Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 28 mei 2014, 17:17   #21
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Alle kieskringen krijgen zetels evenredig met het aantal kiesgerechtigden.

Het verschil is logisch omwille van (1) meer blanco stemmen en mensen die niet komen opdagen in Franstalige kieskringen en (2) meer stemmen voor partijen die die kiesdrempel niet halen in Franstalige kieskringen.

Oplossing: federale kieskring waarin alle zetels verdeeld worden zonder vastgelegde taalverhoudingen, maar de nationalisten en christendemocraten zijn tegen
Neen, inwonersaantallen.
Dat is het hem net.
Niet kiesgerechtigden tellen mee en men gaat ervan uit dat degenen die wel stemmen ook voor hen stemmen. En dat is geen pleidooi om hen stemrecht te geven want in veel gevallen zijn die inwoners buitenlanders. Die moeten geen stemrecht hebben, maar de mensen die er wonen hun stem moet daarom nog niet meer wegen.
stuyckp is offline  
Oud 28 mei 2014, 17:31   #22
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Heb je de "kostprijs" van de zetels per provincie in detail bekeken?
Of gaat het je om louter Vlaanderen versus Wallonië?

Iedereen kan te weten komen hoe die verdeling in elkaar zit, dus van volksmisleiding is geen sprake.

De zetelverdeling mag inderdaad gebeuren op basis van het aantal stemgerechtigden, maar neem niet zomaar aan dat het in het voordeel van Vlaanderen gaat uitkomen.
Alle wetten in België zijn duidelijk en dus is België democratisch ?
Vlamingen kunnen evenzeer gebruik maken van alarmbellen en tuti kwanti dus België is democratisch ?
stuyckp is offline  
Oud 28 mei 2014, 18:02   #23
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Vlaamse stem minder waard

Nu de stemmen zijn geteld, maken analisten de rekening op. Een opvallende conclusie is opnieuw dat een Vlaamse Kamerzetel enkele duizenden stemmen meer kost dan een Franstalige.

Met 248.000 stemmen behaalde het Vlaams Belang afgelopen zondag drie Kamerzetels. Langs Franstalige kant klokte Ecolo af op 222.000 stemmen en sleepte daarmee 6 zetels in de wacht. Naast de grendelgrondwet, de pariteit in de federale regering, de alarmbelprocedure en de bijzondere meerderheidswetten blijft ook de grote ongelijkheid bij de verdeling tussen Franstalige en Nederlandstalige Kamerzetels een oud zeer. Ook in het verleden maakte politicologen reeds brandhout van deze ongelijkheid.

Ongelijkheid

“Omzetting stemmen naar zetels in België blijft vreemd: CD&V 12% nationale stemmen = 18 zetels, PS 11% stemmen = 24 zetels.” Het was econoom Geert Noels die gisteren het bericht via Twitter de wereld instuurde en voor heel wat commotie zorgde op sociale media. Nochtans is het fenomeen niet nieuw. Terwijl Vlaanderen 63 procent van het totaal aantal stemmen levert, heeft het slechts recht op 58 procent van de zetels. De Waalse kiezers die 33 procent van het totaal aantal ‘Belgische’ kiezers vertegenwoordigen, hebben dan weer recht op 42 procent van de groene zitjes. Een ongelijkheid van zo maar eventjes 14 procent.

Belgisch

In 2010 maakte professor Edi Clijsters reeds de optelsom. Hij berekende dat een Vlaamse Kamerzetel gemiddeld 43.700 stemmen kostte; een Franstalige slechts 35.600. Het gaat hier om een aanfluiting van elke democratische logica en om een fundamentele onrechtvaardigheid die zal blijven bestaan zolang België bestaat.
---------------------------
http://www.vlaamsbelang.org/nieuws/1...medium=twitter

Only in Belgium!

(et pour les Flamands la même chose, 100 jaar geleden, maar nog steeds o zo actueel).
.. een aanfluiting .. ik zeg u .. een AANFLUITING .. meer nog .. ik zeg .. een AhnFlötzung ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  
Oud 28 mei 2014, 18:16   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Moet er nog zand zijn ?

.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  nodige stemmen per zetel.jpg‎
Bekeken: 140
Grootte:  31,7 KB
ID: 94352  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 28 mei 2014, 18:36   #25
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moet er nog zand zijn ?

.
.. een objectief bewijs dat men beter geen blokker is .. maar een diedjee

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 28 mei 2014 om 18:37.
4x10E6 is offline  
Oud 28 mei 2014, 18:43   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron???
Waar begint gij nog over. Waarom opent gij hier een elfendertigste topic over hetzelfde onderwerp?

Er is de laatste dagen en weken perfect duidelijk uitgelegd hoe dat komt. En waarom dat helemaal niet ondemocratisch en onrechtvaardig is.
Leg het mij dan maar eens uit.
reservespeler is offline  
Oud 28 mei 2014, 18:49   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle kieskringen krijgen zetels evenredig met het aantal kiesgerechtigden.

Het verschil is logisch omwille van (1) meer blanco stemmen en mensen die niet komen opdagen in Franstalige kieskringen en (2) meer stemmen voor partijen die die kiesdrempel niet halen in Franstalige kieskringen.

Oplossing: federale kieskring waarin alle zetels verdeeld worden zonder vastgelegde taalverhoudingen, maar de nationalisten en christendemocraten zijn tegen
Een federale kieskring met behoud van alle grendels uit de huidige ondemocratische grondwet? Dat mag je op je buik schrijven. Als we in een federale kieskring moeten gestopt worden en allen lekker "Belg" zijn dan moet de meerderheidsregel onverkort kunnen gelden. Een "Belg" is een "Belg".
quercus is offline  
Oud 28 mei 2014, 19:07   #28
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een federale kieskring met behoud van alle grendels uit de huidige ondemocratische grondwet? Dat mag je op je buik schrijven. Als we in een federale kieskring moeten gestopt worden en allen lekker "Belg" zijn dan moet de meerderheidsregel onverkort kunnen gelden. Een "Belg" is een "Belg".
.. ik vrees dat ik u daar even kwijt ben .. maar uw diepste beleving zou een Belg geen Belg zijn ?

4x10E6 is offline  
Oud 28 mei 2014, 19:11   #29
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moet er nog zand zijn ?

.
Die cijfers kloppen niet.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 28 mei 2014, 19:17   #30
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Kan hiertegen, in theorie, een klacht worden ingediend bij Europa? Wegens ongelijkheid en discriminatie? Ik ben een Belg en spreek Nederlands... waarom krijgt dan een Belg die Frans spreekt een stem die zwaarder doorweegt? Kwestie om maar een tweede Joegoslavië te vermijden hé

Laatst gewijzigd door looneytoon1975 : 28 mei 2014 om 19:19.
looneytoon1975 is offline  
Oud 28 mei 2014, 19:28   #31
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
Kan hiertegen, in theorie, een klacht worden ingediend bij Europa? Wegens ongelijkheid en discriminatie? Ik ben een Belg en spreek Nederlands... waarom krijgt dan een Belg die Frans spreekt een stem die zwaarder doorweegt? Kwestie om maar een tweede Joegoslavië te vermijden hé
Neen.

Ten eerste omdat de taal geen enkele rol speelt. U kunt perfect als Nederlandstalige óók die zwaardere invloed hebben, bvb. als u in Brussel woont.

Daarnaast zou dit betekenen dat ieder kiessysteem dat gebruik maakt van kiesdistricten (en dat zijn er veel) discriminatoir zou zijn.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 28 mei 2014, 19:31   #32
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
.. ik ben een Belg .. ik spreek Frans .. doch mijn stem is evenveel waard als de uwe .. heeft u ook zo'n hekel aan slordige redeneringen ..

4x10E6 is offline  
Oud 28 mei 2014, 19:46   #33
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar de oplossing is hetzelfde: federale kieskring zonder vastgelegde verhouding Nederlandstalig/Franstalig.
Daar zouden de franstaligen tegen zijn want dan halen enkel MR en PS de kiesdrempel.
Rahowa is offline  
Oud 28 mei 2014, 19:56   #34
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaamse stem minder waard

Nu de stemmen zijn geteld, maken analisten de rekening op. Een opvallende conclusie is opnieuw dat een Vlaamse Kamerzetel enkele duizenden stemmen meer kost dan een Franstalige.

Met 248.000 stemmen behaalde het Vlaams Belang afgelopen zondag drie Kamerzetels. Langs Franstalige kant klokte Ecolo af op 222.000 stemmen en sleepte daarmee 6 zetels in de wacht. Naast de grendelgrondwet, de pariteit in de federale regering, de alarmbelprocedure en de bijzondere meerderheidswetten blijft ook de grote ongelijkheid bij de verdeling tussen Franstalige en Nederlandstalige Kamerzetels een oud zeer. Ook in het verleden maakte politicologen reeds brandhout van deze ongelijkheid.

Ongelijkheid

“Omzetting stemmen naar zetels in België blijft vreemd: CD&V 12% nationale stemmen = 18 zetels, PS 11% stemmen = 24 zetels.” Het was econoom Geert Noels die gisteren het bericht via Twitter de wereld instuurde en voor heel wat commotie zorgde op sociale media. Nochtans is het fenomeen niet nieuw. Terwijl Vlaanderen 63 procent van het totaal aantal stemmen levert, heeft het slechts recht op 58 procent van de zetels. De Waalse kiezers die 33 procent van het totaal aantal ‘Belgische’ kiezers vertegenwoordigen, hebben dan weer recht op 42 procent van de groene zitjes. Een ongelijkheid van zo maar eventjes 14 procent.

Belgisch

In 2010 maakte professor Edi Clijsters reeds de optelsom. Hij berekende dat een Vlaamse Kamerzetel gemiddeld 43.700 stemmen kostte; een Franstalige slechts 35.600. Het gaat hier om een aanfluiting van elke democratische logica en om een fundamentele onrechtvaardigheid die zal blijven bestaan zolang België bestaat.
---------------------------
http://www.vlaamsbelang.org/nieuws/1...medium=twitter

Only in Belgium!

(et pour les Flamands la même chose, 100 jaar geleden, maar nog steeds o zo actueel).
Een geluk dat een NVA-stem dubbel zoveel waard is als een VB-stem.

Al zal daar nooit iets over gezegd worden, gezien het niet in het kraampje past van de Vlaams-nationalistische bleiters.
Oud 28 mei 2014, 20:03   #35
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

Al zal daar nooit iets over gezegd worden, gezien het niet in het kraampje past van de Vlaams-nationalistische bleiters.
.. het grafiekje geeft inderdaad aan dat een stem op de vlaems-nazionalisten dubbel zoveel telt is als een blok stem ..of die dubbel zo veel waard is kan ik er niet uit aflezen ..

4x10E6 is offline  
Oud 28 mei 2014, 20:12   #36
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

Ik zie enkel mensen pleiten voor gelijkheid van stemmen. Iemand die rechtlijnig opkomt voor zijn mening is daarom nog geen bleiter. Sterker, ik vind uw opmerking van een nogal hoog bleiter gehalte en een weinig argumenten gehalte.
Mij kan het geen lor schelen of het VB een paar zetels meer zou halen met een voor mij meer democratisch systeem.
stuyckp is offline  
Oud 28 mei 2014, 20:15   #37
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik zie enkel mensen pleiten voor gelijkheid van stemmen. Iemand die rechtlijnig opkomt voor zijn mening is daarom nog geen bleiter. Sterker, ik vind uw opmerking van een nogal hoog bleiter gehalte en een weinig argumenten gehalte.
Mij kan het geen lor schelen of het VB een paar zetels meer zou halen met een voor mij meer democratisch systeem.
.. de ware democraat spreekt hier ..

4x10E6 is offline  
Oud 28 mei 2014, 20:21   #38
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. de ware democraat spreekt hier ..
Elke kiezer evenveel gewicht, democratischer kan niet.
Ook sostalistische kiezers evenveel gewicht als niet sostalistische kiezers.
stuyckp is offline  
Oud 28 mei 2014, 20:27   #39
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Elke kiezer evenveel gewicht, democratischer kan niet.
Ook sostalistische kiezers evenveel gewicht als niet sostalistische kiezers.
.. waarom zou iedere kiezer hetzelfde gewicht moeten hebben en hou denkt u om de kiezer dit op te kunnen dringen ? in een andere thread wou u luierikken in hun hangmatten schoppen .. ik ben ervan overtuigd dat u dat allemaal wel goed bedoelt doch wat heeft uw medemens u toch aangedaan om hem/haar te belagen ?

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 28 mei 2014 om 20:29.
4x10E6 is offline  
Oud 28 mei 2014, 20:35   #40
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is eigenlijk de bron voor deze uitspraak?
BWarrior is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be