Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2014, 12:38   #221
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er staan nergens meer flitspalen en mobiele snelheidsmeters dan in Vlaanderen.
Klopt een goede 80 % van de flitspalen incl trajectcontroles staan in Vlaanderen. Rest of kleine 20 % in Wallonie en Brussel. Maar daarmee ligt W en Bxl (~ 74 flitspalen/miljoen inw.) nog altijd boven het niveau van een gemiddeld EU-land (56 flitspalen per miljoen), Vlaanderen verpulvert natuurlijk alle records met 242/miljoen inw.

En het helpt niets, integendeel de dwaze focussering op niets dan snelheid werkt vermoedelijk contraproductief, want veel belangrijke ongevaloorzaken (zoals afstand, voorrang, rijgedrag) worden verwaarloosd en verwaarloosbaar gehandhaafd.

volgens http://www.scdb.info/nl/statistik/

BE: 1874 deze site wordt regelmatig ververst.
Ik schat nu 250 in Wallonie, in 10/2012 waren het er al 230: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...flitsers.dhtml
-
Ik schat een goede 100 in Brussel (ook te vinden).
-
Rest Vlaanderen: ~ 1524

Vergelijk Denemarken: 10 flitspalen in heel DK voor 5,6 miljoen inwoners.
DK heeft 32 verkeersdoden per miljoen inwoners. (4e EU-27 landen)
BE heeft 70 verkeersdoden per miljoen inwoners. (19e EU-27 landen)

Citaat:
Er zijn zelfs reeds meer trajectcontroles in Vlaanderen, dan filtspalen in Wallonie.
Is natuurlijk onzin als men een beetje moeite doet en surft.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2014 om 12:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2014, 17:32   #222
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, we hadden eerst nog een tussenstop in Doornik. Vandaar zijn we langs de E42 gereden, om dan richting Laon te rijden. Pas daarna richting Reims.

Wel op de nationales daar stonden er flink wat flitspalen opgesteld.
Wat zit je nu allemaal te zeveren?
Je bent dus door volgende departementen gereden:
Nord - Pas de Calais en Picardie

Om compleet te zijn zal ik er de lijst van flitspalen van het departement Picardie bijvoegen, het zijn er iets meer dan 50!
Picardie is 1,5 keer gans Vlaanderen.

http://www.controleradar.org/picardie.html
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2014, 21:07   #223
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat zit je nu allemaal te zeveren?
Je bent dus door volgende departementen gereden:
Nord - Pas de Calais en Picardie

Om compleet te zijn zal ik er de lijst van flitspalen van het departement Picardie bijvoegen, het zijn er iets meer dan 50!
Picardie is 1,5 keer gans Vlaanderen.

http://www.controleradar.org/picardie.html
Je moet eens discussiëren met een politieman over dat hemeltergende geflits.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2014, 21:23   #224
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Je moet eens discussiëren met een politieman over dat hemeltergende geflits.
Met deze ?
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...30827_00709880

Hoofdcommissaris geflitst met 190 km/u

dinsdag 27 augustus 2013
Btw in Frankrijk staan per miljoen inwoners ca. 5 maal minder flitspalen als in Vlaanderen, en zowat 3 maal minder als België. Link heb ik al gegeven.

In Frankrijk worden daarenboven die flitsdingen aangekondigd (men wou ze weghalen maar dat is niet doorgegaan).

@ Johan Daelemans, Reims ligt wel in Champagne-Ardenne ttz nog 20 km nationale weg (D 944) aldaar. Maar daar staan geen flitspalen: http://www.controleradar.org/champagne.html mss wel radar mobiles...

ook: http://www.radars-auto.com/carte-rad...pagne-ardenne/

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2014 om 21:47.
Oud 14 februari 2014, 23:11   #225
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
(...)
Ik begrijp al die tegenstand niet.

Zijn er ook petities tegen gasmeters, electriciteitsmeters, watermeters? Ik denk het niet.

Kijk naar Diftar, een tijd terug ingevoerd in onze gemeente. Prachtige dienstverlening zonder veel extra kost.
We betalen vandaag al grotendeels per kilometer.
Van de totale som aan belastingen die autogebruikers betalen ligt vandaag het aandeel van variabele, kilometergebonden belastingen al op een 70%. Vaste belastingen zijn vandaag al in de minderheid.
De kilometerheffing zou in de plaats moeten komen van de verkeersbelasting en de BIV. Die 2 belastingen samen (1.9 miljard € in 2012) vertegenwoordigen maar een 12% van de belastingen die de overheid int uit het autoverkeer (15.8 miljard € in 2012).

De vergelijking met Diftar is interessant. Diftar moet kostendekkend zijn, niet meer, niet minder. Dat creëert een referentiekader en het maakt de tarieven redelijk.

Bij de belasting op het autoverkeer is dat totaal anders. Er is geen enkele relatie tussen de belastinginkomsten en welke kosten die de overheid maakt dan ook.
Alleen al de accijnzen en de BTW op de brandstoffen (7.2 miljard € in 2012) zijn al minstens het dubbele van de reële kosten verbonden aan het wegverkeer (geschat tussen 2 en 3 miljard € per jaar).

Onze overheid weet dat autoverkeer voor de overgrote meerderheid onder ons onmisbaar is en dat we (weliswaar knarsetandend) bereid zijn om daar een hoge prijs voor te betalen omdat we niet anders kunnen noch willen.

In dat kader moet je eens nadenken over een kilometerheffing en welk misbruik een overheid daarvan kan, en zal maken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 23:40   #226
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus de kilometerheffing zou dan in de plaats van de BIV en de jaarlijkse wegenbelasting komen. Interessant voor rijke mensen met enkele garages waar ze naargelang weer, terrein, en of hun gemoed hun dikke bak dito cabrio kiezen (ook vrouwlief) voor een trip of een ritje (liefst zonder files)

Even uitrekenen voor "Lowie Van der Rijken en vrouwlief":

4 auto´s aan 30 fiscale PK elk kost € 3030* x 4 = 12120 € jaarlijkse wegenbelastinhg per jaar, die valt dan weg.
* https://belastingen.fenb.be/vfp-port...ng.html#/q/top

Koopt Lowie eens een nieuwe Ferrari of Bentley valt ook telkens die eenmalige ~ 10.400 € BIV-geindexeerd weg.

En wie gaat dat# betalen ? De pendelaars# met hun 7-11 PKtjes die genoodzaakt moeten pendelen naar Brussel of Antwerpen om brood op te plank te krijgen voor zijn familie.
(...)
Daar heb je zeker een punt.
Daarom is het geen slecht idee om ook een vaste kost te hebben zoals de verkeersbelasting.
Wie zich een echt dikke bak kan permitteren mag daar ook iets meer voor betalen.
Wellicht zal de verkeersbelasting na de invoering van een kilometerheffing niet verdwijnen.
Oud 14 februari 2014, 23:52   #227
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Al eerder stelde ik de vraag, maar tot op heden ging niemand erop in. Wie kan mij de cijfers geven: inkomsten uit autobelasting versus kosten van wegenaanleg en -onderhoud voor alle niveaus (gemeenten, provincies, gewest en andere operatoren, bijvoorbeeld havenbedrijven)? Dan pas zullen we weten of uw bewering wel klopt.
De inkomsten zijn goed bekend. In 2012 ging het om 15.8 miljard € inkomsten voor de overheid. De cijfers zijn terug te vinden op de site van Febiac ( http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL en scroll naar sectie D: fiscaliteit)

Over de kosten voor de overheid is er een tijd geleden een discussie geweest hier op het forum. Ik zal proberen die terug te vinden, niet zo makkelijk op deze site.

Conclusie was dat we ergens tussen de 2 en de 3 miljard € uitkwamen, als ik het me goed herinner.
In ieder geval veel en veel minder dan wat de overheid aan inkomsten uit het autoverkeer int.
Oud 14 februari 2014, 23:53   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De inkomsten zijn goed bekend. In 2012 ging het om 15.8 miljard € inkomsten voor de overheid. De cijfers zijn terug te vinden op de site van Febiac ( http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL en scroll naar sectie D: fiscaliteit)

Over de kosten voor de overheid is er een tijd geleden een discussie geweest hier op het forum. Ik zal proberen die terug te vinden, niet zo makkelijk op deze site.

Conclusie was dat we ergens tussen de 2 en de 3 miljard € uitkwamen, als ik het me goed herinner.
In ieder geval veel en veel minder dan wat de overheid aan inkomsten uit het autoverkeer int.
Graag cijfers die enige betrouwbaarheid hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 01:10   #229
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me zelfs veel, vergeet ook niet dat ze ook veel geld verspillen aan wegen (zoals verhoogde inrichtingen en bomen gevaarlijk kort aan de rijbaanrand planten).

Volgens Touring is het maar een klein miljard € voor de drie Gewesten.

Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-miljard.dhtml

Dat is een veelvoud van de ruim 900 miljoen euro die de drie gewesten in de wegen investeren.
Ik heb het ook ergens in een jaarverslag 2012 gezien, men moest wel cijfers bijeentellen.
Citaat:
Hier Gewest Vlaanderen jaarverslag 2012 Cijfers zie page 68 (klikken en bladeren):
http://www.wegenenverkeer.be/over-awv/jaarverslag.html

Budgetten: Vast onderhoud programma wegen + Infrastructuurfonds deel Agentschap Wegen en Verkeer:

2012: 167 + 446 milj = 613 miljoen
2011: 163 + 397 milj = 560 miljoen
2010: 163 + 387 milj = 550 miljoen
En daar zit ook die 100 miljoen per jaar in die ze enkel voor fietpaden uitgeven !
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130617_00625598

‘De Vlaamse regering maakt jaarlijks 100 miljoen euro vrij voor nieuwe fietsinfrastructuur. Dat is ook het bedrag dat de Fietsersbond in het verleden heeft gevraagd. Met die bedragen leggen we deze legislatuur 1.750 kilometer nieuwe fietspaden aan, goed voor de afstand Brussel-Porto. We zitten momenteel al in het Baskenland’, zo zegt het kabinet-Crevits in een reactie op een enquête van VAB-Fietsbijstand.
Dus die ruim 900 miljoen uit demorgen.be -voor de 3 Gewesten dan- zal wslk kloppen.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2014 om 01:40.
Oud 15 februari 2014, 09:57   #230
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom is het geen slecht idee om ook een vaste kost te hebben zoals de verkeersbelasting.
Wie zich een echt dikke bak kan permitteren mag daar ook iets meer voor betalen.
Wellicht zal de verkeersbelasting na de invoering van een kilometerheffing niet verdwijnen.
Als twee mensen een gelijk inkomen hebben, en de ene heeft een bepaald hobby waar hij graag zijn centen aan uitgeeft zoals vb. postzegels verzamelen of ict-apparatuur edm, en de andere zijn hobby is een exclusievere auto,
dan zie ik niet in waarom voor dat enkele feit hij meer belasting zou moeten betalen.
Tenzij jalousie als argument mee mag tellen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 09:59   #231
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken de geldhonger van de staat,
maar verder, op wat baseer je je eigenlijk ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 12:05   #232
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Volgens Touring is het maar een klein miljard € voor de drie Gewesten.

(...)
Dat klopt wel, wat de gewesten betreft.

Daarnaast besteden de gemeenten ook nog middelen aan aanleg en onderhoud van hun wegen.

De moeilijkheid in de oude discussie was om in te schatten wat de gemeenten besteden. Bij de heraanleg van een weg worden er dikwijls ook meteen extra nutsvoorzieningen voorzien of worden de bestaande nutsvoorzieningen heraangelegd. Ook allerlei verfraaiingen in het straatbeeld, nieuwe verkavelingen en het onderhoud van alle onbevaarbare waterlopen is inbegrepen in het gemeentelijk budget openbare werken.

Ik herinner me dat we toen konden besluiten dat alle gemeenten samen wellicht meer besteden dan de gewesten aan onderhoud en aanleg van wegen ten behoeve van het autoverkeer, maar wellicht niet dubbel zoveel. Vandaar de geschatte 2 �* 3 miljard €.
Oud 15 februari 2014, 13:04   #233
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt wel, wat de gewesten betreft.

Daarnaast besteden de gemeenten ook nog middelen aan aanleg en onderhoud van hun wegen.
OK, maar daar betaal ik ook aparte gemeentebelasting voor, 9 % voor mijn gemeente elk jaar, daar kan men dan een deel bij die 16 Mrd bijtellen.

Citaat:
Ik herinner me dat we toen konden besluiten dat alle gemeenten samen wellicht meer besteden dan de gewesten aan onderhoud en aanleg van wegen ten behoeve van het autoverkeer, maar wellicht niet dubbel zoveel. Vandaar de geschatte 2 �* 3 miljard €.
De gemeentes hebben vooral in het verleden onwettige drempels en plateaus aangelegd... en de hoge kosten voor die aan te passen komt ook op onze nek terecht.

Je spreekt altijd van het "motorvoertuigenverkeer" en hun inkomsten, maar Gewesten en Gemeentes steken ook veel geld in voorzieningen voor kwetsbare weggebruikers (voetpaden, trottoirs, pleinen, fietspaden...)

Om een vb te geven: 1 nieuwe "fietsbrug" over het Albertkanaal in Antwerpen (BAM) kost al € 15-16 miljoen.
Citaat:
http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...laanderen.aspx

De nieuwe fietsbrug zal tussen de 482 en 490 meter lang zijn en wordt zo de langste van Vlaanderen. Op dit moment is dat nog de Diabolo-fietsbrug in Machelen over de E19.

Ook de IJzerlaan wordt ingrijpend aangepakt. Zo zullen de Slachthuislaan en de IJzerlaan naadloos op elkaar aansluiten. Een opvallend element in het nieuwe ontwerp is een elf meter breed kanaal dat het Lobroekdok verbindt met het Asiadok.

Aan heel het project hangt een prijskaartje. De IJzerlaan met kanaal en fietsbrug is een investering van 45 miljoen euro, waarvan 10 miljoen euro van de stad komt. De rest wordt gefinancierd door BAM. De fietsbrug kost 15 tot 16 miljoen euro en wordt betaald door BAM.
Ook in Limburg worden regelmatig aparte fietsbruggen aangelegd (over kanaal of doorstroomweg), ook fietstunnels hebben een hoog prijskaartje.
Fietspaden zijn duurder als men denkt (ook door de onteigeningen)

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2014 om 13:15.
Oud 17 februari 2014, 21:32   #234
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Ik ben één van de 1200 proefkonijnen. Omdat je er geld mee kan verdienen hé

Maar eerlijk gezegd, ik ga mijn rijgedrag niet aanpassen omdat ik op die manier een beetje meer kan verdienen met het project. Ik heb mijn auto nodig wanneer ik hem gebruik, zo simpel is dat. Eveneens kan ik mijn gps niet gebruiken als het toestelletje in de aansteker zit. Dan vliegt dat toestelletje gewoon aan kant he seg. Aan mijn gegevens zullen ze denk ik al niet veel hebben.

Tevens, wie nuttige tips heeft om dit project stokken in de wielen te steken : geef maar door.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 17 februari 2014 om 21:33.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 23:28   #235
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht

Maar eerlijk gezegd, ik ga mijn rijgedrag niet aanpassen omdat ik op die manier een beetje meer kan verdienen met het project. Ik heb mijn auto nodig wanneer ik hem gebruik, zo simpel is dat. Eveneens kan ik mijn gps niet gebruiken als het toestelletje in de aansteker zit. Dan vliegt dat toestelletje gewoon aan kant he seg. Aan mijn gegevens zullen ze denk ik al niet veel hebben.

Tevens, wie nuttige tips heeft om dit project stokken in de wielen te steken : geef maar door.
Kies constant de kortste weg ipv de snelste. Hetgeen wat iedereen effectief zal doen eens dit in voegen treedt.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 17 februari 2014 om 23:29.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 23:40   #236
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is dat voor whatthefuckkutjohnnysysteem ?
Oud 18 februari 2014, 14:47   #237
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graag cijfers die enige betrouwbaarheid hebben.
En nog altijd achter bewijzen en cijfertjes vragen, terwijl U zelf nooit iets bewijst. Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden denken we dan maar.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 15:52   #238
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Ooit al een gehoord van multistekkers voor de wagen? Zijn beschikbaar in zowat elk deftig benzinestation, voor een te hoge prijs, of via het internet, voor een aalmoes.

Maar u hebt gelijk, dat rekeningrijden zou dwars door de aars van elke politicus geramd moeten worden die pro is.
Oud 18 februari 2014, 17:17   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK, maar daar betaal ik ook aparte gemeentebelasting voor, 9 % voor mijn gemeente elk jaar, daar kan men dan een deel bij die 16 Mrd bijtellen.
Neen, daar die inkomsten voor de meeste gemeenten lang niet volstaan. Vandaar bestaat er zoiets als het gemeentefonds. Heel veel Vlaamse gemeenten halen een groot deel van hun middelen uit wat ze van de Vlaamse overheid krijgen toegeschoven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 18:27   #240
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, daar die inkomsten voor de meeste gemeenten lang niet volstaan.
Lijkt evident, ik heb al talrijke bronnen gegeven dat de meeste gemeentes in de schulden zitten.

Maar toch graag cijfers van jou over die inkomsten van de meeste gemeenten die enige betrouwbaarheid hebben.

Citaat:
Vandaar bestaat er zoiets als het gemeentefonds. Heel veel Vlaamse gemeenten halen een groot deel van hun middelen uit wat ze van de Vlaamse overheid krijgen toegeschoven.
Weet ook iedereen.

Maar ik had weer graag cijfers van jouw beweringen die enige betrouwbaarheid hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2014 om 18:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be