Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2014, 09:22   #61
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wat hebben we dan nodig? Een zelf besturende pijnappeklier misschien?
Dat lijkt me al zeer complex te worden, we kunnen misschien al beginnen met een telmachientje, de basisfuncties volstaan.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 12:08   #62
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Over welke alternatieven heb je het hier? Kunnen we dat iets concreter maken opdat we je fijne raadgeving ook praktisch kunnen maken ?
Roep je politieke leiders op tot verantwoordelijkheid van hun daden; ze hebben dit of dat beloofd, waarom is het niet gekomen. Je zeker niet met een kluitje in het riet laten sturen; indien ze zeggen dat het niet gekomen is omdat het op hoger niveau zo beslist is, er op wijzen dat hun partij ook op hoger niveau aanwezig is, en waarom hij dan daar niet geprotesteerd heeft. Vragen wat hij eraan zal doen opdat het op hoger niveau wel gerealiseerd wordt of waarom, indien hij toch de macht niet heeft hij het dan in zijn verkiezingsprogramma heeft opgenomen...
Leg hen het vuur aan de schenen en de mensen zullen zien waar wat beslist wordt en waarom vele normale dingen op hun niveau niet uitgevoerd geraken; maar indien hun mensen liegen zullen ze ook gaan inzien dat de partij op vele gebieden zich achter een hoger niveau verbergt om eigen belangen op de belangen van het volk te laten primeren...
Steeds wijzen op de werkelijk waarde van hun discour...
Zo kom je al veel verder en leg je het vuur aan de schenen van de plaatselijke vertegenwoordigers die zullen, om hun eigen hachje te redden zich moeten harder en volkser opstellen in hun eigen partij en ipv dat de druk hen van bovenuit korrumpeert in functie van de partijbelangen en/of hogere staatsbelangen (lees machtsbelangen van een machtsgeile kapitalistische elite) zullen ze dan het spel omdraaien en zullen ze in functie van de volksbelangen van onderuit de kop steeds heviger onder druk kunnen zetten.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 13:34   #63
Peche
Banneling

Standaard

Ik heb eens contact opgenomen met politici en jawel zelfs het koningshuis gebeld. Ik wou recht van antwoord. Ik had zelfs Goedele gemailed. Ik denk dat er eens goed mee gelachen is. Waarom vatten we de koe niet bij de hoorns in onze winkelkar? Plastiek waait de oceaan in en ik zie ze het steeds meer gebruiken. Het is proper ja. Maar moet er plastiek rond een sigarettenbox? Rond bierblikjes? Kujken we achter de hoek?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 14:28   #64
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Roep je politieke leiders op tot verantwoordelijkheid van hun daden; ze hebben dit of dat beloofd, waarom is het niet gekomen. Je zeker niet met een kluitje in het riet laten sturen; indien ze zeggen dat het niet gekomen is omdat het op hoger niveau zo beslist is, er op wijzen dat hun partij ook op hoger niveau aanwezig is, en waarom hij dan daar niet geprotesteerd heeft. Vragen wat hij eraan zal doen opdat het op hoger niveau wel gerealiseerd wordt of waarom, indien hij toch de macht niet heeft hij het dan in zijn verkiezingsprogramma heeft opgenomen... Leg hen het vuur aan de schenen en de mensen zullen zien waar wat beslist wordt en waarom vele normale dingen op hun niveau niet uitgevoerd geraken; maar indien hun mensen liegen zullen ze ook gaan inzien dat de partij op vele gebieden zich achter een hoger niveau verbergt om eigen belangen op de belangen van het volk te laten primeren... Steeds wijzen op de werkelijk waarde van hun discour... Zo kom je al veel verder en leg je het vuur aan de schenen van de plaatselijke vertegenwoordigers die zullen, om hun eigen hachje te redden zich moeten harder en volkser opstellen in hun eigen partij en ipv dat de druk hen van bovenuit korrumpeert in functie van de partijbelangen en/of hogere staatsbelangen (lees machtsbelangen van een machtsgeile kapitalistische elite) zullen ze dan het spel omdraaien en zullen ze in functie van de volksbelangen van onderuit de kop steeds heviger onder druk kunnen zetten.
De dynamiek is duidelijk maar waar vind je die kritische massa om het ook te doen? Er zijn meer dan alternatieven genoeg, dat is het probleem niet. Vraag je hier dan niet om de eerstkomende verkiezingen massaal te boycotten? De bevolking die politiek negeert in plaats van andersom, zoiets?

Laatst gewijzigd door tandem : 5 maart 2014 om 14:30.
Oud 5 maart 2014, 15:06   #65
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb eens contact opgenomen met politici en jawel zelfs het koningshuis gebeld. Ik wou recht van antwoord. Ik had zelfs Goedele gemailed. Ik denk dat er eens goed mee gelachen is. Waarom vatten we de koe niet bij de hoorns in onze winkelkar? Plastiek waait de oceaan in en ik zie ze het steeds meer gebruiken. Het is proper ja. Maar moet er plastiek rond een sigarettenbox? Rond bierblikjes? Kujken we achter de hoek?
Ja, je moet dat eens gedaan hebben om te weten waar je over spreekt. Met eenvoudige ideeën zoals je er eentje aanreikt, lukt dat nog het best. Als je al een antwoord krijgt, is dat meestal zo complex dat je het vermoeden krijgt dat men je tracht te misleiden. Je hebt dan wel een antwoord maar het zegt uiteindelijk niets over de vraag die je gesteld hebt, het bekrachtigt wel je streven naar meer rechtvaardigheid en menselijkheid. Blijven doen, zou ik zeggen, al was het maar om de toekomst van je kinderen niet te hypothekeren.

Laatst gewijzigd door tandem : 5 maart 2014 om 15:07.
Oud 5 maart 2014, 20:45   #66
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Peche, om iets te veranderen zul je op lokaal vlak moeten handelen. Kom met je conspiratie af en de mensen zullen hun hoofd afkeren en nog meer verzekerd zijn dat ze tegen het grote lot niets kunnen beginnen en dat het voor hen het beste is om, ieder voor zich, zich zo goed mogelijk in te passen in dat lot dat hen, machteloze, overvalt.
Val de lokale toestanden, de lokale beslissers aan en laat duidelijk de alternatieven zien.
Ik kan lokaal niets doen lol. En eerlijk wil ik dat ook niet doen. Ik wil gewoon dat ik alternatieven krijg. En vooral, ik wil dat wij stoppen met onze barbaarse gewoontes als mens die toch in ons dagelijks leven geïnfiltreerd zijn.

Citaat:
Voor mij is het voornaamste dat men de mensen hun beate bewondering voor al wie een trapje hoger staat afleert; het koningshuis, beste dekmantel voor politieke willekeur, de premier, de leider. Leer hen dat ze alleen daar gekomen zijn omdat ze zich hebben laten corrumperen en inschrijven in de plannen van de machtige, in dit geval de echte beheersders van la Belgique, die met het volk niets maar dan ook niets inzitten maar die enkel en alleen hun eigen belangen behartigen. Er zijn, vooral de laatste jaren, voorbeelden genoeg van hun corruptie. Wrijf de mensen dat onder de neus; vraag de mensen of het werkelijk dat is dat ze willen en toon hen aan dat ze van onderuit daar wel wat aan kunnen veranderen.
Maak die mensen belachelijk (steunend op feiten en democratische en rechtmatige eisen) en ze zullen hun aanhang en hun domme aanbidders vlug verliezen en dan is al veel verandering mogelijk.
Volgens mij is er wel leiding nodig. Maar niet zoals het zich nu manifesteert.
Ik denk dat wij gewoon een voorbeeld moeten stellen? Eigen groepen oprichten?
Zoals GAIA brieven schreef voor warenhuizen en de burger vroeg te copy pasten. Zulke kleintjes maken groten.
Maar politieke show entertainen? Neen, dat is het slechtste paradigma dat we als mens kunnen dragen. Ze hebben de leiding, maar ze zijn nog altijd gebonden aan een meerderheid. En als wij het belangrijker vinden dat een Waal minder krijgt dan dat we zuivere lucht ademen is er iets dik verkeerd!
We zouden net moeten streven naar een unitair Europa en geldzaken overlaten aan topeconomen. Als iemand als van Rossem tiental ferraris kan kopen, waarom kan iemand als Dewever dan niet zoiets uit zijn mouw toveren?
Het is een show, een complot marie. En zolang mensen dat niet willen inzien zal de show doorgaan. Het begint toch bij onze winkelkar?
Oud 5 maart 2014, 20:55   #67
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ja, je moet dat eens gedaan hebben om te weten waar je over spreekt. Met eenvoudige ideeën zoals je er eentje aanreikt, lukt dat nog het best. Als je al een antwoord krijgt, is dat meestal zo complex dat je het vermoeden krijgt dat men je tracht te misleiden. Je hebt dan wel een antwoord maar het zegt uiteindelijk niets over de vraag die je gesteld hebt, het bekrachtigt wel je streven naar meer rechtvaardigheid en menselijkheid. Blijven doen, zou ik zeggen, al was het maar om de toekomst van je kinderen niet te hypothekeren.
Ik geloof niet meer in de politiek, dus ik zal de politiek niet meer contacteren.
De toekomst die we geven aan onze kinderen is uiteindelijk 1 die we terug aan onszelf geven. Daarom vraag ik mij zo dikwijls af of we wel juist bezig zijn, want het gaat echt berg af. Earth Song Michael Jackson.
Zie ook waarom ze hem vermoord hebben, hoe diegene onze jeugd bereiken via muziek en wij allemaal meezingen in de symfonie van de duivel.
Are you beginning to see?
Oud 5 maart 2014, 22:26   #68
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan lokaal niets doen lol. En eerlijk wil ik dat ook niet doen. Ik wil gewoon dat ik alternatieven krijg. En vooral, ik wil dat wij stoppen met onze barbaarse gewoontes als mens die toch in ons dagelijks leven geïnfiltreerd zijn.

Volgens mij is er wel leiding nodig. Maar niet zoals het zich nu manifesteert.
Ik denk dat wij gewoon een voorbeeld moeten stellen? Eigen groepen oprichten?
Zoals GAIA brieven schreef voor warenhuizen en de burger vroeg te copy pasten. Zulke kleintjes maken groten.
Maar politieke show entertainen? Neen, dat is het slechtste paradigma dat we als mens kunnen dragen. Ze hebben de leiding, maar ze zijn nog altijd gebonden aan een meerderheid. En als wij het belangrijker vinden dat een Waal minder krijgt dan dat we zuivere lucht ademen is er iets dik verkeerd!
We zouden net moeten streven naar een unitair Europa en geldzaken overlaten aan topeconomen. Als iemand als van Rossem tiental ferraris kan kopen, waarom kan iemand als Dewever dan niet zoiets uit zijn mouw toveren?
Het is een show, een complot marie. En zolang mensen dat niet willen inzien zal de show doorgaan. Het begint toch bij onze winkelkar?
Natuurlijk is er leiding nodig, maar hier denk ik ook aan het voorbeeld dat Jezus gegeven heeft met de voetwassing op het laatste avondmaal.
Alleen hij die de grootste dienaar is van de andere mag zich meester noemen.
Al de andere vervallen in corruptie en zullen hun eigen belangen op termijn voor die van de andere plaatsen.
Wat win je met dat afgodendom in het belachelijke te trekken; nl dat de mensen gaan gedwongen worden om hun eigen mening te vormen en dat ze gaan ophouden met zich te laten belazeren door de beste mooipraters en hun intronisatie in de macht.
De dag dat de mens gaat ophouden met naar anderen te luisteren ipv aan zichzelf de vragen te stellen en naar de antwoorden te zoeken; die dag kan je veel problemen aanpakken en die dag gaat er veel veranderen, anders blijft het dweilen met de kraan open.
Oud 6 maart 2014, 09:16   #69
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet meer in de politiek, dus ik zal de politiek niet meer contacteren. De toekomst die we geven aan onze kinderen is uiteindelijk 1 die we terug aan onszelf geven. Daarom vraag ik mij zo dikwijls af of we wel juist bezig zijn, want het gaat echt berg af. Earth Song Michael Jackson. Zie ook waarom ze hem vermoord hebben, hoe diegene onze jeugd bereiken via muziek en wij allemaal meezingen in de symfonie van de duivel. Are you beginning to see?
Jammer genoeg ben ik het volledig met je eens, ergens stopt dat verhaal inderdaad en men kan niet zeggen dat we het niet geprobeerd hebben. De bewijslast ligt nu in de schuif en heeft alle twijfel weggenomen, serieuze berg is dat inmiddels. Heb gisteren fijn gesprek gehad en de intentieverklaring werd virtueel getekend, nog interesse om mee te doen? We tekenen in op een mondiaal project waarvan de grondslagen al volledig uitgeschreven werden, hoeven het warme wiel niet opnieuw uit te vinden, zo klaar als een klontje is dat. Tenminste, voor wie het ziet.

Oud 6 maart 2014, 09:17   #70
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan lokaal niets doen lol. En eerlijk wil ik dat ook niet doen. Ik wil gewoon dat ik alternatieven krijg. En vooral, ik wil dat wij stoppen met onze barbaarse gewoontes als mens die toch in ons dagelijks leven geïnfiltreerd zijn. Volgens mij is er wel leiding nodig. Maar niet zoals het zich nu manifesteert. Ik denk dat wij gewoon een voorbeeld moeten stellen? Eigen groepen oprichten? Zoals GAIA brieven schreef voor warenhuizen en de burger vroeg te copy pasten. Zulke kleintjes maken groten. Maar politieke show entertainen? Neen, dat is het slechtste paradigma dat we als mens kunnen dragen. Ze hebben de leiding, maar ze zijn nog altijd gebonden aan een meerderheid. En als wij het belangrijker vinden dat een Waal minder krijgt dan dat we zuivere lucht ademen is er iets dik verkeerd! We zouden net moeten streven naar een unitair Europa en geldzaken overlaten aan topeconomen. Als iemand als van Rossem tiental ferraris kan kopen, waarom kan iemand als Dewever dan niet zoiets uit zijn mouw toveren? Het is een show, een complot marie. En zolang mensen dat niet willen inzien zal de show doorgaan. Het begint toch bij onze winkelkar?
Volledig mee eens, uitnodiging ligt op je tafel!!
Oud 6 maart 2014, 09:25   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu klopt het verhaal en spreekt het over levenswijsheid.
U denkt dat u het warm water hebt uitgevonden? Reeds bij de vroege kerkvaders vinden we verschillende bijbellezingen aan die elkaar helemaal niet hoeven tegen te spreken. De letterlijke lezing (en dus het geloof in Jezus' wonderkracht) hoeft in niets tegengesteld zijn aan bijvoorbeeld de symbolische en allegorische lezing. De kerkvaders onderkenden die gelaagdheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 09:32   #72
Peche
Banneling

Standaard

Ik kan niet voluit gaan zonder men mij daar de vrijheid voor ontneemt. Dus kan ik enkel mezelf helpen.
Oud 6 maart 2014, 09:51   #73
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U denkt dat u het warm water hebt uitgevonden? Reeds bij de vroege kerkvaders vinden we verschillende bijbellezingen aan die elkaar helemaal niet hoeven tegen te spreken. De letterlijke lezing (en dus het geloof in Jezus' wonderkracht) hoeft in niets tegengesteld zijn aan bijvoorbeeld de symbolische en allegorische lezing. De kerkvaders onderkenden die gelaagdheid.
Ik heb niets uitgevonden; ik zeg alleen maar dat ze in onze godsdienstlessen daar geen of onvoldoende aandacht aan besteedden. Eens de wonderkracht van Jezus gekend, goede manier om de aandacht op te wekken, laat men het meestal na om de diepere waarheid achter zijn woorden voldoende uit te leggen en blijf men bij het beeld van de kudde met de herders aan de top terwijl de kern van zijn lering is dat juist ieder van ons direct in contact staat met het diepste zelve en de weg in zichzelf moet vinden.
Oud 6 maart 2014, 09:58   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niets uitgevonden; ik zeg alleen maar dat ze in onze godsdienstlessen daar geen of onvoldoende aandacht aan besteedden.
Welneen, het is juist het omgekeerde. In de meeste lessen katholieke godsdienst (nu ja...) wordt deze allegorische of symbolische lezing als de enige echte naar voorgeschoven. Hiermee doet men gewoon Loisy na.
Oud 6 maart 2014, 10:00   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... terwijl de kern van zijn lering is dat juist ieder van ons direct in contact staat met het diepste zelve en de weg in zichzelf moet vinden.
Dat is helemaal niet "de kern van zijn lering". Jezus heeft meermaals onderstreept dat we enkel tot de Vader kunnen komen dan door Jezus. Hij heeft het niet over "uw diepste eigen". Dat is New Agepraat.
Oud 6 maart 2014, 10:02   #76
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan niet voluit gaan zonder men mij daar de vrijheid voor ontneemt. Dus kan ik enkel mezelf helpen.
In de andere vind je jezelf, weet echter niet op wie je reageerde hier.
Oud 6 maart 2014, 10:06   #77
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie maar even, misschien kan je er wat mee ...

http://jp3746.wix.com/stiracademy#

Het is scheppen van vrijheid, niet andersom
Oud 6 maart 2014, 11:07   #78
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is helemaal niet "de kern van zijn lering". Jezus heeft meermaals onderstreept dat we enkel tot de Vader kunnen komen dan door Jezus. Hij heeft het niet over "uw diepste eigen". Dat is New Agepraat.
Jezus heeft gezegd 'ik ben de weg, de waarheid en het leven'. Dus als wij de weg van Jezus bewandelen zullen wijzelf ook de waarheid en het leven vinden. Dat is iets heel anders dan door derden voorgekauwde 'waarheden' te geloven en na te praten.
Hoe ging het ook weer van indien u geloof zo groot zou zijn als een mosterdzaadje dan zou u zeggen aan die berg verplaats u en hij zou het doen.
Na 2000jaren heb ik geen weet van om het even welke kerkvader wiens geloof groter zou zijn dan een mosterdzaadje; dus vanuit welke autoriteit spreken ze dan?
Oud 6 maart 2014, 11:19   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus heeft gezegd 'ik ben de weg, de waarheid en het leven'. Dus als wij de weg van Jezus bewandelen zullen wijzelf ook de waarheid en het leven vinden. Dat is iets heel anders dan door derden voorgekauwde 'waarheden' te geloven en na te praten.
Ik denk dat u toch eens die hele passage moet lezen vooraleer u aan het interpreteren slaat. Jezus onderstreept immers juist de exclusiviteit van Zijn rol. Of trekt u dan een deel van Jezus' woorden in twijfel?
Oud 6 maart 2014, 11:22   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ging het ook weer van indien u geloof zo groot zou zijn als een mosterdzaadje dan zou u zeggen aan die berg verplaats u en hij zou het doen.
Na 2000jaren heb ik geen weet van om het even welke kerkvader wiens geloof groter zou zijn dan een mosterdzaadje; dus vanuit welke autoriteit spreken ze dan?
Euh, u lijkt de koran en de bijbel door elkaar te gooien. Over die berg, dat is een verhaaltje over Mohammed.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be