Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2014, 19:11   #101
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Is dit het soort lectuur dat je gelezen hebt ?
Ik probeer u dingen diets te maken door te verwijzen naar het soort boeken dat u graag leest.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2014, 19:18   #102
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik probeer u dingen diets te maken door te verwijzen naar het soort boeken dat u graag leest.
Is daar niet bij joh. Jij weet wel het aantal raadplegingen te noemen.
quote:
Citaat:
134, is ongeveer het aantal geraadpleegde literatuur van het boek van Richard Andrews en Paul Schellenberg, De Tombe van God.
Ronduit zielig.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2014, 19:27   #103
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is daar niet bij joh. Jij weet wel het aantal raadplegingen te noemen.
quote:

Ronduit zielig.
Het zal te dik zijn zeker?
Oud 14 februari 2014, 06:29   #104
Eliyahu
Banneling

Standaard

Bs'd

Geschiedenis is nou niet bepaald een exacte wetenschap, en de historici slaan de plank regelmatig zeer ernstig mis.

Het boek "Eeuwen in Chaos" van Velikovsky is een eye opener die aangeeft hoe de algemeen geaccepteerde geschiedschrijving er 600 jaar naast zit.

De bewijzen zijn zo sterk dat een kind kan zien dat Velikovsky gelijk heeft, en dat de historici er naast zitten.

Een fascinerend artikeltje over Velikovsky en de uittocht uit Egypte van het volk Israel kan hier gevonden worden: https://sites.google.com/site/bergzion/uittocht-1
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 07:34   #105
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Geschiedenis is nou niet bepaald een exacte wetenschap, en de historici slaan de plank regelmatig zeer ernstig mis.

Het boek "Eeuwen in Chaos" van Velikovsky is een eye opener die aangeeft hoe de algemeen geaccepteerde geschiedschrijving er 600 jaar naast zit.

De bewijzen zijn zo sterk dat een kind kan zien dat Velikovsky gelijk heeft, en dat de historici er naast zitten.

Een fascinerend artikeltje over Velikovsky en de uittocht uit Egypte van het volk Israel kan hier gevonden worden: https://sites.google.com/site/bergzion/uittocht-1
Wat voor totale onzin is die link zeg ! Kan anders niet komen uit de hoek van de fanatieke vrome joden. En dan durven die het nog hebben over negationisme.
Oud 14 februari 2014, 18:22   #106
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Neen, zo is dat. Zeker als ik uw benadering van de geschiedenis zie.
Oud 14 februari 2014, 18:45   #107
Zondag
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat Mattheus schreef in het Grieks. Immers hij schreef voor de Palestijnse Joden. Waarschijnlijk schreef hij in het Aramees, maar heel zeker ben ik er toch niet van. Ik sluit het Hebreeuws, alhoewel minder waarschijnlijk, niet uit.

Misschien is er wel een misverstand. De vergriekste Joden,die konden geen Hebreeuws meer spreken, maar de inheemse joden vermoedelijk nog wel. En zeker lezen. Zie het titulum op het kruis : in drie talen, waaronder ... het Hebreeuws.
Juist, de eerste versie was waarschijnlijk Aramees.

In zijn boek "Jésus parlait Araméen" legt de Fransman Eric Edelman uit dat vele Griekse uitdrukkingen uit "het" (hm, vraag me niet welk) evangelie, (misschien bedoelt hij ze allemaal, heb het lang geleden gelezen) pas betekenis krijgen als je ze terugvertaalt in het Aramees. Het boek toont ook aan dat de Jezusfiguur die ten tonele wordt gevoerd naast Aramees Hebreeuws kende, en dat sommige misvattingen te wijten zijn aan de wijze waarop Aramese klanken in het Griekse alfabet werden weergegeven.

Het boek is overigens in nog een opzicht interessant: het maakt gebruik van de uitspraken en gewoonten van hedendaagse "mystici" (vnl. hindoe-goeroe's)

Er bestaat een NT dat door de paar duizend nu nog Aramees sprekende christenen wordt gebezigd (voor zover Vlaanderen niet zijn zonen uitgezonden heeft om alle Syrische christenen af te laten slachten), en Edelman wijst erop dat deze grotendeels moet teruggaan op het verloren gegane Aramese model voor de Griekse teksten die wij nog kennen.

Een geweldig boek, als je wat surft, moet je het nog wel ergens kunnen vinden.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 18:53   #108
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht

In zijn boek "Jésus parlait Araméen" legt de Fransman Eric Edelman uit dat vele Griekse uitdrukkingen uit "het" (hm, vraag me niet welk) evangelie, (misschien bedoelt hij ze allemaal, heb het lang geleden gelezen) pas betekenis krijgen als je ze terugvertaalt in het Aramees. Het boek toont ook aan dat de Jezusfiguur die ten tonele wordt gevoerd naast Aramees Hebreeuws kende, en dat sommige misvattingen te wijten zijn aan de wijze waarop Aramese klanken in het Griekse alfabet werden weergegeven.

Het boek is overigens in nog een opzicht interessant: het maakt gebruik van de uitspraken en gewoonten van hedendaagse "mystici" (vnl. hindoe-goeroe's)

Er bestaat een NT dat door de paar duizend nu nog Aramees sprekende christenen wordt gebezigd (voor zover Vlaanderen niet zijn zonen uitgezonden heeft om alle Syrische christenen af te laten slachten), en Edelman wijst erop dat deze grotendeels moet teruggaan op het verloren gegane Aramese model voor de Griekse teksten die wij nog kennen.

Inderdaad. Zo las ik een tijdje geleden dat het evangelie 'semitische' zinswendingen verraadt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2014 om 19:08.
Oud 14 februari 2014, 19:31   #109
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

In zijn boek "Jésus parlait Araméen" legt de Fransman Eric Edelman uit dat vele Griekse uitdrukkingen uit "het" (hm, vraag me niet welk) evangelie, (misschien bedoelt hij ze allemaal, heb het lang geleden gelezen) pas betekenis krijgen als je ze terugvertaalt in het Aramees.
Logisch :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koin%C3%A8
Maar dit betekend nog helemaal niet dat de evangelies oorspronkelijk in het Aramees zouden geschreven zijn. De Aramees sprekende bevolking was trouwens niet de doelgroep.

Citaat:
Het boek toont ook aan dat de Jezusfiguur die ten tonele wordt gevoerd naast Aramees Hebreeuws kende,
Mee eens en dat is ook geen nieuws. Vermoedelijk kende hij ook het Latijn. Als hij ooit een gesprek gehad heeft met Pilatus zal dit zeker niet in het Hebreeuws of Aramees geweest zijn.

Citaat:
Dit is natuurlijk geen argument. Er bestaat ook een N.T. in het Latijn.
Oud 14 februari 2014, 19:42   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bedankt voor de tip. Dat boek lijkt me nu eens wat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2014 om 19:50.
Oud 19 februari 2014, 09:25   #111
Peche
Banneling

Standaard

Was laatst in discussie bij iemand thuis.
Het gesprek ging alle kanten uit tot we bij de illuminati, islam, duivel uitkwamen.
Nu heeft mijn vriend vooral de neiging naar islamtische roots en ik naar christelijke roots.

Nu waren we bezig over symbolen, en ik wees hem erop dat als je zes vormt met je wijsvinger en duim, dat je dan 3 vingers overhoudt.
3 keer 6 : 666.
Het is een symbool dat we al door veel leiders en artiesten gebruikt zagen worden.
Toen ik hem dat zei, zei hij dat het een symbool in de islam is.
En dat een kringetje met drie beentjes ernaast in het Arabisch Allah wil zeggen.

Nu ik vind dat opmerkend.

Waar zit de duivel dan geïnfiltreerd? Christendom of Islam? Beide?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 19:30   #112
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Nu ik vind dat opmerkend.
Waar zit de duivel dan geïnfiltreerd? Christendom of Islam? Beide?
Heb je al eens de wolken gadegeslagen ? Wat je daar allemaal niet in kunt zien.
Oud 20 februari 2014, 22:34   #113
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de tip. Dat boek lijkt me nu eens wat.
Welk boek?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 22:45   #114
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Logisch :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koin%C3%A8
Maar dit betekend nog helemaal niet dat de evangelies oorspronkelijk in het Aramees zouden geschreven zijn. De Aramees sprekende bevolking was trouwens niet de doelgroep.
Daar denkt het Aramees genootschap toch anders over ... "Vanwege bepaalde externe factoren hebben uiteindelijk ook de Arameeërs, die zich als een van de eerste volken tot het Christendom hadden bekeerd,... "

http://aramea.nl/index.php/arameeers/cultureel-erfgoed
Oud 20 februari 2014, 23:05   #115
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Daar denkt het Aramees genootschap toch anders over ... "Vanwege bepaalde externe factoren hebben uiteindelijk ook de Arameeërs, die zich als een van de eerste volken tot het Christendom hadden bekeerd,... "

Totale nonsens. Dit is een sekte zoals een andere en heeft niks met de Aramese taal te maken. En natuurlijk denken die daar anders over, net zoals alle overige sekten.
Oud 21 februari 2014, 17:42   #116
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Interessant in dit verband, en misschien wel eens richtinggevend, zijn de Qumran-rollen. Deze bevatten zo’n 1000 met de hand geschreven geschriften. Ze dateren uit de tijd van 300 vóór Chr. tot 70 na Chr. Dus tot de val van Jeruzalem.

Van al die handschriften is de overgrote meerderheid geschreven in het Hebreeuws, een honderdtal in het Aramees en in het Grieks… slechts tien!
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 19:56   #117
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Interessant in dit verband, en misschien wel eens richtinggevend, zijn de Qumran-rollen. Deze bevatten zo’n 1000 met de hand geschreven geschriften. Ze dateren uit de tijd van 300 vóór Chr. tot 70 na Chr. Dus tot de val van Jeruzalem.

Van al die handschriften is de overgrote meerderheid geschreven in het Hebreeuws, een honderdtal in het Aramees en in het Grieks… slechts tien!
Er was daar dus weinig behoefte aan teksten in het Gireks?
Oud 21 februari 2014, 21:56   #118
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er was daar dus weinig behoefte aan teksten in het Gireks?
In de 'Qumrân-gemeenschap' in ieder geval lijkt dit wel inderdaad zo te zijn. We stellen vast dat de Hebreeuwse teksten veruit overwegend zijn, de Aramese komen qua aantal er een heel end achter, en een omzeggens onbeduidend aantal teksten zijn handgeschreven in het Grieks.

Indien we de parallel zouden trekken naar de allereerste volgelingen van Jezus die in Jeruzalem en omgeving woonden, dan mag men zonder enige overdrijving of gemis aan realtiteitszin stellen, dat de allereerste ‘Goede Boodschappen’ die op papyrus werden gesteld ten behoeve van deze volgelingen van Jezus, opgesteld zijn in het Aramees of misschien zelfs in het Hebreeuws. Hetgeen eigenlijk perfect logisch is én aanvaardbaar. Daarentegen, beweren dat deze vroege joodse teksten ten behoeve van deze allereerste joodse Jezus-gemeenschap zouden zijn opgesteld in het Grieks, lijkt me eerder non-sens.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2014 om 22:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 22:49   #119
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In de 'Qumrân-gemeenschap' in ieder geval lijkt dit wel inderdaad zo te zijn. We stellen vast dat de Hebreeuwse teksten veruit overwegend zijn, de Aramese komen qua aantal er een heel end achter, en een omzeggens onbeduidend aantal teksten zijn handgeschreven in het Grieks.

Indien we de parallel zouden trekken naar de allereerste volgelingen van Jezus die in Jeruzalem en omgeving woonden, dan mag men zonder enige overdrijving of gemis aan realtiteitszin stellen, dat de allereerste ‘Goede Boodschappen’ die op papyrus werden gesteld ten behoeve van deze volgelingen van Jezus, opgesteld zijn in het Aramees of misschien zelfs in het Hebreeuws. Hetgeen eigenlijk perfect logisch is én aanvaardbaar. Daarentegen, beweren dat deze vroege joodse teksten ten behoeve van deze allereerste joodse Jezus-gemeenschap zouden zijn opgesteld in het Grieks, lijkt me eerder non-sens.
Over de herkomst van de Qumran manuscripten weet je dus ook al niks af. Duidelijk wat voor salade Niçoise je er weer van gemaakt hebt.
Oud 21 februari 2014, 23:30   #120
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat hangt er van af wat de oorsprong is van de Jezus-mythe. Ik heb hier al eens geopperd dat deze mythe na de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 is ontstaan in Damascus of Antiochië. Plaatsen waar, volgens Paulus, al heel vroeg christenen woonden. Uit de brieven van Paulus en de Handelingen kan men opmaken dat dit vanaf het begin een internationale joodse sekte was. Daarom was er behoefte aan teksten in het Grieks, de lingua franca van die tijd.

De andere optie, dat deze mythe ontstaan is in de volkstaal, het Aramees, lijkt mij minder plausibel. Want dit zou wijzen op een historische oorsprong, op een wat aangedikt verhaal betreffende een joodse rabbi en magiër en rebel, maar toch geen echte joodse nationalist. Een persoon die iedereen tegen zich in het harnas zou jagen. Pas door zijn dood werd hij waardevol voor de joden, als zoenoffer voor hun erfzonden, waarvan zij zich nota bene niet eerder bewust waren. Dit verhaal was volgens mij vóór het jaar 70 onacceptabel voor joden. De enige verklaring voor de acceptatie van de Jezus-mythe is volgens mij dat deze ontstond ná de verwoesting van de tempel in Jeruzalem, als middel van bestaan voor enkele gewiekste joden.

Laatst gewijzigd door Piero : 21 februari 2014 om 23:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be