![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet (lees:wilt) u de toekomst van Zwarte Piet? | |||
Zoals het altijd al was, volgens de traditie |
![]() ![]() ![]() |
75 | 84,27% |
Zwarte Piet is racistisch en moet weg |
![]() ![]() ![]() |
7 | 7,87% |
Zwarte Piet heeft niets met het Siterklaasfeest te maken. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Heel het Sinterklaasfeest is overbodig |
![]() ![]() ![]() |
7 | 7,87% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Europees Commissaris
|
![]() Sinterklaas overbodig? Nu ik inmiddels oom ben, kan ik vertellen dat de goedheiligman alles behalve overbodig is voor kinderen tot een bepaalde leeftijd. Daarna kunnen surprises en gedichten ook nog heel leuk zijn.
Toegegeven als je ouder wordt en nog geen ouder of tante/oom etc. bent, dan kan je de waarde van Sint Nicolaas wat uit oog verliezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met enige graagte verwijs ik naar een spreekbeurt van een juffrouw die wat 'onderzoek' gedaan heeft over wie die Sint (schijnheilige zijnde) nu wel was of geweest is.
Het ware Sinterklaasverhaal Verklaring 'schijnheilige': Een heilige die schijnt heilig te zijn, twijfelachtige zaak dus. Maar zo fictief was hij nu ook weer niet volgens de spreekbeurt. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Velen.
Dat was niet mijn vraag. Maar goed; Zou het niet zo kunnen zijn dat godsdienst het resultaat is van cultuur? (en dus meteen verklaart waarom er zovele godsdiensten zijn)
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 22 juni 2014 om 09:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U bent volledig vrij om ze bij naam te noemen. Want met "velen" zijn we niet veel. Voorlopig dus nog geen enkele cultuur ![]() Ik denk niet echt dat godsdienst een resultaat is , je gaat niet beginnen geloven omdat je net een cultuur hebt gemaakt (of toch ik niet). Maar misschien begrijp ik je verkeerd denk ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.kennislink.nl/publicaties...ultuurverschil Dus de humanisten hebben volgens jou geen cultuur? Of de atheïsten? Ook geen cultuur? En zo nog een heleboel. Allemaal zonder verzonnen opperwezen of andere dogma's. Citaat:
De 3 wereldgodsdiensten zijn het er enigszins overeen dat de aarde tussen de 10.000 en 6.000 jaar oud is. Wat dus inhoud (kijkend naar de gegevens dat-ie 4,5 miljard jaar oud is) dat er daarvoor geen godsdienst was. Toch leefde de mens in groepen en had men blijkbaar cultuur. De oudste grottekeningen zijn tussen de 30.000 en 32.000 jaar oud. Tot op heden hebben we nog nergens aanwijzingen gevonden dat de mens aan religie deed vóór de afgelopen 10.500 jaar. (er zijn wel tekenen gevonden van landbouw (=> gestopt met nomadenbestaan) in de vruchtbare sikkel maar geen aanwijzingen voor religie. Maar goed: Hier staat het beter beschreven: http://mens-en-samenleving.infonu.nl...n-religie.html Kortom: Religie is ontstaan uit cultuur (en is nog steeds een eigen cultuur) ![]()
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zegt ze : "Dat zijn dus eigenlijk de zwakkere mensen in de samenleving, de mensen die hulp nodig hebben, en daarom natuurlijk ook de juristen, die over de gevangenen en de boeven moeten beslissen." Nu vraag ik me af sinds wanneer zeelieden, reizigers en kooplieden bij de zwakkeren geteld worden.
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat geloof ik niet. De natuurgodsdiensten zijn er met het bewustzijn van de mens gekomen. Vanaf het ogenblik dat de mens evolueerde tot een denkend wezen, begon hij verklaringen te zoeken voor al die vreemde natuurfenomenen die hem omringden.
![]() |
#114 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Europees Commissaris
|
![]() Laat Sinterklaas gewoon evolueren tot de Kerstman, in lijn met de VS.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit en de symbolische structuren, die deze activiteiten een zekere betekenis geven. In brede zin wordt het gebruikt voor alles wat door de samenleving wordt voortgebracht; 'cultuur' wordt dan tegenover 'natuur' gesteld. De grevo's hebben geen beelden en leven zeer sober, de katho's hebben bijna alleen maar beelden en feesten er op los (carnaval). Is dat een eigen cultuur of slechts een stroming? Culturen kunnen zelfs gekaapt worden. Zo is het zonnewende feest is "gejat" door de gristenen om hun kerstverhaal er door te drukken.
![]() |
![]() |
#117 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Uiteraard zal er genoeg "gevierd" zijn. (zonnewende en nog meer natuurverschijnselen). Maar of je dat godsdiensten (dienstjes?) kan noemen. Maar de cultuur moet er wel zijn om die godsdiensten te kunnen dragen. Als er geen samenhangende cultuur is, is het lastig om je geloof te verspreiden Citaat:
![]() Maar om alle (in onze ogen) vreemde rituelen meteen tot godsdienst te verklaren? Ook de geestenwereld heeft een enorme stempel gedrukt in het verleden (en in sommige delen nog steeds) Is dat godsdienst of cultuur?
![]() |
![]() |
#118 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
in Sinterklaas zit er veel meer inhoud dan de kerstman. Ik denk (hoop) dat u dat wel weet, dat u toch een beetje hoogstaande cultuur kunt onderscheiden van de rest. |
|
![]() |
![]() |