Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juli 2014, 16:52   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik heb het opgezocht en heb het hier net gepost.

20 kWh kan je vervangen door 5 liter diesel.
De 85 kWh batterij van je Tesla kan je dus vervangen door een tank van pakweg 20 liter diesel.

Juist of fout?
Interesseert me niet.

Op 5 seconden kan ik je de voorziene totale onkosten geven van alle auto´s 2014 berekend door ADAC op basis van 15.000 km/jaar (bij aankoop van die auto). En na 4 jaar rijden (60.000 km) weer verkopen zodat het waardeverlies ook mee inbegrepen is.

Als men denkt dat de brandstofprijzen/onderhoud/taksen/verzekering enz... in D goed vergelijkbaar zijn met BE, enkel bij de stroomprijs moet je voor BE 10 % goedkoper rekenen, maar dat zal relatief weinig verschil geven.

Pi x duim schat ik dat een Nissan Leaf bvb (24 kWh accu) 5 cent/100 km duurder gaat zijn als een vergelijkbare brandstofauto.
Het grote nadeel van een Nissan Leaf is de dure aankoopprijs (~ € 30.000, door de dure accu) dat kan hij niet meer kan goedmaken.


Het grote voordeel is dat hij geen directe emissies heeft in het wegverkeer, maar spijtig genoeg wordt dat niet meer gecompenseerd door een subsidie om milieuredenen (in andere landen wel, zelfs in Wallonie).

Anders kon de Nissan Leaf zelfs in 2014 al concurreren met een fossiele wagen, toch ene die het (nadelig) rijbereik niet zo belangrijk vindt.

Alles te vinden op onlinerekenaars of ook in een pdf van ADAC.

Zie je nu dat het me niet interesseert.

Omdat het googlen je te zwaar valt heb je hier de link van ADAC :
http://www.adac.de/_mmm/pdf/autokost...icht_47085.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2014 om 17:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 17:02   #102
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Vandaag "Fout" zonder er woorden aan vuil te maken.

In de toekomst "kan" volgende jaar zijn ook "fout" want de batterijen verbeteren zonder twijfel ze gaan nog veel meer kunnen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 17:25   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

edit: moet 5 cent/km zijn en niet per 100 km.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 19:49   #104
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Vandaag "Fout" zonder er woorden aan vuil te maken.

In de toekomst "kan" volgende jaar zijn ook "fout" want de batterijen verbeteren zonder twijfel ze gaan nog veel meer kunnen.
Waar zit de redenering dan fout?

We gaan niet gissen met wat de toekomst kan brengen, er is al genoeg "glazenbollen" praat als absolute waarheid verkocht.

Om het discuteren naast de kwestie wat te vermijden zal ik het eenvoudig maken en stelling na stelling posten.
Hier is de eerste:

Is de energie opgeslagen in een batterij van 20kWh het equivalent van 5 liter diesel?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 20:34   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waar zit de redenering dan fout?

We gaan niet gissen met wat de toekomst kan brengen, er is al genoeg "glazenbollen" praat als absolute waarheid verkocht.

Om het discuteren naast de kwestie wat te vermijden zal ik het eenvoudig maken en stelling na stelling posten.
Hier is de eerste:

Is de energie opgeslagen in een batterij van 20kWh het equivalent van 5 liter diesel?
5 liter diesel is ca. 50 kWh energieinhoud, bron Wiki.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine_en_diesel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joule
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2014 om 20:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 21:17   #106
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waar zit de redenering dan fout?

We gaan niet gissen met wat de toekomst kan brengen, er is al genoeg "glazenbollen" praat als absolute waarheid verkocht.

Om het discuteren naast de kwestie wat te vermijden zal ik het eenvoudig maken en stelling na stelling posten.
Hier is de eerste:

Is de energie opgeslagen in een batterij van 20kWh het equivalent van 5 liter diesel?
Veel batterijen halen niet wat men beloofde...ineens heel plat.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2014, 00:23   #107
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
5 liter diesel is ca. 50 kWh energieinhoud, bron Wiki.
En met 35% efficientie is het dus net geen 20 kw.

Gelukkig dat zelfs de kleinste auto's een brandstoftankje van 25L hebben.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2014, 01:59   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En met 35% efficientie is het dus net geen 20 kw.

Gelukkig dat zelfs de kleinste auto's een brandstoftankje van 25L hebben.
Ik had er ooit ene van 95 liter, in de kleinste "BMW- ..., extra tank ~ 35 l plat in de koffer"

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2014, 14:26   #109
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik had er ooit ene van 95 liter, in de kleinste "BMW- ..., extra tank ~ 35 l plat in de koffer"

Tof en aardig. En het bewijst dat met de huidige stand van zaken een plastieken dozeke veel meer energie kan bevatten per volume en gewicht dan de meest High Tech accu. Zoveel zelfs dat de inefficientie van de gebruikte 19de eeuwse technologie gewoon genegeerd kan worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 juli 2014 om 14:26.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2014, 14:28   #110
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
5 liter diesel is ca. 50 kWh energieinhoud, bron Wiki.
Je vergeet het rendement van de brandstofmotor....
Het SFC van een diesel zit vandaag op ongeveer 200gr/kWh.
Uw 85 kWh batterij van uw Tesla vertegenwoordigt dus 17 kg diesel, ofwel 21 liter diesel.
Om die energie mee te slepen heb je een 'tank' nodig van meer dan 500 kg die je overal dient mee te slepen.

Om die tank te 'vullen' dient een normale gebruiker vandaag iets meer dan 20€ aan elektriciteit aan te kopen tegenover 27€ voor een vergelijkbare tank aan diesel. Laat ons nog aannemen dat we 400 km ver geraken dan betekent dit dat we met de Tesla nog geen 2€ per honderd kilometer 'uitsparen'

2€ per honderd
ofwel 20€ per duizend
ofwel 2000€ per honderdduizend....

Vanaf volgend jaar worden de kosten van de groene stroom certificaten doorgerekend.... mogelijk stijgt de prijs van de elektriciteit zodanig dat een dieseltje goedkoper rijdt dan elke andere 'batterij op wielen" .

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 juli 2014 om 14:49.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2014, 18:32   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Je vergeet het rendement van de brandstofmotor....
Je vroeg de energieinhoud van 5 liter diesel, van een dieselmotor sprak je niet, ook niet van een electromotor.
Citaat:
Is de energie opgeslagen in een batterij van 20kWh het equivalent van 5 liter diesel?
Wat het gemiddeld rendement is van bepaalde motoren staat ook in wiki.

De Duitse wiki bvb is redelijk uitvoerig en geeft talrijke vbn:
http://de.wikipedia.org/wiki/Wirkungsgrad#Beispiele
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2014 om 18:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2014, 18:35   #112
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tof en aardig. En het bewijst dat met de huidige stand van zaken een plastieken dozeke veel meer energie kan bevatten per volume en gewicht dan de meest High Tech accu.
Maar dat is toch evident, en hoeft men niet bewijzen (was ooit in een ander topic, met uitvoerige grafiek als ik me herinner)

Zo, en waarom verkoopt men nu electroauto´s, enig idee wat al de voordelen (kunnen) zijn ? Noem ze eens op. Of is het hier een energie-only-topic?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2014 om 18:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 11:21   #113
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je vroeg de energieinhoud van 5 liter diesel, van een dieselmotor sprak je niet, ook niet van een electromotor.
Madox was nochtans wel mee...
In de context van deze draad is dat ook niet moeilijk.
Nu, die is ook technisch geschoold, dat help.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 11:27   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Madox was nochtans wel mee...
In de context van deze draad is dat ook niet moeilijk.
Nu, die is ook technisch geschoold, dat help.
Amai. Ben jij überhaupt geschoold ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 11:45   #115
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zo, en waarom verkoopt men nu electroauto´s, enig idee wat al de voordelen (kunnen) zijn ? Noem ze eens op. Of is het hier een energie-only-topic?
Ik zoek ze nog steeds.
Buiten het verleggen van de co² uitstoot hebben we het belastingsvoordeel voor bedrijven en dat zal het zowat zijn zeker?

Ik vermoed dat die totale co² uitstoot voor het bouwen van de wagen en het leveren van de laadstroom hoger ligt dan bij een vergelijkbare benzine-versie.

Zijn er veel particulieren die een elektrische wagen aanschaffen?
Ik post hier wat men schrijft - de juistheid van de bewering laat ik in het midden.

Wie heeft hier een elektrische wagen aangeschaft als idealistisch particulier?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  particulier.JPG‎
Bekeken: 41
Grootte:  27,9 KB
ID: 94931  


Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 juli 2014 om 11:45.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 11:50   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik zoek ze nog steeds.
Nee, je zoekt niet.

Edit: cijfers en bronnen aub.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2014 om 12:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 13:32   #117
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Amai. Ben jij überhaupt geschoold ?
Iedereen is toch geschoold? Is verplicht hoor.
Er zijn wel richtingen die je moet kiezen.
Zo is er beroeps, technische, ....e.a...

Opvoeding is dan weer de verantwoordelijkheid van de ouders, omgeving en nog later je werkomgeving.
Zo leer je bijvoorbeeld zinvol discusieeren. Bij gebrek aan argumenten wordt getracht de tegenstander als dom te bestempelen....

Als je zoekt kan je hiervan verschillende voorbeelden vinden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 13:35   #118
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, je zoekt niet.

Edit: cijfers en bronnen aub.
Hoe kan ik cijfers en bronnen geven van iets dat ik niet vind?
Ik zoek voordelen waarvan een particulier kan genieten.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 14:30   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Hoe kan ik cijfers en bronnen geven van iets dat ik niet vind?
Je bevestigt hier dus zelf dat je helemaal niet zoekt.

Wikipedia barst van voordelen van de electro-auto. En via Wikipedia vind je alle links en refertes, ook de cijfers.

Citaat:
Ik zoek voordelen waarvan een particulier kan genieten.
Een particulier ? Je moet het natuurlijk met een ruimere blik zien, enkele voorbeelden gaf je al.

- Rendement bron-tot-wiel. (ook CO2-voetafdruk of CO2-balans Well-to-Weel)
- Milieu, ook - totaalplaatje over de ganse levenscyclus, daar zijn bronnen genoeg over, ook wetenschappelijke.
Kan ik je in 5 sec hier presenteren. Maar dat doe ik niet. Jij moet die bronnen hier geven want het was nu eens mijn vraag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zo, en waarom verkoopt men nu electroauto´s, enig idee wat al de voordelen (kunnen) zijn ? Noem ze eens op. Of is het hier een energie-only-topic?

Over je "strohalm" rijbereik gesproken of voorlopig één nadeel van de electro-auto: statistisch rijdt ~ 90 % dagelijks minder als 50 km, vb Duitsland staat bvb in Wiki-D:
Citaat:
Statistisch gesehen betragen die zurückgelegten Wege eines Automobils an über 90 Prozent der Tage weniger als 50 km.[9]
Dit was in 2007 in D waar de afstanden nog groter zijn als hier. Belgische cijfers zijn zéér wslk nog minder kms per dag.

Dus voor die 90 % is rijbereik al zeker niet zo belangrijk, als jij wilt doen uitschijnen met je krantenartikeltje dat zich op niets baseert.

Citaat:
Ik zoek voordelen waarvan een particulier kan genieten.
Als je natuurlijk ik ben die ene particulier bedoelt, tja dan heeft mijn vraag zeer weinig zin. Over persoonljke smaak en perceptie laat zich niet discussieren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2014 om 14:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2014, 14:42   #120
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een particulier ?
Natuurlijk een particulier, wie anders?
Een bedrijf? De overheid?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je moet het natuurlijk met een ruimere blik zien.
Die ruimere blik .... daar hebben we al zo veel voorbeelden van.
Zonnepanelen, windolens, elektrische auto's...
De realiteit is dat al die dingen overleven omdat de bevolking voor de kosten opdraaid. Er is niks mis met 'groen' denken maar van zodra de overheid met geld moet gooien om al wat 'groen' is verkocht te krijgen is er iets mis.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
enkele voorbeelden gaf je al.
Voordelen voor de particulier? Welke dan?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be