Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2014, 12:39   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb je dus reeds gepost, dat de fietspadden hier reeds meer dan 40 jaar besproken en gepland worden, maar dat ze enkel in dromen voorkomen.
Schijnbaar niet, want een eenvoudige zoekopdracht leert me dat er bij die drie wegen ondertussen al op zekere plaatsen fietspaden werden aangelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 12:39   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de industrieterreinen van de drie genoemde gemeenten liggen niet langs de spoorlijn. Maar op meer dan 10km van de spoorweg verwijderd.
Over welke industrieterreinen hebben we hier dan wel?
Oud 11 februari 2014, 12:43   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De fiets -o-strade begint trouwens pas op het grondgebied Kalmhout-centrum en stopt in Kalmhout-Heide, om dat opnieuw te herbeginnen voorbij het statioen Kapellen-dorp en op te houden in Ekeren-Mariaburg.
Euh, ik beschreef in mijn vorig bericht al de twee ontbrekende stukken in de twee besproken gemeentes. Met verwijzing trouwens.
Oud 11 februari 2014, 12:45   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge staat hier dus te roepen en tieren dat men veilig met de fiets overal kan geraken, maar eigenlijk weet je er geen kloten van.
Natuurlijk kan je op heel veel plaatsen redelijk veilig met de fietsen. Of het altijd even veilig aanvoelt, is een andere zaak. Ik zelf moet bijvoorbeeld iedere dag een klein stukje een secundaire weg op met vrij veel verkeer. Pas ten vroegste in 2015 is daar een fietspad gepland. Dat weerhoudt me evenwel niet er te rijden.
Oud 11 februari 2014, 12:46   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik snap dat niet.
Onze wegentaks is erbarmelijk hoog.
Ja, in vergelijking met Frankrijk.

Niet in vergelijking met Nederland.
Oud 11 februari 2014, 12:48   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
en nog een bron:
Als bron heb ik toch liever een officiële bron, zoals die uit 2010.
Oud 11 februari 2014, 12:59   #187
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waaruit moet blijken dat rekening rijden over heel het wegennet van België zal worden ingevoerd?

Graag citaat.
Doe niet zo onnozel, Jan: er lopen alleen snelwegen en gewestwegen in Brussel of zo? Wanneer antwoord je eens op mijn vraag of jij weet waar de gemeentewegen liggen om het rekeningrijden te vermijden? En je bent weer selectief in het beantwoorden van mijn argumenten.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 11 februari 2014 om 13:05.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 13:09   #188
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat men dan een voorbeeld neemt aan Nederland in plaats van voor alles taksen te verzinnen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 15:29   #189
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Idd, maar als het in de plaats van de algemene wegentaks komt die voor elke autobestuurder geldt, dan geldt een eventuele kilometerheffing ook voor gans Belgie. Anders is het discriminatie en sowieso niet uitvoerbaar.

Volgens mij komt het proefproject er zelfs niet, anders gaan de regeringspartijen stemmen verliezen omdat ze honderden miljoenen in het zand gezet hebben. Google maar op rekeningrijden Nederland, alleen bij de eerste planning 1999-2001 heeft men al 200 miljoen Gulden verspilt, naast de vele werkuren waar men veel nuttigers kan doen. Of is het bezigheidstherapie ? Heeft BE geld teveel ?

Veel hogere brandstofaccijnzen heeft ook niets veranderd, en dat is 100 % kilometerheffing voor iedereen.
Iedereen weet wat zijn auto méér verbruikt per 100 km in fileverkeer of bij stilstand = liter/uur zonder afstand af te leggen... file is ook directe extra-kassa voor de staat.
Wel, het is sowieso niet nuttig om mensen brandstof te laten verbruiken zomaar. Het kost import (we moeten de olie nog altijd invoeren en dit is geopolitiek niet interessant) en het is schadelijk voor de omgeving.

Ik moet wel toegeven dat ik twijfel aan de praktische uitwerking zoals deze momenteel ter tafel ligt.

Maar dit doet niets af aan het principe. Nu betaalt men met tijd en gezondheid en via het rekeningrijden betaalt men met geld.

Ik vind trouwens ook niet dat dit overal moet gelden. Op plaatsen waar men weinig of geen last heeft van files is er geen reden om dit in te voeren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 16:16   #190
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Wegentaks in Frankrijk = nul en de wegen zijn in perfecte staat.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 16:35   #191
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Er staat wel: niets staat vast, ook de tarieven niet.

Dus men moet zich daar nu nog niet druk om maken.
Neen? Als we er ons niet druk over maakten, werd het gestemd in alle stilte om de uitvoering ervan over te brengen bij de nieuwe bestuursploeg.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 16:45   #192
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schijnbaar niet, want een eenvoudige zoekopdracht leert me dat er bij die drie wegen ondertussen al op zekere plaatsen fietspaden werden aangelegd.
IK rij bijna dagelijks over die wegen.
Jij gaat mij dus vertellen hoe het in elkaar steekt en dat ik niet weet wat ik met eigen ogen dagelijks zie.

Maar ja, jij ben leerkracht he!!!
Zo één van die personen die aan jongeren wijsmaakt dat ze met hun A2 geen jobs moeten aannemen onder de 2500€ per maand, want dat ze dat gemakkelijk kunnen verdienen met hun A2.
En de jongeren de eerste jaren na het beëindigen van hun secundair maar zoeken achter die jobs en ondertussen maar doppen, wegens gebrek aan dergelijke jobs.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 17:10   #193
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, het is sowieso niet nuttig om mensen brandstof te laten verbruiken zomaar. Het kost import (we moeten de olie nog altijd invoeren en dit is geopolitiek niet interessant) en het is schadelijk voor de omgeving.
Vlotte mobiliteit kost nu eenmaal brandstof, men moet de milieuvriendelijkste brandstof stimuleren, niet de vervuilendste (diesel) wat Be al pakweg 20 jaar doet en nog altijd doet, ondanks vele studies over Fijnstof en NOx en ondanks Europese richtlijnen sinds de 1980´s. Ook huisverwarming op aardgas heeft men nooit gestimuleerd meen ik.

Iedereen ziet die kankervlek van vooral dieselroet, niet ?
Kaart is van 2000, toen had BE een personenwagens dieselaandeel van 39 %. In 2014 hebben we een dieselaandeel-pw van 63 % en nog stijgend. Heb je iets gevonden in dat rekeningrijdenproject om het dieselaandeel terug te dringen ? Noppens.

Citaat:
Ik moet wel toegeven dat ik twijfel aan de praktische uitwerking zoals deze momenteel ter tafel ligt.

Maar dit doet niets af aan het principe. Nu betaalt men met tijd en gezondheid en via het rekeningrijden betaalt men met geld.
Het rekeningrijden gaat niets veranderen aan het milieu en aan de files al zeker niet of verwaarloosbaar, men spreekt van zeer optimistische 10 %.
Tja als men de Liefkenshoektunnel tolvrij maakt haalt men die 10 % mss ook op de R1 Antwerpen. De baten zouden 4x hoger liggen als de ontgaande tolopbrengst.

Denk gewoon eens wat verder na. Stel gewoon eens dat 200.000 pendelaars het OV dagelijks gaan willen gebruiken in de spitsuren moest dat rekeningrijden er echt komen (ik geloof er niet aan), kunnen het OV gebruiken is nog wat anders.

Waar is die capaciteit van het OV in de spitsuren, wie gaat die meercapaciteit organiseren en betalen ? (het OV dat ook niet persé milieuvriendelijker is als de auto).

Wie gaat dat gat in de brandstofkas opvullen. Als de staat 10 % minder inkomsten haalt uit de autoinkomsten is dit pakweg al 1,6 miljard € per jaar.

Citaat:
Ik vind trouwens ook niet dat dit overal moet gelden. Op plaatsen waar men weinig of geen last heeft van files is er geen reden om dit in te voeren.
Geef eens een praktisch vb.
Stel voor dat de werknemers van de verder geleden provincies in eigen provincie werk hebben of ergens gaan vinden, dus die vallen daar niet onder, dus die gaan geen verkeerstaks meer betalen en ook geen kilometerheffing. Wie gaat dit financieel gat opvullen ?.

Broekzak-klein vestzak operatie en veel geld verspillen dat gaan ze doen ja.

Nederland had 15 jaar geleden het dubbele aan filedruk als BE en wou dus in 1999-2001 het eerste maal rekeningrijden invoeren (planning al vanaf 1993), in 2005 het tweede maal, het is er nooit van gekomen.

Nu heeft Nederland de helft van de filedruk als BE zonder rekeningrijden gerealiseerd door allerlei andere maatregelen, dat heeft natuurlijk ook geld gekost, maar het lijkt me alleszins veel duurzamer in de weginfra te investeren als met die theorietjes van rekeningrijden.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2014 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 17:27   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wegentaks in Frankrijk = nul en de wegen zijn in perfecte staat.
Wel hebben ze daar al vele jaren heel wat autosnelwegen waarvoor je moet betalen.
Oud 11 februari 2014, 17:36   #195
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Wel hebben ze daar al vele jaren heel wat autosnelwegen waarvoor je moet betalen.
Er is wel een verschil. Op zo'n peage zijn er iets minder op en afritten.

In België lijkt het erop dat elk dorp en gehucht waar een graaiend politicus woonde tijdens de constructie van de snelwegen een eigen op- en afrit kreeg.
Oud 11 februari 2014, 17:37   #196
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook de buitenlanders. En wat zei # Crevits 2 dagen geleden over de buitenlanders qua kilometerheffing ? Juist. Maar dat begrijp je echt niet hé.
Buitenlanders die vliegen met hun auto tot Leuven en betalen daar pas.

# ook topicstarter:
Citaat:
Minister Crevits stelde deze morgen op Radio 1 dat het de bedoeling is om met de kilometerheffing de verkeersbelasting en de BIV te vervangen en dat daarnaast ook de buitenlanders moeten betalen.
De Duitsers rijden niet meer naar de kust of naar de Vlaamse steden, die verblijven nu in Limburg, Limburg wordt nog rijk door de toeristen die de kilometerheffing willen ontlopen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2014 om 17:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 18:55   #197
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hupla, daar gaan we weer. Opnieuw de zaken complexer maken dan ze al zijn.

Een auto die op de baan rijdt is een auto die op de baan rijdt, punt. Onafhankelijk van wie ermee rijdt.

Het enige wat men kan doen is de km vergoeding fiscaal aftrekbaar maken voor beroepsverplaatsingen, inclusief woon-werk verkeer. Men moet dit niet meer ontmoedigen omdat men een km heffing heeft en de ontmoediging via deze heffing verloopt.

Op deze manier wordt het economisch belang van de km in rekening gebracht.
U vindt het dus fair dat pakweg een lagere secretaresse die 1500 euro in de maand verdient evenveel moet betalen als een dikbetaalde manager die 5000 euro krijgt ? Allicht heeft die laatste dan nog een bedrijfswagen en zit die met een onderhandelingsmarge om deze kilometerheffing ook nog voor hem te laten betalen. Die simpele secretaresse niet. Heel ons solidariteitssysteem is gebaseerd op de progressieve belasting van inkomen en kapitaal. Waarom dan deze kilometerheffing niet ?

Losstaand daarvan blijf ik het rekeningrijden als principe een verwerpelijk idee vinden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2014, 19:02   #198
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
De Duitsers rijden niet meer naar de kust of naar de Vlaamse steden, die verblijven nu in Limburg, Limburg wordt nog rijk door de toeristen die de kilometerheffing willen ontlopen.
Ik ben benieuwd hoe pakembeet een doorsnee Bulgaar gaat reageren als ie te horen krijgt dat zijn wagen voorzien moet worden van een stuk electronica dat duurder is dan zijn auto...
Oud 11 februari 2014, 19:36   #199
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoe pakembeet een doorsnee Bulgaar gaat reageren als ie te horen krijgt dat zijn wagen voorzien moet worden van een stuk electronica dat duurder is dan zijn auto...
Orakel Crevits zal dat wel in het Bulgaars uitleggen.
Oud 11 februari 2014, 22:45   #200
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
U vindt het dus fair dat pakweg een lagere secretaresse die 1500 euro in de maand verdient evenveel moet betalen als een dikbetaalde manager die 5000 euro krijgt ?
Ja

Citaat:
Allicht heeft die laatste dan nog een bedrijfswagen en zit die met een onderhandelingsmarge om deze kilometerheffing ook nog voor hem te laten betalen.
Ja

Citaat:
Die simpele secretaresse niet.
Neen

Citaat:

Heel ons solidariteitssysteem is gebaseerd op de progressieve belasting van inkomen en kapitaal. Waarom dan deze kilometerheffing niet ?
Dit is geen belasting maar een verbruik.

Citaat:
Losstaand daarvan blijf ik het rekeningrijden als principe een verwerpelijk idee vinden.
Ik dus niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be