Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2014, 11:50   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Konijnen- en mollenvellen en andere verloren gegane grondstoffen.

Op mollen of konijnen jagen heb ik nooit gedaan maar vroeger ging ik met mijn grootvader (we gaan hier 35 a 40 jaar terug in de tijd) wel vaak op pad om in de natuur wat 'bij te verdienen'.

Kieviteieren rapen bv. Tijdens de broed hing hier in de Kempen heel de lucht nog vol kievitten. En hun eieren brachten aardig wat op. Ze werden verkocht aan een cafe-baas die ze (zo werd mij verteld) doorverkocht aan chique restaurants. Ongeschreven regel bij het rapen: nooit meer dan 1 ei per nest roven.

Miereneitjes zoeken. De bossen in op zoek naar van die grote mierenhopen. Voorzichtig open maken (die beten word je uiteindelijk wel gewoon) en handenvol eitjes eruit halen. Mijn grootvader omschreef het als krachtvoer voor zijn vogels en andere vogelliefhebbers waren maar al te graag bereid hiervoor behoorlijk wat geld neer te tellen. Ongeschreven regel bij het roven: nest altijd mooi terug dicht doen, dan kan je nadien nog eens terugkomen.

Braambessen plukken. Omdat er toen nog veel meer hagen tussen de landbouwgronden stonden waren braambessen alom tegenwoordig. Grootmoeder maakte er (de beste natuurlijk) confituur van en de rest werd verkocht aan de plaatselijke kruidenier.

Ik heb geen idee wat er destijds betaald werd voor deze producten, het was mij ook meer te doen om het door de natuur rondtrekken met mijn grootvader, die de liefste mens ter wereld was.
Wordt zoiets nog gedaan tegenwoordig?

Ik trek er elk jaar op uit om bramen te plukken en vooral mijn jonste dochter gaat dan steeds graag mee. Vooral om nadien het grootste stuk bramentaart te kunnen krijgen waarschijnlijk maar toch, ik vind het een heerlijke bezigheid.

Nog mensen met die herinneringen/bezigheden?
Oud 18 januari 2014, 12:14   #2
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

In het gezin Knipp heerste geen enkel economisch besef wat de natuur betreft.

Als er wat werd meegesleept naar het kampement, dan terwille van de esthetiek.
Dennenappels. Bloemen. Varens. Sierlijke takken.

Paddo's considered too dangerous Believe it or not.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 13:43   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ik wist niet dat hier (?) van zo'n grote mierenhopen waren...

Als kind sloeg ik met de vliegenmepper vliegen halfdood opdat ze nog 'spartelden' voor de waterschildpadden van een vriendinnetje waar ik af en toe op lette... Letterlijk 2 vliegen in 1 klap: wij verlost van hen en food voor de turtle lol - ik was toen nog vrij 'sadistisch' ... Nu zou ik die enkel speciaal voederen vanuit van die busjes.. plus dat er hier - buiten de zomer misschien, niet altijd zoveel vliegen zijn (wij woonden toen in Afrika).

Verder ben ik niet zo'n natuurmens, ik tuur soms wel eens naar paddestoelen langs de kant van de weg, maar neem ze nooit mee omdat er misschien honden op hebben geplasd LOL
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 14:13   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Ik wist niet dat hier (?) van zo'n grote mierenhopen waren...
Een kleine meter hoog was (is?) geen uitzondering.
Tegenwoordig zijn rode bosmieren beschermd dus misschien bestaan er nog wel van die gigantische hopen.

Hier in de buurt weet ik er nog enkele liggen maar je moet er wel de paadjes door het bos voor verlaten.

In Oud Turnhout werd enige tijd terug de route van een aan te leggen fietspad veranderd omdat er een mierenhoop in de weg lag.
En in Retie houdt een hoop rode bosmieren al ongeveer een jaar de uitbreiding van een sportcomplex tegen. De mieren haalden zelfs de raad van state. Welismaar met hulp van de eigenaar van het (tegen zijn zin te oneigenen) perceel maar toch.
Ondertussen zijn er plannen om het nest te verhuizen.

Hier in de Kempen worden mieren heeel serieus genomen.
Oud 18 januari 2014, 14:24   #5
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

jeezes zo'n hoge hoop... ewwww! ik zou daar van gaan lopen
Oud 18 januari 2014, 14:28   #6
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

(oops het is geplast)
Oud 18 januari 2014, 14:30   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die mieren bijten niet?
Oud 18 januari 2014, 14:54   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mieren bijten niet?
Jawel, maar met lange mouwen en handschoenen en heeel rustig graafwerk viel dat nog wel mee.

Overigens: zoals gezegd: die mieren zijn beschermd. Ik wil met deze draad niemand aanzetten om in mierenhopen te gaan graven. Ik geef enkel mee dat het vroeger (geen idee of ze toen ook al beschermd waren) wel gedaan werd.
Oud 18 januari 2014, 14:58   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Jawel, maar met lange mouwen en handschoenen en heeel rustig graafwerk viel dat nog wel mee.

Overigens: zoals gezegd: die mieren zijn beschermd. Ik wil met deze draad niemand aanzetten om in mierenhopen te gaan graven. Ik geef enkel mee dat het vroeger (geen idee of ze toen ook al beschermd waren) wel gedaan werd.
Ze zijn beschermd sinds 1980.
Mijn grootvader en ik deden half jaren zeventig dus niks illegaals.
Oef.
Oud 13 februari 2014, 12:17   #10
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Wolfsklauw...

Lycopodiumpoeder, goudmijn !
Oud 6 april 2014, 02:17   #11
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Bloed van de degenkrab
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  image.jpg‎
Bekeken: 194
Grootte:  68,5 KB
ID: 93503  

Oud 6 april 2014, 06:53   #12
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Jawel, maar met lange mouwen .
Die kunnen wel met hun kaken een evenwaardige tegenstander grijpen en bijten , maar dat is niet wat je voelt als ze op je huid zitten, die plassen (mierenzuur) gewoon in een huidporie om hun boodschap van ongenoegen duidelijk te maken.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 13:40   #13
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
jeezes zo'n hoge hoop... ewwww! ik zou daar van gaan lopen
Om de beten gewoon te worden moet je daar elke morgen met uw bloot gat een halfuur gaan opzitten. Daarna kennen ze u, en bijten niet meer.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 16:22   #14
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Na herlezen van de eerste post kom ik tot de vaststelling dat BigF veel ouder is dan ik dacht!
Maar om op het onderwerp terug te komen : denneappels rapen, veel gedaan om in de winter de stoof aan te steken.
Ook braambessen plukken natuurlijk. 'k Zou het nu aan niemand meer aanraden, vroeger stak ik ze zonder problemen in mijn mond, nu denk ik aan de honden die er op gepist hebben en aan de stinkende uitlaatgassen van auto's en brommers die de struiken vervuilen. Om nog te zwijgen over de pesticiden die gebruikt worden en die het hele milieu vervuilen.
Oud 6 april 2014, 17:10   #15
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Na herlezen van de eerste post kom ik tot de vaststelling dat BigF veel ouder is dan ik dacht!
Maar om op het onderwerp terug te komen : denneappels rapen, veel gedaan om in de winter de stoof aan te steken.
Ook braambessen plukken natuurlijk. 'k Zou het nu aan niemand meer aanraden, vroeger stak ik ze zonder problemen in mijn mond, nu denk ik aan de honden die er op gepist hebben en aan de stinkende uitlaatgassen van auto's en brommers die de struiken vervuilen. Om nog te zwijgen over de pesticiden die gebruikt worden en die het hele milieu vervuilen.
Die pesticiden zitten ook wel op alle fruit en groenten dat je eet, hé, spijtig genoeg...

Laatst gewijzigd door meneer : 6 april 2014 om 17:10.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 17:41   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
braambessen pluk je niet tegen de grond en een hond plast niet veel hoger dan 50cm.

Ik weet ook geen enkele boer die de wilde braambessen met pesticiden gaat behandelen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2014, 10:42   #17
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Die pesticiden zitten ook wel op alle fruit en groenten dat je eet, hé, spijtig genoeg...
Denkt u dat ik dat niet weet? Stomme opmerking, toch!
Oud 7 april 2014, 10:45   #18
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
braambessen pluk je niet tegen de grond en een hond plast niet veel hoger dan 50cm.

Ik weet ook geen enkele boer die de wilde braambessen met pesticiden gaat behandelen.
Pesticiden vervuilen het water en de bodem, niet enkel precies die éne plant waar de boer op spuit! Dieren en planten worden ziek van pesticiden. Ik heb net een artikel gelezen dat pesticiden waarschijnlijk mede oorzaak zijn van de massale bijensterfte.
Oud 7 april 2014, 10:47   #19
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pesticiden vervuilen het water en de bodem, niet enkel precies die éne plant waar de boer op spuit! Dieren en planten worden ziek van pesticiden. Ik heb net een artikel gelezen dat pesticiden waarschijnlijk mede oorzaak zijn van de massale bijensterfte.
Heb het artikel even opgezocht :
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...nsterfte.dhtml
Wie nu echt denkt dat de pesticiden enkel en alleen op die paar planten van de boer blijven, is toch wel heel naïef, vind ik.
Oud 7 april 2014, 10:55   #20
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

.
Wat betreft die braambessen, u plukt die misschien niet die tegen de grond hangen maar een kind dat er voorbij loopt wel.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be