Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 februari 2014, 12:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard CD&V : hét Fileidee

Om de files op te lossen is naast aangepaste infrastructuur, ook een mentaliteitswijziging nodig bij de weggebruiker. Wist je dat 2/3 van de Vlamingen zelfs de auto nemen voor verplaatsingen van minder dan 3km? Om in dialoog met honderden weggebruikers op zoek te gaan naar bijkomende verbeterpunten, startte Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort afgelopen herfst met Fileidee. Samen met minister Crevits koos hij nu de mobiliteitskaart tot absolute topsuggestie. De 10 beste ideeën bundelde hij in een inspirerend fotoboekje. Daarmee wil hij mensen aansporen om Fileideeën te blijven posten op de Fileidee-Facebookpagina en Twitter (#fileidee).

17km tramlijnen, 1750km fietspaden, verhoogde bruggen over het Albertkanaal om de transportcapaciteit over water te verhogen, honderden km herstelde autowegen, weggewerkte missing links … Nooit eerder werd zoveel geïnvesteerd in mobiliteit.

Maar dat verhindert niet dat er steeds meer auto’s en vrachtwagens bijkomen, en dat heel wat noodzakelijke infrastructuurprojecten niet van vandaag op morgen zijn gerealiseerd. Ook de 3de Scheldekruising of de optimalisatie van de Brusselse ring zullen niet plots alle mobiliteitsproblemen in Vlaanderen oplossen.

Daarvoor is tegelijk een mentaliteitswijziging bij de weggebruiker nodig.

Om in dialoog met honderden weggebruikers op zoek te gaan naar bijkomende verbeterpunten, startte Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort afgelopen herfst met Fileidee.

Met de Fileideebus werden 3 succesvolle contactmomenten georganiseerd op carpoolparkings gelegen rond Antwerpen en Brussel. In 1 maand tijd bereikte de actie bijna 40.000 mensen via Twitter en Facebook. In totaal werden meer dan 600 ideeën verzameld, waarover naar hartenlust werd gediscussieerd. Het ene idee bleek al creatiever dan het andere. Minister van mobiliteit en openbare werken Hilde Crevits koos uiteindelijk de mobiliteitskaart van Philip De Pauw als topidee.
“Met de mobiliteitskaart kan je zonder praktische beslommeringen gebruik maken van alle verschillende vervoersvormen. Je beslist volledig zelf waarop je op welk moment beroep wil doen. Autodelen, fietsdelen, een parkeerplaats, treinticket, taxi, tram of bus, … Ze worden allemaal met dezelfde kaart betaald. Gebruiksgemak verzekerd,” licht Philip De Pauw zijn voorstel – waarvoor hij de inspiratie haalde in Nederland – toe.

“Zo’n kaart kan in combinatie met het mobiliteitsbudget en een verkeerssturende fiscaliteit, de drempel verlagen om voor een andere manier van transport te kiezen, en de wagen aan de kant te laten,” verklaart minister Crevits haar keuze, “die gedragswijziging is een noodzakelijke aanvulling op de optimalisering van onze infrastructuur, willen we tot duurzame mobiliteitsoplossingen komen.”

De mobiliteitskaart inbegrepen, werden de 10 meest tot de verbeelding sprekende inzendingen gebundeld in een inspirerend fotoboekje (digitale lowres-versie in bijlage). Dat moet mensen verder bewust maken en ertoe aanzetten mee te blijven denken. Nieuwe ideeën kunnen nog steeds gepost worden op de Fileidee-Facebookpagina. Die blijft actief.

“De oplossing voor ons mobiliteitsprobleem ligt niet alleen in performante infrastructuur,” onderstreept initiatiefnemer Dirk de Kort, “het gaat ook en vooral over de keuzes die we maken om ons te verplaatsten. Met Fileidee willen we mensen blijven aanzetten om mee te denken over de mobiliteit van de toekomst. De oplossingskiem ligt bij onszelf.”

Dirk DE KORT Vlaams Parlementslid CD&V

Hans KNOP Persverantwoordelijke CD&V-fractie | Vlaams Parlement - 1011 Brussel

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 13:41   #2
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

CD&V vindt de MOBIB kaart uit? Nu nog het wiel, het warm water en het buskruit.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 15:10   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

"Nooit eerder werd zoveel geïnvesteerd in mobiliteit."

Door straten af te sluiten, overal hindernissen te plaatsen, massaal veel rode lichten te installeren, en het verkeer collectief naar de "grote" aders te funnelen die de toeloop uiteraard niet kunnen slikken. Jajam er is enorm in mobiliteit geinvesteerd. Maar dan wel in de verkeerde richting. Misschien daar eens aan beginnen ipv het lef te hebben om eerst het leven van de automobilist zuur te maken en dan nog een mentaliteitswijziging te vragen?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 12:34   #4
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
"Nooit eerder werd zoveel geïnvesteerd in mobiliteit."

Door straten af te sluiten, overal hindernissen te plaatsen, massaal veel rode lichten te installeren, en het verkeer collectief naar de "grote" aders te funnelen die de toeloop uiteraard niet kunnen slikken. Jajam er is enorm in mobiliteit geinvesteerd. Maar dan wel in de verkeerde richting. Misschien daar eens aan beginnen ipv het lef te hebben om eerst het leven van de automobilist zuur te maken en dan nog een mentaliteitswijziging te vragen?
Prachtig. Dikke 2.

En dan maar zagen dat alle winkels blijven wegtrekken uit centra, zoals deze week te lezen was. Blijven investeren in hopeloze putten als NMBS is natuurlijk ook een geweldig idee.

En Nederland is op mobiliteitsvlak niet altijd een goed voorbeeld: 80 km/ zones die files alleen maar verergeren, milieuclubjes zoals milieudefensie die alles wat nog maar een beetje pro-auto is aanvallen en treinen die nog slechter zijn dan de NMBS.

Alhoewel, het is niet zo zwartwit nu: er werd tenminste al geïnvesteerd in wegeninfrastructuur, dat moet ik Melanie Schultz-Vanhaegen zeker nageven.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 28 februari 2014 om 12:39.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 13:08   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.460
Standaard

De nagel op de kop. Het is inderdaad zo dat er dringend een mentaliteitswijziging nodig is bij de mensen. Autorijden wordt hier met de paplepel ingegeven en doordat we in zo’n dichtbevolkt land leven leidt al dat autogebruik onvermijdelijk tot overal verkeersopstoppingen, vervuiling en overlast die hard inhakt op de levenskwaliteit. Helaas zien veel mensen dit nog steeds niet in en stappen ze steeds opnieuw zonder nadenken AUTOmatisch in de wagen wanneer ze zich moeten verplaatsen. Met oogkleppen op denken ze daarbij enkel aan zichzelf en wanneer anderen dan hetzelfde doen als zijn, dan staan ze natuurlijk overal aan te schuiven en slaat de verzuring toe. Wild slaan ze dan om zich heen en overal zoeken ze oorzaken, behalve dan bij zichzelf.

Hopelijk worden er in de toekomst meer wegen afgesloten zodat deze kunnen gebruikt worden door zwakke weggebruikers die zich hierlangs op een gezonde en veilige manier kunnen verplaatsen. Ook in woonwijken en in stadscentra zijn dergelijke wegen onontbeerlijk en een must.

De zogenoemde “mentaliteitswijziging” kan men hier helaas enkel bereiken door fiscale maatregelen vrees ik.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 13:30   #6
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De nagel op de kop. Het is inderdaad zo dat er dringend een mentaliteitswijziging nodig is bij de mensen. Autorijden wordt hier met de paplepel ingegeven en doordat we in zo’n dichtbevolkt land leven leidt al dat autogebruik onvermijdelijk tot overal verkeersopstoppingen, vervuiling en overlast die hard inhakt op de levenskwaliteit. Helaas zien veel mensen dit nog steeds niet in en stappen ze steeds opnieuw zonder nadenken AUTOmatisch in de wagen wanneer ze zich moeten verplaatsen. Met oogkleppen op denken ze daarbij enkel aan zichzelf en wanneer anderen dan hetzelfde doen als zijn, dan staan ze natuurlijk overal aan te schuiven en slaat de verzuring toe. Wild slaan ze dan om zich heen en overal zoeken ze oorzaken, behalve dan bij zichzelf.

Hopelijk worden er in de toekomst meer wegen afgesloten zodat deze kunnen gebruikt worden door zwakke weggebruikers die zich hierlangs op een gezonde en veilige manier kunnen verplaatsen. Ook in woonwijken en in stadscentra zijn dergelijke wegen onontbeerlijk en een must.

De zogenoemde “mentaliteitswijziging” kan men hier helaas enkel bereiken door fiscale maatregelen vrees ik.
Dus: de auto nog wat duurder maken en nog wat meer geld in De Lijn steken?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 13:44   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dus: de auto nog wat duurder maken en nog wat meer geld in De Lijn steken?
Enerzijds moet men dringend het autogebruik aanpakken door fiscale maatregelen en door ingrepen in de infrastructuur ( afgesloten straten e.d. ) en anderzijds moet men verder investeren in de uitbouw van het openbaar vervoer. Beiden zijn noodzakelijk in dichtbevolkte gebieden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 15:35   #8
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Om de files op te lossen is naast aangepaste infrastructuur, ook een mentaliteitswijziging nodig bij de weggebruiker. Wist je dat 2/3 van de Vlamingen zelfs de auto nemen voor verplaatsingen van minder dan 3km? Om in dialoog met honderden weggebruikers op zoek te gaan naar bijkomende verbeterpunten, startte Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort afgelopen herfst met Fileidee. Samen met minister Crevits koos hij nu de mobiliteitskaart tot absolute topsuggestie. De 10 beste ideeën bundelde hij in een inspirerend fotoboekje. Daarmee wil hij mensen aansporen om Fileideeën te blijven posten op de Fileidee-Facebookpagina en Twitter (#fileidee).
Ik heb geen zin om mijn mentaliteit te veranderen. In Duitsland rij ik gemiddeld 180, waarom moet ik dan 90 rijden in België?

Qua openbaar vervoer ... die is de naam vervoer niet waardig. Als het met de bus bijna 2 uur duurt om een autorit van 40 minuten te maken dan is het openbaar vervoer geen geldig alternatief. Ik reken 90 euro per uur waarvan de helft naar de staat gaat. Ik verwacht beter dan dat.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 16:20   #9
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik heb geen zin om mijn mentaliteit te veranderen. In Duitsland rij ik gemiddeld 180, waarom moet ik dan 90 rijden in België?

Qua openbaar vervoer ... die is de naam vervoer niet waardig. Als het met de bus bijna 2 uur duurt om een autorit van 40 minuten te maken dan is het openbaar vervoer geen geldig alternatief. Ik reken 90 euro per uur waarvan de helft naar de staat gaat. Ik verwacht beter dan dat.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2014, 14:09   #10
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik heb geen zin om mijn mentaliteit te veranderen. In Duitsland rij ik gemiddeld 180, waarom moet ik dan 90 rijden in België?

Qua openbaar vervoer ... die is de naam vervoer niet waardig. Als het met de bus bijna 2 uur duurt om een autorit van 40 minuten te maken dan is het openbaar vervoer geen geldig alternatief. Ik reken 90 euro per uur waarvan de helft naar de staat gaat. Ik verwacht beter dan dat.
er zijn geen files meer ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2014, 14:11   #11
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Prachtig. Dikke 2.

En dan maar zagen dat alle winkels blijven wegtrekken uit centra, zoals deze week te lezen was. Blijven investeren in hopeloze putten als NMBS is natuurlijk ook een geweldig idee.

En Nederland is op mobiliteitsvlak niet altijd een goed voorbeeld: 80 km/ zones die files alleen maar verergeren, milieuclubjes zoals milieudefensie die alles wat nog maar een beetje pro-auto is aanvallen en treinen die nog slechter zijn dan de NMBS.

Alhoewel, het is niet zo zwartwit nu: er werd tenminste al geïnvesteerd in wegeninfrastructuur, dat moet ik Melanie Schultz-Vanhaegen zeker nageven.
Die kwam een tijdje geleden echter zelf in het programma "Buitenhof" verklaren dat bredere en meer wegen slechtys een beperkt uitstel betekenen en dat de echte oplossing het verminderen van het autoverkeer is of toch ten minste de spreiding door de spitsuren te .. verlengen.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2014, 14:23   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik heb geen zin om mijn mentaliteit te veranderen. In Duitsland rij ik gemiddeld 180, waarom moet ik dan 90 rijden in België?
Als er punten zouden kunnen gegeven worden voor naast de kwestie te antwoorden dan schiet u hiermee de hoofdprijs af.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 20:18   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.766
Standaard

-
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2014 om 20:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 20:18   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.766
Standaard

zie verder
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2014 om 20:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 20:52   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Om de files op te lossen is naast aangepaste infrastructuur, ook een mentaliteitswijziging nodig bij de weggebruiker. Wist je dat 2/3 van de Vlamingen zelfs de auto nemen voor verplaatsingen van minder dan 3km?
Moet ~ 50 % zijn volgens enquete, zie grafiekpunten. 2/3 is pakweg bijna 10 km.

http://www.mobielvlaanderen.be/persb...php?a=1&id=560



just is just.

Citaat:
Dirk TE KORT Vlaams Parlementslid CD&V
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2014 om 20:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 14:27   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Die kwam een tijdje geleden echter zelf in het programma "Buitenhof" verklaren dat bredere en meer wegen slechtys een beperkt uitstel betekenen en dat de echte oplossing het verminderen van het autoverkeer is of toch ten minste de spreiding door de spitsuren te .. verlengen.
Dat is ook de bedoeling van die (snel)wegen een bepaald POSITIEF aanzuigeffect die het rendement enorm verhoogt. Algemeen sneller verkeer is pure winst, daar het verkeer weghalen waar het stropt en verleggen naar de snelwegen/stroomwegen waar er meer plaats voor vlot verkeer is.

Zou nogal dom zijn bijkomende rijstroken en doordachte snelwegen (missing links) aan te leggen en niemand gaat ze gebruiken.

Van de zienswijze van een Melanie Schultz-Vanhaegen kan Vlaanderen alleen maar dromen. Wat Nederland aan files afgebouwd heeft (ook op andere manieren) hebben we hier in Vlaanderen bijgekregen door stil te zitten en te hopen dat tonnen goederen en vracht met de fiets of paard en kar vervoerd worden, en dat autopendelaars allemaal een electrische fiets kopen waarmee ze naar het werk rijden.

Ziet men soms ook in onze streken: peperdure fietspaden en geen kat gebruikt ze omdat ze dan in het fijnstof langs saaie rechte rijbanen moeten fietsen naast stinkend dieselverkeer in de spitsuren.

Het is nogal logisch dat fietsers zoveel mogelijk liever binnendoor de veld- en boswegen nemen die hier in overvloed liggen. Wat heb je aan mooie brede fietspaden zonder aanzuigeffect ?
Onlangs nog een ritje gemaakt van 50 km met de fiets, vooral door alle fietspaden langs (drukke) rijbanen te vermijden, enkel in uiterste nood en dan nog voor snel over te steken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2014 om 14:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be