, zoals de Zuid Afrikaners hun taal als Afrikaans benoemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik was gefokust op het feit dat het nu eenmaal de invoering van de spelling-Marchant was, die komaf maakte met de verbuigings-n. Het begrip Marchant-spraakkunsthervorming bestaat niet in de literatuur terzake.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 februari 2014 om 02:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als is het voor hen een eerder "hinderlijke en irriterende" boodschap, we moeten ze daar met de regelmaat van een klok met hun neus inwrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U begeeft zich op glad ijs. Want volgens Quercus hebben de Vlamingen ook geen eigen taal. Zij spreken geen Vlaams volgens hem, maar Nederlands.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2014 om 09:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
In het Nederlands gebruiken we nu eenmaal voorzetsels zoals op de tafel , onder de tafel, van de tafel af ,bij de tafel Het latijn gebruikt hiervoor woordvervoegingen ,naamvallen. Bij de persoonsvorm gebruiken we persoonlijke voornaamwoorden en het latijn naamvallen enz/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
|
![]() Citaat:
Be Nederlands is een foute afspraak in de Taalunie ,zoals er zoveel foute afspraken zijn. We kennen dialecten/streektalen en de het AN ,de standaard taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men kan echter onmogelijk stellen dat dat Vlamingen of Belgen, Belgisch zouden spreken tenzij men hoegenaamd niets over België afweet en men zich daardoor dan ook een beetje belachelijk maakt. Citaat:
Maar misschien waren het dezelfde mensen die zowel verantwoordelijk zijn voor Van Dale als voor de Taalunie...? Dan stelt zich natuurlijk niet de vraag wie eerst in de fout ging. Het is in elk geval merkwaardig dat men het in teksten van de Taalunie voortdurend heeft over België ipv Vlaanderen. Nederland vormt toch een taalunie met Vlaanderen en niet met Wallonië of België. Kijk, en verbaas U: http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/85/ Men heeft het hier steevast over het taalgebruik van de Belgen versus de Nederlanders en over het taalgebruik in België versus het taalgebruik in Nederland. Onze Waalse vrienden zullen weinig opgetogen zijn bij het vernemen dat ze volgens de perceptie van Nederlanders zomaar worden ingelijfd bij het Nederlandse taalgebied.... In het land dat het meest nabij is aan Vlaanderen weet men niets eens af dat datzelfde Vlaanderen bestaat, tenminste afgaande op het woordgebruik...... Tja, wat is dat daar begod in die Taalunie ? Zitten daar eigenlijk wel Vlamingen bij ? Of zijn diegenen die er wél bijzitten allemaal verstokte Belgicisten ? Voorwaar, een zeer zonderlinge zaak!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 februari 2014 om 13:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U denkt toch niet dat in uw hypothetisch Groot-Nederland het Vlaams opgewaardeerd zou worden! Het tegenovergestelde lijkt me meer evident. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn mening hierover gaf ik reeds op twee plaatsen ten beste in deze draad: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=159 en http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=190 Trouwens, met iemand van uw slag, die niet eens de gij-vorm hanteert, hoeven we al zéker niets te verwachten ter bevordering van het Vlaamse idioom... ![]() De enige echte taalstrijd speelt zich echter niet af tussen Vlamingen en Nederlanders maar tussen Nederlandstaligen en Franstaligen en dat al bijna een gans millennium, gaande van de dertiende eeuw toen Robert d’ Artois het Diets verbood in het noorden van Artesië en er het Frans als bestuurstaal oplegde, tot en met de steeds op de onderhandelingstafel terugkerende eisen tot de uitbreiding van Brussel, lees uitbreiding van de Francité.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
|
![]() Citaat:
al eeuwen zijn taalkundigen in verschillende landen druk bezig geweest hun taal te verheffen tot het aanzien van het latijn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is geen staat. Ofwel, een taalvariant welke in België gesproken wordt ... formeel gezien lijkt mij Belgisch-Nederlands tamelijk logisch. Hoe u het ook wilt wenden of keren, zolang er sprake is van de staat België zijn Vlamingen voor de meeste Nederlanders Belgen, zoals de inwoners van Frankrijk Fransen zijn etc. Voor u in eigen land kan dit anders liggen en voelen, maar zo wordt het van buitenaf veelal gezien. Voor een Nederlander is in doorsnee de complexiteit Wallonië-Vlaanderen, moeilijk te begrijpen daar hij dit niet kent. Een Groninger, Brabander of een Zeeuw identificeren zich als Nederlander. Vooral een Fries zal zich een Fries voelen en trots op z'n taal, maar bovenal Nederlander. Meestal zult u een Nederlander het dan ook over Belgen horen hebben, terwijl hij vaak zal bedoelen Vlamingen. Evenmin zal hij het over een Beier hebben als hij het over Duitsers heeft. Voor hem is dit niet meer dan logisch vanuit zijn visie dat hij eerst Nederlander is, daarna is hij pas een Zeeuw of een Fries. Vandaar ook dat men het Vlaams logischerwijze soms aanduidt als Belgisch (Belgisch-Nederlands). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
even foreigners know that in Belgium they speak Flemish-Dutch |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men verkort het begrip Belgisch-Nederlands immers maar al te vaak tot Belgisch..... Ge hanteert zo een beetje dezelfde logika als: ik kan ik mijn broek en mijn broek kan in mijn koffer, dus kan ik in mijn koffer.... Maar zelfs Belgisch gebruiken in een samenstelling die een taal aangeeft....Neen! Het is zowel provocerend voor Vlamingen als voor Walen zoals ik in een vorige post reeds te kennen gaf. Ik wijs terloops voorts op de vlaggetjes van landen die men op vele websites moet aanklikken om de taal te bepalen waarin men die site wil lezen:dat zijn doorgaans Nederlandse, Franse, en Engelse vlaggetjes. Maar nooit geen Belgische. Tja, hoe zou dat nu toch komen, Adrian...? Wat is trouwens de tegenhanger van Belgisch-Nederlands ? Nederlands-Nederlands .... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2014 om 03:19. |
|
![]() |
![]() |