Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2014, 00:09   #161
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
De naam "donkere tijden" en "middeleeuwen" werden gegeven door historici in de renaissance en later. Zij bewonderden de klassieke oudheid en vonden dat, na de val van Rome, de maatschappij achteruit ging.

In zekere zin was dat ook zo. Vooral dan economisch en technologisch. Veel kennis ging verloren. Toch moet men niet denken dat de "Dark Ages" een tijd was dat de mensheid bleef stilstaan. Vooral in de bouwkunst is er enorm veel gepresteerd.

Laten we ook niet vergeten dat, ook al werd het samenleving in West-Europa kleinschaliger, het Oost-Romeinse Rijk (later Byzantijnse Rijk) nog steeds de bakermat was van cultuur, economie, kennis, etc... En dit bleef zo tot lang na het ontstaan van de Islam...
Mijn prof geschiedenis werd altijd r�*zend als iemand die term "Donkere Middeleeuwen" gebruikte!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 02:08   #162
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Bad Tölz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
In onze beschaving zijn de mannen en vrouwen gelijkwaardig; In islamwereld is dat niet het geval, schreef mijnheer Filip Dewinter.

Wat bedoelt hij juist met "onze" beschaving ?

De Europese beschaving vindt haar oorsprong in de islamitische beschaving. Of moeten we om ideologische redenen de geschiedenis vervalsen ?

Een echte intellectuele hervorming begon met het Averroïsme. De scholastiek was niets anders dan het christianiseren van islamitische Kalam. De wetenschappelijke methode die formele logica verving in het verwerven van kennis was ontwikkeld in islamwereld door Biruni en Alhacen, en dan in Europa geïntroduceerd door Roger Bacon. De eerste Europeanen volgden hun universitaire opleiding in de eerste universiteit in de geschiedenis, opgericht door een vrouw Fatima al-Fihri; zelfs een Paus heeft daar een cursus gevolgd: Paus Silvester II. Een einde brengen aan scholastiek en begin van moderne filosofie begon met het leren kennen van Algazel en zijn epistemologische methode: de Cartesiaanse twijfel. De politieke hervorming begon met sola scriptura oftewel het christianiseren van de islam ... and the list goes on!

Vervals niet de geschiedenis, beste Nationalist. Moslims hebben meer recht op Europese beschaving dan U! Natuurlijke zonder kolonialisme = het leegzuigen van de Derde Wereld. De islamitische verovering van Spanje bracht daar leven in multiculturalisme, interreligieuze dialoog, beschaving en kenniscentra. Het was geen kolonie, maar een paradijs van islamwereld, kapot gemaakt door reconquista, terwijl het tweede centrum in Irak vernietigd werd door Mongolen.

US verovert Afghanistan en brengen naar daar zelfs geen 2dehands telescoop terwijl ze NASA hebben !! Denk toch verdomme na, bestudeer de geschiedenis zonder de ideologische vooroordelen.

Hoe kleurt u uw beschaving? Is het seculier? De positie van de vrouw in moslimlanden is véél beter dan de positie van de vrouw in meerdere seculiere landen in Afrika en de rest van de derde wereld. Hoe maakt u uw vergelijking, en hoe definieert u uw "onze" ? Bent u "beter" of "superieur" omdat u zogezegd voor gelijkheid man en vrouw pleit, of omdat u lekenstaat kent?
Goed, het armste land ter wereld is praktisch, en volgens grondwet een seculier land (Angola). Het enigste land dat gelijkheid van man en vrouw kent is Noord-Korea.

En ik heb een vraag: waarom zijn de meeste bekeerlingen tot de islam in het (geografisch) westen vrouwen? Waarom is de meerderheid van praktiserende moslims vrouwelijk ?

"Onze" beschaving !!!!!
Ongenuanceerde polemiek beantwoorden met ongenuanceerde polemiek.

Je mag trots zijn op jezelf.
Bad Tölz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 02:17   #163
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
LOL!
Breng 's een bewijs dat ge bestaat, dan zal ik u en uw vraag serieus nemen.
Geef je adres maar, dan kom ik even laten zien dat ik besta.
Zal ik dan eens échte Haggis voor je mee nemen? Je weet niet wat je proeft! (oke, 't is Schots, maar ik weet een goed adresje in de buurt )

Citaat:
Ik ben hier slechts aan het hallucineren
Geloof maakt meer kapot dan je lief is. Begin er niet aan.

Citaat:
@microwezen is waarschijnlijk een hallucinatie, en minder waarschijnlijk een computerrobot.
Of je blijft in het vervolg van de LSD af, dat kan ook.
Het is het resultaat van denken!

Laatst gewijzigd door microwezen : 28 mei 2014 om 02:30.
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 02:40   #164
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Sorry!
Ik hoop dat je niet denkt dat het de bedoeling is om "op je kap te zitten"! Als het een troost mag zijn: dergelijke discussies heb ik met mijn schoonmoeder ook!

Ik vind het trouwens heel moedig dat je deze "één-tegen-allen"-strijd aandurft!
LOL!
Met schoonmoeder discussiëren zou véél interessanter moeten zijn. De bedoeling van deze topic was om VB-ers die zichzelf respecteren aan het denken te zetten want dat soort uitlatingen van mijnheer Dewinter "onze beschaving .. islamwereld" kan ik niet verdragen ! En soms zegt hij ook zoiets als "onze" cultuur of "onze" waarden en normen !!
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 02:43   #165
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn prof geschiedenis werd altijd r�*zend als iemand die term "Donkere Middeleeuwen" gebruikte!
Wat gaan we dan met die term doen? Het bestaat, niet alleen in 'gewone taal' maar in academische publicaties en wetenschappelijke uitspraken. Dark ages ontkennen is een vorm van negationisme. Wat wel voor discussie vatbaar mag zijn, is mijns inziens de ideologische functie van zo'n term, en dat is totaal iets anders.
Oud 28 mei 2014, 02:45   #166
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz Bekijk bericht
Ongenuanceerde polemiek beantwoorden met ongenuanceerde polemiek.

Je mag trots zijn op jezelf.
Is dat zo? En mag ik ook weten waarom, of is het niet nodig ... ?!
Oud 28 mei 2014, 02:53   #167
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Geef je adres maar, dan kom ik even laten zien dat ik besta.
Zal ik dan eens échte Haggis voor je mee nemen? Je weet niet wat je proeft! (oke, 't is Schots, maar ik weet een goed adresje in de buurt )

Geloof maakt meer kapot dan je lief is. Begin er niet aan.

Of je blijft in het vervolg van de LSD af, dat kan ook.
Mijn adres?
Ik hallucineer niet alleen achter de computer maar ook in werkelijkheid. Je zit in mijn hersenen als een vorm van hallucinatie en daarin vraag je om mijn adres. Als je het hebt dan verschijn jij in mijn hersenen in een andere vorm dan nu als gebruiker van een forum account. Het lost niets op hé. Dus, ja inderdaad. Het geloof maakt meer kapot .. een verspilling van tijd is het, nu ik geloof dat microwezen echt een 'persoon' is buiten mijn hoofd, terwijl het slechts een hallucinatie is. Ach ja, da's waar.

Laatst gewijzigd door porpo : 28 mei 2014 om 02:54.
Oud 28 mei 2014, 02:57   #168
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LOL!
Met schoonmoeder discussiëren zou véél interessanter moeten zijn. De bedoeling van deze topic was om VB-ers die zichzelf respecteren aan het denken te zetten want dat soort uitlatingen van mijnheer Dewinter "onze beschaving .. islamwereld" kan ik niet verdragen ! En soms zegt hij ook zoiets als "onze" cultuur of "onze" waarden en normen !!
Jij zou jezelf beter wat aan 't denken zetten.

In onze beschaving, onze cultuur, onze waarden & normen, mag eenieder nu eenmaal zeggen wat hij wil over onze beschaving, onze cultuur, onze waarden & normen. Zelfs over jouw islam (Zelfs de vergelijking maken tussen onze beschaving en de islamitische).

Om 't even of jij dat niet kunt verdragen. Dat is jouw probleem.

Je zal er mee moeten leren leven...of niet...islamitische heilstaten zat waar geen VvM is en jij je misschien perfect thuis zal voelen.

Laatst gewijzigd door SDX : 28 mei 2014 om 02:58.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 03:18   #169
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Jij zou jezelf beter wat aan 't denken zetten.

In onze beschaving, onze cultuur, onze waarden & normen, mag eenieder nu eenmaal zeggen wat hij wil over onze beschaving, onze cultuur, onze waarden & normen. Zelfs over jouw islam (Zelfs de vergelijking maken tussen onze beschaving en de islamitische).

Om 't even of jij dat niet kunt verdragen. Dat is jouw probleem.

Je zal er mee moeten leren leven...of niet...islamitische heilstaten zat waar geen VvM is en jij je misschien perfect thuis zal voelen.
Nee SDX, het heeft te maken met mijn ongelooflijke passie voor de waarheid. Wanneer een Vlaming iets zegt over zijn cultuur, waarden en normen, dan sta ik daar om te luisteren en om deze te bewonderen en respecteren. Maar wanneer een VB-er, of een gelijkaardige ideoloog, iets uit de mond gooit over "hun" cultuur, waarden en normen, dan moet ik natuurlijk heel veel vragen stellen over deze cultuur wat het juist is en vanwaar het komt of het hoe het tot stand is gekomen.
Oud 28 mei 2014, 03:29   #170
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zie het net andersom: wie zelfvertrouwen heeft, in zichzelf gelooft, zijn leven en lot in eigen handen wil nemen, wie sterk genoeg is om zélf tegenslagen te overwinnen en kracht, hoop en moed uit zichzelf kan putten, kortom: wie in de méns gelooft, die heeft volgens mij geen god nodig.
Je bent me voor. Ik wou net exact dezelfde tekst plaatsen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 03:37   #171
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Byzantijnse Rijk hadden ooit een beschaving gekend, minder beschaafd dan de Perzen indertijd, maar dat was het niet het geval in de late periodes van het rijk. Alles was verloren gegaan en/of stilgestaan; de meeste volkeren waren blij met de islamitische bevrijding. De kennis die ze hadden, ja. Daar deden ze niets mee, en deelden ze die ook niet, zelfs niet met Europa. De kruisvaarders gingen de islamitische kennis vernietigen, en voor een deel verdoezelen en verstoppen in de kerken.
Zo te zien heb je zelfs geen basiskennis betreft wereldgeschiedenis.
Oud 28 mei 2014, 03:38   #172
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je bent me voor. Ik wou net exact dezelfde tekst plaatsen.
Da's waar; ik geloof niet in god. Ik geloof in God.
Oud 28 mei 2014, 03:44   #173
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee SDX, het heeft te maken met mijn ongelooflijke passie voor de waarheid.
WAT - EEN - ONZIN !!!!!!!
Oud 28 mei 2014, 03:44   #174
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo te zien heb je zelfs geen basiskennis betreft wereldgeschiedenis.
En dat zegt iemand die geen basiskennis heeft van niets ?
Oud 28 mei 2014, 03:46   #175
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Da's waar; ik geloof niet in god. Ik geloof in God.
Koop eens van een andere dealer joh.
Oud 28 mei 2014, 03:48   #176
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
WAT - EEN - ONZIN !!!!!!!
Onzin dat ben je zelf tenzij je er een nieuwe fictie wilt uitspreken dat blinde natuurlijke selecties en toevalligheden iets zinnigs zoals een sprookje "mens" doen ontstaan.

Als bijgelovige heb je geen recht om te spreken van zin en onzin, of waarheid en valsheid. Je moet gewoon instinct volgen: eten als je honger hebt en drinken als je dorst hebt. Andere zaken zijn God-religieus.

Laatst gewijzigd door porpo : 28 mei 2014 om 03:48.
Oud 28 mei 2014, 03:50   #177
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Koop eens van een andere dealer joh.
De logica van "wat ik zelf ben, is een andere ook" ?
Oud 28 mei 2014, 06:20   #178
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Begrijpt U mij niet? of begrijp ik jou niet.

Hoe kan een boek uit de tijd van Mozes (die toch bij de farao woonde) islamitisch zijn als er helemaal geen islam bestond in die tijd? Over welke Farao heeft Mohammed het trouwens, zoals wij ondertussen wèl weten waren er hopen Farao's.
Lees voor 1 keer de vertaling van de Koran in Nederlands, dan zult ge zeker begrijpen hoe dat kan. De Farao in het verhaal van Mozes in de Koran is de leider die in Egypte heerste indertijd. Is dat soms moeilijk om te begrijpen? En wat bedoel je met "ondertussen weten wél .."? Toch niet de Bijbelse visies over Farao, of de hypothetische Egyptologische vermoedens ?

Ik ga heel even de woorden van prof. Raoul Van Damme (tijdens het contactforum over evolutie en Darwinisme anno 2009) gebruiken om deze zaken voor u een beetje toegankelijker te maken: ".. historici zijn het nog altijd niet eens over wat de precieze oorzaken zijn van de 2de wereldoorlog .. maar soms zijn we gewoon verplicht om speculaties te maken, en dit is de reden waarom we bijvoorbeeld aan evolutiebiologie doen".

Je zult natuurlijk begrijpen dat het moeilijker is om iets te zeggen over Farao en Mozes. Het is voor jou niet belangrijk, maar dé bron hierover voor mij is de Koran, dus alle historici en blabla-logen hebben niets te vertellen over onderwerpen die door de openbaring aangekaart zijn. Punt!

En voor een vergelijking tussen de inhoud van de Koran en Bijbel in het licht van speculatieve theoretische wetenschappen, zou ik het boek "The Bible, The Qur'an and Science" van Maurice Bucaille aanraden.
Oud 28 mei 2014, 06:38   #179
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Moslims betalen trouwens nooit yizyah, ze betalen zakat.
Natuurlijk, daarom is mijn boodschap aan de VB-ers om sharia omgekeerd toe te passen. Omgekeerd toepassen betekent dat alleen niet-moslims, mannen en vrouwen en iedereen die een minimum gespaard heeft, de zakat/belasting betalen, terwijl de moslim werkende mannen slechts een symbolische Jizyah betalen op voorwaarde dat ze ook mogen profiteren van de werken van veiligheidspolitie en de taken van defensie. En ook Kharaj indien ze zelfstandigen zijn en over productiemiddelen beschikken. De niet-moslims betalen dus zakat. En op voorwaarde dat ook de moslims recht hebben op baytu-l maal (rsz).

Anders Jizyah terug geven, zoals het ook gebeurde in de geschiedenis van islam. Jizyah terug geven omdat de islamitische staat (dat vandaag niet bestaat) de Dhimmies niet kon beschermen in bepaalde regio's tegen de Tataren/Mongolen, dus ze moesten zichzelf verdedigen. En de christenen in tijd van Saladin moesten ze geen Jizyah betalen omdat sommige christenen meevochten tegen de kruisvaarders.
Oud 28 mei 2014, 08:03   #180
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees voor 1 keer de vertaling van de Koran in Nederlands, dan zult ge zeker begrijpen hoe dat kan. De Farao in het verhaal van Mozes in de Koran is de leider die in Egypte heerste indertijd. Is dat soms moeilijk om te begrijpen?
Ik begrijp hieruit dat in de Koran onwaarheden staan. Vertel me eens onder welke Egyptische dynastie we Mozes kunnen vinden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be