Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2014, 18:21   #21
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat denkt die idioot eigenlijk.
Boudewijn was een 30jarige koning die niets had te zeggen over de krijgsmacht.
De Belgische militairen hebben trouwens zoveel mogelijk Belgen geëvacueerd, maar veel wilde eerst niet vertrekken en vonden zelfs dat de Para's hun persoonlijke bezitten moesten beschermen.
Vele van hen eiste zelfs dat de Para's hen bleven beschermen na de onafhankelijkheidsverklaring, want ze konden toch moeilijk hun hele hebben en houden dat ze daar hadden opgebouw achterlaten voor die achterlijke zwarte apen.

De Belgische Para's zijn dat soort mensen meerdere malen moeten gaan ontzetten van opstandelingen.
Uit persoonlijke ervaringen in Congo weet ik trouwens dat de Belgen die de plaatselijke bevolking menselijk behandelde, nooit iets te vrezen hebben gehad van de opstandelingen. De meeste van hen kregen zelfs bescherming van de opstandelingen, want zij hadden hen nodig om het land her op te bouwen.

Dergelijke uitspraken zeggen meer over Piet Huysentuyt en zijn familie dan over Boudewijn.
Citaat:
De meeste van hen kregen zelfs bescherming van de opstandelingen, want zij hadden hen nodig om het land her op te bouwen.
Dat zijn er dan precies toch niet veel geweest, en ze zijn niet in hun opzet gelukt, als we oordelen naar de stand van zaken vandaag in de Congo...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 18:21   #22
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Zijn opvolgers zijn geen haar beter trouwens.
"beter" ???
Die mensen "genieten" v.h. leven.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 18:23   #23
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het gaat hier nu wel over Boudewijn...

Nee het gaat over een kok die een wel overwogen marketing stunt lanceert om centen binnen te halen. Besluit niet wat mijn mening over Boudewijn is maar ik vind het platte commercie.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2014, 18:23   #24
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
"beter" ???
Die mensen "genieten" v.h. leven.
Zij genieten van ons leven.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 09:05   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Nee het gaat over een kok die een wel overwogen marketing stunt lanceert om centen binnen te halen. Besluit niet wat mijn mening over Boudewijn is maar ik vind het platte commercie.
Het gaat inderdaad om zuivere marketing.

De idioot is pas in 1962 geboren te Kortrijk.
Hij heeft al zijn verhalen dus van horen zeggen.

Het is ook opvallend dat hij met dergelijke uitspraken komt, nadat de meeste mensen die daar hebben geholpen de Belgen te beschermen en te evacueren overleden zijn.
Zijn moeder zou vandaag 75 jaar oud zijn, dus 20 jaar oud zijn geweest op het ogenblik van de onafhankelijkheid van Congo.

En als je dan even gaat kijken op http://www.huysentruyt.eu/ een blog van zijn familie, dan vind je er foto's waarbij ze helemaal niet in paniek waren tijdens de vlucht uit Congo.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 09:11   #26
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zoals de gieren ??
Ja
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 09:19   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat inderdaad om zuivere marketing.

De idioot is pas in 1962 geboren te Kortrijk.
Hij heeft al zijn verhalen dus van horen zeggen.

Het is ook opvallend dat hij met dergelijke uitspraken komt, nadat de meeste mensen die daar hebben geholpen de Belgen te beschermen en te evacueren overleden zijn.
Zijn moeder zou vandaag 75 jaar oud zijn, dus 20 jaar oud zijn geweest op het ogenblik van de onafhankelijkheid van Congo.

En als je dan even gaat kijken op http://www.huysentruyt.eu/ een blog van zijn familie, dan vind je er foto's waarbij ze helemaal niet in paniek waren tijdens de vlucht uit Congo.
Ge weet gij dat allemaal goed te zeggen, op basis van een foto op een blog ... maar voor de rest weet gij daar just niks van.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 09:32   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Lumumba zou het graag nog kunnen horen dat Boudewijn niks aan de Krijgsmacht had te zeggen.....
Mobutu....je weet wel diegene die eerst plechtig beloofde dat de Belgen die bleven of terug gingen niks zou gebeuren, maar hen dan achter de schermen als chantagemiddel gebruikte als er in België iets te indiscreet over zijn corruptie werd bericht.....
En uit persoonlijke ervaringen met oud-kolonialen weet ik dat die menselijke behandeling tot zo ver reikte als de COngolezen er profijt konden uit halen....de gebruikelijke uitzonderingen op de regel niet te na gesproken.
Lumumba werd door het westen gezien als een communist en aanhanger van de USSR. Veel indirecte onderzoeken wijzen het Belgische bestuur aan als de opdrachtgever voor de moord op hem.
Patrice Lumumba werd echter vermoord door de Katangezen, die zich wilde afscheiden van Congo en ook verschillende bloedige opstanden hebben uitgevoerd tegen Mobutu zijn overheersing.
Er zijn echter ook onderzoeken die uitwijzen dat de VS via de cia achter de moord zitten en Mobutu hielpen aan de macht te komen.

Mobutu was zelf slechts een officier in de Congolese krijgsmacht tijdens de onafhankelijksoorlog.
HIj was voor hem ook niet nuttig om de Belgen kwaad te berokken, hij was namelijk afhankelijk van de Amerikaanse hulp via Belgie en later ook van de Franse hulp.

Ik weet uit persoonlijke ervaringen van mijzelf hoe de Congolezen staat tegenover Blanken en vooral tegenover Belgen.
Ik ben daar namelijk meerdere malen geweest, als militair en als burger.
Ik heb daar Belgen gezien, die zelfs tijdens de opstand van 1978 in Katanga zich geen zorgen hoefde te maken voor de rebelen, ze werden zelfs door hen beschermd, terwijl andere direct werden opgepakt en werden vermoord.
Oud 15 februari 2014, 09:43   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge weet gij dat allemaal goed te zeggen, op basis van een foto op een blog ... maar voor de rest weet gij daar just niks van.

.
Ben je ooit in Congo geweest?
Ik wel en ik durf mij daar zelfs onder de rebelen begeven.
Ik ben er echter ook als militair geweest en heb zelf ondervonden hoe sommige Belgen daar zich gedragen tegenover mensen die zij minderwaardig tegenover hen achten. Zelfs vandaag ben ik nog de mening toegedaan, dat wij daar de verkeerde mensen zijn gaan helpen en beschermen.
Enkele dagen geleden nog een zware discussie gehad met een priester-missionaris uit Congo hier in het dorp. Eéntje dat er in 1997 is moeten gaan lopen wegens zijn gedrag tegenover de Zwarte bevolking.
Oud 15 februari 2014, 09:50   #30
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben er echter ook als militair geweest en heb zelf ondervonden hoe sommige Belgen daar zich gedragen tegenover mensen die zij minderwaardig tegenover hen achten. Zelfs vandaag ben ik nog de mening toegedaan, dat wij daar de verkeerde mensen zijn gaan helpen en beschermen.
Enkele dagen geleden nog een zware discussie gehad met een priester-missionaris uit Congo hier in het dorp. Eéntje dat er in 1997 is moeten gaan lopen wegens zijn gedrag tegenover de Zwarte bevolking.
Is dat gedrag gelijkend op dat van onze helden in Somalië die hulpeloze kinderen aan het spit legden en flambeerden met urine? Zoiets?
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 09:53   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn er dan precies toch niet veel geweest, en ze zijn niet in hun opzet gelukt, als we oordelen naar de stand van zaken vandaag in de Congo...
In Congo zijn er veel zaken fout gelopen, klopt!!!

Een land dat tot de rijkste van de wereld zou moeten behoren, is juist een van de armste landen van de wereld, klopt!!!

De oorzaken zijn heel verschillend en sommige zijn enkele te wijten aan de plaatselijke bevolking, andere aan de plaatselijke politici en een deel aan de uitbuiting door derde.
Maar een deel is ook te wijten aan de samensmelting van de vele volkeren.
Congo is namelijk het schoolvoorbeeld dat een multiculturele samenleving niet werkt en een land enkel in de afgrond helpt.
Oud 15 februari 2014, 10:00   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remspoortobback Bekijk bericht
Is dat gedrag gelijkend op dat van onze helden in Somalië die hulpeloze kinderen aan het spit legden en flambeerden met urine? Zoiets?
Dat is nog een vriendelijke manier van behandelen tegenover het gedrag van sommige koloniale.
De straf van deze helden is naar mijn bescheiden mening ook veel te ligt geweest. Ze hadden hen ook aan een spit moeten hangen en laten braden tot ze gaar waren. Wel met de nodige toevoeging van kruiden.
Oud 15 februari 2014, 12:05   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vinden de Huyzentruitjes nu net ook.
Maar ja, zij waren maar Vlamingen, en niet direct verbonden aan belangen van haute finance.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 14:53   #34
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zij genieten van ons leven.
Wij genieten toch ook van (het leven van) anderen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 15:17   #35
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nog een vriendelijke manier van behandelen tegenover het gedrag van sommige koloniale.
De straf van deze helden is naar mijn bescheiden mening ook veel te ligt geweest. Ze hadden hen ook aan een spit moeten hangen en laten braden tot ze gaar waren. Wel met de nodige toevoeging van kruiden.
Choqueer onze kleine niet zo.
Hij is opgegroeid met Samson en Gert en het enige uniform dat hij toen ooit gezien heeft was dat van de postbode..
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 18:18   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat vinden de Huyzentruitjes nu net ook.
Maar ja, zij waren maar Vlamingen, en niet direct verbonden aan belangen van haute finance.

.
Nee, de Huyzentruitjes vinden dat er niet genoeg geschoten is geweest op de plaatselijke bevolking.
Die wilde barbaren dreigde immers de buik van de zwangere moeder open te snijden en de baby te gebruiken als maaltijd.
Die verhaaltjes kregen wij ook te horen in 1978 van de wonende Belgen.
Na grondige en langdurende zoektochten, hebben wij er geen enkele vrouw gevonden die was opengesneden en haar baby was verwijderd.
Collega's die ook in 1960 en 1964-1965 aan gevechten en de evacuaties hadden deelgenomen, wisten te vertellen dat ze die verhalen ook in die periode te horen kregen, maar zelf ook nooit een leeggehaalde vrouw hebben gevonden.

Ik heb dus als militair evacuaties meegemaakt. Vertel mij dus niet hoe mensen zich gedragen tijdens dergelijke actie's en wat ze vertellen na dergelijke actie's.
Sommige waren zelfs niet verlegen om tijdens de evacuatie's steen en been te klagen over de inzet van de krijgsmachten en vonden dat die hen niet moesten evacueren, maar de opstandelingen moesten opjagen en doden.
En onder hen zaten ook veel Nederlandstalige Belgen.
Oud 15 februari 2014, 18:56   #37
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, de Huyzentruitjes vinden dat er niet genoeg geschoten is geweest op de plaatselijke bevolking.
Die wilde barbaren dreigde immers de buik van de zwangere moeder open te snijden en de baby te gebruiken als maaltijd.
Die verhaaltjes kregen wij ook te horen in 1978 van de wonende Belgen.
Na grondige en langdurende zoektochten, hebben wij er geen enkele vrouw gevonden die was opengesneden en haar baby was verwijderd.
Collega's die ook in 1960 en 1964-1965 aan gevechten en de evacuaties hadden deelgenomen, wisten te vertellen dat ze die verhalen ook in die periode te horen kregen, maar zelf ook nooit een leeggehaalde vrouw hebben gevonden.

Ik heb dus als militair evacuaties meegemaakt. Vertel mij dus niet hoe mensen zich gedragen tijdens dergelijke actie's en wat ze vertellen na dergelijke actie's.
Sommige waren zelfs niet verlegen om tijdens de evacuatie's steen en been te klagen over de inzet van de krijgsmachten en vonden dat die hen niet moesten evacueren, maar de opstandelingen moesten opjagen en doden.
En onder hen zaten ook veel Nederlandstalige Belgen.
Trop is teveel zei ooit een bekend politicus.
U klets uit Uw nek vanuit een wel bepaalde optiek en vooringenomenheid.
Het valt te betwijfelen of U echt weet wat er allemaal tijdens de evacuatie van o.a. Stanleystad is gebeurd.
Jaren later konden die mannen uit Diest nog altijd niet voluit spreken over wat ze gezien hadden.
Onlangs konden we op TV een reportage zien, waarbij - zoals een van die veteranen verklaarde - hij er voor het eerst iets over vertelde.
Die man leek me geloofwaardig als ik het vergelijk met wat ik van de anderen wist.

Er is toen groot onrecht de (hoofdzakelijk Franstalige) kolonialen aangedaan. De Belgische overheid is haar beloftes, gedaan omdat ze zouden blijven, niet nagekomen.
Achteraf mochten (meestal) miliciens redden wat er te redden viel.
P-H Spaak had zijn Union Minières toen al lang verkocht.

Wat die mensen hebben meegemaakt, heeft hun voor het leven getekend.

Ik heb begrip voor P. Huysentruyt, dat hij zo reageert op dat wat hij via zijn moeder gehoord heeft.

Op begrip in het moederland moesten ze na hun redding ook niet teveel rekenen.
Afgunst was de regel, omdat zij in de jaren voordien tijdens hun hun verlof hier meestal rijkelijk geld konden spenderen.
Begrijpelijk omdat zij voor een langere periode moesten inkopen.

Toen ze berooid teruggekeerd waren, was het populair hen te ontvangen met : "ik ben Uw boy niet!".
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 19:02   #38
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Trop is teveel zei ooit een bekend politicus.
U klets uit Uw nek vanuit een wel bepaalde optiek en vooringenomenheid.
Het valt te betwijfelen of U echt weet wat er allemaal tijdens de evacuatie van o.a. Stanleystad is gebeurd.
Jaren later konden die mannen uit Diest nog altijd niet voluit spreken over wat ze gezien hadden.
Onlangs konden we op TV een reportage zien, waarbij - zoals een van die veteranen verklaarde - hij er voor het eerst iets over vertelde.
Die man leek me geloofwaardig als ik het vergelijk met wat ik van de anderen wist.

Er is toen groot onrecht de (hoofdzakelijk Franstalige) kolonialen aangedaan. De Belgische overheid is haar beloftes, gedaan omdat ze zouden blijven, niet nagekomen.
Achteraf mochten (meestal) miliciens redden wat er te redden viel.
P-H Spaak had zijn Union Minières toen al lang verkocht.

Wat die mensen hebben meegemaakt, heeft hun voor het leven getekend.

Ik heb begrip voor P. Huysentruyt, dat hij zo reageert op dat wat hij via zijn moeder gehoord heeft.

Op begrip in het moederland moesten ze na hun redding ook niet teveel rekenen.
Afgunst was de regel, omdat zij in de jaren voordien tijdens hun hun verlof hier meestal rijkelijk geld konden spenderen.
Begrijpelijk omdat zij voor een langere periode moesten inkopen.

Toen ze berooid teruggekeerd waren, was het populair hen te ontvangen met : "ik ben Uw boy niet!".
De moeder van Huysentruyt is een domme koe die de "change" in haar leven nooit heeft kunnen verwerken en vooral die te ingenomen was met haar positie in de Congo om de feiten te zien aankomen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 19:07   #39
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De moeder van Huysentruyt is een domme koe die de "change" in haar leven nooit heeft kunnen verwerken en vooral die te ingenomen was met haar positie in de Congo om de feiten te zien aankomen.
Nou ja.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 19:15   #40
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lumumba werd door het westen gezien als een communist en aanhanger van de USSR. Veel indirecte onderzoeken wijzen het Belgische bestuur aan als de opdrachtgever voor de moord op hem.
Patrice Lumumba werd echter vermoord door de Katangezen, die zich wilde afscheiden van Congo en ook verschillende bloedige opstanden hebben uitgevoerd tegen Mobutu zijn overheersing.
Er zijn echter ook onderzoeken die uitwijzen dat de VS via de cia achter de moord zitten en Mobutu hielpen aan de macht te komen.

Mobutu was zelf slechts een officier in de Congolese krijgsmacht tijdens de onafhankelijksoorlog.
HIj was voor hem ook niet nuttig om de Belgen kwaad te berokken, hij was namelijk afhankelijk van de Amerikaanse hulp via Belgie en later ook van de Franse hulp.

Ik weet uit persoonlijke ervaringen van mijzelf hoe de Congolezen staat tegenover Blanken en vooral tegenover Belgen.
Ik ben daar namelijk meerdere malen geweest, als militair en als burger.
Ik heb daar Belgen gezien, die zelfs tijdens de opstand van 1978 in Katanga zich geen zorgen hoefde te maken voor de rebelen, ze werden zelfs door hen beschermd, terwijl andere direct werden opgepakt en werden vermoord.
Diegene die achter de schermen het doodvonnis over Lumumba heeft uitgesproken was Boudewijn. Wie hebben hem naar Katanga laten overvliegen terwijl geweten was dat hij het daar niet zou overleven ? Belgische adviseurs. Wie heeft hem geliquideerd ? Een Belg. En nee, vraag hier niet naar de linken en dergelijke. (allé, eentje dan maar : http://www.lachambre.be/kvvcr/pdf_se...230_to_327.pdf ) Dat is genoeg beschreven. De Belgen en Amerikanen waren in deze elkaars innige bondgenoten.
En ik die echt dacht dat het hier gaat over de periode voor en direct na de onafhankelijkheid, tenminste als we het hebben over wat onze Piet oprakelt ?
Dus wat jou ervaringen met Congo van 20 jaar daarna betreft ......
Mag ik je ook aanraden om, als je het toch over die periode lang na de kwestie Huysentruyt wil hebben, de geschiedenis van de verschillende zaïranizeringen te bekijken ? Kwestie van te weten waarvoor Mobutu toen stond i.v.m. de Belgen in Congo.

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 15 februari 2014 om 19:24.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be