Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2014, 11:25   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard De VROUWELIJKE eerstgeborenen zijn beter.

Iets wat ik als eerstgeboren dochter natuurlijk al lang wist.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...chap/1.1952254

Citaat:
Eerstgeboren meisjes in een gezin hebben statistisch gezien de grootste kans dat ze het meest ambitieuze en best opgeleide lid van het hele gezin worden. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het Institute for Social and Economic Research van de University of Essex waarover The Guardian bericht.
Wat hebben de carrièrevrouwen Angela Merkel, Hillary Clinton, Christine Lagarde, Oprah Winfrey, JK Rowling en Beyoncé gemeen? Het zijn allemaal de oudste, eerstgeboren dochters uit hun gezin.

De studie keek alleen naar gezinnen met meerdere kinderen en bestudeerde de impact van de verhoudingen tussen de broers en zussen op hun ambities. Uit het onderzoek waarvoor 1.500 gezinnen in Groot-Brittannië gevolgd werden blijkt dat eerstgeboren meisjes 13% ambitieuzer zijn dan eerstgeboren jongens. De kans dat eerstgeborenen voortstuderen is 16% hoger dan dat hun jongere broers en zussen dat doen.

"Er zijn verschillende mogelijke verklaringen voor het grotere succes en de ambitie van de oudste", zegt onderzoekster Feifei Bu. "Het kan zijn dat de ouders meer tijd en energie in hen steken, maar het kan ook zijn dat ze gewoon intelligenter zijn. Toch denk ik dat het feit dat ouders veel aandacht aan hen schenken hier erg meespeelt."

Uit de studie blijkt ook dat het een goede zaak is om minstens een periode van vier jaar tussen elk kind te laten wanneer je als ouder wilt dat ze ambitieus zullen zijn: hoe groter het leeftijdsverschil, hoe groter de kans dat de jongere kinderen het ook goed zullen doen.

Opvallend is dat er in de studie geen bewijs gevonden wordt voor de vaak gehoorde klacht dat het middelste kind minder aandacht krijgt van de ouders. Onderzoekster Feifei Bu is trouwens zelf de oudste in haar gezin. "Daarom doe ik er ook onderzoek naar", besluit ze.
Vwala. ik verschil 3 jaar 5 maanden met mijn jonger broeremanneke, maar mijn dochters lekker 3 jaar en 10 maanden....

En dan nu de conclusie: naast het inteeltgebeuren is het laden en lossen dus nefast voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie verrijkertjes.

Toch even een positieve noot: verleden week hoorde ik een hoofddoekmama met drie kleuters (standaard: één in de buggy, één aan de hand, oudste vasthouden aan de buggy en volgende duidelijk op komst) wel in PERFECT Nederlands haar kinderen toespreken, het verschil tussen "een pakje" en "een zakje" duidelijk maken, en over het algemeen haar kinderen zeer goed Nederlands bijbrengen. Het dochtertje (oudste ! voil�* weeral bewezen) was héél taalvaardig en sprak ook andere mensen zeer beleefd aan bij het vragen om iets voor haar te nemen (moeder hield de rest van de kroost bij, de oudste dochter mocht alles uit de rekken halen).
Ik was aangenaam verrast en wou wel even het laad-en losprobleem opzij zetten. Ik krijg dan altijd de neiging om zo iemand te complimenteren, maar dat kan dus evengoed weeral als racistisch worden omschreven neem ik aan?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 28 april 2014 om 11:31.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 11:28   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De studie keek alleen naar gezinnen met meerdere kinderen
Nogal wiedes, moet je daar een geleerde voor zijn.
Bij een gezin met maar één kind is het sowieso het best presterende kind, gewoon omdat er maar één kind is, mannelijk of vrouwelijk maakt dan niets uit.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 11:32   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nogal wiedes, moet je daar een geleerde voor zijn.
Bij een gezin met maar één kind is het sowieso het best presterende kind, gewoon omdat er maar één kind is, mannelijk of vrouwelijk maakt dan niets uit.
kweenie. Men had ook verschillende gezinnen met één dochter met elkaar kunnen vergelijken. Maar dan spelen er natuurlijk veel te veel andere mogelijke factoren een rol.

In een advokatengezin met drie kinderen weet men dat de omstandigheden van opvoeding gelijk zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 28 april 2014 om 11:33.
Oud 28 april 2014, 13:35   #4
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Nu snap ik het! Ik ben de tweede dochter en mijn zus is niet veel ouder dan ik. Daarom dat zij in een mooi, groot huis woont en ik in een afgeleefd appartementje ...
Oud 28 april 2014, 13:46   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Nu snap ik het! Ik ben de tweede dochter en mijn zus is niet veel ouder dan ik. Daarom dat zij in een mooi, groot huis woont en ik in een afgeleefd appartementje ...
ha voil�* sé. Ziedewel! En ge scheelt vast ook minder dan vier jaar! Als ik jou was ik zou een extra dotatie aan haar vragen!

Oud 28 april 2014, 13:47   #6
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ha voil�* sé. Ziedewel! En ge scheelt vast ook minder dan vier jaar! Als ik jou was ik zou een extra dotatie aan haar vragen!
Ze zal me zien komen
Oud 28 april 2014, 14:21   #7
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ze zal me zien komen .... en gaan ongetwijfeld !

Ikzelf heb dus 3 kinderen en 9 kleinkinderen, waarvan in het algemeen er diverse onderzoekingen en algemene statistieken bestaan (o.a. nieuw geformeerd gezin, exotische adoptiekinderen...). Men herkent vanzelfsprekend eigenschappen op basis van die grondige algemene statistieken, maar mag er zich toch niet "blind" op staren het is een beetje zoals met pejoratieve en eufemistische kwalificaties zoals
gierig vs. spaarzaam ; waafhalzerig en dapper ; verkwistend en liefdadig enz...

Opmerkelijk is wel dat als ik "verhiest" de familienaam googel er duidelijk blijkt dat een statistisch ongelofelijke meerderheid van de uitkomsten aangeeft dat de dragers van die familienaam ofwel in het onderwijs staan ofwel iets te maken hebben met OCMW's in de politiek; erfelijke karaktertrekken schijnen dus wel degelijk te bestaan.

Wat het vrouw-zijn met erstgeborene te maken heeft ? Ik vraag me in dat verband dan toch af of de emancipatie van de vrouw in de westerse cultuur hier misschien een rol speelt... De eerstgeboren meisjes in India en de rijkere moslimstaten hebben blijkbaar niet die grotere impact op de maatschappij, maken minder gemmakkelijk carrrière... ?

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 14:32   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit de studie blijkt ook dat het een goede zaak is om minstens een periode van vier jaar tussen elk kind te laten wanneer je als ouder wilt dat ze ambitieus zullen zijn: hoe groter het leeftijdsverschil, hoe groter de kans dat de jongere kinderen het ook goed zullen doen.
Het is niet het leeftijdsverschil maar de tijd die je aan je kinderen schenkt die een verschil kan maken. Zeer cultuurafhankelijk die resultaten.

Jongere kinderen hebben niet alleen hun ouders maar ook hun oudere broers en zussen die een stimulans voor de opvoeding kunnen betekenen. Tenminste in een gezond gezin. Ze hebben het dikwijls ook gemakkelijker aangezien de ouders al een routine in de opvoeding gevonden hebben.

Er zijn zoveel factoren die meespelen dat er eigenlijk niet te veel conclusies kunnen verbonden worden aan dit onderzoek in termen van welke plaats in het gezin gezin voordeligste zou zijn voor de opvoeding.

het advies om meer tijd tussen kinderen te laten past wel handig in de pogingen de bevolkingsgroei in te perken. Ik vraag me dus af in hoeverre het hier gaat om een politiek correcte studie of politiek correcte aandacht die naar deze studie uitgaat. Ik durf te wedden dat er studies zijn die zowat het omgekeerde denken aan te tonen. Dat is regelmatig zo in die tak van de wetenschap. Een metastudie wordt dan interessanter dan dit soort van geïsoleerde onderzoeken.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2014, 13:32   #9
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Amai...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2014, 13:42   #10
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avsjo Roger Bekijk bericht
Ze zal me zien komen .... en gaan ongetwijfeld !

Ikzelf heb dus 3 kinderen en 9 kleinkinderen, waarvan in het algemeen er diverse onderzoekingen en algemene statistieken bestaan (o.a. nieuw geformeerd gezin, exotische adoptiekinderen...). Men herkent vanzelfsprekend eigenschappen op basis van die grondige algemene statistieken, maar mag er zich toch niet "blind" op staren het is een beetje zoals met pejoratieve en eufemistische kwalificaties zoals
gierig vs. spaarzaam ; waafhalzerig en dapper ; verkwistend en liefdadig enz...

Opmerkelijk is wel dat als ik "verhiest" de familienaam googel er duidelijk blijkt dat een statistisch ongelofelijke meerderheid van de uitkomsten aangeeft dat de dragers van die familienaam ofwel in het onderwijs staan ofwel iets te maken hebben met OCMW's in de politiek; erfelijke karaktertrekken schijnen dus wel degelijk te bestaan.

Wat het vrouw-zijn met erstgeborene te maken heeft ? Ik vraag me in dat verband dan toch af of de emancipatie van de vrouw in de westerse cultuur hier misschien een rol speelt... De eerstgeboren meisjes in India en de rijkere moslimstaten hebben blijkbaar niet die grotere impact op de maatschappij, maken minder gemmakkelijk carrrière... ?
Ocmw-genen

Laatst gewijzigd door Vette Pois(s)on : 9 juli 2014 om 13:42.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2014, 14:54   #11
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

T'zijn niet allemaal ouders die veel tijd in hun 1e dochter steken ,er zijn zelfs moeders die niet omkijken naar hun eigen kinders hun toekomst ...en er zijn er zelfs die jaloers zijn van hun eigen kinders hun succes ....later, wanneer gaan de mensen nu eens realist worden, en alles zien zoals het in werkelijkheid is, wat je wilt moet je soms helemaal alleen waarmaken het leven is hard voor sommige mensen.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be