Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2014, 13:19   #881
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De communistische partij is gelukkig nog steeds heer en meester over China. Daarom dat het land verder gaat op de ingeslagen koers: modernisatie, industrialisatie, ontwikkeling en uitroeing van armoede.
Alleen vergeet u iets heel belangrijks: de communistische partij heeft haar eigen economische ideologie overboord gegooid. Ze is volledig meegestapt in de kapitalistische logica. Jammer genoeg heeft dit in China voor gevolg dat er een heel ongelijke ontwikkeling is. De landelijke gebieden lopen leeg, dorpen hebben een heel oude bevolking, er ontstaat een klasse arbeiders die wordt uitgebuit op allerlei wijzen... En ondertussen zien we een toplaag bijzonder rijke mensen verschijnen die goede sier maakt.

Wel, Tomm, zeg me eens, is dat dan het beoogde communistische ideaal waar u warm voor loopt?

Laat ik u alvast meegeven dat ik dit als christen een heel slechte evolutie vind.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 13:21   #882
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duitsland was al in oorlog met Frankrijk en Groot-Brittannië. De Sovjet-Unie was geen bedreiging en respecteerde het niet-aanvalsverdrag.
Een aantal historici spreken dat tegen en wijzen erop dat Stalin op termijn een aanval plande op het Derde Rijk dat ongetwijfeld na nog een paar jaar oorlog verzwakt zou zijn.
Oud 6 april 2014, 13:26   #883
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgische historici kennen om te beginnen geen Russisch en kunnen dus niets uitvoeren in Russische archieven.
Euh, dat lijkt me heel kort door te bocht. Misschien zit er wel iemand die de taal (passief) machtig is. Weet u veel. Weet ik ook veel trouwens.

De kans is evenwel veel groter dat u in Frankrijk zulke mensen eerder zult aantreffen, rekening houdend met het feit dat je in dat land een vrije grote Russische aanwezigheid vindt (sedert de Russische revolutie). Op TF1 was er in een duidingsprogramma over de crisis in Oekraïne enige tijd geleden een Franse historica met een Russisch klinkende familienaam.
Oud 6 april 2014, 13:27   #884
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De Duitsers hebben die oorlog niet verloren, Europa heeft die oorlog verloren. De hegemonie ging naar de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Wat men ook van Hitler moge denken, op dat vlak had hij gelijk. In zijn dagboek noteerde Goebbels dat Hilter in een van zijn hoogstpersoonlijke gesprekken de opmerking maakte dat een Duitse nederlaag ook de nederlaag zou inhouden van Europa.
Oud 6 april 2014, 13:33   #885
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door julian Bekijk bericht
Er is nooit een rechtsgeldige overeenkomst gesloten die de NAVO zou verbieden ex soviet staten in de alliantie toe te laten. Zou ook een zeer botte belediging geweest zijn voor deze staten die daardoor impliciet als een soort van eeuwige vazalstaten van Rusland zouden beschouwd worden ongeacht wat zij daar zelf over denken.
Zij hebben natuurlijk gekozen om NAVO lid te worden aangezien Rusland duidelijk niet afstand gedaan heeft van het imperialistische verleden.
Rusland kan geen legitieme bezwaren hebben tegen NAVO lidmaatschap van oosteuropese staten aangezien de NAVO een defensieve alliantie is.
Rusland beschouwt deze staten echter niet echt als volledig soeverein wat al reden genoeg is voor hen om onder de NAVO paraplu te kruipen.De oosteuropese bondgenoten zijn zeer gemotiveerd en een aanwinst.
Natuurlijk heeft Rusland geen legitieme redenen , dat beweer ik ook nergens.
Daarvoor is goedkeuriung van de veiligheidsraad nodig .
Maar het zelfde gaat ook op voor veel interventies van de VS, want zowel Rusland als de VS hebben veto recht, voorstellen worden altijd door 1 van de 2 geblokkeerd.

Voor u betekend legitiem "met goedkeuring van het westen, in het voordeel van het westen, volgens westerse principes"
U vond immers de US drone strikes en de invasie van Irak legitiem.
Voor u zijn westerse / Amerikaanse interventies automatisch en per definitie legitiem en gerechtvaardigd.

Nu de ook de Russen iets ondernemen dat niet legitiem snapt u dat opeens wel .

Laatst gewijzigd door atmosphere : 6 april 2014 om 13:34.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 13:48   #886
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=atmosphere;7088978
Voor u zijn westerse / Amerikaanse interventies automatisch en per definitie legitiem en gerechtvaardigd.[/QUOTE]

Waar schrijft hij dat? In welk bericht?
Oud 6 april 2014, 15:10   #887
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Natuurlijk heeft Rusland geen legitieme redenen , dat beweer ik ook nergens.
Daarvoor is goedkeuriung van de veiligheidsraad nodig .
Maar het zelfde gaat ook op voor veel interventies van de VS, want zowel Rusland als de VS hebben veto recht, voorstellen worden altijd door 1 van de 2 geblokkeerd.

Voor u betekend legitiem "met goedkeuring van het westen, in het voordeel van het westen, volgens westerse principes"
U vond immers de US drone strikes en de invasie van Irak legitiem.
Voor u zijn westerse / Amerikaanse interventies automatisch en per definitie legitiem en gerechtvaardigd.

Nu de ook de Russen iets ondernemen dat niet legitiem snapt u dat opeens wel .
Ik heb gesteld dat Rusland geen legitieme bezwaren kon hebben tegen de toetreding van oosteuropese staten tot de NAVO.
Uw uitleg raakt dus kant noch wal.
julian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 17:03   #888
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door julian Bekijk bericht
Ik heb gesteld dat Rusland geen legitieme bezwaren kon hebben tegen de toetreding van oosteuropese staten tot de NAVO.
Uw uitleg raakt dus kant noch wal.
maar dat spreek ik ook helemaal niet tegen.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 18:02   #889
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
U snapt echt niet dat er op dat niveau van rechtsgeldigheid nooit sprake kan zijn op dat niveau.
Maar als er geen vrdrag is dan is er geen overeenkomst die wie dan ook bindt.
Oud 6 april 2014, 18:02   #890
julian
Banneling

Standaard

Citaat:
maar dat spreek ik ook helemaal niet tegen.
Gij hebt antwoord gegeven op iets dat ik nooit stelde.
Oud 6 april 2014, 18:20   #891
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Nu lees ik net in de krant dat Putin nu ook Alaska terug wil.
Het wordt steeds leuker.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 20:22   #892
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Nu lees ik net in de krant dat Putin nu ook Alaska terug wil.
Het wordt steeds leuker.
In een Slovaakse krant stond ook te vermeld dat hij, naast de Baltische staten natuurlijk, ook aast op Finland.
Oud 6 april 2014, 21:18   #893
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Zijn jullie daar nu nog altijd over bezig ? Iedereen, behalve de criminelen in Kiev, heeft zich ondertussen neergelegd bij het feit dat de Krim en Sebastopol tot de Russische Federatie behoort. Leer ermee leven dat Vladimir Poetin ook deze strijd weer gewonnen heeft. Rusland is groter geworden, Oekraïne kleiner.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 21:21   #894
Max van Dietschland

Standaard

Misschien moet Rusland maar eens beginnen met een corridor te maken naar Transnistrië en Kaliningrad.

Oud 6 april 2014, 21:25   #895
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat men ook van Hitler moge denken, op dat vlak had hij gelijk. In zijn dagboek noteerde Goebbels dat Hilter in een van zijn hoogstpersoonlijke gesprekken de opmerking maakte dat een Duitse nederlaag ook de nederlaag zou inhouden van Europa.
Dat klopt inderdaad, de val van de asmogendheden betekende de val van Europa. En Europa is zeker nog niet hersteld van deze nederlaag: de EU wordt volledig gedomineerd door Washington.

Door de val van de Asmogendheden, de val van de Sovjetunie later, de dominantie van Washington over de EU, zitten we in een specifieke geopolitieke situatie, waarin steun aan Rusland als nationalist gerechtvaardigd is.

Om tot een multipolaire wereld te komen, moet de macht en invloedssfeer van Moskou versterkt worden om tegengas te geven tegenover de Amerikaanse vijand.

Oud 6 april 2014, 21:34   #896
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Zijn jullie daar nu nog altijd over bezig ? Iedereen, behalve de criminelen in Kiev, heeft zich ondertussen neergelegd bij het feit dat de Krim en Sebastopol tot de Russische Federatie behoort. Leer ermee leven dat Vladimir Poetin ook deze strijd weer gewonnen heeft. Rusland is groter geworden, Oekraïne kleiner.
En dan doet Poetin zo veel moeite met de Olympische Spelen om Rusland een mooi image aan te meten... om het dan op een twee drie weer te verspelen. Rusland heeft inderdaad ogenschijnlijk een stukje Oekraïne binnengehaald, maar nu is al is duidelijk dat het de Russische staatskas flink zal kosten. Wat het nu zal opleveren, is evenwel heel onduidelijk.

Of hij "weer" gewonnen heeft, valt dus maar te bezien.
Oud 6 april 2014, 21:37   #897
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dat klopt inderdaad, de val van de asmogendheden betekende de val van Europa. En Europa is zeker nog niet hersteld van deze nederlaag: de EU wordt volledig gedomineerd door Washington.

Door de val van de Asmogendheden, de val van de Sovjetunie later, de dominantie van Washington over de EU, zitten we in een specifieke geopolitieke situatie, waarin steun aan Rusland als nationalist gerechtvaardigd is.

Om tot een multipolaire wereld te komen, moet de macht en invloedssfeer van Moskou versterkt worden om tegengas te geven tegenover de Amerikaanse vijand.
Als volksnationalist kun je juist dat pad niet betreden. Je kan de ene imperialist niet ruilen voor de andere.
Oud 7 april 2014, 11:16   #898
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen vergeet u iets heel belangrijks: de communistische partij heeft haar eigen economische ideologie overboord gegooid. Ze is volledig meegestapt in de kapitalistische logica. Jammer genoeg heeft dit in China voor gevolg dat er een heel ongelijke ontwikkeling is. De landelijke gebieden lopen leeg, dorpen hebben een heel oude bevolking, er ontstaat een klasse arbeiders die wordt uitgebuit op allerlei wijzen... En ondertussen zien we een toplaag bijzonder rijke mensen verschijnen die goede sier maakt.

Wel, Tomm, zeg me eens, is dat dan het beoogde communistische ideaal waar u warm voor loopt?

Laat ik u alvast meegeven dat ik dit als christen een heel slechte evolutie vind.
Ik ben ook in China geweest, als je vergelijkt met andere Aziatische landen valt de ongelijkheid goed mee. Bovendien zijn alle banken en de voornaamste bedrijven in handen van de staat, dus zo kapitalistisch is China niet geworden...
Volgens de VN is de armoede in de wereld afgenomen, maar is dit enkel te verklaren door de enorme afname in China.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2014, 11:20   #899
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een aantal historici spreken dat tegen en wijzen erop dat Stalin op termijn een aanval plande op het Derde Rijk dat ongetwijfeld na nog een paar jaar oorlog verzwakt zou zijn.
Dat zijn speculaties. Feit is dat de Sovjet-Unie de voorwaarden van het niet-aanvalsverdrag strikt naleefde. Een ander feit is dat Hitler altijd al een hekel had aan de Sovjet-Unie en het communisme des duivels vond.
Oud 7 april 2014, 11:27   #900
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, dat lijkt me heel kort door te bocht. Misschien zit er wel iemand die de taal (passief) machtig is. Weet u veel. Weet ik ook veel trouwens.

De kans is evenwel veel groter dat u in Frankrijk zulke mensen eerder zult aantreffen, rekening houdend met het feit dat je in dat land een vrije grote Russische aanwezigheid vindt (sedert de Russische revolutie). Op TF1 was er in een duidingsprogramma over de crisis in Oekraïne enige tijd geleden een Franse historica met een Russisch klinkende familienaam.
Kan zijn, maar die mensen hebben nooit in de Sovjet-periode geleefd en weten ook niet wat er leeft in de voormalige Sovjet-Unie. Volgens mij zijn Russische, Kazachse, etc. historici nog steeds het best geplaatst om onderzoek te doen naar de geschiedenis van de Sovjet-Unie/Rusland.

Als ik Britse, Franse, Amerikaanse of Duitse reportages zie over de Sovjet-Unie valt mij op dat het land steeds in een slecht daglicht geplaatst wordt, alsof de koude oorlog nog steeds voortduurt. Hetzelfde betreffende Putin.

In Rusland herinnert men Putin vooral omdat hij een einde maakte aan de catastrofale politiek van het Yeltsin regime.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be