Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2014, 01:55   #1481
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In Syrië zei hij het duidelijk. In Libië hebben China en Rusland zich laten bedriegen. Ondertussen zullen ze ook wel weten dat een VN resolutie niet genoeg is om de VS tegen te houden.

Uiteindelijk is het wel steeds de VS die aan het offensief is. En in het westen lijkt men dat gedrag 'normaal' te vinden.
China en Rusland hebben niet zomaar een VN-resolutie goedgekeurd, maar er heel strikte voorwaarden aan verbonden, de NAVO is daar "creatief" mee omgesprongen.

SyriË is echter belangrijk voor Rusland dan Libië. Het is al jaren een trouwe bondgenoot, anders dan Khadafi, er wonen veel orthodoxe christenen en het is bijzonder strategisch gelegen.

Komt door de propaganda die de VS nog steeds, ondanks enkele schoonheidsfoutjes zoals in Irak, als een "bevrijder" voorstelt. In Rusland vinden ze dat niet normaal, en al helemaal niet als ze aan Russische belangen raken.

Het kantelmoment kwam er toen de NAVO ServiË bombardeerde, zelfs voor Yeltsin was dat onaanvaardbaar en onvergeeflijk.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2014, 01:56   #1482
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfbenoemde politieman met een chronische conditie van police abuse.

Trouwens daar waar er politie nodig was, maar er niets te winnen was bleef de politie thuis. Rwanda genocide bv.
Politieman in een corrupt apeland als Kenia, dat zou misschien nog niet eens zo'n slechte vergelijking zijn.
Oud 2 mei 2014, 02:02   #1483
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Sfeerbeeld uit Kharkov:

Oud 2 mei 2014, 02:14   #1484
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Politieman in een corrupt apeland als Kenia, dat zou misschien nog niet eens zo'n slechte vergelijking zijn.
Een politieman die er niet voor terug schrikt 'valse positieven' te creëren.

Dit nieuws vandaag uit Venezuela.

maduro: "Hoy (jueves) empezó una operación con periodistas tarifados de la prensa venezolana para completar el asesinato de Otaiza que fue planificado como falso positivo para que fuera presentado ante la opción pública como un hecho violento más".

Maduro zegt dat er bewijzen zijn dat groepen uit Miami achter de moord zitten op deze hoge functionaris. Hij zei ook dat Otaiza gefolterd werd vooraleer vermoord geworden te zijn.

Ik vraag me af in hoeverre de moorden in Kiev net voor de staatsgreep tegen Yanukovic ook in die categorie vallen. Het is een specialiteit van de VS. Ook in Venezuela werd er op de 'eigen' betogers geschoten in het verleden. Een onderdeel van de destabilizatietaktiek. De parallellen zijn opvallend.

Is Kiev die moorden al aan het onderzoeken trouwens? Misschien liever niet.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 mei 2014 om 02:21.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2014, 02:27   #1485
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kantelmoment kwam er toen de NAVO ServiË bombardeerde, zelfs voor Yeltsin was dat onaanvaardbaar en onvergeeflijk.
En toch collaboreerde Rusland daarna nog met de VS in Afghanistan bijvoorbeeld. Tot nu toe zelfs laat men VS vliegtuigen toe over Russisch luchtruim, NATO konvooien over Russisch grondgebied, in die streek. Omgekeerd zou dat nooit het geval zijn (ongeacht de gelijklopende belangen ivm het moslimextremisme). En ten tijde van de Sovjetunie ook niet.

Was er niet toch sprake van een soort van goedgelovigheid?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 mei 2014 om 02:29.
Oud 2 mei 2014, 06:39   #1486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De Russen zijn imperalisten en expansionisten. Ze hebben het met brio laten zien met hun ongeprovoceerde invasie/annexatie van een stuk Oekraïne genaamd De Krim, zeg maar 'Anschluss' in echte nazi-stijl. En het ziet ernaar uit dat ze honger hebben naar meer van dat.
In een laatste interview op de Russische staatszender had Poetin het meerdere keren over "Nieuw-Rusland". Hiermee verwijst hij naar een gebied ten noorden van de Krim dat de Russen indertijd wisten te veroveren. Voel je al nattigheid?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2014, 06:40   #1487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sfeerbeeld uit Kharkov:
'n Rustige 1 mei-optocht.
Oud 2 mei 2014, 07:01   #1488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet vertrouwd met de Slovaakse media. Wel met de Belgische, Nederlandse, Franse, Britse en Amerikaanse media. De Standaard brengt niet echt een genuanceerd beeld. Voor elk artikel of opiniestuk dat voor begrip pleit voor het Russische standpunt zijn er 3 die zonder meer anti-Russisch zijn. Algemeen genomen kan men zeggen dat er rethoriek van Obama en o. gevolgd wordt. Welke ziekelijkmakende show was het bezoek van Obama aan België ook niet, zonder de minste kritische noot. Als Schroder echter Putin uitnodigt op z'n verjaardagsfeestje komt er een storm van kritiek.
Ik meen me te herinneren dat er parallellen werden getrokken tussen Obama's bezoek en dat van de Chinese sterke man kort erna. Hierbij werden kritische zaken aangebracht over de kostprijs van een bezoek van de Amerikaanse president.

Uw oordeel over De Standaard kan ik echt niet volgen. Al eerder gaf ik u een concrete verwijzing naar uitgebreide, genuanceerde berichtgeving over de Oekraïense crisis.

Ook de Slovaakse is veel kritischer dan u eerder stelde - mij is trouwens een raadsel waarom u enige tijd geleden uitpakte met een twijfelachtige verwijzing naar Bandera toen een bepaald artikel uit de Slovaakse media ter sprake kwam. In de Slovaakse Pravda stond vorige week een artikel over recent stembedrog in het Oekraïens parlement. Of wat dacht u van "Wij zijn geen vrienden", als kop van een artikel over de Slovaaks-Oekraïense betrekkingen?
Oud 2 mei 2014, 07:23   #1489
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisteren waren beelden te zien op E-news van hoe een menigte een "cordon" van een 30-tal politie-agenten ,nochtans voorzien van schilden,helmen en knuppels,in elkaar sloeg...Het is mij ontgaan om welk stad(je) het ging.
Daarna werden de (ietwat beschadigde...) politieagenten vrijgelaten na eerst nog eens tussen een joelende en spottende menigte te mogen defileren....
Mensen drongen vervolgens dat gebouw van justitie binnen om alvast te beginnen met verbouwingen...
Er waren ook mannen in een (Oekrains? politie? offficiers?) uniform aan het rondwandelen tussen de opstandelingen,Ik vermoed dat deze hun werkgever ,de staat,verraden hebben, maar anderszijds wel voorkomen hebben dat het een lynchpartij werd jegens die kompleet overrompelde politielui.

Ondertussen heeft Kiev de dienstplicht met onmiddelijke ingang weer ingevoerd.(blijkbaar werd ze al een tijdje niet meer toegepast)Mogelijk hoopt men aldus toch een groot aantal jongemannen onder meer directe kontrole van de staat te brengen.Of echter in de Oostelijke gebieden veel animo zal zijn,of ze zich daar nog iets van zullen aantrekken betwijfel ik.In de Oostelijke regio's ziet men beelden van mannen op middelbare leeftijd ,die besloten hebben de Oekrainse staatsmacht buiten te schoppen,wat zouden hun zoons dan anders doen??????

De gemoederen lijken mij ondertussen een beetje te veel opgehitst om zelfs nog over een "confederaal" model te spreken......

Laatst gewijzigd door kelt : 2 mei 2014 om 07:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2014, 07:26   #1490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondertussen heeft Kiev de dienstplicht met onmiddelijke ingang weer ingevoerd.(blijkbaar werd ze al een tijdje niet meer toegepast)Mogelijk hoopt men aldus toch een groot aantal jongemannen onder meer directe kontrole van de staat te brengen.Of echter in de Oostelijke gebieden veel animo zal zijn,of ze zich daar nog iets van zullen aantrekken betwijfel ik.In de Oostelijke regio's ziet men beelden van mannen op middelbare leeftijd ,die besloten hebben de Oekrainse staatsmacht buiten te schoppen,wat zouden hun zoons dan anders doen??????
Net zoals je ook beelden kan zien van optochten, manifestaties... voor het behoud van het Oekraïens staatsverband.

Daarnaast is gebleken dat Rusland gul allerlei premies rondstrooit voor wie meedoet aan oproer. Het grootste bedrag is voorzien voor wie een overheidsgebouw weet binnen te dringen en te bezetten.
Oud 2 mei 2014, 09:20   #1491
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af in hoeverre de moorden in Kiev net voor de staatsgreep tegen Yanukovic ook in die categorie vallen. Het is een specialiteit van de VS. Ook in Venezuela werd er op de 'eigen' betogers geschoten in het verleden. Een onderdeel van de destabilizatietaktiek. De parallellen zijn opvallend.

Is Kiev die moorden al aan het onderzoeken trouwens? Misschien liever niet.
Ze zeggen dat het de schuld is van Yanukovich, en daarmee is de kous af. Er komt een intern onderzoek, maar de mensen die dat onderzoek voeren staan dicht bij het huidige regime...

Behalve de Estse minister van buitenlandse zaken zijn er nog bronnen die twijfelen aan de versie van het regime. Zo komen berichten uit Georgië dat ex-president Saakashvili verantwoordelijk is. Saakashvili was aanwezig op maidan en heeft gewapende groepen ter beschikking. Bovendien zullen die GeorgiËrs niet zo gemakkelijk geïdentificeerd worden als het tot een onderzoek komt, de meeste hebben Oekraïne al lang weer verlaten. Ik denk dat de Russische geheime dienst deze zaak wel zal uitspitten.
Oud 2 mei 2014, 09:25   #1492
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch collaboreerde Rusland daarna nog met de VS in Afghanistan bijvoorbeeld. Tot nu toe zelfs laat men VS vliegtuigen toe over Russisch luchtruim, NATO konvooien over Russisch grondgebied, in die streek. Omgekeerd zou dat nooit het geval zijn (ongeacht de gelijklopende belangen ivm het moslimextremisme). En ten tijde van de Sovjetunie ook niet.

Was er niet toch sprake van een soort van goedgelovigheid?
Dat ze een luchtmachtbasis in Kyrgyzstan toegestaan hebben was een stap te ver en sindsdien deed Rusland er alles aan om die te laten sluiten. Is ondertussen gesloten.

Maar je moet goed weten dat de Taliban en Al-quaida ook een grote bedreiging vormen voor Rusland zelf (denk aan de noordelijke Caucasus) en voor de vrienden ten zuiden van Rusland (Uzbekistan, Tajikistan, etc.). Radicale islamisten gelinkt aan de taliban en Al-quaida hebben al duizenden Russische burgers vermoord. Dus Rusland heeft geen probleem met het feit dat de NAVO de Taliban in Afghanistan bestrijdt. Wat China betreft niet anders, islamisten proberen ook noord-West China te destabiliseren. De recente aanslag in Kunming is daar slechts een voorbeeld van.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 mei 2014 om 09:37.
Oud 2 mei 2014, 09:27   #1493
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In een laatste interview op de Russische staatszender had Poetin het meerdere keren over "Nieuw-Rusland". Hiermee verwijst hij naar een gebied ten noorden van de Krim dat de Russen indertijd wisten te veroveren. Voel je al nattigheid?
Alles hangt af van wat de bewoners van die streek zelf willen. Als ze bij rusland willen, zijn ze welkom. Lvov, Kiev en Sumy zullen dus nooit bij rusland horen, Odessa misschien wel.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 mei 2014 om 09:28.
Oud 2 mei 2014, 09:32   #1494
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gelooft dus in het "slechte Indianen tegen goede Yankees" verhaal. Met een Amerikaanse vlag als avator kan dat niet missen natuurlijk. U gelooft niet dat dit een erg complex conflict is met vele facetten.

Maar U bent verkeerd. Zelfs Timoshenko is naar Donetsk gereisd en heeft gepraat met de activisten. Ze zegt dat de bevolking van Oost-Oekraïne niet tevreden was met wat er tijdens Maidan gebeurde en dat naar hen geluisterd moet worden. De Amerikanen hebben de opstand tegen de verkozen president actief gesteund, heel goed wetende welke splijtwammen er zouden tevoorschijn komen bij de Oekraïense bevolking.
Vanaf het moment Yanukovich verdreven werd wist ik al dat de Oost- en Zuid-Oekraïeners dit niet zouden pikken, uiteraard met steun van Rusland.

In Donetsk en Lugansk is de meerderheid van de bevolking Russisch en/of Russischtalig, net als op de Krim. Uiteraard trekt Rusland zich het lot van die mensen aan.
Uw tweede favoriete land Israel bezet al meer dan 50 jaar gebied dat niet tot Israel behoort, en waar de meerderheid van de bevolking ook geen Jood is en helemaal niets met Israel te maken wil hebben. Maar o wee als etnische Russen zich vrijwillig bij rusland willen aansluiten. Dubbele standaard of hypocrisie zijn woorden die in deze context op hun plaats zijn.

Overigens Antoon, in dit verhaal bent U een verliezer. Rusland zal z'n slag thuishalen, en het Westen zal tandenknarsen maar vroeg of laat weer overgaan tot de orde van de dag. Want ze willen geen koude oorlog, en willen rusland niet nog meer in de armen van China drijven. Daarenboven laat heel die crisis de West-Europese publieke opinie Siberisch koud, met zelfs heel wat sympathie voor Rusland bij velen. En ze willen vooral niet dat Oekraïne bij de EU komt.
Blablabla. Je blijft maar lullen van hier tot ginder, draait rond de pot, haalt er andere totaal irrelevante onderwerpen bij, etc... maar het verhaal is en blijft zo klaar als een klontje:

De Russen zijn De Krim binnengevallen en hebben het gebied zomaar geannexeerd. Een Anshluss volgens het recept van Hitler en tegen het internationaal recht in.

Het is vervelend voor jou, maar dit is gebeurd en daar kan je geen speld tussen krijgen.

Laatst gewijzigd door Antoon : 2 mei 2014 om 09:34.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2014, 09:33   #1495
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik meen me te herinneren dat er parallellen werden getrokken tussen Obama's bezoek en dat van de Chinese sterke man kort erna. Hierbij werden kritische zaken aangebracht over de kostprijs van een bezoek van de Amerikaanse president.

Uw oordeel over De Standaard kan ik echt niet volgen. Al eerder gaf ik u een concrete verwijzing naar uitgebreide, genuanceerde berichtgeving over de Oekraïense crisis.

Ook de Slovaakse is veel kritischer dan u eerder stelde - mij is trouwens een raadsel waarom u enige tijd geleden uitpakte met een twijfelachtige verwijzing naar Bandera toen een bepaald artikel uit de Slovaakse media ter sprake kwam. In de Slovaakse Pravda stond vorige week een artikel over recent stembedrog in het Oekraïens parlement. Of wat dacht u van "Wij zijn geen vrienden", als kop van een artikel over de Slovaaks-Oekraïense betrekkingen?
De Slovaakse pers ken ik niet, wel weet ik dat in landen als Hongarije, Griekenland of Bulgarije veel genuanceerder gedacht wordt over het conflict in Oekraïne dan hier.

Zoals ik al zei in DS verschijnen soms eens kritische stukken, maar de hoofdteneur is toch dat Rusland de boeman is en dat het Westen hun waarden moeten verdedigen in Europa, o a van Mia Doornaert (zo noemt ze toch?). Op dat vlak verschilt DS niet van andere media in België.

Maar nog erger dan de media is de slaafse politiek van onze politici ten opzichte van de VS. Enkel Louis Tobback en kamerlid Wouter Devriendt maakten kritische kanttekeningen.
Oud 2 mei 2014, 21:28   #1496
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ziet ernaar uit dat de stad Slaviansk voor beide zijden een soort symbool zal worden,en voor een van beiden een soort mini Stalingrad als de escalatie zo voortgaat.

Rusland houdt zich blijkbaar het recht voor in te grijpen als het vindt dat de rechten van de Russischtaligen "teveel" zouden geschonden worden en wil zelfs een spoedzitting van de VN-veiligheidsraad...

Rusland behoudt zich wel erg veel "rechten" voor ,zeker in het licht van de recente landdiefstal,het komt mij nogal arrogant voor,maar kom,er sterven mensen,en Oekraine moet zich nu intern nu manu militare wel verdedigen.Laat ons de ijzige toekomst maar aanzien,het gaat er voor Oekraine nu blootweg om of ze nog eens 40% van hun grondgebied gaan verliezen,of misschien 25 als ze goed genoeg vechten.

Een spoedzitting van de VN Veiligheidsraad om belangwekkende declaraties te doen en bezorgdheid uit te drukken kan er ook wel bij..

In ieder geval,zo doen "supermachten" dat,en de kaart van Oost-Europa kan nog serieus aangepast worden,er zijn nog wel zo van die plaatsjes....

Laatst gewijzigd door kelt : 2 mei 2014 om 21:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2014, 22:24   #1497
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Laat ons de ijzige toekomst maar aanzien,het gaat er voor Oekraine nu blootweg om of ze nog eens 40% van hun grondgebied gaan verliezen,of misschien 25 als ze goed genoeg vechten.
De oekraieners zijn nu 4% kwijt, crimea, over elk ander procent zal duchtig gevochten worden, je hebt misschien gehoord van de grote bbq vandaag in Odessa.

Eigen schuld dikke bult, vuile colorado's.

Laatst gewijzigd door parcifal : 2 mei 2014 om 22:25.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2014, 23:35   #1498
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De Slovaakse pers ken ik niet, wel weet ik dat in landen als Hongarije, Griekenland of Bulgarije veel genuanceerder gedacht wordt over het conflict in Oekraïne dan hier.

Zoals ik al zei in DS verschijnen soms eens kritische stukken, maar de hoofdteneur is toch dat Rusland de boeman is en dat het Westen hun waarden moeten verdedigen in Europa, o a van Mia Doornaert (zo noemt ze toch?). Op dat vlak verschilt DS niet van andere media in België.

Maar nog erger dan de media is de slaafse politiek van onze politici ten opzichte van de VS. Enkel Louis Tobback en kamerlid Wouter Devriendt maakten kritische kanttekeningen.
Wie er schuld aan heeft doet er weinig toe Tomm, het blijft een feit dat Rusland zich gebied toeeigent
Bij het oosten van de Oekraiene, niet onbelangrijk, speelt tevens mee dat daar een fink deel aan productie voor het militair materieel van het Russische leger plaats vindt.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/30323...Oekraine.dhtml

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 mei 2014 om 23:36.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2014, 00:02   #1499
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De oekraieners zijn nu 4% kwijt, crimea, over elk ander procent zal duchtig gevochten worden, je hebt misschien gehoord van de grote bbq vandaag in Odessa.

Eigen schuld dikke bult, vuile colorado's.
Ach zo. Ik heb me danig vergist in u. 38 mensen in brand gestoken en u lacht.

De Krim was ook voor de Kiev staatsgreep in Februari 2014 "De Facto Russisch" volgens Wikipedia.

Website
Oud 3 mei 2014, 00:09   #1500
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach zo. Ik heb me danig vergist in u. 38 mensen in brand gestoken en u lacht.
Ik lach omdat een domme agressor zijn verdiende loon heeft gekregen.
Die mannen worden een paar honderd hryvna betaald om te pro-oekrainse betogers te verwonden of doden op oekraiens territorium en ze steken zichzelf in de fik in hun agressie. Tja. Loontje komt om zijn boontje zeker?

U kent duidelijk niet het verhaal van de mensen op het veld, u supportert voor het vasspelende team en bent er nog trots op ook blijkbaar. Pffff.

Laatst gewijzigd door parcifal : 3 mei 2014 om 00:10.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be