Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 20 juli 2014, 20:41   #361
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het was nochtans toch de CDH die eiste dat de N-VA ook nog haar eerste programmapunt OPGAF. Al is dat natuurlijk niet hetzelfde als "aanpassen".
Neen, cdh eiste dat niet. CDH heeft haar 'non' wel gemotiveerd door duidelijk te zeggen dat ze n-va niet vertrouwden, dat het volgens hen nog steeds een project was dat neigde naar separatisme. Dat de wolf nu plots geen lammetje is geworden en dat hun statuten nog steeds een onafhankelijk vlaanderen beogen.
Zij eisten niets, wel stelden ze dat ze door gebrek aan vertrouwen in n-va er niet mee wilden verder gaan in onderhandelingen.
Bron : http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...16582-3136.art
Pandareus is offline  
Oud 20 juli 2014, 20:49   #362
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Eerlijk toegegeven, dat van die Vlaamse onafhankelijkheid schrappen als eis van de cdH is me (waarschijnlijk tijdens de blok, inderdaad) ontgaan. Los daarvan kan dat toch geen probleem zijn voor een partij die confederalisme wil en geen onafhankelijkheid, toch? Achteraf past men dat gewoon terug aan, desnoods, wanneer de partij eindelijk openlijk voor onafhankelijkheid wenst te gaan.
Idd.
Je kan toch niet van een "grande" partij zoals de CDH verwachten dat ze ook een minimum aan compromisbereidheid toont, en haar eis intrekt dat s' lands grootste partij haar eerste programmapunt ook nog moet laten vallen, nietwaar?

De N-VA mocht zich al gelukkig prijzen dat de CDH akkoord ging met het confederalisme, hé? Dan kan het toch geen probleem zijn om de onafhankelijkheid op te geven? Achteraf past "men" dat toch gewoon terug aan? Zo gaat dat toch in de Belgische politiek?
Oud 20 juli 2014, 20:50   #363
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Neen, cdh eiste dat niet. CDH heeft haar 'non' wel gemotiveerd door duidelijk te zeggen dat ze n-va niet vertrouwden, dat het volgens hen nog steeds een project was dat neigde naar separatisme. Dat de wolf nu plots geen lammetje is geworden en dat hun statuten nog steeds een onafhankelijk vlaanderen beogen.
Zij eisten niets, wel stelden ze dat ze door gebrek aan vertrouwen in n-va er niet mee wilden verder gaan in onderhandelingen.
Bedankt voor de uitleg. Stuyckp en co waren dus blijkbaar uit hun 'bek' aan het kletsen.
Robinus V is offline  
Oud 20 juli 2014, 20:55   #364
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan kan het toch geen probleem zijn om de onafhankelijkheid op te geven? Achteraf past "men" dat toch gewoon terug aan? Zo gaat dat toch in de Belgische politiek?
Perceptie is vaak erg belangrijk. Je moet de cdH het gunnen om zich te kunnen verantwoorden bij hun kiespubliek. Dat kan door een verklaring van N-VA dat de partij niet meer de onafhankelijkheid nastreeft. Achteraf streeft de N-VA dat dan toch weer na op basis van nieuwe feiten. Iedereen tevreden.

Maar het is niet echt relevant. Blijkbaar hebben jullie verzonnen dat cdH eist een punt van de statuten te schrappen. Een citaat daarvan blijkt niet te bestaan.
Robinus V is offline  
Oud 20 juli 2014, 20:57   #365
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Wat me opeens opvalt -ik vraag me af of ik de enige ben die het opgevallen is?- is dat De Wever Migratie blijkbaar onder het puntje Veiligheid geplaatst heeft. Subtiel, maar dat geeft toch minstens een indruk van racisme.
Robinus V is offline  
Oud 20 juli 2014, 20:59   #366
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vindt je ook niet dat dit wreed hard lijkt op de "motivatie" van de N-VA waarom ze destijds niet verder wilde onderhandelen over de nota van Di Rupo?

Je weet toch dat dit toen als het ontvluchten van verantwoordelijk werd verkocht?

Wat is er trouwens mis met het beogen van onafhankelijkheid, wetend dat Belgique het product is van separatisme?
Oud 20 juli 2014, 21:13   #367
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vindt je ook niet dat dit wreed hard lijkt op de "motivatie" van de N-VA waarom ze destijds niet verder wilde onderhandelen over de nota van Di Rupo?

Je weet toch dat dit toen als het ontvluchten van verantwoordelijk werd verkocht?
Er zijn nu veel meer regeringssamenstellingen mogelijk en we zijn nog niet anderhalf jaar na de verkiezingen. Het is verkeerd om verschillende situaties als hetzelfde voor te stellen.

Citaat:
Wat is er trouwens mis met het beogen van onafhankelijkheid, wetend dat Belgique het product is van separatisme?
Ik zou er niets op tegen hebben als België, Nederland en Luxemburg nog steeds samen één land waren. Het zuiden werd toen wel degelijk gediscrimineerd, maar als die discriminatie opgeheven werd zoals dat na verloop van tijd in België gebeurde, dan was er met dat land niets mis geweest. Misschien zou ik het zelfs nog beter dan België vinden. Ik ga er niet naar streven omdat de voordelen te klein zijn in verhouding tot de vereiste inspanning. Europa en andere grotere staatsverbanden is vandaag hetgeen dat belangrijk is.
Robinus V is offline  
Oud 20 juli 2014, 21:17   #368
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Perceptie is vaak erg belangrijk. Je moet de cdH het gunnen om zich te kunnen verantwoorden bij hun kiespubliek. Dat kan door een verklaring van N-VA dat de partij niet meer de onafhankelijkheid nastreeft. Achteraf streeft de N-VA dat dan toch weer na op basis van nieuwe feiten. Iedereen tevreden.

Maar het is niet echt relevant. Blijkbaar hebben jullie verzonnen dat cdH eist een punt van de statuten te schrappen. Een citaat daarvan blijkt niet te bestaan.

Doet me een beetje denken aan onze forummakker die er prat op gaat in de partijraad te zetelen en hier staalhard kwam liegen dat BDW de stemming voor toetreding van n-va tot de europese ECR fractie niet had zitten beïnvloeden...
Tot het aan het licht kwam dat hij er een hele toespraak over had zitten houden.
Pandareus is offline  
Oud 20 juli 2014, 21:26   #369
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote]
Citaat:
Opgelet Knuppel : je zondigt nu tegen een adagium, zelfs een quasi geloofspunt van de vlaams nationalisten. Men heeft n-va aan de kant gezet, het is niet waar dat ze zelf niet wilden verder onderhandelen

Citaat:
Juist, dat was het ook. En wat mij betreft is het nu ook van toepassing op cdh. Ik kan perfect begrijpen dat ze n-va structureel wantrouwen, gezien het uiteindelijk nog altijd separatisten zijn en blijven. Maar puur politiek bekeken hadden ze moeten voortonderhandelen en kijken of er een sluitend akkoord kon gemaakt worden. Ik verdedig de 'non' helemaal niet.
Citaat:
Onze voorouders hebben de hollanders buiten gestampt. België is geen bezet land nu. Je poging tot vergelijking gaat niet op.
Pandareus is offline  
Oud 20 juli 2014, 22:21   #370
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat noem ik nu echt eens vitten.
Je weigert verder te onderhandelen, en geeft als argument onder andere dat de partijstatuten nog altijd een onafhankelijk Vlaanderen vooropstellen.
Anders gezegd, wil je dat wij verder met jou onderhandelen, schrap dat dan.
Dat is dus wel een eis.
Of iemand dat nu impliciet of expliciet eist, is van geen belang.
Feit is dat CDh dit eiste.

En wat het argument van het vertrouwen betreft, dit is veel te makkelijk als drogreden.
Je hoeft dus maar te zeggen dat je een ander niet vertrouwt, en dan kun je die gewoon uitsluiten, zodat je bij de coalitie uitkomt die jouw clan zint, ook als de kiesresultaten duidelijk in een andere richting gaan.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 20 juli 2014 om 22:23.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 20 juli 2014, 22:42   #371
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Je weigert verder te onderhandelen, en geeft als argument onder andere dat de partijstatuten nog altijd een onafhankelijk Vlaanderen vooropstellen.
Dat is dus wel een eis.

En wat het argument van het vertrouwen betreft, dit is veel te makkelijk als drogreden.
Je hoeft dus maar te zeggen dat je een ander niet vertrouwt, en dan kun je die gewoon uitsluiten, zodat je bij de coalitie uitkomt die jouw clan zint, ook als de kiesresultaten duidelijk in een andere richting gaan.
Dat maak jij ervan. N-VA had dat wantrouwen ook kunnen wegnemen door in de nota te vermelden dat er op geen enkel moment in de regeringsperiode communautaire thema's onderhandeld zullen worden.
Robinus V is offline  
Oud 20 juli 2014, 22:55   #372
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote]
Citaat:
Dat is dus wel een eis.
Zucht... cdh eiste juist niets. Ze beslisten om niet verder te onderhandelen. En motiveerden dat o.a. door te zeggen dat ze n-va niet vertrouwden, dat het voor hen nog altijd een separatistische partij was en verwezen naar hun fameuze art 1.
Je mag in de tekst die daarover gaat in De Tijd gerust op zoek gaan naar enige vraag van cdh aan n-va. Maar je zult ze niet vinden. Ze vertrouwen hen niet en onderhandelen daarom niet verder.

Citaat:
Niks feit, ze eisen juist niets en stapten zelf op.

Citaat:
Ik ben het niet eens met hun keuze, en zou in hun plaats wel voort onderhandelen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet perfect kan begrijpen dat men separatisten niet kan vertrouwen in een federaal gouvernement.

Citaat:
Heb je moeite met begrijpend lezen ? CDH sluit niemand uit, behalve zichzelf. Het enige waar ze dus zeker van kunnen zijn is dat ze zelf aan de kant staan.
Pandareus is offline  
Oud 20 juli 2014, 22:58   #373
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dus wel een eis.

2
Brakelaar is offline  
Oud 20 juli 2014, 23:16   #374
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is dus wel een eis.

Dat doet er toch helemaal niet toe. De CDH heeft BDW al vanaf het begin aan het lijntje gehouden. Aan de nota zal het niet gelegen hebben, integendeel, mag die ardeense hypocriet daar nog een uitleg van het zevende knoopsgat aan naaien, die sommigen zelfs een discussie waard vinden.

Laatst gewijzigd door Jakko : 20 juli 2014 om 23:19.
Jakko is offline  
Oud 20 juli 2014, 23:36   #375
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Zucht... cdh eiste juist niets.
Niets ?
Ze eisten dus wel degelijk dat N-VA hun statuten aanpaste, ten minste als zij wilden dat er verder onderhandeld werd.
Dat jij dat een draai geeft, omdat je altijd de klassieke partijen verdedigt, interesseert mij niet.
Het blijft een waarheid als een koe.
BTW : helemaal op het laatst kwamen ze zelf met communautaire eisen op de proppen, zoals het veranderen van de vliegroutes in het nadeel van Vlaanderen.
Ze eisten dus wel van alles, ook naast het partijbeginsel nummer 1.

Citaat:
Ze beslisten om niet verder te onderhandelen. En motiveerden dat o.a. door te zeggen dat ze n-va niet vertrouwden, dat het voor hen nog altijd een separatistische partij was en verwezen naar hun fameuze art 1.
Veel drogredenen dus.

Citaat:
Je mag in de tekst die daarover gaat in De Tijd gerust op zoek gaan naar enige vraag van cdh aan n-va. Maar je zult ze niet vinden. Ze vertrouwen hen niet en onderhandelen daarom niet verder.
Zoals ik al zei, zeggen dat de partijstatuten niet veranderd zijn, is hetzelfde als eisen dat ze wel veranderen voor je aan de onderhandelingstafel komt.

Citaat:
Niks feit, ze eisen juist niets en stapten zelf op.
Ben jij een dubbelnick van Het Oosten/System ?
Je hebt ook die hardnekkige neiging de waarheid niet te willen erkennen, en u dan te proberen te redden met het zoeken naar een of ander onbestaand verschil.

Citaat:
Ik ben het niet eens met hun keuze, en zou in hun plaats wel voort onderhandelen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet perfect kan begrijpen dat men separatisten niet kan vertrouwen in een federaal gouvernement.
Ja, en daar moet je eerst een maand voor onderhandelen om dan te ontdekken dat je hen niet vertrouwt.
Wie gelooft er dat nu.

Citaat:
Heb je moeite met begrijpend lezen ? CDH sluit niemand uit, behalve zichzelf. Het enige waar ze dus zeker van kunnen zijn is dat ze zelf aan de kant staan.
Neen, ik begrijp het heel goed.
En ik begrijp vooral dat u er u probeert uit te lullen met een niet bestaand verschil.
Oud 20 juli 2014, 23:37   #376
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Dat doet er toch helemaal niet toe. De CDH heeft BDW al vanaf het begin aan het lijntje gehouden. Aan de nota zal het niet gelegen hebben, integendeel, mag die ardeense hypocriet daar nog een uitleg van het zevende knoopsgat aan naaien, die sommigen zelfs een discussie waard vinden.
Da's zeker, en die Ardense jager stond te stamelen en te stotteren toen hij zijn drogredentjes probeerde af te dreunen.
Slecht toneel, goede acteurs, maar Lutgen was de uitzondering, die ook een slecht acteur is...
Oud 21 juli 2014, 00:00   #377
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets ?
Ze eisten dus wel degelijk dat N-VA hun statuten aanpaste, ten minste als zij wilden dat er verder onderhandeld werd.
Dat jij dat een draai geeft, omdat je altijd de klassieke partijen verdedigt, interesseert mij niet.
Het blijft een waarheid als een koe.
BTW : helemaal op het laatst kwamen ze zelf met communautaire eisen op de proppen, zoals het veranderen van de vliegroutes in het nadeel van Vlaanderen.
Ze eisten dus wel van alles, ook naast het partijbeginsel nummer 1.

Veel drogredenen dus.

Zoals ik al zei, zeggen dat de partijstatuten niet veranderd zijn, is hetzelfde als eisen dat ze wel veranderen voor je aan de onderhandelingstafel komt.

Ben jij een dubbelnick van Het Oosten/System ?
Je hebt ook die hardnekkige neiging de waarheid niet te willen erkennen, en u dan te proberen te redden met het zoeken naar een of ander onbestaand verschil.

Ja, en daar moet je eerst een maand voor onderhandelen om dan te ontdekken dat je hen niet vertrouwt.
Wie gelooft er dat nu.

Neen, ik begrijp het heel goed.
En ik begrijp vooral dat u er u probeert uit te lullen met een niet bestaand verschil.
Hun 'non' was definitief, daar liet Lutgen geen twijfel over bestaan. Hij wou gewoon niet verder onderhandelen met n-va en was daar toch uiterst duidelijk in. Wil jij iets anders geloven dan wat hij in werkelijkheid zei dan doe je maar hoor.
Pandareus is offline  
Oud 21 juli 2014, 00:35   #378
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hun 'non' was definitief, daar liet Lutgen geen twijfel over bestaan. Hij wou gewoon niet verder onderhandelen met n-va en was daar toch uiterst duidelijk in. Wil jij iets anders geloven dan wat hij in werkelijkheid zei dan doe je maar hoor.
Hij heeft nooit de intentie gehad om te onderhandelen met de N-VA, maar om de N-VA te laten mislukken, een showtje op te voeren, maar daar is hij dan glansrijk in mislukt, met de nota van de N-VA achter de hand. Het was een duidelijke non maar met een uitleg van mijn botten. Je moet het niet interessanter laten uistschijnen dan het is. Dat verdient die Ardeense zwansworst niet.

Laatst gewijzigd door Jakko : 21 juli 2014 om 00:38.
Jakko is offline  
Oud 21 juli 2014, 06:22   #379
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk toegegeven, dat van die Vlaamse onafhankelijkheid schrappen als eis van de cdH is me (waarschijnlijk tijdens de blok, inderdaad) ontgaan. Los daarvan kan dat toch geen probleem zijn voor een partij die confederalisme wil en geen onafhankelijkheid, toch? Achteraf past men dat gewoon terug aan, desnoods, wanneer de partij eindelijk openlijk voor onafhankelijkheid wenst te gaan.
Het was een smoes, natuurlijk. Had je dat niet door ? Van in 't begin was er geen sprake om de N-VA in de regering te nemen. Men had gehoopt op een of ander communautair puntje in BDW zijn voorstel, om dat dan op te blazen en verontwaardigd over te doen. Blijkbaar had BDW dat begrepen en heeft daar niks van in de nota gezet. Men had ook gehoopt op een of andere afbraak van een sociale verworvenheid of een besparingsvoorstel voor de ambtenaren, om daar een breekpunt van kunnen te maken. Maar nee, dat stond er ook niet in.

Aangezien men in elk geval Non wilde zeggen, moest men toen kleur bekennen: "wij willen in geen geval met de N-VA scheep gaan". "Wij hebben een maand comedie gespeeld met de hoop de N-VA weer de zwarte piet toe te schuiven, maar 't zijn smeerlappen, meneer, met zo een mensen gaan wij niet scheep".
patrickve is offline  
Oud 21 juli 2014, 06:29   #380
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt strikt genomen gelijk dat de CdH niet van de N-VA eiste dat die hun eerste punt veranderden. De CdH stelde dat vanwege dat eerste punt, zij de N-VA als een onbetrouwbare partner beoogden. Dus ja, zelfs al zou de N-VA dat punt veranderd hebben, zou het nog niet goed zijn (als een wolf niet plots in een lammetje verandert met een zachte nota, zal diezelfde wolf ook niet in een lammetje veranderen door het statuut te veranderen "want achteraf past men dat weer terug aan" zoals gekend in de Belgische politiek he).

De CdH stelde gewoon dat wat de N-VA ook deed, die voor hen geen aanvaardbare regeringspartner waren. Dat heet ook "een cordon" maar ze hadden dat liever niet openlijk gezegd.

Wat wel een beetje sneu is, is dat je een maand gaat "onderhandelen" met een partij waarvan je principieel hebt besloten dat wat ze ook voorstellen, ze ongewenst zijn. Het was dus duidelijk dat die maand onderhandelen cinema was om trachten de N-VA als compromisloze eikels voor te stellen. Toen dat niet gelukt was, hebben ze gewoon de waarheid gezegd: wij willen de N-VA niet, omwille van het feit dat het de N-VA is.

Daarom schreef ik ook:
Citaat:
Dat is niet echt waar, he. De CdH verwees naar het eerste programmapunt van de N-VA in haar uitleg van haar non.
Ze vroeg inderdaad niet van dat te veranderen. Het feit zelf van ooit dat programmapunt gehad te hebben, was voldoende om een permaban op regeringsdeelname uit te spreken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2014 om 06:31.
patrickve is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be