Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2014, 08:43   #1
doremi
Gouverneur

Standaard Overlast: Dictatuur van de laagste tolerantiegrens?

We hebben allemaal gezien wat er gebeurde met de Sinksenfoor en vandaag wordt er ook een kortgeding beslecht tegen het festival Tommorowland (http://www.knack.be/nieuws/belgie/33...al-139731.html).

De vraag die ik hier rond wil stellen is, hoe ver kunnen we meegaan in het beperken, verbieden etc. van activiteiten? Is een klacht van één persoon of enkelingen voldoende om iets af te schaffen of is dit de dictatuur van de laagste tolerantiegrens?

Hopend op enkele interessante opinies.

Laatst gewijzigd door doremi : 24 april 2014 om 08:44.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 10:05   #2
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Oh geloof me, Tomorowland is véél te populair bij jongeren en heeft veel te veel commercieel succes om zomaar 'verboden' te worden... Daar gaan ze niet meteen iets aan kunnen doen, hoor...

Trouwens, ik vind heel de heisa rond de Sinksenfoor nog steeds verwerpelijk. Het is een deel van onze cultuur, van de evenementen in Antwerpen, en enkel en alleen omdat er wat vadsige rijkeluizen in die buurt zijn gaan wonen, die nog geen piepje kunnen verdragen (en zich ook niet hadden geïnformeerd dat daar elk jaar de Sinksenfoor in de buurt komt staan) en die dan maar een grote bek opzetten en met geld beginnen te smijten. Normaal is het altijd een gedoe rond moslims dit en moslims dat, maar nu het eens op een deel van ons erfgoed aankomt, gaan ook hier wat zure peren op hun achterste poten staan. Hypocriet, hoor.

Nogmaals, wat wil je dan? Alle evenementen afschaffen zodat kinderen geen eendjes meer kunnen vissen, geen Sint meer mogen zien, geen bloemenstoet meer (want dat is pure overlast en vervuiling, meneer), geen kerststalletjes...

Het gaat in dit land snel een dooie boel worden...
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 11:04   #3
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Zoals de mensen die een stuk grond kopen aan een spoorweg, autosnelweg, of dicht tegen een luchthaven, omdat de prijzen daar lager zijn. En dan maar klagen dat de treinen en auto's lawaai maken of dat ze last hebben van startende en landende vliegtuigen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 11:31   #4
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Spoor Oost staat nog leeg...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 11:47   #5
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Oh geloof me, Tomorowland is véél te populair bij jongeren en heeft veel te veel commercieel succes om zomaar 'verboden' te worden... Daar gaan ze niet meteen iets aan kunnen doen, hoor...

Trouwens, ik vind heel de heisa rond de Sinksenfoor nog steeds verwerpelijk. Het is een deel van onze cultuur, van de evenementen in Antwerpen, en enkel en alleen omdat er wat vadsige rijkeluizen in die buurt zijn gaan wonen, die nog geen piepje kunnen verdragen (en zich ook niet hadden geïnformeerd dat daar elk jaar de Sinksenfoor in de buurt komt staan) en die dan maar een grote bek opzetten en met geld beginnen te smijten. Normaal is het altijd een gedoe rond moslims dit en moslims dat, maar nu het eens op een deel van ons erfgoed aankomt, gaan ook hier wat zure peren op hun achterste poten staan. Hypocriet, hoor.

Nogmaals, wat wil je dan? Alle evenementen afschaffen zodat kinderen geen eendjes meer kunnen vissen, geen Sint meer mogen zien, geen bloemenstoet meer (want dat is pure overlast en vervuiling, meneer), geen kerststalletjes...

Voor de duidelijkheid mijn mening hierover is dat er in gevallen zoals bij de Sinksenfoor, Tommorowland, de Gentse feesten enz. eigenlijk moet gekeken worden hoe de verhouding van klagers is t.o.v. de totale populatie die hinder kunnen ondervinden van zo'n gegeven.
Neem nu het voorbeeld van Tommorowland, daar zijn 7 mensen die het de moeite vinden om klacht in te dienen op x-tienduizenden omwonenden. Theoretisch juridisch moet je hier op ingaan (zelfs als één persoon klaagt) maar hiermee komen we toch sowieso uit dat de wil van diegene met de laagste tolerantiegrens (en dat is dan nog voor ieder individu anders t.o.v; wat die tolerantie moet gelden) gaat gelden. Dit is toch een moeilijk maatschappelijk probleem vind ik omdat je juridisch ergens een mechanisme als 'algemeen nut' moet gaan inbouwen.
Oud 24 april 2014, 11:54   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zoals de mensen die een stuk grond kopen aan een spoorweg, autosnelweg, of dicht tegen een luchthaven, omdat de prijzen daar lager zijn. En dan maar klagen dat de treinen en auto's lawaai maken of dat ze last hebben van startende en landende vliegtuigen.
Breek me de mond niet open! Dat is waarom EBGB in Grimbergen er nu bij ligt als een luchtvaart-archeologische site.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 13:31   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Vele Belgen zijn schuldig aan de stijgende onverdraagzaamheid in de samenleving. Ze roepen dat de overheid optreed bij de zogenaamde overlast van de ander, maar ze vergeten erbij dat hun eigen hobby alzo ook eens aan de beurt zal geraken om de kop ingedrukt te worden. Meer en meer wordt België een land waar elke voetstap aan een reglement onderworpen is, elke beweging geregistreerd wordt. Trek de lijn door en je zal merken dat het allesbehalve een aangename samenleving is waar dit land naar op weg is. En het is niet alleen de schuld van de regelgeefverslaving van de overheid, maar evenzeer van de pietleuterigheid van de bevolking zelf.

Kijk bv. maar eens hoe er op dit forum tekeer gegaan wordt als jongeren een misstap begaan. Men wil hen bijna als misdadigers hangen.

Alé Belgen...links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts

Jullie hebben er zelf om gevraagd.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 april 2014 om 13:33.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 14:34   #8
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vele Belgen zijn schuldig aan de stijgende onverdraagzaamheid in de samenleving. Ze roepen dat de overheid optreed bij de zogenaamde overlast van de ander, maar ze vergeten erbij dat hun eigen hobby alzo ook eens aan de beurt zal geraken om de kop ingedrukt te worden. Meer en meer wordt België een land waar elke voetstap aan een reglement onderworpen is, elke beweging geregistreerd wordt. Trek de lijn door en je zal merken dat het allesbehalve een aangename samenleving is waar dit land naar op weg is. En het is niet alleen de schuld van de regelgeefverslaving van de overheid, maar evenzeer van de pietleuterigheid van de bevolking zelf.

Kijk bv. maar eens hoe er op dit forum tekeer gegaan wordt als jongeren een misstap begaan. Men wil hen bijna als misdadigers hangen.

Alé Belgen...links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts links rechts

Ben het volledig eens met jouw eerste alinea. Ik vrees ook dat deze klagers zichzelf zien als overlast-neutraal, maar zij zullen vermoedelijk ook wel evenementen (denk ik maar aan wielerwedstrijden of andere sportevenementen, concerten, braderijen en jaarmarkten enz.) frequenteren en dus daar ook mogelijke overlast creëren voor de omwonenden. Maar bij zo'n mensen telt het alleen als het genre van het evenement buiten de eigen voorkeurssfeer ligt, het besef van wederkerigheid is volledig zoek!
Oud 24 april 2014, 15:30   #9
giserke
Banneling

Standaard

De betrokken personen met naam en foto in de krant zetten. 't Zal rap gedaan zijn met reclameren.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 15:46   #10
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
We hebben allemaal gezien wat er gebeurde met de Sinksenfoor en vandaag wordt er ook een kortgeding beslecht tegen het festival Tommorowland (http://www.knack.be/nieuws/belgie/33...al-139731.html).

De vraag die ik hier rond wil stellen is, hoe ver kunnen we meegaan in het beperken, verbieden etc. van activiteiten? Is een klacht van één persoon of enkelingen voldoende om iets af te schaffen of is dit de dictatuur van de laagste tolerantiegrens?

Hopend op enkele interessante opinies.
Ik heb daarnet gelezen dat enkele Gentenaars hun buren met kanker wegwillen omdat die teveel lawaai maken als ze moeten braken. Hoax of maatschappelijk dieptepunt?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 15:49   #11
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dikke vette 2!
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 16:30   #12
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:

2!!!!! Ik woon zelf ook dicht bij een luchthaven. En heb ik ooit over die vliegtuigen die om de haverklap over ons huis vliegen geklaagd? Nee. Ik vind zoiets prachtig om te zien, zo'n vliegend vliegtuig, en het geluid van die motoren vind ik geweldig. Geeft me altijd een vakantiegevoel! Kwestie van perspectief, zeker?

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 24 april 2014 om 16:30.
Oud 24 april 2014, 16:34   #13
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid mijn mening hierover is dat er in gevallen zoals bij de Sinksenfoor, Tommorowland, de Gentse feesten enz. eigenlijk moet gekeken worden hoe de verhouding van klagers is t.o.v. de totale populatie die hinder kunnen ondervinden van zo'n gegeven.
Neem nu het voorbeeld van Tommorowland, daar zijn 7 mensen die het de moeite vinden om klacht in te dienen op x-tienduizenden omwonenden. Theoretisch juridisch moet je hier op ingaan (zelfs als één persoon klaagt) maar hiermee komen we toch sowieso uit dat de wil van diegene met de laagste tolerantiegrens (en dat is dan nog voor ieder individu anders t.o.v; wat die tolerantie moet gelden) gaat gelden. Dit is toch een moeilijk maatschappelijk probleem vind ik omdat je juridisch ergens een mechanisme als 'algemeen nut' moet gaan inbouwen.
In het geval van Tomorrowland gaat het over zowat 400.000 mensen. Zo'n aantal gaan die klagertjes echt niet kunnen tegenhouden. Er zijn al 33 bedrijven die zich aan de kant van Tomorrowland hebben geschaard, waaronder Brussels Airlines, die wel 20.000 tickets heeft kunnen verkopen op die manier. Bovendien vindt het festival maar één keer per jaar plaats. Net zoals de Sinksenfoor. Dat mensen anderen eens geen pleziertje gunnen, vind ik gewoon zielig. De dag erop staan die klagers dan wel luid te brullen aan de zijlijn van één of andere wielerkoers... Ja ja...

Een persoonlijke noot: tijdens de zomer worden er in mijn buurt constant 's avonds fuiven georganiseerd. De diepe bassgeluiden kan ik dan tot in mijn kamer horen. Maar geef ik erom? Nee. Ik vind dat dat echt zo'n zomers gevoel geeft, en als ik wil slapen, doe ik wel oorstoppen in. Zo simpel is dat.
Oud 24 april 2014, 16:52   #14
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Dank zij de Sinksenfoorklagers krijgt men dit nu overal.
Nog even wachten op de eerste klager die een schadevergoeding van ettelijke miljoenen euro krijgt omdat hij overlast heeft van een buurman die een scheet laat. Let maar op, lekker Amerikaans, de advokaten zullen nogal verdienen...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 18:57   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Leve Belgie.
Oud 24 april 2014, 18:58   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het geval van Tomorrowland gaat het over zowat 400.000 mensen. Zo'n aantal gaan die klagertjes echt niet kunnen tegenhouden. Er zijn al 33 bedrijven die zich aan de kant van Tomorrowland hebben geschaard, waaronder Brussels Airlines, die wel 20.000 tickets heeft kunnen verkopen op die manier. Bovendien vindt het festival maar één keer per jaar plaats. Net zoals de Sinksenfoor. Dat mensen anderen eens geen pleziertje gunnen, vind ik gewoon zielig. De dag erop staan die klagers dan wel luid te brullen aan de zijlijn van één of andere wielerkoers... Ja ja...

Een persoonlijke noot: tijdens de zomer worden er in mijn buurt constant 's avonds fuiven georganiseerd. De diepe bassgeluiden kan ik dan tot in mijn kamer horen. Maar geef ik erom? Nee. Ik vind dat dat echt zo'n zomers gevoel geeft, en als ik wil slapen, doe ik wel oorstoppen in. Zo simpel is dat.
:trololol:

De bassgeluiden die je wakker houden geven een echt zomers gevoel... :trololololol:

Laatst gewijzigd door Xenophon : 24 april 2014 om 18:59.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2014, 19:01   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Nog even wachten op de eerste klager die een schadevergoeding van ettelijke miljoenen euro krijgt omdat hij overlast heeft van een buurman die een scheet laat. Let maar op, lekker Amerikaans, de advokaten zullen nogal verdienen...
Het is gewoon logisch, overlast moet stoppen.

Als ik u zo bezig hoor moeten er repressailles getroffen worden tegen mensen die niet kunnen slapen door het overdreven burengerucht.
Oud 24 april 2014, 19:04   #18
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Welke schadevergoeding kan ik krijgen voor nachtwinkels die mij vroeger booze aan special price verkochten toen ik nog ver onder de leeftijd zat?
Of aan de nachtclubs die mij ladderzat bleven voeren, al had ik nog een babyfaceke van een 14 jarig manneke....
Alles wat misliep in mijn leven is gewoon hun schuld
En van de dioxine kippen? Jaren heb ik vergiftigde kippen gegeten terwijl onze eerste minister daar weet van had!

Laatst gewijzigd door Peche : 24 april 2014 om 19:06.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be