Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2014, 16:04   #61
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wij zijn het niet vaak eens, maar deze mening deel ik met je.
Wetenschap is er nog niet over uit, maar het is inderdaad redelijk aannemelijk dat de meeste mensen biseksueel zijn in plaats van hetero of homo.

En hiermee bedoel ik niet dat het perse 50/50 moet zijn, integendeel. Je kunt wel degelijk een duidelijke voorkeur hebben voor een bepaald geslacht.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 16:33   #62
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wetenschap is er nog niet over uit, maar het is inderdaad redelijk aannemelijk dat de meeste mensen biseksueel zijn in plaats van hetero of homo.

En hiermee bedoel ik niet dat het perse 50/50 moet zijn, integendeel. Je kunt wel degelijk een duidelijke voorkeur hebben voor een bepaald geslacht.
Er is zo veel waar de wetenschap nog niet zeker over is, ook niet i.v.m. homofilie. Zo heeft men al verwoed gezocht naar een lichamelijke factor maar er is nog altijd geen 100 % trefzeker bewijs geleverd. Proeven met eeneiige tweelingen hebben dit duidelijk aangetoond. Anderen schrijven het helemaal toe aan psychische factoren, waarbij omgeving, en meer bepaald opvoeding een rol "kan" spelen. Maar ook daar zijn er nog geen onweerlegbare bewijzen. M.a.w. "ze kunnen er niet aan doen" is een besluit dat misschien ook wel een beetje te vlug wordt geformuleerd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 16:40   #63
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
heel occasioneel worden homo's vermoord in sommige Afrikaanse landen door straatjustitie, niet alleen Uganda maar bvb. ook Kenya. Die wet heeft daar helaas niets aan veranderd.
Straatjustitie is absoluut en wordt aanvaard in bvb. Kenya. Iemand die een tas steelt en gevat wordt kan ter plaatse gelyncht worden door "de straat", zo werkt het daar.
Toch zijn er homo's in bvb. Kenya of Uganda, alleen houden ze voor hun eigen veiligheid een "low profile" aan. Behalve dan in de betere kringen, waar bi- en homoseksualiteit zelfs in de mode komt (bvb. in Nairobese clubs). Ik denk dat die wet eerder voor deze mensen bedoeld is. Parlementsleden hebben zowiezo geen enkele voeling met wat er omgaat op het platteland of de "slums", waar de meerderheid woont.
Je stoffeert, je minimaliseert en je draait rond de pot. In mijn filmpje gaat het niet over Kenya of elders in Afrika, het gaat om Uganda waar homo's worden vermoordt, zoals in het filmpje gebeurt.
'Die wet heeft daar helaas niets aan veranderd.' is een misdadige statement. Die wet moedigt dit aan! Als de mensen de homo's niet zelf vermoorden, wat ze menen te mogen doen, dat zal de overheid ze wel vervolgen.

Al jouw flutverhalen hierover gaan daar niets aan veranderen. Uganda moet worden gesanctioneerd en haar leiders moeten worden gesleept voor de rechtbank in Den Haag. Niet meer, maar ook niet minder.
Oud 6 maart 2014, 16:47   #64
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is zo veel waar de wetenschap nog niet zeker over is, ook niet i.v.m. homofilie. Zo heeft men al verwoed gezocht naar een lichamelijke factor maar er is nog altijd geen 100 % trefzeker bewijs geleverd. Proeven met eeneiige tweelingen hebben dit duidelijk aangetoond. Anderen schrijven het helemaal toe aan psychische factoren, waarbij omgeving, en meer bepaald opvoeding een rol "kan" spelen. Maar ook daar zijn er nog geen onweerlegbare bewijzen. M.a.w. "ze kunnen er niet aan doen" is een besluit dat misschien ook wel een beetje te vlug wordt geformuleerd.
Nee, het is vrijwel altijd een combinatie van meerdere factoren. Met homoseksualiteit is dat genen, erfelijkheid en epigenetica.

Het is dus wel degelijk 100% zeker dat iemand niet op het kantoor in eens denkt "he, ik ga lekker homo worden"..
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 17:00   #65
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wij zijn het niet vaak eens, maar deze mening deel ik met je.
In sommige landen is biseksualiteit algemeen en heeft de meerderheid al homo-ervaringen gehad, zoals bvb. in Thailand. (als je travestieten ook als mannen beschouwt). Ook in de mediterrane landen is biseksualiteit eerder de norm dan uitzondering. Sommige van de bekendste sterren in Turkije, met grote mannelijke aanhang, zijn trannies.
Ook in Afrika komt het veel meer voor dan men zou denken, maar dan minder openlijk, vooral tussen vrouwen.

Laatst gewijzigd door tomm : 6 maart 2014 om 17:02.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 17:26   #66
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Je stoffeert, je minimaliseert en je draait rond de pot. In mijn filmpje gaat het niet over Kenya of elders in Afrika, het gaat om Uganda waar homo's worden vermoordt, zoals in het filmpje gebeurt.
'Die wet heeft daar helaas niets aan veranderd.' is een misdadige statement. Die wet moedigt dit aan! Als de mensen de homo's niet zelf vermoorden, wat ze menen te mogen doen, dat zal de overheid ze wel vervolgen.

Al jouw flutverhalen hierover gaan daar niets aan veranderen. Uganda moet worden gesanctioneerd en haar leiders moeten worden gesleept voor de rechtbank in Den Haag. Niet meer, maar ook niet minder.
Dat zal de anti-homogevoelens en de anti-westerse gevoelens alleen maar doen toenemen, en dat is absoluut geen goede zaak voor de uitluikende scene in die landen.
Overigens Museveni heeft het land vooruitgang gebracht en stabiliteit (z'n voorgangers waren krankzinnigen als Obote en Idi Amin Dada die 100000'en mensen vermoordden en het land in bloedige oorlogen stortten), dus zulke zaken kunnen Uganda alleen maar opnieuw destabiliseren. Tenslotte worden al 2 Afrikaanse leiders aangeklaagd, van Kenia en Sudan, en Afrika lijkt zich niet te haasten om mee te werken met dit "racistisch tribunaal". Dat de VS aandringt op samenwerking maar zelf geen Amerikanen uitlevert (zoals bvb. oorlogsmisdadiger Bush) helpt natuurlijk niet.

Om holebi's te helpen in Afrika kunnen we enkel maar geduldig argumenteren dat holebi's de maatschappij niet destabiliseren en geen gevaar vormen voor kinderen. Samenwerking met Zuid-Afrika, het enige land waar homo's wel gelijke rechten hebben, is daarin cruciaal, want heel Zwart-Afrika kijkt op naar Zuid-Afrika. Jammer dat Mandela niet meer leeft, zijn woorden zouden veel betekenen.
Oud 6 maart 2014, 17:31   #67
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"barebacken" ???

Nieuw modewoord? Kunt u dat even toelichten?
Google het eens.
Zie wel dat je pijpenkrullen niet recht komen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 17:48   #68
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
.
Overigens Museveni heeft het land vooruitgang gebracht en stabiliteit
dus daarom zijn die homowetten ok,
als ze niet ok zijn is het de schulde vd evangelisten. ge weet toch dat die geen Oegandezen kunnen verkiezen hé

zo'n beetje argumenteren als
-Stalin heeft werkgelegenheid gecreëerd dus was de kunstmatige hongersnood in de Oekraïne of de massadeportaties en werkkampen perfect acceptabel,

oops, gij redeneert echt zo
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 17:59   #69
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik vind dat veel homo's en lesbo's in het Westen ook niet goed omgaan met hun nieuwe vrijheden. Velen sluiten zich op in homogemeenschappen en laten hun voorkeur hun hele levensstijl bepalen.
Mensen die zoals jij denken dat jullie recht van spreken hebben over hoe wij ons moeten gedragen zijn exact de reden waarom we dat doen. Je kan er niet buiten dat onze identiteit in gemengde middens vaak gereduceerd wordt tot "die homo's", met nog steeds een hoop vooroordelen en een sociale stigma's. Het is normaal dat we elkaar gaan opzoeken, zodat we tenminste een sociale omgeving hebben waar we normaal met elkaar kunnen omgaan en we niet constant om de oren worden geslagen met hoe anders we wel zijn. Onder elkaar hebben we tenminste ademruimte omdat we ons niet constant moeten verantwoorden aan de patronen en conventies die anders bepaald worden door en voor de dominante groep hetero's in de maatschappij. Dat is geen 'opsluiten in gemeenschappen', dat is (voor ons althans) ontsnappen aan de druk van de conventionele wereld (die wij echt als keihard aanvoelen).

Waarschijnlijk klinkt dat je allemaal onbekend en onbegrijpelijk in de oren omdat je daar zelf geen ervaring mee hebt. Het zou van wijsheid getuigen om dat gewoon te aanvaarden en verder je mond te houden over onze leefwereld en met wie we wel of niet moeten omgaan.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 18:00   #70
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Had ik het niet gedacht, de Oegandese overheid heeft een anti-homowet gestemd (jouw Russische vrienden trouwens ook), en het is de schuld van wie? Juist, de VS en de Christenen.

What a bunch of crap.
Jij hebt echt geen benul eh?

Het is algemeen geweten dat bepaalde evangelische groepen uit de VS actief zijn in die landen, en een zekere invloed hebben o.a. m.b.t. homoseksualiteit.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 00:51   #71
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dus daarom zijn die homowetten ok,
als ze niet ok zijn is het de schulde vd evangelisten. ge weet toch dat die geen Oegandezen kunnen verkiezen hé

zo'n beetje argumenteren als
-Stalin heeft werkgelegenheid gecreëerd dus was de kunstmatige hongersnood in de Oekraïne of de massadeportaties en werkkampen perfect acceptabel,

oops, gij redeneert echt zo
Vanuit uw luie Belgische zetel is het gemakkelijk de rest van de wereld en andere tijden te beoordelen. Ge hebt geen idee van de harde realiteit in veel landen, of bvb. in Rusland 100 jaar geleden.

Ik wel, want ik woon verschillende maanden per jaar in Kenya, en niet in een "gated community" maar tussen de "negers". Het is een totaal andere maatschappij, en veel mensen sterven een hongersdood, de meerderheid gelooft ook in "djudju" oftewel hekserij, wie betrapt wordt op herkserij vleigt op de brandstapel (letterlijk, de Keniaanse variant is een autoband en benzine erop). Toch zijn ze ook op een bepaalde manier voor op ons, als ze zin hebben om te seksen, met man of vrouw, dan doen ze dat gewoon, geen hypocriete ethische of morele codes, geen hypocrisie.
De man betaalt voor de vrouw, tenzij de vrouw oud en lelijk is, dan is het omgekeerd. Bij ons is het net hetzelfde, maar met veel meer blabla en hypocriete regels.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 maart 2014 om 00:53.
Oud 8 maart 2014, 01:11   #72
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Troubadour

Citaat:
Mensen die zoals jij denken dat jullie recht van spreken hebben over hoe wij ons moeten gedragen zijn exact de reden waarom we dat doen. Je kan er niet buiten dat onze identiteit in gemengde middens vaak gereduceerd wordt tot "die homo's", met nog steeds een hoop vooroordelen en een sociale stigma's. Het is normaal dat we elkaar gaan opzoeken, zodat we tenminste een sociale omgeving hebben waar we normaal met elkaar kunnen omgaan en we niet constant om de oren worden geslagen met hoe anders we wel zijn.
Wat noem je normaal met elkaar omgaan? Als hetero zit je toch ook niet heel de dag je lief te kussen in het openbaar? Ik denk dat homo's overal in België welkom zijn, zolang ze zich niet te "nichterig" gedragen. Hetzelfde geldt overigens voor hetero's met haantjesgedrag. Je moet je in zekere zin aanpassen aan de maatschappelijke norm in het openbaar, dat is overal zo.
Ik versta wel dat er homocafé's bestaan waar homo's volledig hun ding kunnen doen, maar homo's die enkel naar zulke zaken gaan en zich niet langer knnen aanpassen in de maatschappij zijn volgens mij verkeerd bezig. (net als motards, en andere subgroepen die zich volledig afzonderen, is gewoon niet gezond).

Citaat:
Onder elkaar hebben we tenminste ademruimte omdat we ons niet constant moeten verantwoorden aan de patronen en conventies die anders bepaald worden door en voor de dominante groep hetero's in de maatschappij. Dat is geen 'opsluiten in gemeenschappen', dat is (voor ons althans) ontsnappen aan de druk van de conventionele wereld (die wij echt als keihard aanvoelen).
Ik ken genoeg homo's die zichzelf zijn en perfect kunnen functioneren in deze maatschappij. Nu en dan willen ze wel eens naar een café waar ze verder kunnen gaan, net als bvb. sommige hete hetero's wel eens naar parenclubs of zo gaan, maar "gewone" zaken staan toch ook open voor homo's, zeker in België, of vergis ik mij?

Citaat:
Waarschijnlijk klinkt dat je allemaal onbekend en onbegrijpelijk in de oren omdat je daar zelf geen ervaring mee hebt. Het zou van wijsheid getuigen om dat gewoon te aanvaarden en verder je mond te houden over onze leefwereld en met wie we wel of niet moeten omgaan.
Ik heb genoeg homovrienden en ben op veel plaatsen geweest, en heb alles al meegemaakt. Mijn impressie is dat homo's heel libertair zijn, wat ik wel ok vind, maar dat het ook een heel oppervlakkige wereld is.
Oud 8 maart 2014, 02:41   #73
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat noem je normaal met elkaar omgaan? Als hetero zit je toch ook niet heel de dag je lief te kussen in het openbaar?
Ik heb in mijn leven meer kussende heterokoppels dan holebikoppels gezien. Moet ik daar ook op gaan klagen en zagen? Nee, want ik heb geen zaken met andermans leven. Mijn lief en ik zullen kussen waar en wanneer we dat willen. De persoon die denkt dat we 'toestemming' moeten vragen kan onze kloten kussen. De evenaar loopt door niemands' reet.

Citaat:
Ik denk dat homo's overal in België welkom zijn, zolang ze zich niet te "nichterig" gedragen. Hetzelfde geldt overigens voor hetero's met haantjesgedrag. Je moet je in zekere zin aanpassen aan de maatschappelijke norm in het openbaar, dat is overal zo.
Hall, I call bullshit.

Ten eerste: de 'publieke ruimte' is geen eigendom van de ene of de andere groep. Hetero's domineren dan wel puur in aantal maar dat geeft geen enkel recht om normen te gaan opleggen. Als we ons daar ook maar iets van zouden aantrekken, zitten we in een mum van tijd terug met vervolgingen. Dus nee, we gaan ons niet aanpassen. Doen jullie dat maar eens voor de verandering.

Ten tweede: ik ben gedegouteerd door het neerkijken op nichterig gedrag. Er zijn dan wel mensen bij wie het een act is maar ik kan je garanderen dat de overgrote meerderheid van mensen die zich zo gedragen dat doen omdat het natuurlijk is voor zichzelf en ze zich er goed bij voelen. Op welk recht beroep jij je om daar denigrerend over te doen?

Citaat:
Ik versta wel dat er homocafé's bestaan waar homo's volledig hun ding kunnen doen, maar homo's die enkel naar zulke zaken gaan en zich niet langer knnen aanpassen in de maatschappij zijn volgens mij verkeerd bezig. (net als motards, en andere subgroepen die zich volledig afzonderen, is gewoon niet gezond).
Really? Dan heb je gewoon geen flauw benul van hoe het is om heel je leven lang als 'anders' bekeken en behandeld te worden.

Sorry, we gaan onszelf niet opleggen om tijd door te brengen met mensen voor wie ons leven hooguit een curiositeit is wanneer we een veel gelukkiger leven kunnen hebben door gewoon ons eigen ding te doen. Betekent dat dat we ons wegsteken? Hell no. We hebben bijna allemaal familie, vrienden en collega's die niets met het homoleven te zien hebben en daar gaan we ook gewoon mee om als een ander. We kunnen daar ook niet buiten, zelfs al zouden we dat willen.

Begrijp dat het echt niet eenvoudig is om een leven te leiden verschillend van de heteronormatieve verwachtingspatronen die zo diep in onze maatschappij ingebouwd zijn. Een paar legale rechten meer of minder veranderen daar niets aan. Hoe je het ook draait of keert, onze hele maatschappij is gestructureerd naar het typische levenspatroon van een heterokoppel. Holebi's zijn een afterthought, vaak zelfs minder dan dat. We worden daar mee geconfronteerd telkens wanneer we buiten komen, de media opzetten, op het werk komen en bij eender welke andere publieke activiteit. Waarom zouden we ons daar in godsnaam nog meer aan willen herinneren in onze vrije tijd?

Ik ben op zicht verre van identificeerbaar als homo, wat er toe leidt dat mensen zich er heel comfortabel bij voelen om in mijn buurt de meest idiote, denigrerende opmerkingen te maken over holebi's, zélfs nadat ze op de hoogte zijn van mijn 'geaardheid' ("ja, want jij bent zo geen nicht"), niet beseffende dat dat nog altijd enorm confronterend en pijnlijk is. Waarom zou ik dan in godsnaam zulke omgevingen gaan opzoeken, puur om vermeende 'balans' en 'me aanpassen'? Ik ben geen masochist en reageer, zoals de meeste mensen, heel slecht op vernedering.

Dat allemaal vergelijken met motard zijn of bij een club zitten betekent dat je echt niet begrijpt waar het over gaat. Je seksualiteit en de maatschappij waar je in leeft kies je niet. Niemand koos ooit om toe te treden tot 'de club der holebi's', noch kon iemand zich ooit uitschrijven. Foute vergelijking, tomm, heel foute.

Citaat:
Ik ken genoeg homo's die zichzelf zijn en perfect kunnen functioneren in deze maatschappij. Nu en dan willen ze wel eens naar een café waar ze verder kunnen gaan, net als bvb. sommige hete hetero's wel eens naar parenclubs of zo gaan, maar "gewone" zaken staan toch ook open voor homo's, zeker in België, of vergis ik mij?
Je hebt het publiek en het private gezicht. Ja, er zijn holebi's die perfect kunnen functioneren in een heterowereld. Er zijn er ook heel veel die het daar knap lastig mee hebben. Dat gaat veel, veel dieper dan een eens naar een holebicafé of een club gaan. De holebiwereld is veel groter dan dat. Als ik je zou zeggen dat het mannelijk hetero-zijn niet verder gaat dan voetbal, vloeken en zuipen zou je daar ook niet mee gediend zijn. Awel, hetzelfde voor holebi's. Wij hebben onze eigen cultuur om om te gaan met een wereld die compleet anders is vanuit ons perspectief en de issues waar wij dagelijks mee geconfronteerd worden.

Citaat:
Ik heb genoeg homovrienden en ben op veel plaatsen geweest, en heb alles al meegemaakt. Mijn impressie is dat homo's heel libertair zijn, wat ik wel ok vind, maar dat het ook een heel oppervlakkige wereld is.
Even libertair en oppervlakkig als wat je aantreft op alle anderen fuiven en clubs. Dat ligt niet aan de mensen maar aan de locaties, die bepaalde persoonlijkheden aantrekken. Er is onder holebi's even veel variëteit als onder hetero's, dat zal je zelf ook wel doorhebben.

Kijk, je bedoelt het vast goed, maar de dag dat ik het serieus neem om me aan te passen aan andermans normen, geef ik in essentie mijn zelfrespect en recht op zelfverdediging op. Dan kan ik me evengoed vrijwillig aanbieden om me te laten doodslaan door een bende homofobe fascisten, want dat is waar dingen toe leiden wanneer je stopt met vechten voor je eigen bestaan. Klinkt misschien extreem, maar ik vermoed dat je wel begrijpt wat ik bedoel. Een groep die niet voor zichzelf opkomt is gedoemd onderdrukt te worden. Ik kan vanuit zelfbehoud geen enkele rechtvaardiging vinden om me over te geven aan wat een ander bepaalt.
Oud 8 maart 2014, 08:11   #74
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht

Ah ja, de 'social sciences'
Oud 8 maart 2014, 10:13   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Citaat:
Ik heb in mijn leven meer kussende heterokoppels dan holebikoppels gezien. Moet ik daar ook op gaan klagen en zagen? Nee, want ik heb geen zaken met andermans leven. Mijn lief en ik zullen kussen waar en wanneer we dat willen. De persoon die denkt dat we 'toestemming' moeten vragen kan onze kloten kussen. De evenaar loopt door niemands' reet.
M.a.w. elementaire beleefdheid is aan u niet besteed. Je zit boordevol frustratie en dat wil je dan afreageren door uitdagend bronstgedrag in aanwezigheid van mensen die met jullie relatie niet het minste te maken hebben. Het zal jou wellicht "ouwerwets" in de oren klinken, maar een beetje fatsoen wordt door de overgrote meerderheid van de mensen nog steeds geapprecieerd. Daar hoor je dan ook rekening mee te houden.

Citaat:
Hall, I call bullshit.
Ten eerste: de 'publieke ruimte' is geen eigendom van de ene of de andere groep. Hetero's domineren dan wel puur in aantal maar dat geeft geen enkel recht om normen te gaan opleggen. Als we ons daar ook maar iets van zouden aantrekken, zitten we in een mum van tijd terug met vervolgingen. Dus nee, we gaan ons niet aanpassen. Doen jullie dat maar eens voor de verandering.

Ten tweede: ik ben gedegouteerd door het neerkijken op nichterig gedrag. Er zijn dan wel mensen bij wie het een act is maar ik kan je garanderen dat de overgrote meerderheid van mensen die zich zo gedragen dat doen omdat het natuurlijk is voor zichzelf en ze zich er goed bij voelen. Op welk recht beroep jij je om daar denigrerend over te doen?
Neen, de publieke ruimte is inderdaad geen eigendom van de ene of andere groep. Maar kijk, of je hetero of homo bent, anderen hebben er volstrekt geen behoefte en evenmin een boodschap aan om elk moment geconfronteerd te worden met min of meer exhibitionistische uitingen van liefde. Of het nu gaat om hetero's of homo's, het doet er niet toe. In gezelschap doe je niet om het eender wat. Wie dit niet wil aanvaarden gedraagt zich asociaal. Ik ken persoonlijk homo's, goede vrienden, die razend zijn om dergelijk gedrag.

Citaat:
Kijk, je bedoelt het vast goed, maar de dag dat ik het serieus neem om me aan te passen aan andermans normen, geef ik in essentie mijn zelfrespect en recht op zelfverdediging op. Dan kan ik me evengoed vrijwillig aanbieden om me te laten doodslaan door een bende homofobe fascisten, want dat is waar dingen toe leiden wanneer je stopt met vechten voor je eigen bestaan. Klinkt misschien extreem, maar ik vermoed dat je wel begrijpt wat ik bedoel. Een groep die niet voor zichzelf opkomt is gedoemd onderdrukt te worden. Ik kan vanuit zelfbehoud geen enkele rechtvaardiging vinden om me over te geven aan wat een ander bepaalt.
Dit is werkelijk van de pot gerukt. Ook hetero's kunnen zich niet permitteren om zo maar overal naar believen "hun ding te doen". Ik wens niet in de publieke ruimte met mijn neus gedrukt te worden op het hoornig gedrag van een bronstig koppel, hetero's of homo's het doet er niet toe. Kom nu a.u.b. niet aandraven met "preutsheid" en "schijnheiligheid" enz. U weet pertinent goed wat ik bedoel. Nee, ik maak geen deel uit van een of andere fascistoïde knokploeg en ik haat homofobe buffels evenzeer als u. Wat mij betreft mogen de rechtbanken de aan dergelijke primaten toebedeelde straffen rustig verdrievoudigen.

quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 10:21   #76
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was toevallig enkele weken geleden in Uganda.
Net als in veel Afrikaanse landen heerst er een zekere vijandigheid ten opzichte van het idee van homoseksualiteit, toch zijn homo's duidelijk aanwezig in het straatbeeld en het uitgaansleven, zij het discreet. Lesbische seks lijkt er heel wijdverbreid, ook tussen vrouwen die zich als hetero bestempelen.

Ik heb er met Ugandezen over gesproken, de meeste vinden niet dat homo's in de gevangenis moeten, maar ze zijn wel tegen het idee dat homoseksualiteit gelijk is aan heteroseksualiteit, en vinden dat elke echte man een familie moet stichten en kinderen krijgen. Wat hij daarnaast doet is zijn zaak. Het is algemeen geweten dat veel Afrikaanse mannen veel minaressen hebben en naar de hoeren gaan, dat is algemeen aanvaard.

Ze willen vooral vermijden dat, zoals in het VK, er hele homogemeenschappen ontstaan, en de westerse druk werkt averechts.

Ik vind dat we de keuze van de Ugandese maatschappij moeten aanvaarden en niets opdringen.

Die wet vind ik natuurlijk onzin, Uganda heeft veel grotere prioriteiten dan het bestrijden van homoseksualiteit en minijurkjes. Bestrijden van armoede bvb.
Die wet kwam er onder invloed van Amerikaanse evangelisten, dezelfde die abortus in de illegaliteit houden en de verspreiding van condooms verhinderen in een land met miljoenen HIV-lijders.

In Kenya proberen die evangelisten hetzelfde, maar Kenianen lijken niet bereid hun hedonistische levensstijl op te geven. Seksualiteit is geen "issue" in Kenia, veel minder nog dan in het Westen. Homoseksualiteit wel maar toch komt het veel en vrij openlijk voor. Ik denk dat de grenzen tussen homo en hetero er ook veel minder duidelijk zijn dan in het Westen, zeker tussen vrouwen. De meeste Keniaanse die ik ken geven toe "het" al gedaan te hebben met vrouwen.
In Kenia is homoseksualiteit verboden, maar in de praktijk merk je daar weinig van. In het slechtste geval moet een "betrapte" homo enkele bankbriefjes geven aan de politie. De wet in Kenia en de meeste Afrikaanse landen stelt niets voor, vooral een manier om het karige salaris van ordehandhavers aan te vullen.
Vreemd...apartheid op basis van kleur werd nooit omschreven als een keuze die we moesten aanvaarden maar wanneer het over homo's gaat dan moet dit wel? Denk toch van niet hoor, dat religie nog steeds voor achterlijkheid zorgt in de wereld, of dit nu homo's of vrouwen betreft moet je helemaal niet aanvaarden, maar juist duidelijk veroordelen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 16:02   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Troubadour

Citaat:
Toch moet je je een beetje aanpassen aan de maatschappelijke norm, of je dat nu leuk vind of niet. Ikzelf heb in Rusland gewoond als kind, en België is ook een heel andere cultuur. Sommige Russen en andere Oost-Europeanen passen zich totaal niet aan, en dat irriteert sommige Belgen, dat begrijp ik. Marokkanen die in djelaba lopen, luid gesticulerend en roepen of spugen in het openbaar, dat vind de gemiddelde Belg niet sympathiek, daar willen ze niet naast zitten op de bus, omdat ze teveel afwijken van de norm. In marokko is dat perfect normaal.

Overigens België is een individualistisch land waar mensen er het hunne van denken maar waar je gerust gelaten wordt.(de keerzijde is wel dat niemand zich ook wat van je aantrekt als je in de problemen zit, dat veel mensen erg eenzaam zijn, het is een kille maatschappij) In veel andere landen is dat niet zo. Bvb. als je een man kust in een park in Rusland waar andere mensen lopen is het risico reëel dat je in elkaar geslagen wordt.
Ik tongkus ook m'n vriendin niet in het openbaar, of als er familie of ouderen aanwezig zijn, ik vind dat een kwestie van opvoeding.

Citaat:
Ik ken nochtans veel homo's die neerkijken op nichterig gedrag.

Citaat:
Really? Dan heb je gewoon geen flauw benul van hoe het is om heel je leven lang als 'anders' bekeken en behandeld te worden.

holebi's zijn nu eenmaal een minderheid, daar moet je mee leven. Zolang mensen respect hebben voor je geaardheid en er niet denigrerend over doen zie ik het probleem niet.

Citaat:
Sorry, we gaan onszelf niet opleggen om tijd door te brengen met mensen voor wie ons leven hooguit een curiositeit is wanneer we een veel gelukkiger leven kunnen hebben door gewoon ons eigen ding te doen. Betekent dat dat we ons wegsteken? Hell no. We hebben bijna allemaal familie, vrienden en collega's die niets met het homoleven te zien hebben en daar gaan we ook gewoon mee om als een ander. We kunnen daar ook niet buiten, zelfs al zouden we dat willen.

Het leven is toch meer dan geaardheid? Iemand in m'n familie is homo maar dat wist ik pas op latere leeftijd.

Citaat:
Begrijp dat het echt niet eenvoudig is om een leven te leiden verschillend van de heteronormatieve verwachtingspatronen die zo diep in onze maatschappij ingebouwd zijn. Een paar legale rechten meer of minder veranderen daar niets aan. Hoe je het ook draait of keert, onze hele maatschappij is gestructureerd naar het typische levenspatroon van een heterokoppel. Holebi's zijn een afterthought, vaak zelfs minder dan dat. We worden daar mee geconfronteerd telkens wanneer we buiten komen, de media opzetten, op het werk komen en bij eender welke andere publieke activiteit. Waarom zouden we ons daar in godsnaam nog meer aan willen herinneren in onze vrije tijd?
Man, vrouw en kind zijn nu eeenmaal de norm en dat is altijd zo geweest, holebi's blijven een minderheid, maar ik zie het probleem niet?

Citaat:
Ik ben op zicht verre van identificeerbaar als homo, wat er toe leidt dat mensen zich er heel comfortabel bij voelen om in mijn buurt de meest idiote, denigrerende opmerkingen te maken over holebi's, zélfs nadat ze op de hoogte zijn van mijn 'geaardheid' ("ja, want jij bent zo geen nicht"),
Ik krijg ook heel wat flauwe grappen over me, en dan doe ik gewoon mee. Daar moet je tegen kunnen. Wat denk je dat andere minderheden als Marokkanen, zwarten, etc. allemaal over zich heen krijgen?
In Kenia krijg ik constant opmerkingen over mijn "blank" zijn, en overal waar ik kom klinkt het "mzungu"(blank). Dat is niet slecht bedoeld meestal, en het laat me koud.

Citaat:
Dat allemaal vergelijken met motard zijn of bij een club zitten betekent dat je echt niet begrijpt waar het over gaat. Je seksualiteit en de maatschappij waar je in leeft kies je niet. Niemand koos ooit om toe te treden tot 'de club der holebi's', noch kon iemand zich ooit uitschrijven. Foute vergelijking, tomm, heel foute.
je geaardheid kies je niet, je levensstijl wel.

Citaat:
Je hebt het publiek en het private gezicht. Ja, er zijn holebi's die perfect kunnen functioneren in een heterowereld. Er zijn er ook heel veel die het daar knap lastig mee hebben. Dat gaat veel, veel dieper dan een eens naar een holebicafé of een club gaan. De holebiwereld is veel groter dan dat. Als ik je zou zeggen dat het mannelijk hetero-zijn niet verder gaat dan voetbal, vloeken en zuipen zou je daar ook niet mee gediend zijn. Awel, hetzelfde voor holebi's. Wij hebben onze eigen cultuur om om te gaan met een wereld die compleet anders is vanuit ons perspectief en de issues waar wij dagelijks mee geconfronteerd worden
.

De homo in m'n familie ziet dat helemaal anders. Hij zegt dat er niets verschillend is aan hem, behalve dat hij opgewonden wordt van mannen in plaats van vrouwen. Dat is een aspect van het leven, er zijn er vele andere. werk, interesses, hobbies, etc.

Citaat:
Even libertair en oppervlakkig als wat je aantreft op alle anderen fuiven en clubs. Dat ligt niet aan de mensen maar aan de locaties, die bepaalde persoonlijkheden aantrekken. Er is onder holebi's even veel variëteit als onder hetero's, dat zal je zelf ook wel doorhebben.
Dat klopt, toch denk ik dat homo's over het algemeen minder trouw zijn en meer verschillende partners hebben, dat is alvast wat m'n homovrienden me zeggen.

Citaat:
Kijk, je bedoelt het vast goed, maar de dag dat ik het serieus neem om me aan te passen aan andermans normen, geef ik in essentie mijn zelfrespect en recht op zelfverdediging op. Dan kan ik me evengoed vrijwillig aanbieden om me te laten doodslaan door een bende homofobe fascisten, want dat is waar dingen toe leiden wanneer je stopt met vechten voor je eigen bestaan.
Van mij mag iedereen z'n eigen leven leiden. Maar zoals ik al zei je moet je ergens wel aanpassen aan een zekere norm, als je normaal wilt functioneren in deze maatschappij.

Citaat:
Klinkt misschien extreem, maar ik vermoed dat je wel begrijpt wat ik bedoel. Een groep die niet voor zichzelf opkomt is gedoemd onderdrukt te worden. Ik kan vanuit zelfbehoud geen enkele rechtvaardiging vinden om me over te geven aan wat een ander bepaalt.
Voor jezelf opkomen wil niet zeggen je isoleren van de maatschappij.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 maart 2014 om 16:07.
Oud 8 maart 2014, 16:10   #78
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vreemd...apartheid op basis van kleur werd nooit omschreven als een keuze die we moesten aanvaarden maar wanneer het over homo's gaat dan moet dit wel? Denk toch van niet hoor, dat religie nog steeds voor achterlijkheid zorgt in de wereld, of dit nu homo's of vrouwen betreft moet je helemaal niet aanvaarden, maar juist duidelijk veroordelen.
Uganda is een totaal andere maatschappij dan België, je moet vertrekken van de realiteit, anders kom je nergens. Je kunt niet zomaar westerse waarden opdringen aan niet-westerse culturen. Dat is nog nooit en nergens gelukt.
Oud 8 maart 2014, 18:28   #79
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ken nochtans veel homo's die neerkijken op nichterig gedrag.
Alsof holebi's niet onverdraagzaam kunnen zijn tegenover elkaar. Dat is zelfs onderwerp van veel geruzie onder holebi's, met een heel vocale groep die steevast gelooft dat zij mogen bepalen hoe alle holebi's zich moeten gedragen. Dat krijgt vooral heel veel sympathie vanuit conservatieve hoeken maar is daarom niet minder onacceptabel. Legitimeert dat denigrerend gedrag? Nee, en het is zelfs bijzonder hypocriet.

Citaat:
holebi's zijn nu eenmaal een minderheid, daar moet je mee leven. Zolang mensen respect hebben voor je geaardheid en er niet denigrerend over doen zie ik het probleem niet.

Het leven is toch meer dan geaardheid? Iemand in m'n familie is homo maar dat wist ik pas op latere leeftijd.

Man, vrouw en kind zijn nu eeenmaal de norm en dat is altijd zo geweest, holebi's blijven een minderheid, maar ik zie het probleem niet?
Dat we een minderheid zijn daar hoef je ons niet aan te herinneren. Dat voelen we elke dag. Ja, het leven is meer dan geaardheid, maar onderschat de impact niet dat dat kan hebben op een levensloop en de manier waarop iemand naar het leven kijkt. Ja, er zijn mensen die zich perfect kunnen inpassen en da's leuk voor hen maar er is ook een gigantische groep mensen die zich daar zeer ongelukkig bij voelen. Wat dan? Het is niet omdat iets de norm is onder een hele hoop mensen dat anderen zich daar maar bij moeten neerleggen en hetzelfde moeten gaan doen.

Citaat:
Ik krijg ook heel wat flauwe grappen over me, en dan doe ik gewoon mee. Daar moet je tegen kunnen. Wat denk je dat andere minderheden als Marokkanen, zwarten, etc. allemaal over zich heen krijgen?
In Kenia krijg ik constant opmerkingen over mijn "blank" zijn, en overal waar ik kom klinkt het "mzungu"(blank). Dat is niet slecht bedoeld meestal, en het laat me koud.
Leuk voor jou, maar als je dat je hele leven lang hoort, gekoppeld met compleet anders in het leven staan (zoals het geval is bij heel veel holebi's), dan voel je je vervreemd. Niet omdat er eens af en toe een grapje gemaakt wordt maar omdat het een constante is in je leven, iets wat je constant voelt en waar mensen heel erg ongelukkig van kunnen worden. We gaan onszelf niet opzettelijk isoleren en vervreemden. De realiteit is dat velen van ons starten vanuit een vervreemde, geïsoleerde positie (en wetenschappelijke cijfers bevestigen dat). We kunnen dan twee dingen doen: gigantisch veel moeite doen om onszelf aan te passen tot iets wat we niet zijn en daardoor vervreemd blijven of uit onze isolatie komen door elkaar op te zoeken en een omgeving te creëren waarin we ons wel goed kunnen voelen. Drie keer raden van welke optie mensen het gelukkigste worden?

Voor mijzelf: ik dacht dat ik aanvaard werd door mijn omgeving tot ik in een situatie terecht kwam waar mijn seksualiteit de norm was. Ik kan je vertellen dat er een psychologische zee van verschil ligt tussen tolerantie, acceptatie en deel uitmaken van de norm. Het is een zaligmakend gevoel wanneer alle sociale druk plots van je schouders valt.

Citaat:
Je geaardheid kies je niet, je levensstijl wel.
De twee vallen amper los te koppelen.

Citaat:
De homo in m'n familie ziet dat helemaal anders. Hij zegt dat er niets verschillend is aan hem, behalve dat hij opgewonden wordt van mannen in plaats van vrouwen. Dat is een aspect van het leven, er zijn er vele andere. werk, interesses, hobbies, etc.
Kijk, dat is weeral allemaal heel tof voor hem. Als hij gelukkig is met zijn leven dan is dat zo en heb ik daar niks op te zeggen. Ik ben blij voor hem. Neemt niet weg dat heel wat holebi's dat compleet anders aanvoelen. Zoals ik zei: even veel diversiteit onder holebi's als onder hetero's.

Citaat:
Dat klopt, toch denk ik dat homo's over het algemeen minder trouw zijn en meer verschillende partners hebben, dat is alvast wat m'n homovrienden me zeggen.
Awel, dat valt in de realiteit serieus tegen. De cijfers die ik tot nu toe daarover heb gezien vertellen dat er amper verschil is tussen hetero's en holebi's op vlak van promiscuïteit. Net als bij hetero's vindt het overgrote gedeelte van partnerwissels en seks plaats binnen een heel beperkte groep. Urban legend. Het al dan niet homo-zijn heeft geen enkele weerslag op het juist aanvoelen van de cijfers, zo blijkt.

Citaat:
Van mij mag iedereen z'n eigen leven leiden. Maar zoals ik al zei je moet je ergens wel aanpassen aan een zekere norm, als je normaal wilt functioneren in deze maatschappij.

Voor jezelf opkomen wil niet zeggen je isoleren van de maatschappij.
De soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend. We isoleren ons niet, maar je begrijpt ook dat het geen winnende strategie is om je constant aan te passen aan andermans normen.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 8 maart 2014 om 18:41.
Oud 10 maart 2014, 10:08   #80
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

tomm, al dat geprobeer van u is zinloos. Feit is en blijft dat Uganda net als Rusland een wet heeft ingevoerd tegen homo's. Homoseksualiteit is bij wet verboden en homo's moeten volgens de wet dus worden vervolgd. Laat staan de uitspattingen van de bevolking die zich sterkt in deze misdadige wetten.

Hiervoor moeten de leiders van Uganda (alsook van Rusland) worden veroordeeld en op die landen moet zoveel mogelijk druk worden gezet opdat die schandalige nazistische wetten worden teruggedraaid. Niet meer, maar ook niet minder.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be