![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() quote: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() Bs'd
Geschiedenis is nou niet bepaald een exacte wetenschap, en de historici slaan de plank regelmatig zeer ernstig mis. Het boek "Eeuwen in Chaos" van Velikovsky is een eye opener die aangeeft hoe de algemeen geaccepteerde geschiedschrijving er 600 jaar naast zit. De bewijzen zijn zo sterk dat een kind kan zien dat Velikovsky gelijk heeft, en dat de historici er naast zitten. Een fascinerend artikeltje over Velikovsky en de uittocht uit Egypte van het volk Israel kan hier gevonden worden: https://sites.google.com/site/bergzion/uittocht-1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In zijn boek "Jésus parlait Araméen" legt de Fransman Eric Edelman uit dat vele Griekse uitdrukkingen uit "het" (hm, vraag me niet welk) evangelie, (misschien bedoelt hij ze allemaal, heb het lang geleden gelezen) pas betekenis krijgen als je ze terugvertaalt in het Aramees. Het boek toont ook aan dat de Jezusfiguur die ten tonele wordt gevoerd naast Aramees Hebreeuws kende, en dat sommige misvattingen te wijten zijn aan de wijze waarop Aramese klanken in het Griekse alfabet werden weergegeven. Het boek is overigens in nog een opzicht interessant: het maakt gebruik van de uitspraken en gewoonten van hedendaagse "mystici" (vnl. hindoe-goeroe's) Er bestaat een NT dat door de paar duizend nu nog Aramees sprekende christenen wordt gebezigd (voor zover Vlaanderen niet zijn zonen uitgezonden heeft om alle Syrische christenen af te laten slachten), en Edelman wijst erop dat deze grotendeels moet teruggaan op het verloren gegane Aramese model voor de Griekse teksten die wij nog kennen. Een geweldig boek, als je wat surft, moet je het nog wel ergens kunnen vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2014 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koin%C3%A8 Maar dit betekend nog helemaal niet dat de evangelies oorspronkelijk in het Aramees zouden geschreven zijn. De Aramees sprekende bevolking was trouwens niet de doelgroep. Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2014 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Banneling
|
![]() Was laatst in discussie bij iemand thuis.
Het gesprek ging alle kanten uit tot we bij de illuminati, islam, duivel uitkwamen. Nu heeft mijn vriend vooral de neiging naar islamtische roots en ik naar christelijke roots. Nu waren we bezig over symbolen, en ik wees hem erop dat als je zes vormt met je wijsvinger en duim, dat je dan 3 vingers overhoudt. 3 keer 6 : 666. Het is een symbool dat we al door veel leiders en artiesten gebruikt zagen worden. Toen ik hem dat zei, zei hij dat het een symbool in de islam is. En dat een kringetje met drie beentjes ernaast in het Arabisch Allah wil zeggen. Nu ik vind dat opmerkend. ![]() ![]() Waar zit de duivel dan geïnfiltreerd? Christendom of Islam? Beide? |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
http://aramea.nl/index.php/arameeers/cultureel-erfgoed |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van al die handschriften is de overgrote meerderheid geschreven in het Hebreeuws, een honderdtal in het Aramees en in het Grieks… slechts tien! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien we de parallel zouden trekken naar de allereerste volgelingen van Jezus die in Jeruzalem en omgeving woonden, dan mag men zonder enige overdrijving of gemis aan realtiteitszin stellen, dat de allereerste ‘Goede Boodschappen’ die op papyrus werden gesteld ten behoeve van deze volgelingen van Jezus, opgesteld zijn in het Aramees of misschien zelfs in het Hebreeuws. Hetgeen eigenlijk perfect logisch is én aanvaardbaar. Daarentegen, beweren dat deze vroege joodse teksten ten behoeve van deze allereerste joodse Jezus-gemeenschap zouden zijn opgesteld in het Grieks, lijkt me eerder non-sens. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2014 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
De andere optie, dat deze mythe ontstaan is in de volkstaal, het Aramees, lijkt mij minder plausibel. Want dit zou wijzen op een historische oorsprong, op een wat aangedikt verhaal betreffende een joodse rabbi en magiër en rebel, maar toch geen echte joodse nationalist. Een persoon die iedereen tegen zich in het harnas zou jagen. Pas door zijn dood werd hij waardevol voor de joden, als zoenoffer voor hun erfzonden, waarvan zij zich nota bene niet eerder bewust waren. Dit verhaal was volgens mij vóór het jaar 70 onacceptabel voor joden. De enige verklaring voor de acceptatie van de Jezus-mythe is volgens mij dat deze ontstond ná de verwoesting van de tempel in Jeruzalem, als middel van bestaan voor enkele gewiekste joden. Laatst gewijzigd door Piero : 21 februari 2014 om 23:31. |
|
![]() |
![]() |