Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2014, 07:35   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard De politieke bemoeienissen over de prijs van onze elektriciteit

Veel bla bla, veel boem boem, .... maar weinig nadenken, en dan met de gebakken peren zitten.

titel: Groene stroom maakt factuur 30 procent duurder
link: http://www.standaard.be/plus/20140708/ochtend/1

Citaat:
De Vlaamse huishoudens stevenen in 2016 af op een stijging van hun elektriciteitsfactuur met bijna 30 procent. Dat staat in een advies van de Serv, het overlegorgaan van de sociale partners.

Van onze redacteur Pascal Sertyn

Brussel De Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (Serv) heeft voor de eerste keer becijferd hoe zwaar de impact zal zijn van de groenestroomkosten op de elektriciteitsfactuur van de particulieren en de kmo’s in Vlaanderen. Volgens die berekening moet een particulier met een gemiddeld verbruik in 2016 minimaal 180 euro meer betalen dan vorig jaar.

Dat minimumscenario geldt voor een elektriciteitsverbruiker die in een regio met een laag distributienettarief woont en die bovendien voor een goedkope stroomleverancier heeft gekozen. Wie in een dure distributiezone woont en daarbovenop een dure leverancier heeft, betaalt in 2016 zelfs 233 euro meer. Procentueel komt het wel telkens neer op een stijging van de elektriciteitsrekening met bijna 30 procent.

De sterke stijging is voor een groot stuk te wijten aan de groenestroomsubsidies voor zonne-energie. Door de blokkering van de distributienettarieven sinds 2012 is een belangrijk gedeelte van die kosten nog niet doorgerekend aan de verbruiker. De Serv opteerde voor een scenario waarin die openstaande rekening in vier jaar wordt vereffend.

Opmerkelijk is wel dat de btw de prijsschok groter maakt. De beslissing van de federale regering om de btw op elektriciteit en aardgas te verminderen van 21 naar 6 procent geldt immers maar tot eind 2015.

Als dat zo blijft, moet het jaar nadien opnieuw 21 procent btw worden betaald op een factuur waarin heel wat meer groenestroomkosten verrekend zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 08:00   #2
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Veel bla bla, veel boem boem, .... maar weinig nadenken, en dan met de gebakken peren zitten.
Och, ze halen later wel deze prijscomponent uit de elektriciteitsprijs en bekostigen het dan voortaan met algemene middelen.
Voil�*, probleem opgelost zullen ze dan zeggen.
Oud 8 juli 2014, 08:14   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

titel: Groene stroom maakt factuur 30 procent duurder
link: http://www.standaard.be/plus/20140708/ochtend/1
Is er iemand die je tegenhoud om minder stroom te verbruiken?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 08:22   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Is er iemand die jou verplicht om dergelijke vragen te stellen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 juli 2014, 08:39   #5
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een lemen hut met kaarsje zoals een echte sos.
Oud 8 juli 2014, 08:45   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Johan heeft dat toch maar mooi weer over een verkiezing weten te tillen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 08:47   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Probeer maar eens minder dan 1500Kwu op een jaar te gebruiken zonder een enorme investering die eigenlijk de prijs opdrijft voor iedereen.

Huize Chaos doet het met 1800Kwu/jaar, maar da's eerder omdat we maar met 2.5 zijn, alleen LED lampen gebruiken en A++ apparaten kunnen betalen.

Met een minimum aan zonnepanelen zouden we nu al in de plus kunnen zitten. En als we bij de vroege gebruikers hadden geweest, haddden de groene stroom certificaten al voor dikke winst kunnen zorgen.
Helaas was ik te pessimistisch en had ik onze Roverheid een snellere graai toebedacht.
Oud 8 juli 2014, 08:59   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er iemand die jou verplicht om dergelijke vragen te stellen ?

.
Eigenlijk wel, ja!
Namelijk jij verplicht mij om die vraag te stellen.

Men beweerd immers dat de prijs word bepaald door vraag en aanbod.
Dit betekend dat als de vraag daalt door minder verbruik, de prijs moet dalen door overaanbod.

Ik herinner mijn nog goed, dat mijn grootouders in hun trapgang slechts 2 lampen van 15W hadden hangen.
In de slaapkamers hing 1 lamp van 25W.
In de keuken en leefruimte hingen telkens 1 lamp van 50 of 75W.
TV werkte met een antenne en verbruikte dus enkel stroom als de TV instak en aanstond.
Als kinderen speelde wij op straat of in de tuin.
Tijdens de schoolvakantie's kon men dus rekenen op een hels lawaai van spelende kinderen in de tuinen of op straat, rustig TV kijken over dag bestond niet. De TV zond trouwens niets uit over dag.
Zo wel onze ouders, als onze grootouders hadden een familiale verzekering en die moest regelmatig tussen komen om de tijdens het voetballen gesneuvelde ramen te vergoeden.
Als het donker werd moesten we binnen komen, vlogen in bad en in bed.
Om 22.00 waren in de meeste huizen alle lichten uit en lag iedereen in bed.

Verwarmen deden mijn grootouders met een Leuvense stoof, waar ook op werd gekookt. Het gasformuis werd enkel gebruikt als de stoof niet brandde.
Koffie werd 's morgens gezet en warm gehouden achteraan op de stoof.
Slaapkamers hadden geen verwarming, of je moest het geluk hebben te slapen op een kamer waar de schouw van een brandde kachel doorliep.
's Morgens was het eerste werk dat mijn grootvader deed, de stoof aansteken, want die ging 's nachts vanzelf uit.
Als we een uitstap deden, was het daarna opnieuw eerst de stoof aansteken.
In de winter kon je best je warme jas aanhouden in huis tot de stoof deftig brandde.

Dus ik stel je de vraag opnieuw;

" Is er iemand die je tegenhoud om minder stroom te verbruiken? "

En probeer deze keer eens het antwoord te vinden.

Je moet enkel kijken naar de manier waarop je grootouders konden leven en op welke manier jou word verhinderd om zo te leven.
Oud 8 juli 2014, 09:02   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Een lemen hut met kaarsje zoals een echte sos.
Het is bij wet verboden om nog een lemen hut bouwen of er in te wonen in Belgenland.
Oud 8 juli 2014, 09:06   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk wel, ja!
Namelijk jij verplicht mij om die vraag te stellen.
...
Het is niet omdat ik naalden steek in voodoo popjes die ik de naam jantjes toedicht, dat jij moet denken dat dat effectief werkt.

Veel of weinig elektriciteit verbruiken, maakt mij geen bal uit.

Ik verwacht van de overheid dat zij, in de gebieden waar zij bevoegdheid krijgt van de kiezer, en met diverse maatregelen, vb ook door regulering, zorgt voor een georganiseerde moderne maatschappij.

Een zekere, veilige en voor iedereen toegankelijke energiebevoorrading hoort daar bij.

Als onze elektriciteit de duurste is in West-Europa, dan is dat een sociale handicap voor de minder gefortuneerden, en een handicap voor onze bedrijven.

Begrepen ?

.

Oud 8 juli 2014, 09:11   #11
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik herinner mijn nog goed, dat mijn grootouders in hun trapgang slechts 2 lampen van 15W hadden hangen.
In de slaapkamers hing 1 lamp van 25W.
In de keuken en leefruimte hingen telkens 1 lamp van 50 of 75W.
TV werkte met een antenne en verbruikte dus enkel stroom als de TV instak en aanstond.
Als kinderen speelde wij op straat of in de tuin.
Tijdens de schoolvakantie's kon men dus rekenen op een hels lawaai van spelende kinderen in de tuinen of op straat, rustig TV kijken over dag bestond niet. De TV zond trouwens niets uit over dag.
Zo wel onze ouders, als onze grootouders hadden een familiale verzekering en die moest regelmatig tussen komen om de tijdens het voetballen gesneuvelde ramen te vergoeden.
Als het donker werd moesten we binnen komen, vlogen in bad en in bed.
Om 22.00 waren in de meeste huizen alle lichten uit en lag iedereen in bed.

Verwarmen deden mijn grootouders met een Leuvense stoof, waar ook op werd gekookt. Het gasformuis werd enkel gebruikt als de stoof niet brandde.
Koffie werd 's morgens gezet en warm gehouden achteraan op de stoof.
Slaapkamers hadden geen verwarming, of je moest het geluk hebben te slapen op een kamer waar de schouw van een brandde kachel doorliep.
's Morgens was het eerste werk dat mijn grootvader deed, de stoof aansteken, want die ging 's nachts vanzelf uit.
Als we een uitstap deden, was het daarna opnieuw eerst de stoof aansteken.
In de winter kon je best je warme jas aanhouden in huis tot de stoof deftig brandde.
Ja, en als je nog een beetje verder kijkt, zie je onze over-over-...-overgrootouders in een spelonk in het bos wonen. Met berenvellen gekleed. Geen elektriciteit nodig. Een vuurtje van boomtakken volstond. Geen energieverbruik. Geen kosten.

Was me dat even lekker goedkoop leven, zeg!
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 09:17   #12
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat ik naalden steek in voodoo popjes die ik de naam jantjes toedicht, dat jij moet denken dat dat effectief werkt.

Ik verwacht van de overheid dat zij, in de gebieden waar zij bevoegdheid krijgt van de kiezer, en met diverse maatregelen, vb ook door regulering, zorgt voor een georganiseerde moderne maatschappij.

Een zekere, veilige en voor iedereen toegankelijke energiebevoorrading hoort daar bij.

Als onze elektriciteit de duurste is in West-Europa, dan is dat een sociale handicap voor de minder gefortuneerden, en een handicap voor onze bedrijven.

Begrepen ?

.
Privatiseren met veel subsidies helpt. Of toch niet?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 09:23   #13
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet enkel kijken naar de manier waarop je grootouders konden leven en op welke manier jou word verhinderd om zo te leven.
En waarom juist de grootouders en niet de betoverachtergrootouders?
Die verbruikten nog minder energie. Alleen dagelijks wat hout sprokkelen, en klaar is kees.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 09:31   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik weet (vaag) iets over de gebieden waar jouw linkse broeders het voor het zeggen hebben. Dat lijkt me niet zo goed te gaan daar.

Ken jij een voorbeeld waar het goed gaat met 'privatiseren met veel subsidies' ?

Gaat het beter dan in Vlaanderen, in landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, UK, Denemarken, Zwitserland, Spanje ...

Uit welke landen "mogen" wij elektriciteit invoeren, als we zelf te dom zijn om het zelf te produceren?

Vind jij die prijsverhoging van 30 procent, bovenop reeds de hoge prijs, in overeenstemming met jouw gedacht van sociale bekommernis? En met jouw gedacht van een economie die zorgt voor jobs voor de mensen ?

.

Oud 8 juli 2014, 09:31   #15
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
De prijsstijgingen van de energiecomponent zijn vrij marktconform.
Het is de distributiecomponent waar de rush naar groene energie moet worden doorgerekend, die ontwrichtend werkt.
Oud 8 juli 2014, 09:35   #16
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Ik heb een energie expert onlangs nog horen vertellen dat de verwachting is dat de elektriciteitsprijs nog fors gaat stijgen de komende jaren. Tegen de huidige prijs zijn nieuwe centrales (gelijk of het nu om fossiele, kern of groene gaat) niet rendabel zonder subsidies.

Laatst gewijzigd door Thomas- : 8 juli 2014 om 09:35.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 09:35   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Begrepen ?

.
Schoof;

De wet verbied je om nog een TV-antenne op je dak te plaatsen je bent verplicht via kabel te kijken.
Voor deze kabelverbinding heb je een ewtra kastje nodig dat stroom verbruikt.
De wet verplicht je dus om stroom te verbruiken.
Het is in veel gemeentes verboden voor kinderen om op straat te spelen, laat staan voetballen.
De wet verplicht je dus van je kinderen een andere bezigheid te bezorgen.
Hierdoor ben je dus opnieuw verplicht om stroom te verbruiken.
Er worden tegenwoordig regelmatig gerechtelijke uitspraken gedaan, waarbij ouders verplicht worden om kinderen stil te houden, hierdoor worden ouders opnieuw verplicht energie te verbruiken om hun kinderen stil te kunnen houden.
Ouders zijn verplicht te zorgen dat hun kinderen onderwijs krijgen, veel scholen werken met internet, hierdoor zijn ouders opnieuw verplicht om energie te verbruiken.

Het klinkt misschien raar, maar het is juist de overheid die de bevolking verplicht extra energie te verbruiken, terwijl die overheid beweerd iedereen te vragen om energiezuining te zijn.
Oud 8 juli 2014, 09:41   #18
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
De wet verbied je om nog een TV-antenne op je dak te plaatsen je bent verplicht via kabel te kijken.
De wet verplicht je toch niet van TV te kijken?

Citaat:
Het is in veel gemeentes verboden voor kinderen om op straat te spelen, laat staan voetballen.
De wet verplicht je dus van je kinderen een andere bezigheid te bezorgen.
Hierdoor ben je dus opnieuw verplicht om stroom te verbruiken.
Alsof elke andere bezigheid een stroom verbruikende bezigheid zou zijn?

Citaat:
Ouders zijn verplicht te zorgen dat hun kinderen onderwijs krijgen, veel scholen werken met internet, hierdoor zijn ouders opnieuw verplicht om energie te verbruiken.
Onze kinderen gingen in de bibliotheek internetten. Daar stonden een aantal pc's toch permanent aan. Dus geen extra energieverbruik daardoor!
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 09:43   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Ja, en als je nog een beetje verder kijkt, zie je onze over-over-...-overgrootouders in een spelonk in het bos wonen. Met berenvellen gekleed. Geen elektriciteit nodig. Een vuurtje van boomtakken volstond. Geen energieverbruik. Geen kosten.

Was me dat even lekker goedkoop leven, zeg!
Het is bij wet verboden om nog in spelonken te wonen.

Het is zelfs bij wet verboden om vast in een caravan te wonen.

In Belgie ben je wettelijk verplicht een door de wet aanvaarde woning te hebben als officieel adres.
We mogen in Belgie zelfs nog blij zijn dat we nog niet verplicht worden een e-mail adres te hebben, want zelfs daar zijn reeds voorstellen voor gedaan door politici.
Oud 8 juli 2014, 09:47   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
De wet verplicht je toch niet van TV te kijken?
De scholen wel
Citaat:

Alsof elke andere bezigheid een stroom verbruikende bezigheid zou zijn?
Probeer jij maar eens om kinderen een hele dag binnen in huis stil te houden.

Citaat:
Onze kinderen gingen in de bibliotheek internetten. Daar stonden een aantal pc's toch permanent aan. Dus geen extra energieverbruik daardoor!
Tegenwoordig moeten ze daarvoor extra betalen in veel gemeentelijke bib's en moeten ze een afspraak maken om op de pc's van de bib te kunnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be