Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2014, 07:12   #21
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De taal dat vrije burgers onder elkaar gebruiken, is inderdaad ons probleem niet.
Dit is een uitwas van het algemene probleem; namelijk dat Vlamingen zo geïndoctrineerd zijn dat ze zich gedragen alsof hun taal een 2e-rangs-taal is. Dat terwijl het al meer dan 200 jaar de taal van de meerderheid is.

Dit zie ik als knechtgedrag van de Vlamingen en ik beschouw het gedrag van Franstaligen als onrespectvol. Uiteraard zijn ze vrij om te doen wat ze willen, maar dan moeten ze van mij geen respect, laat staan solidariteit terug verwachten.

Waarom maak ik daar een probleem van? Omdat ik niet kan communiceren met mijn buren (hoewel 80% hier Nederlandstalig is), omdat degene die niet zijn moedertaal spreekt altijd in het nadeel is bij onderhandelingen of bij een conflict (bv bij een auto-ongeluk), omdat elkaar niet kennen of zelfs niet kunnen leren kennen wantrouwen schept en een zeer ongezellige sfeer creëert, omdat samenwerking onmogelijk is.

Zelfs Frans gaan spreken is voor mij geen optie omdat het volledig ingaat tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Er is geen enkel argument waarom ik mij zou moeten aanpassen; het grondgebied is Vlaanderen, de overgrote meerderheid spreekt hier Nederlands, Nederlands is de belangrijkste taal in België en de Franstaligen die hier komen wonen zijn voornamelijk nieuwkomers.

"Alles voor België, maar Nederlands leren, nee, dat nooit." vind ik dan ook een hypocriete houding die je alleen tegenkomt bij opportunistische Belgicisten.

Het is trouwens misschien voor jou wel een probleem omdat het een anti-België gevoel creëert. Het is door dit soort gedrag van Franstaligen dat ik Vlaamsgezind geworden ben, en velen met mij.

Laatst gewijzigd door Snerror : 23 april 2014 om 07:15.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 07:23   #22
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dit is een uitwas van het algemene probleem; namelijk dat Vlamingen zo geïndoctrineerd zijn dat ze zich gedragen alsof hun taal een 2e-rangs-taal is. Dat terwijl het al meer dan 200 jaar de taal van de meerderheid is.

Dit zie ik als knechtgedrag van de Vlamingen en ik beschouw het gedrag van Franstaligen als onrespectvol. Uiteraard zijn ze vrij om te doen wat ze willen, maar dan moeten ze van mij geen respect, laat staan solidariteit terug verwachten.

Waarom maak ik daar een probleem van? Omdat ik niet kan communiceren met mijn buren (hoewel 80% hier Nederlandstalig is), omdat degene die niet zijn moedertaal spreekt altijd in het nadeel is bij onderhandelingen of bij een conflict (bv bij een auto-ongeluk), omdat elkaar niet kennen of zelfs niet kunnen leren kennen wantrouwen schept en een zeer ongezellige sfeer creëert, omdat samenwerking onmogelijk is.

Zelfs Frans gaan spreken is voor mij geen optie omdat het volledig ingaat tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Er is geen enkel argument waarom ik mij zou moeten aanpassen; het grondgebied is Vlaanderen, de overgrote meerderheid spreekt hier Nederlands, Nederlands is de belangrijkste taal in België en de Franstaligen die hier komen wonen zijn voornamelijk nieuwkomers.

"Alles voor België, maar Nederlands leren, nee, dat nooit." vind ik dan ook een hypocriete houding die je alleen tegenkomt bij opportunistische Belgicisten.

Het is trouwens misschien voor jou wel een probleem omdat het een anti-België gevoel creëert. Het is door dit soort gedrag van Franstaligen dat ik Vlaamsgezind geworden ben, en velen met mij.
Ah ja, en dat is allemaalde schuld van de Rode Duivels... Als jij de Vlamingen ziet als taalonderkruipers, dan moet je jezelf misschien eens in vraag stellen.

Ik ga jou een btw vraagje stellen: in welke taal denk jij dat Hazard en Vermaelen communiceren? Frans, Nederlands... Of Engels?
Oud 23 april 2014, 07:29   #23
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah ja, en dat is allemaalde schuld van de Rode Duivels... Als jij de Vlamingen ziet als taalonderkruipers, dan moet je jezelf misschien eens in vraag stellen.

Ik ga jou een btw vraagje stellen: in welke taal denk jij dat Hazard en Vermaelen communiceren? Frans, Nederlands... Of Engels?
Leer lezen, ik zei "een uitwas van het probleem". Niet "De oorzaak van het probleem".

De voertaal bij de Rode Duivels is Frans, je kan objectief vaststellen dat Engels er niet van tel is. Nederlands trouwens ook niet.

Probeer dus niet je gelijk te halen met leugens. Als je je leugens zelf gelooft; tel dan eens de Nederlandstalige/Engelse zinnen tov de Franse zinnen.

Nederlands wordt alleen gesproken als er geen Franstalige aanwezig is. Je kan dat geen probleem vinden, dat respecteer ik, maar ga aub niet liegen.

Laatst gewijzigd door Snerror : 23 april 2014 om 07:31.
Oud 23 april 2014, 07:31   #24
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leer lezen, ik zei "een uitwas van het probleem". Niet "De oorzaak van het probleem".

De voertaal bij de Rode Duivels is Frans, je kan objectief vaststellen dat Engels er niet van tel is. Nederlands trouwens ook niet.

Probeer dus niet je gelijk te halen met leugens. Als je je leugens zelf gelooft; tel dan eens de Nederlandstalige/Engelse zinnen tov de Franse zinnen.

Nederlands wordt alleen gesproken als er geen Franstalige aanwezig is.
En jij weet dat?
Oud 23 april 2014, 07:34   #25
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En jij weet dat?
Ja dat weet ik. Het zou moeten dat de Franstaligen opeens allemaal Nederlands beginnen spreken als de camera's weg zijn.
Oud 23 april 2014, 07:44   #26
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Is dat zo? Het zal dan inderdaad zijn dat het om een centennationalisme gaat.

Daarbij is het perfect te argumenteren dat zo'n vrije keuze van taal geen negatieve gevolgen op de economie hoeft te hebben. Neem daarbij de opportunteitskost, aangezien die uren Frans ingevuld kunnen worden door andere vakken. Wat meer Duits, als belangrijkste economie van Europa bv. En Engels natuurlijk, de belangrijkste Europese voertaal.

Wat bezielt de NVA eigenlijk? Wat met het Vlaams Belang? Even Belgicistisch in dit opzicht?

Als het zuiden niet Nederlands wil leren werkt de dwang om Frans te leren in Vlaanderen logischerwijze de verfransing in België in de hand.

Het zijn de zogezegd 'Belgicistische' Franstaligen die hier hebben laten blijken de grootste taal van België niet belangrijk genoeg te vinden om hun kinderen die taal systematisch aan te leren. De reden ligt voor de hand. Vlamingen zullen wel Frans spreken, in de voetbal, aan de kust, tijdens de onderhandelingen, in de diplomatie. Waarom zou de Franstalige zich dan aanpassen? Als de Vlaming niet eens zelf respect voor zijn eigen taal toont. Haar niet bereid is te verdedigen, tot en met zelfs het NVA toe.
Yep.

Maar ook de grote Vlaamse leider zelf spreekt braaf Frans bij regeringsonderhandelingen hoor. Dus geen verrassingen hier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
De Walen moeten hier op aangesproken worden in de volgende onderhandelingen. Het Nederlands in hun onderwijs moet op hetzelfde niveau als het Frans in ons onderwijs.
Onzin. Want we moeten smeken of zo, voor wat lesuurtjes Nederlands?

Laat die mensen hun eigen zaken regelen.

En steek de hand in eigen boezem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Vergeet niet dat de belgicisten vooral in het zuiden van het land zitten. I
Weer onzin.

De meeste belgicisten zitten in Vlaanderen. Voor Franstaligen (de naam zegt het al) is Belgie gewoon een subidentiteit van Frans zijn.
In het zuiden googlet men ook met google.fr, in Vlaanderen met google.be

Citaat:
... Als jij de Vlamingen ziet als taalonderkruipers, dan moet je jezelf misschien eens in vraag stellen.
Heb je volkomen gelijk in.

Maar de cultuur in Vlaanderen is nu eenmaal de Franstaligen de schuld te geven.
Terwijl Vlaanderen toch echt zelf over het eigen onderwijs gaat.

Citaat:
Nederlands wordt alleen gesproken als er geen Franstalige aanwezig is.
Dat is niet helemaal waar. Zo spreekt Chadli graag en uitstekend Nederlands. Hij heeft dan ook jaren in Nederland gespeeld. Je weet wel, daar waar je nergens komt met Frans omdat die Hollanders te dom zijn om Frans te leren.

Bij de meeste Vlaamse clubs daarentegen is de voertaal hoofdzakelijk Frans. Want iedereen spreekt dat een beetje.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 23 april 2014 om 07:48.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 09:06   #27
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Leer je kinderen Belgie te verlaten. Vlamingen hebben wat dat betreft meer troeven.
Dat is helemaal juist. Nu ben je met het beheersen van meerdere talen al een heel eind op weg. Er ontbreekt echter nog wat.
Je moet bovenal iets kunnen bieden waar men in het buitenland wat mee kan aanvangen.
Een relatief grote groep kan al terugvallen op 'reuze-pensioenen' -
ze moeten wel wachten tot bijna 70 jaar zijn.
Een andere groep heeft kennis en ervaring waarvoor men wel wat wil betalen, deze mensen hebben de luxe dat ze kunnen kiezen.
De meeste Vlamingen hebben echter niets, geen centen en/of geen uitzonderlijke kennis die hen toelaten om het te maken, in of buiten Vlaanderen.
Spieren en handig zijn heeft in een 'modern' land geen waarde meer.
Waarom zou deze laatste groep de moeite doen om een vreemde taal te leren?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 10:37   #28
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is het probleem?
Sommige mensen spreken liever Nederlands dan Frans in hun eigen land,
(waar de meerderheid van de bevolking Nederlandstalig is)
, en in hun eigen Nationale ploeg.

Is dit zo abnormaal,dat jij daar een probleem van maakt ?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 23 april 2014 om 10:44.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 10:42   #29
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Yep.

Maar ook de grote Vlaamse leider zelf spreekt braaf Frans bij regeringsonderhandelingen hoor. Dus geen verrassingen hier.
Dat was inderdaad fout van De Wever.
(Maar wie zonder fouten is mag de eerste steen werpen)
Hij heeft dit ook toegegeven en zijn lesje geleerd.

Wees maar gerust dat dit bij de volgende regeringsonderhandelingen niet meer het geval zal zijn

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 23 april 2014 om 10:43.
Oud 23 april 2014, 10:50   #30
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat is helemaal juist. Nu ben je met het beheersen van meerdere talen al een heel eind op weg. Er ontbreekt echter nog wat.
Je moet bovenal iets kunnen bieden waar men in het buitenland wat mee kan aanvangen.
Een relatief grote groep kan al terugvallen op 'reuze-pensioenen' -
ze moeten wel wachten tot bijna 70 jaar zijn.
Een andere groep heeft kennis en ervaring waarvoor men wel wat wil betalen, deze mensen hebben de luxe dat ze kunnen kiezen.
De meeste Vlamingen hebben echter niets, geen centen en/of geen uitzonderlijke kennis die hen toelaten om het te maken, in of buiten Vlaanderen.
Spieren en handig zijn heeft in een 'modern' land geen waarde meer.
Waarom zou deze laatste groep de moeite doen om een vreemde taal te leren?
Ik onderschrijf je mening grotendeels.
Toch denk ik dat het nodig is je kinderen die optie mee te geven. De tijden veranderen te snel.

Ik ken veel jongeren die -met een vaste job hier - in de zomermaanden of wintermaanden vnl in Frankrijk gaan werken. Ze zijn er gegeerd. Ik denk dat Vlamingen niet beseffen wat een arbeidsethiek ze hebben, en dat daar nog veel onontgonnen terrein ligt. Ook in andere landen worden goede werkkrachten schaars.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 10:50   #31
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Bij de meeste Vlaamse clubs daarentegen is de voertaal hoofdzakelijk Frans. Want iedereen spreekt dat een beetje.
In het basketbal is de voertaal het Engels, ook in Wallonië. ook in buitenlandse clubs zoals Real Madrid of Moskou spreekt men vooral Engels of zit er een tolk bij die alles vertaald in het Engels.

Zaterdag ga ik naar een clinic waar er naast Amerikaanse coachen ook 1 Vlaamse coach uitleg zal geven. Aangezien er een internationaal publiek verwacht wordt, veronderstel ik dat ook die Vlaming enkel in het Engels uitleg zal geven.

Dat is een realiteit, daar moeten we ook niet bekrompen over doen.
Oud 23 april 2014, 11:23   #32
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In het basketbal is de voertaal het Engels, ook in Wallonië. ook in buitenlandse clubs zoals Real Madrid of Moskou spreekt men vooral Engels of zit er een tolk bij die alles vertaald in het Engels.

Zaterdag ga ik naar een clinic waar er naast Amerikaanse coachen ook 1 Vlaamse coach uitleg zal geven. Aangezien er een internationaal publiek verwacht wordt, veronderstel ik dat ook die Vlaming enkel in het Engels uitleg zal geven.

Dat is een realiteit, daar moeten we ook niet bekrompen over doen.
Hoezo "ook niet bekrompen over doen"?
Jij denkt dat het 'open-minded' is om steeds je moedertaal opzij te schuiven en de ander zijn taal te spreken?

Wil je zeggen dat de Franstaligen bekrompen zijn?

Het is niet omdat iets 'realiteit' is dat we dat moeten aanvaarden. Er worden elke dag honderden vrouwen verkracht dat is ook realiteit.

Laatst gewijzigd door Snerror : 23 april 2014 om 11:23.
Oud 23 april 2014, 11:27   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij denkt dat het 'open-minded' is om steeds je moedertaal opzij te schuiven en de ander zijn taal te spreken?

Het is niet omdat iets 'realiteit' is dat we dat moeten aanvaarden. Er worden elke dag honderden vrouwen verkracht dat is ook realiteit.
Het Engels is de voertaal in basketbal. Als topcoachen in Spanje of Rusland daarover niet moeilijk doen, waarom zouden wij dat moeten doen?

Dat naast het veld er in het Nederlands gesproken wordt, lijkt me duidelijk in Vlaanderen. Maar op het veld is er maar 1 taal in het clubbasket: Engels.
Oud 23 april 2014, 11:28   #34
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Engels is de voertaal in basketbal. Als topcoachen in Spanje of Rusland daarover niet moeilijk doen, waarom zouden wij dat moeten doen?

Dat naast het veld er in het Nederlands gesproken wordt, lijkt me duidelijk in Vlaanderen. Maar op het veld is er maar 1 taal in het clubbasket: Engels.
Vanwaar die "ook" dan? Is het bekrompen om vragen te stellen bij het feit dat er alleen Frans wordt gesproken bij de Rode Duivels in groep?

Laatst gewijzigd door Snerror : 23 april 2014 om 11:29.
Oud 23 april 2014, 11:29   #35
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het spreken van een bepaalde taal in een bepaald verband op dezelfde hoogte stellen als verkrachting is pathetisch
Oud 23 april 2014, 11:30   #36
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
het spreken van een bepaalde taal in een bepaald verband op dezelfde hoogte stellen als verkrachting is pathetisch
Ik heb dat nergens op dezelfde hoogte gesteld, leer lezen. Het ging er om dat 'de realiteit is nu eenmaal zo' geen argument is.
Oud 23 april 2014, 11:31   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanwaar die "ook" dan? Is het bekrompen om vragen te stellen bij het feit dat er alleen Frans wordt gesproken bij de Rode Duivels in groep?
neen, dat is iets compleet anders. Maar ik wou gewoon zeggen dat er in sommige sporten enkel in 1 taal gecommuniceerd wordt.
Oud 23 april 2014, 11:33   #38
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
neen, dat is iets compleet anders. Maar ik wou gewoon zeggen dat er in sommige sporten enkel in 1 taal gecommuniceerd wordt.
Ja, dat kan omdat veel clubs een internationaal karakter hebben. De Rode Duivels zijn echter allemaal Belgen.
Oud 23 april 2014, 11:45   #39
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat kan omdat veel clubs een internationaal karakter hebben. De Rode Duivels zijn echter allemaal Belgen.
Precies, Belgen. En België is bij mijn weten nog altijd een land waar er drie officiële talen zijn, waarvan Frans er één van is. Dus nogmaals: wat is het probleem?! Het interesseert mij geen hol hoor, welke taal die voetballers onder elkaar spreken...
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 11:52   #40
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Precies, Belgen. En België is bij mijn weten nog altijd een land waar er drie officiële talen zijn, waarvan Frans er één van is. Dus nogmaals: wat is het probleem?! Het interesseert mij geen hol hoor, welke taal die voetballers onder elkaar spreken...
Dus van U mogen ze allemaal Nederlands met elkaar spreken.
Bravo,dat is gesproken ,zie
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be