Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2014, 14:50   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard ALDE : Plastiek zakjes in winkel verplicht betalend

Wie een plastiek zakje vraagt aan de kassa, zal dat overal verplicht moeten betalen. Dat heeft het Europees Parlement in Straatsburg beslist. Een goede zaak, vindt ook Europarlementslid Philippe De Backer (Open Vld). “Hierdoor worden mensen aangespoord om een herbruikbare tas te gebruiken, veel beter voor het milieu.”

We gebruiken met zijn allen te veel plastiek zakjes, jaarlijks gemiddeld zo’n 100 miljard in heel Europa of 200 plastiek zakjes per Europeaan. Hoeveel plastiek zakjes we jaarlijks gebruiken hangt sterk af van lidstaat tot lidstaat: van 4 (best presterende landen zoals Denemarken, Finland,…) tot naar schatting 466 (Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije en de Baltische staten). In België scoren we gemiddeld met 97 plastiek zakjes per persoon per jaar. Zonder enige Europese aanpak zouden we met zijn allen volgens een schatting van de Commissie zelfs 111 miljard plastic zakjes per jaar gebruiken tegen 2020.

Hoewel er dikkere, herbruikbare plastiek tassen beschikbaar zijn, blijven kleine plastiek zakjes populair, omdat ze klein en makkelijk zijn. 89 procent van de plastiek tassen wordt echter maar één keer gebruikt voor ze worden weggegooid. “Dat is een enorme verspilling en enorm slecht voor ons milieu. Jaarlijks belanden in de EU ook 8 miljard plastiek zakjes als zwerfafval in de natuur en zee. Dat heeft dramatische gevolgen voor onze fauna en flora. Plastiek zakjes die in het water belanden, worden vaak ingeslikt door walvissen, zeehonden en zeemeeuwen en dat kan dodelijk zijn. Ook duurt het decennia voor plastiek in de natuur is afgebroken”, zegt Philippe De Backer.

Om onze plastieken afvalberg terug te dringen – plastiek afval is immers verantwoordelijk voor 70 procent van al ons afval – wil het Europees Parlement plastiek zakjes nu betalend maken. “Europa wil dat er tegen 2020 80 procent minder plastiek zakjes gebruikt worden. Lidstaten moeten daarom zorgen dat supermarkten en kleine handelaars het gebruik van plastiek zakjes betalend maken in plaats van ze gratis mee te geven. Hoeveel de plastiek zakjes zullen kosten, mag elk land apart beslissen”, reageert De Backer. In Ierland zorgde een tarief van 0,15 eurocent per plastiek zakje voor een vermindering van het gebruik met 90 procent binnen de vijf maanden. Ons land is al goed bezig. Tussen 2003 en 2013 werden er in de supermarkten al 90 procent minder plastiek zakjes meegegeven.

Wel zijn er twee uitzonderingen voorzien. Plastiek zakjes die noodzakelijk zijn voor de hygiëne, om bijvoorbeeld rauw vlees, vis of zuivel te verpakken blijven gratis. Ook de zakjes die je in de supermarkt gebruikt om fruit in te verpakken, blijven gratis. “Door de toenemende plastiekvervuiling, die vooral de zeeën en oceanen bedreigt, moet dit probleem Europees aangepakt worden. Ook beseffen de burgers de ernst van het probleem en gaan de meeste mensen akkoord met een betalend plastiek zakje, zeker als er goede alternatieven zijn”, besluit De Backer.

Meer informatie?

E-mail: [email protected]

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2014, 15:06   #2
Zwijgt
Partijlid

Zwijgt's schermafbeelding

Standaard

Of maak het voordeliger om zakken van gerecycleerd papier te gebruiken. Die herbruikbare tassen zijn meestal ook niet zo milieuvriendelijk.
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2014, 15:21   #3
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Inderdaad : er ontstaat nu een merkwaardige handel in plastic zakjes - waarom geen papier ?

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2014, 16:58   #4
Zwijgt
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avsjo Roger Bekijk bericht
Inderdaad : er ontstaat nu een merkwaardige handel in plastic zakjes - waarom geen papier ?
Blijkbaar moet en zal het plastic zijn... Ik snap het niet. Of er moet een plastic zakjeslobby bestaan (Urbanus?)
Oud 17 april 2014, 10:53   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Eerste keer dat ik van die Debacker hoor;
Is dit iemand die uit de nationale politiek komt??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 11:36   #6
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik begrijp het niet goed, dit is toch al verschillende jaren dat men voor de plastiek zak moet betalen aan de kassa?

Gaat die Debacker nooit naar de winkel?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 11:51   #7
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Europa, koet foor de menschen.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 13:02   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Men zou beter de voorverpakte producten aan banden leggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 13:39   #9
Zwijgt
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Eerste keer dat ik van die Debacker hoor;
Is dit iemand die uit de nationale politiek komt??
Voormalig voorzitter Jong VLD die ze in 2011 op de zetel van Dirk Sterckx hebben gepistoneerd. Was meteen ook zijn eerste mandaat ooit en al onmiddellijk op een zijspoor... Laat zich inderdaad weinig horen. Zal te veel werk hebben
Oud 17 april 2014, 13:41   #10
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Voormalig voorzitter Jong VLD die ze in 2011 op de zetel van Dirk Sterckx hebben gepistoneerd. Was meteen ook zijn eerste mandaat ooit en al onmiddellijk op een zijspoor... Laat zich inderdaad weinig horen. Zal te veel werk hebben
Pro-confederalisme, zeker?
Oud 17 april 2014, 14:16   #11
Zwijgt
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Pro-confederalisme, zeker?
Hoe weet u dat? (maar serieus: nagel op de kop!)
Oud 17 april 2014, 14:17   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Geen slecht voorstel, al die vervuiling hielp niemand vooruit met die plastieken rommel.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 16:11   #13
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik begrijp het niet goed, dit is toch al verschillende jaren dat men voor de plastiek zak moet betalen aan de kassa?
Die kleine worden soms al eens gratis megegeven. Ik vind trouwens dat Europa zich daar niet mee moet moeien.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 17 april 2014 om 16:13.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 17:11   #14
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Die kleine worden soms al eens gratis megegeven. Ik vind trouwens dat Europa zich daar niet mee moet moeien.
De kleine doorschijnend voor fruit etc wel maar de grotere moet je altijd betalen. meer winst voor de supermarkt en ze profileren zich als groene jongens.

Dat zie je nu ook in alle hotels overal ter wereld. Aan de muur hangt een proza (om te kotsen) om de planeet te redden. Je handdoeken op de grond betekend dat het hotel ze me moet vernieuwen. Hang je ze op dan gebruik je de volgende dag dezelfde handdoek. Voor de hotels betekend dat natuurlijk extra winst. Uit principe gooi ik alles op de grond.

Idem de plakjes die je op je bed moet zetten als je wilt dat de lakens vernieuwd worden. Doe je dat niet slaap je in je oude lakens. Dus bij mij altijd dat plakje er op. Allemaal pure hypocriete profilering met pure mercantiele reden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 17:39   #15
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
De kleine doorschijnend voor fruit etc wel maar de grotere moet je altijd betalen. meer winst voor de supermarkt en ze profileren zich als groene jongens.
Klopt, bij AHeyn betaal je nu al 0,25€ voor een zak die dan op de koop toe nog merkelijk minder sterk is dan een zak van Delhaize of LIDL.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 17:43   #16
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Hoe weet u dat? (maar serieus: nagel op de kop!)
Oud 18 april 2014, 13:42   #17
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gaat die Debacker nooit naar de winkel?
Ga jij nooit naar nachtwinkels, frituren, snackbars, ...? Als ik daar zeg dat ik geen plastiek zakske nodig heb kijken ze me altijd aan alsof ik van Mars kom.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be