Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2014, 12:53   #81
Cleomenes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Door leningen aan te gaan waarmee huizen gebouwd worden. Iets wat elke goede Vlaming wel eens pleegt te doen.

Er is niks mis met schulden maken als daar een materiële tegenwaarde of toekomstige inkomstenstroom tegenover staat. Het is maar een probleem als die schulden dienen om lopende uitgaven te dekken. De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen is winstgevend, er zijn slechts enkele probleemgevallen in lokale Vlaamse huisvestingsmaatschappijen. In Wallonië zijn de probleemgevallen in de meerderheid.
Daar ben ik het mee eens, maar in dat geval zou die 16 miljard geen probleem mogen zijn op LT dus dan moet daar ook geen drama over gemaakt worden tenzij, een groot deel van die schuld niet winstgevend gaat worden, iets wat ik heb begrepen uit de berichtgeving

Citaat:
In Wallonië worden mondjesmaat wat bestuurders van huisvestingsmaatschappijen achter de tralies gedraaid, als er weer eens een locale machtstrijd binnen de PS uitgevochten wordt. Maar het is slechts het topje van de ijsberg dat zo zichtbaar wordt.
En hoe zit dat met die maatschappijen in Wallonië? Zijn die winstgevend of verlieslatend?

Ik moet bekennen dat ik over het zuidelijk landsgedeelte niet goed geïnformeerd ben.

Als die verlieslatend zijn, zou de federale regering eigenlijk moeten ingrijpen aangezien de regionale regering het uit de hand heeft laten lopen
Cleomenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 13:27   #82
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Volgen professor Jules Gazon is de staatsschuld voor de volle 100 procent een Franstalige schuld.
K. Geens is een geraffineerde bedrieger.
Wég met dit soort krapuul.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 13:48   #83
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cleomenes Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens, maar in dat geval zou die 16 miljard geen probleem mogen zijn op LT dus dan moet daar ook geen drama over gemaakt worden tenzij, een groot deel van die schuld niet winstgevend gaat worden, iets wat ik heb begrepen uit de berichtgeving
Dat heb je verkeerd begrepen vrees ik. De 16 Miljard zijn op zich niet rechtstreeks een probleem. Wel onrechtstreeks omdat ze bij de staatsschuld geteld worden. België is verplicht zijn staatsschuld op 20 jaar tijd terug te brengen naar 60% van het BBP. Als de schuldgraad stijgt moet er dus meer bespaard worden op de begrotingen. En het gevaar bestaat dat dat via de federale begroting gebeurt waardoor het weer voor 70% op de kop van de Vlamingen terechtkomt, terwijl het grootste deel van de schulden zich in Wallonië bevindt. Al is niet duidelijk waar precies.
Citaat:
En hoe zit dat met die maatschappijen in Wallonië? Zijn die winstgevend of verlieslatend?

Ik moet bekennen dat ik over het zuidelijk landsgedeelte niet goed geïnformeerd ben.

Als die verlieslatend zijn, zou de federale regering eigenlijk moeten ingrijpen aangezien de regionale regering het uit de hand heeft laten lopen
In Brussel alleen al zijn er 32 sociale huisvestingsmaatschappijen. Het overkoepelende SRLB (de tegenhanger van de VMSW) publiceerde zijn laatste jaarrekening in 2011. Het is echt moeilijk om recente financiële gegevens terug te vinden van de sociale huisvesting in Brussel.
Voor de 64 Waalse is het nog wat moeilijker. De SWF (waalse tegenhanger van VMSW) publiceerde jaarrekeningen over 2012. Van de Vlaamse SHMs weten we tenminste via de visitatiecommissies waar de problemen zich situeren en hoe groot ze zijn (Landen bijvoorbeeld).
Het is in ieder geval wel duidelijk dat er heel veel vastgoed verkocht wordt om de meubelen te redden.
Maar nu komt het probleem: als je de gerapporteerde schulden van VMSW, SRLB en SWF samentelt kom je slechts aan 10 Miljard Euro, nooit aan 16 Miljard. Er zijn dus nog ergens 6 Miljard andere schulden die ergens verborgen zitten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 13:50   #84
Cleomenes
Vreemdeling

Standaard

Dank U,

Ik vraag me af waar die andere 6 miljard dan vandaan komt.
Cleomenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 14:05   #85
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank U,

Ik vraag me af waar die andere 6 miljard dan vandaan komt.
Je vraag kan beantwoord worden door een zekere K. Geens.
Woont ergens in Vlaams Brabant.

Laatst gewijzigd door Boduo : 30 mei 2014 om 14:08.
Oud 30 mei 2014, 18:36   #86
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

En waarom tellen ze die schuld niet bij wallonie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 19:50   #87
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

16 miljard,als een sociale woning nu eens 200.000 euro waard zou zijn,dan betekent dit een schuld ter waarde van 80.000 sociale woningen.Je kunt je niet voorstellen dat men daar mee weg komt en toch gebeurd het,bedankt trado-kiezers.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 19:58   #88
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En waarom tellen ze die schuld niet bij wallonie
Wallonie is een stuk van Belgie,anders kan pakweg Durbuy alle belgische schulden op zich nemen,dan zijn we in 5 minuten schuldenvrij en als er problemen zijn dan is dat de schuld van de inwoners van Durbuy.Dit is een prachtvoorbeeld van waarom dit land gesplitst moet worden.
Oud 30 mei 2014, 22:05   #89
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Wallonie is een stuk van Belgie,anders kan pakweg Durbuy alle belgische schulden op zich nemen,dan zijn we in 5 minuten schuldenvrij en als er problemen zijn dan is dat de schuld van de inwoners van Durbuy.Dit is een prachtvoorbeeld van waarom dit land gesplitst moet worden.
Nu nog niet splitsen.
Zoiets moet grondig voorbereid worden !
Eerst confederalisme.
Oud 31 mei 2014, 09:12   #90
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Nu nog niet splitsen.
Zoiets moet grondig voorbereid worden !
Eerst confederalisme.
Confederalisme is gerommel in de marge.
Oud 31 mei 2014, 09:20   #91
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Confederalisme is gerommel in de marge.
NU splitsen is onmogelijk.
Dus: een tussenstap + veel geduld maar dat laatste heb jij waarschijnlijk niet (sorry hoor).

Oud 31 mei 2014, 09:24   #92
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
NU splitsen is onmogelijk.
Wishful thinking. Hoeveel landen waren er "behoorlijk voorbereid" op de splitsing. Gewoon doen, dat is de boodschap.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2014, 13:26   #93
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Wishful thinking. Hoeveel landen waren er "behoorlijk voorbereid" op de splitsing. Gewoon doen, dat is de boodschap.
Juist maar die "andere" landen hadden geen miljarden €'s staan op de spaarboekjes v.d. gewone burgers.
Het draait altijd uit op hetzelfde: GELD ! ! !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be