Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2014, 20:57   #101
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het gaat hier & nu over de gaskraan.
De EU zou sankties willen t.o.v. Rusland. Sukkelaars !
Als Rusland de gaskraan dicht draait, wat zullen ze dan verkondigen ???

De EU en sancties, het mocht wat. Draait het zichzelf de nek om.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2014, 22:05   #102
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier & nu over de gaskraan.
De EU zou sankties willen t.o.v. Rusland. Sukkelaars !

Ik ga het terug niet opzoeken maar uit memorie weet ik dat Rusland ongeveer één kwart van de gas leverantie vertegenwoordigt. Ik veronderstel dat de andere leveranciers, Noorwegen, Nederland Qatar etc hun aandeel zonder probleem kunnen opdrijven. Niet interessant trouwens voor miljardair Putin die 5% van Gazprom bezit.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2014, 23:20   #103
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik ga het terug niet opzoeken maar uit memorie weet ik dat Rusland ongeveer één kwart van de gas leverantie vertegenwoordigt. Ik veronderstel dat de andere leveranciers, Noorwegen, Nederland Qatar etc hun aandeel zonder probleem kunnen opdrijven. Niet interessant trouwens voor miljardair Putin die 5% van Gazprom bezit.
Noorwegen: ja. Maar onvoldoende
De anderen: ???.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2014, 23:40   #104
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noorwegen: ja. Maar onvoldoende
De anderen: ???.
Het is voldoende dat de strategische keuze gemaakt wordt om gas rechtstreeks van azerbeidjan en kazachstan te bekomen, en deze keuze publiek te maken om gazprom in problemen te brengen.

Zelfs al zou het 10 jaar duren om de infrastuctuur op te zetten.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2014, 07:46   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Een groot deel van de gewapende bendes die de macht overnamen in Kiev zijn inderdaad fascisten, daar bestaat geen twijfel over, die het Russisch in Oekraïne willen verbieden en antisemitische uitspraken deden. En die, als ze hun zin krijgen, een burgeroorlog zullen aanwakkeren tegen de Russischtalige delen van Oekraïne.
"Een groot deel..." Hier schrijft u gewoon met de pen van de Russische propaganda. Uit alles blijkt dat die groepjes slechts een bijzonder marginaal verschijnsel zijn binnen de Oekraïense oppositie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2014, 07:55   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Oost-Oekraïne en Zuid-Oekraïne spreekt meer dan de helft van de bevolking Russisch als eerste taal, in Slovakije of de Baltische landen niet.
Uit de talentelling van 2001 blijkt dat een goede 30% Russisch als moedertaal heeft. Hierbij is dan nog geen onderscheid gemaakt tussen Russischtalige Oekraïners en etnische Russen. Deze gegevens werden bevestigd door een peiling uit 2012.

Leg ik eventjes de cijfers van twee van de Baltische republieken erbij, dan ziet u dat uw stelling weinig om het lijf heeft. Of beter: de conclusies die u eraan wilt verbinden. Naar de telling van 2000 telt Estland iets meer dan 25% Russischtaligen; Letland bijna 29%.

Wees consequent en pleit dan ook voor een militaire tussenkomst in de Baltische republieken, ook al omdat Letland en Estland niet onmiddellijk bekend staan voor een taalpolitiek die veel vrijheid geeft aan de Russische minderheid.
Oud 3 maart 2014, 07:59   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Russische cultuur ontstond overigens in Kiev. Daar zou U als Vlaams-nationalist toch wel enig respect voor moeten hebben dacht ik.
Wat bazelt u hier nu toch? Begrijp ik het goed dat we dus ergens eeuwen kunnen teruggaan om hedendaagse, geopolitieke claims te verantwoorden en een overeenkomstige politiek te voeren?

Mag ik bijgevolg concluderen dat u het goed vindt dat Duitsland zijn na WO I en WO II verloren gebieden weer opeist? U weet wel, "uit respect voor de geschiedenis"...
Oud 3 maart 2014, 08:02   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Economisch zijn beide landen nog erg verbonden, en bijna alle Russen hebben familieleden in Oekraïne en omgekeerd. Daarenboven wonen er heel wat etnische Russen in Oekraïne en omgekeerd.
En?

Er wonen heel wat etnische Russen in de Baltische republieken en in Kazachtstan.

Economisch zijn heel wat EU-landen met elkaar verbonden.

Wees dan eens consequent in het toepassen van uw argumentatie. Of gaat het hier slechts om een arsenaal redeneringen die enkel worden uitgehaald als het om de Russen gaat?
Oud 3 maart 2014, 08:04   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oekraïne is een onafhankelijk land maar dat wil niet zeggen dat Rusland moet toekijken hoe de zaak uit de hand loopt. Gewapende bendes hebben de democratisch verkozen (ook volgens het Westen) president omver geworpen, en dreigen nu met represailles tegen de Russischtalige bevolking. Het Westen zou zoiets niet laten gebeuren in hun invloedssfeer, en zelfs daarbuiten niet.
In de praktijk valt er maar weinig te bespeuren van die "represailles tegen de Russischtalige bevolking". Eerder enkele door de Russische propaganda opgeklopte, alleenstaande opstootjes.

M.a.w. Rusland zoekt hier gewoon een stok om de hond te slaan. Meer niet.
Oud 3 maart 2014, 08:05   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
MoldaviË was een deel van de Sovjet-Unie toen het conflict losbrak. Ik denk dat Washington zich ook zou moeien moest er een gewapend conflict losbreken in Texas... Ze moeien zich zelfs in de andere kant van de wereld. Daarenboven wonen veel etnische Russen in Transdnestrië, dus het is logisch dat Rusland zich ermee bemoeit.
Eerst stelt u dat Rusland zich niet bemoeit; nu bevestigt u het en benadrukt zelfs dat het normaal is dat Rusland optreedt.
Oud 3 maart 2014, 08:08   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Oekraïne heeft Rusland strategische belangen en er wonen veel etnische Russen, als een burgeroorlog zou uitbreken in België zullen Frankrijk en Nederland zich ook moeien wees daar maar gerust van.
Er wonen ook veel etnische Russen in de Baltische republieken. Gaat u er dus vanuit dat Rusland het recht heeft op te treden in deze landen, ook al omdat ze nu niet bepaald bekend staan om het "Russischvriendelijke" politiek...?!

Wel zie ik dat u het goedkeurt dat een land uit imperialistische overwegingen ("strategische belangen") in andere landen mag optreden. Voortaan zal uw kritiek op het internationaal optreden van de VS volkomen hol klinken in mijn oren. Als Rusland "omwille van strategische belangen" mag optreden, ga ik ervan uit dat u ook instemt met een gelijkaardig optreden van de VS.
Oud 3 maart 2014, 08:10   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als die minderheid in gevaar komt wel ja. Hoeveel landen zijn de VS en Frankrijk niet binnengevallen onder het mom dat de Amerikaanse of Franse belangen of burgers in gevaar waren? Verschil is dat dit meestal ging over enkele honderden burgers en landen in andere continenten. Oekraïne deelt duizenden kilometer grens met Rusland en er wonen miljoenen etnische Russen, tot voor kort behoorden beide landen tot dezelfde natie.
Uit niets blijkt dat die "minderheid" in gevaar is of komt.

Wat moeten we trouwens verstaan onder "beide landen behoorden tot dezelfde natie"? Dat de Sovjetunie een natie was?
Oud 3 maart 2014, 08:13   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste volksduitse zijn geïmmigreerd naar Duitsland. En degene die nog in rusland wonen zijn een kleine minderheid en wonen ver van de Duitse grens, en hebben geen enkele band met Duitsland. Dat is wel anders wat betreft de etnische Russen en Russischtaligen in Oekraïne, die bijna allemaal banden hebben met Rusland en het gaat over vele miljoenen. Tussen haakjes tijdens de laatste verkiezingen kreeg de huidige zelfbenoemde "premier" enkele procenten en Yanukovich de meerderheid...
Daar gaan we weer met de prietpraat "bijna allemaal banden met Rusland". Hebben de Russen in de Baltische republieken ook dergelijke banden? Hoe zit het met de Russen in Kazachstan?

Feit is dat het argument "er zijn Russen hier en daar" eveneens opgaat voor andere landen en volkeren. Alleen moeten we dan Russen door een ander volk vervangen. Met als resultaat: hoogoplopende diplomatieke spanningen en conflicten en een paar oorlogen in de maak.
Oud 3 maart 2014, 09:18   #114
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
de voordelen voor beide partijen van dat contract valt dan weg.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2014, 13:15   #115
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dat laatste lijkt bij velen nog niet bar door te dringen. Het eerste overigens ook, de tijd van het Westen raakt of is zo goed als voorbij.
Wat defaitistische onzin is natuurlijk. Me dunkt heeft men het nog altijd nergens beter. Sommigen zoals gij willen dat niet beseffen en dat is spijtig.
julian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2014, 13:16   #116
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
de voordelen voor beide partijen van dat contract valt dan weg.
Wij vinden een andere leverancier en Rusland zit met zijn gas.
Oud 3 maart 2014, 13:17   #117
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit niets blijkt dat die "minderheid" in gevaar is of komt.

Wat moeten we trouwens verstaan onder "beide landen behoorden tot dezelfde natie"? Dat de Sovjetunie een natie was?
Het zijn dan ook voorwendsels om het soviet imperium proberen te herstellen.
Oud 3 maart 2014, 13:18   #118
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er wonen ook veel etnische Russen in de Baltische republieken. Gaat u er dus vanuit dat Rusland het recht heeft op te treden in deze landen, ook al omdat ze nu niet bepaald bekend staan om het "Russischvriendelijke" politiek...?!

Wel zie ik dat u het goedkeurt dat een land uit imperialistische overwegingen ("strategische belangen") in andere landen mag optreden. Voortaan zal uw kritiek op het internationaal optreden van de VS volkomen hol klinken in mijn oren. Als Rusland "omwille van strategische belangen" mag optreden, ga ik ervan uit dat u ook instemt met een gelijkaardig optreden van de VS.
Als het om de VS gaat , zal hij een heel ander lied zingen. Zo zijn er hier trouwens nog.
Oud 3 maart 2014, 13:20   #119
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De EU en sancties, het mocht wat. Draait het zichzelf de nek om.
Nee dat heeft op termijn ernstige negatieve gevolgen voor Rusland. De beurs zakt er dan ook.
Oud 3 maart 2014, 14:26   #120
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door julian Bekijk bericht
Wat defaitistische onzin is natuurlijk. Me dunkt heeft men het nog altijd nergens beter. Sommigen zoals gij willen dat niet beseffen en dat is spijtig.
Dat is inderdaad intriest. Voor geen geld van de wereld zou ik willen ruilen met een woonplaats in de VS noch Rusland.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be