Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2014, 00:18   #301
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Inderdaad, de levensstandaard was toen in zekere zin hoger omdat alle voorzieningen gratis waren en veel andere zaken spotgoedkoop waren... (Maar wel met de consequentie dat luxeproducten quasi niet te krijgen waren). (Het was er gewoon niet).

Nu zijn alle luxeproducten gemakkelijk te vinden... maar de kostprijs van alles is zodanig gestegen dat het voor de meeste Roemenen onbetaalbaar is geworden.

Maar idealiseer die gratis voorzieningen, zoals het gezondheidssysteem, ook niet hé Tomm. Het was dan wel gratis maar dat wil niet zeggen dat het niveau tegelijkertijd niet bijzonder laag kon zijn.
Het gezondheidssysteem was ok, de gemiddelde levensduur is sinds die tijd gedaald. In België is het serieus gestegen. Het verschil is veel kleiner geworden.

Laatst gewijzigd door tomm : 20 juni 2014 om 00:18.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 00:32   #302
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het gezondheidssysteem was ok, de gemiddelde levensduur is sinds die tijd gedaald. In België is het serieus gestegen. Het verschil is veel kleiner geworden.
Gezondheidssysteem ok? Wat noem jij ok? Wat is voor jou acceptabel?

(Wat ik weet van het Roemeense gezondheidssysteem -idem andere infrastructuur- was toen toch niet indrukwekkend hoor.)

(Ik weet dat er bij een groot deel van de Oost-Europese bevolking inderdaad een soort heimwee is naar het communistische tijdperk maar ik heb tegelijk het idee dat je die periode idealiseert).

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 20 juni 2014 om 00:32.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 00:33   #303
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
400 euro is in Roemenië het loon van een universitair. Maar als je naar de carrefour gaat betaal je Belgische prijzen...
Ja, inderdaad. Dat was ook mijn punt en daar geef ik je gelijk.
Oud 20 juni 2014, 01:20   #304
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Tmm

Citaat:
Stop met liegen, de grote meerderheid van de Roemenen heeft het volgens alle recente opiniepeilingen nu slechter dan ten tijde van Ceausescu, en ik ben er ook al veel geweest en de meeste Roemenen die ik sprak zijn inderdaad die mening toegedaan.
Dat is overigens nog uitgesprokener in buurlanden als Bulgarije, hongarije of Oekraïne.
Ja, ja, ik lieg... komende van een communist is dit een compliment.
Toch is hetgeen ik schreef helemaal waar en echt.
Vervelend voor jou, dat wel.

Laatst gewijzigd door Antoon : 20 juni 2014 om 01:21.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 08:40   #305
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... maar ik heb tegelijk het idee dat je die periode idealiseert...
Nee gij, echt?
Oud 20 juni 2014, 09:03   #306
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik herinner me nog als kind de beelden van Roemeense psychiatrische intstellingen, die moesten aantonen welk vreselijk land het RoemeniË van Ceasescu was. Ook ik geloofde dat, zelfs al was ik er al geweest.
Volgens zeer goede bron is het sindsdien alleen maar slechter gesteld met de psychiatrische instellingen voor zigeunerkinderen. (want dat waren het)
Waarom denk je dat Roemeense zigeuners en masse naar West-Europa komen? De toestand van de zigeuners in romenië en bulgarije is dramatisch, velen hebben honger en worden uitgesloten van gezondheidszorg, wat 25 jaar geleden ondenkbaar zou geweest zijn.
De zigeuners moesten onder het regime van Ceausescu afzien van hun traditionele levensstijl en leven in kleine woningen in afschuwelijke grijze flatgebouwen. Daarom dat er nu zo'n grote wantrouwen heerst tussen Zigeuners et Roemenen.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 09:08   #307
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
[...]de prijzen gelijkaardig als de onze[...]
Toen ik vijf jaar geleden in Roemenië reisde, vond ik alles toch spotgoedkoop was naar onze normen. Op benzine na misschien.
Oud 20 juni 2014, 09:20   #308
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
In die tijd waren veel roemenen inderdaad vrij negatief over Ceausescu, dat klopt. Vooral door z'n besparingsprogramma om de staatsschul tot nul te reduceren (waar hij ook in geslaagd is). Veel Roemeen dachten toen dat als ze van systeem zouden veranderen ze op westers niveau zouden komen, dat was zo in heel Oost-europa toen. Echter, z'n opvolgers hebben er dermate een zooi van gemaakt, dat de grote meerderheid nu opnieuw heimwee heeft naar Ceausescu. De lonen zijn erg laag, de prijzen gelijkaardig als de onze, talloze Roemenen zien zwarte sneeuw, de levensstandaard is duidelijk lager dan 25 jaar geleden, toen alle Roemenen gemakkelijk konden rondkomen (zelfs al was niet alles beschikbaar) en iedereen een job had, zaken als onderwijs, accomodatie, gezondheidszorg, etc. volledig gratis waren.
Roemenië heeft de laatste 25 jaar geen goede presidenten gehad, dat moet ik toegeven. Ze zijn vaak corrupt en houden zich meer bezig met hun eigen macht dat met het welzijn van de bevolking. Maar geen enkele van Ceaucescu's opvolgers heeft het voor elkaar gekregen om de mensen zodanig tegen zichzelf te krijgen dat ze hem meedogenloos voor de camera's gingen vermoorden. Dat hij zo werd gedood zegt meer over hem en zijn vrouw dan over de Roemeense bevolking.
Oud 20 juni 2014, 11:39   #309
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna Bekijk bericht
Roemenië heeft de laatste 25 jaar geen goede presidenten gehad, dat moet ik toegeven. Ze zijn vaak corrupt en houden zich meer bezig met hun eigen macht dat met het welzijn van de bevolking. Maar geen enkele van Ceaucescu's opvolgers heeft het voor elkaar gekregen om de mensen zodanig tegen zichzelf te krijgen dat ze hem meedogenloos voor de camera's gingen vermoorden. Dat hij zo werd gedood zegt meer over hem en zijn vrouw dan over de Roemeense bevolking.
Hij werd gedood door Illiescu en z'n trawanten, niet "het volk". De grote meerderheid Roemenen vindt trouwens dat dit een misdaad was en dat de verantwoordelijken alsnog gestraft moeten worde"n.
Oud 20 juni 2014, 11:41   #310
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen ik vijf jaar geleden in Roemenië reisde, vond ik alles toch spotgoedkoop was naar onze normen. Op benzine na misschien.
Eten en kledij is niet echt goedkoper. Ook een apartement kopen is duur. Wat goedkoper is zijn diensten, omdat de lonen zoveel lager liggen, bvb. taxi, restaurant, etc.
Oud 20 juni 2014, 11:44   #311
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zigeuners moesten onder het regime van Ceausescu afzien van hun traditionele levensstijl en leven in kleine woningen in afschuwelijke grijze flatgebouwen. Daarom dat er nu zo'n grote wantrouwen heerst tussen Zigeuners et Roemenen.
Net als in Rusland wonen de meeste mensen in "afschuwelijke grijze flatgebouwen", en met plezier. Ze bouwen er zelfs nog bij.(in Belarus krijgen ze tegenwoordig een kleurtje)
Nu wonen de zigeuners in krotten zonder stromend water of electriciteit. En dat wantrouwen was er altijd al, en is er ook in landen als Griekenland of Turkije bvb. waar de communisten nooit aan de macht zijn geweest.
De communisten probeerden de zigeuners te integreren in de maatschappij, dat is helaas niet gelukt. Nu worden ze volledig aan hun lot overgelaten en veel zigeunerkinderen gaan zelfs niet meer naar school. Veel zigeuners migreren naar West-Europa (Gent bvb. zit vol Bulgaarse en Slovaakse zigeuners, die er voor veel overlast zorgen)

Laatst gewijzigd door tomm : 20 juni 2014 om 11:49.
Oud 20 juni 2014, 11:45   #312
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ja, ja, ik lieg... komende van een communist is dit een compliment.
Toch is hetgeen ik schreef helemaal waar en echt.
Vervelend voor jou, dat wel.
Alles wat ik schrijf onderbouw ik met argumenten en bewijzen, in tegenstelling tot U.
Oud 20 juni 2014, 11:47   #313
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezondheidssysteem ok? Wat noem jij ok? Wat is voor jou acceptabel?

(Wat ik weet van het Roemeense gezondheidssysteem -idem andere infrastructuur- was toen toch niet indrukwekkend hoor.)

(Ik weet dat er bij een groot deel van de Oost-Europese bevolking inderdaad een soort heimwee is naar het communistische tijdperk maar ik heb tegelijk het idee dat je die periode idealiseert).
Het was ok vergeleken met nu. Het stond natuurlijk nooit op Belgisch niveau, dat klopt. België heeft een van de beste gezondheidssystemen ter wereld. Ook in de VS is het voor een deel van de bevolking een pak minder.
Oud 20 juni 2014, 12:10   #314
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

UCHAREST, ROMANIA — An ongoing battle between the prime minister and the president amid a tanking economy has left many Romanians longing for a return to communism because they think the democratic and free-market reforms of the past two decades have failed.
They view communism as a system that guaranteed stability and safety, said Lucian Boia, author of the book “History and Myth in the Romanian Consciousness.”

“Today, Romania has become unpredictable. Those who care more about safety than about freedom end up looking back nostalgically,” he said.
More than 53 percent of Romanians last month told the Public Affairs polling agency that they would prefer to live once again under the regime of Nicolae Ceausescu. The dictator, who terrorized Romanians for 24 years, was toppled and executed with his wife, Elena, on Christmas Day in 1989.
Two years ago, the polling firm found that 44 percent of Romanians favored a restoration of the communist regime.
The increasing disenchantment with democracy and market capitalism follows years of economic and political turmoil.

The country received a substantial loan from the International Monetary Fund, which in turn has imposed harsh economic austerity measures that include public-sector wage cuts of 25 percent and taxes on pensions for the first time.
Ioan Ivascu, 59, a computer scientist in Bucharest, is one of those who remembers the past and says the situation is far worse today.
“Now, young people have no idea what will happen with them after they finish school,” he said. “We never had such problems. We had a future perspective. We knew from the first year what we would do.”
With the fall of communism, a free-market economy offered opportunities to create wealth, but it also spawned a culture of capitalist corruption.

The corruption has contributed to a sharp divide between rich and poor, visible everywhere, especially on the country roads where luxury cars encounter old horse-drawn carriages.
New glass buildings rise next to half-collapsed houses. The capital, Bucharest, boasts dozens of high-end designer stores, although the country’s gross domestic product per capita is $12,600 annually.
Backlash at EU

Protesters in Bucharest can be seen holding signs telling the EU, “Remember, this is not your country.”
Confidence in the European Union decreased sharply in 2011, with just 46 percent of Romanians expressing trust in the 27-nation alliance. That is a drop of 14 percentage points from the previous year, according to a Eurobarometer poll.

n the meantime, the political and economical instability are causing the country’s communist past to seem particularly attractive.
Cristina Dan, 27, an archivist in Bucharest, likened the sentiment to a failed love affair.
“Nostalgia for the past is like when you break up with a girlfriend that you fought with all the time. You date another woman after, and the relationship is even worse,” she said. “In that situation, it’s normal to be nostalgic for that first girlfriend.”

Read more: http://www.washingtontimes.com/news/...#ixzz35B08Te2D
Oud 20 juni 2014, 14:59   #315
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Nee gij, echt?
En jij, heb jij nog iets zinnigs te zeggen?
Oud 20 juni 2014, 15:58   #316
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner me nog als kind de beelden van Roemeense psychiatrische intstellingen, die moesten aantonen welk vreselijk land het RoemeniË van Ceasescu was. Ook ik geloofde dat, zelfs al was ik er al geweest.
Volgens zeer goede bron is het sindsdien alleen maar slechter gesteld met de psychiatrische instellingen voor zigeunerkinderen. (want dat waren het)
Waarom denk je dat Roemeense zigeuners en masse naar West-Europa komen? De toestand van de zigeuners in romenië en bulgarije is dramatisch, velen hebben honger en worden uitgesloten van gezondheidszorg, wat 25 jaar geleden ondenkbaar zou geweest zijn.
Roemenië vandaag de dag, aan de ene kant de appartementsblokken gebouwd onder Ceausescu, aan de andere kant het "nieuwe" Roemenië...

zigeuners wonen inderdaad niet meer in de "vreselijk grijze appartementsblokken" van Ceausescu, nu wonen ze in hier:

Verder nog iemand vragen waarom er zoveel naar hier komen?

Laatst gewijzigd door tomm : 20 juni 2014 om 16:00.
Oud 20 juni 2014, 21:49   #317
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin, Spanje bloeide volledig op toen de dictator weg was. Roemenie ging zwaar achteruit.
In Franco's Spanje was er dan ook geen communisme dat de mensen had murw geslagen en van iedere creativiteit ontdaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 21:56   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nostalgie zorgt ervoor dat mensen zich de werkelijke toestand van weleer soms niet meer inschatten en een nieuwe realiteit creëren.
Oud 20 juni 2014, 22:00   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is ook spotgoedkoop. Kennissen van ons hebben in Bulgarije, net ver van de Roemeense grens, een groot huis gekocht. Niet alleen was de aankoopprijs van het huis voor onze, Belgische maatstaven spotgoedkoop, ook ligt de kostprijs van en voor het dagdagelijks leven er, zowel in Bulgarije als Roemenië, gewoonweg lachwekkend laag.
Oud 20 juni 2014, 22:03   #320
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het was ok vergeleken met nu. Het stond natuurlijk nooit op Belgisch niveau, dat klopt. België heeft een van de beste gezondheidssystemen ter wereld. Ook in de VS is het voor een deel van de bevolking een pak minder.
Hm. Ik heb destijds, (vlak na de val van Caeausescu), de eer gehad Roemenië enkele malen te bezoeken. Eén van de dingen die ik mij daarvan herinner is dat Roemenië een arm maar tegelijk werkelijk mooi land was (de communistische obsessie met staatsplanning ,onder meer op vlak van ruimtelijke ordening, heeft gemaakt dat in tegenstelling tot bij ons, een groot deel van de open ruimte en natuur gevrijwaard bleef van de verkavelingsobsessie die wij hier hebben gehad in West-Europa). Ook denk ik met aangename herinneringen terug aan de gastvrijheid van de bevolking. Het verhaal dat Roemenië erin geslaagd was om al zijn staatsschulden effectief terug te betalen is een verhaal dat mij toen ook verteld is. Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de infrastructuur er navenant uit zag: bijna alle openbare infrastructuur eruit zag of er gedurende dertig jaar niet in geïnvesteerd was. In het dorp waar wij verbleven heb ik ook het plaatselijke dispensarium met de tandarts- en dokterspraktijk gezien. Het materiaal dat wij daar zagen zag er idem uit als de rest van de infrastructuur. Ook werd één van mijn reisgenoten persoonlijk het verhaal verteld van een man die 'behandeld' werd met één of ander chemisch product tegen keelkanker omdat de vereiste dure, vermoedelijk westerse, medicijnen niet voorhanden waren. Ik wil geloven dat de gezondheidsvoorzieningen toen effectief nog gratis waren en dat het voor een arm land als Roemenië sowieso moeilijk was om het niveau van de Belgische gezondheidsvoorzieningen te evenaren, maar excuseer, van het niveau van de Roemeense gezondheidszorg waren wij dus bepaald niet onder de indruk.

Ik moet daaraan toevoegen dat mij ook verteld is dat in de ogen van de bevolking veel zaken sindsdien niet persé in goeie zin veranderd zijn. Zoals onze toenmalige gastheer het vertelde tegen één van mijn reisgenoten: "vroeger hadden we geld maar konden er niks mee kopen". (Luxeproducten waren amper te krijgen). "Vandaag is alles te krijgen maar kunnen we het niet meer betalen." Afgaande op het andere nieuws dat ik sindsdien van Roemenië hoor ben ik geneigd te geloven dat dat een vrij goeie omschrijving is van de evolutie sindsdien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be