Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2014, 21:44   #101
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Het is te laat om die veel omvattender oorzaken, waar u nu al een uur mee loopt te leuren, in enkele woorden te duiden?
Ik zou nochtans zo graag degelijke boeken willen lezen.

Goeienacht dan maar.
T'is Robin Williams op TV.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:44   #102
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het eerste idee was om de adel, de ridders, hoe je ze ook wil noemen, die niets anders deden in West-Europa dan mekaar te bestrijden en enorm veel collateral damage veroorzaakten bij het gewone volk, om hun strijdlust te canaliseren naar een gemeenschappelijk doel: de kruistochten, de herovering van Jeruzalem. Het eerste wat ze deden in Jeruzalem was op een massale manier Joden te doden die tot dan redelijk met de Moslims hadden geleefd. Want de Jood was de schuldige voor de dood van Jezus.
Horseshit!
Ridders bestreden elkaar overigens niet, koninkrijken bestreden elkaar.

Het is toch moeilijk hé, om de erfenis van het christendom te erkennen in onze vrije samenleving van vandaag?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:48   #103
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Zullen we even vergelijken hoe de Joden het hebben gehad onder de kwade christelijke blanke man en de brave Gouden Eeuwse moslim?

Vandaag leven er ongeveer 30 000 Joden in Berlijn. Nu, Berlijn is een grote stad en gezien het trauma dat de Joden hebben opgelopen onder de Nazi's is dat toch wel mooi. 1/5 van de vooroorlogse 150 000, na ongeveer 70 jaar.

Hoeveel Joden wonen er vandaag, dat is bijna 1400 jaar na Mo's moordpartijen, nog in Mekka? Of Medina? 0.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 12 augustus 2014 om 21:49.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:49   #104
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Horseshit!
Ridders bestreden elkaar overigens niet, koninkrijken bestreden elkaar.

Het is toch moeilijk hé, om de erfenis van het christendom te erkennen in onze vrije samenleving van vandaag?
Jan III van Brabant die klopte er anders toch flink op los. Hij deed wedstrijden tegen zijn eigen ridders , soms vocht hij er tegen meerdere tegelijk.
Tijdens één van die wedstrijden werd zijn arm er half afgekapt en daaraan is hij overleden.
Dit alles geheel terzijde.
Oud 12 augustus 2014, 21:49   #105
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht

Er leefden ooit Joden in Medina. Leefden. In de verleden tijd. Mo ging eens langs.
Tot in 1948 leefden er ongeveer 1 miljoen Joden in Arabische/Moslim landen. De datum zal u wel iets zeggen, veronderstel ik. Dus hebben Joden ongeveer negen eeuwen geleefd in Arabische landen. Plots kwam daar een eind aan. En je begrijpt waarschijnlijk niet waarom ...
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:49   #106
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Israël is opgericht onder goedkeuring van de algemene vergadering van de VN . Legitiemer dan dat kan je niet zijn.
Toen het gebied Brits mandaat werd was het zo goed als ontvolkt.
Diegenen die het claimen zijn er hoofdzakelijk komen wonen nadat het Brits mandaat werd.
Iemand zijn rechtmatig land afpakken, is nooit legitiem. Zeker niet omdat men toen ook naast het 'Joodse Tehuis' tevens een 'Palestijns Tehuis' had beloofd. Het eerste kwam er, het tweede nooit. Daar zorgden de joden wel voor.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:51   #107
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot in 1948 leefden er ongeveer 1 miljoen Joden in Arabische/Moslim landen. De datum zal u wel iets zeggen, veronderstel ik. Dus hebben Joden ongeveer negen eeuwen geleefd in Arabische landen. Plots kwam daar een eind aan. En je begrijpt waarschijnlijk niet waarom ...
Leven, waar ze mochten bedoel je. Dat was alvast niet in Mekka of Medina.
De Christenen van Mossul 'mochten' ook daar blijven leven.
Oud 12 augustus 2014, 21:53   #108
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge zijt aan het zeveren . De Groot Moefti van Jeruzalem was beste vriend met Hitler en samen smeden zij snode plannen om de Joden uit te roeien.
Zoe het maar op, mocht je er aan twijfelen.
Oud 12 augustus 2014, 21:53   #109
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat vertelt u nu toch. De katholieke kerk oogde eigenlijk ook op een theocratie. Met aan het hoofd de paus. 'Als vertegenwoordiger van God'. Dus alles wat IS (is) wilt nu, wilde de kerk vroeger ook. De kerk slaagde niet in haar opzet en IS zal er evenmin in slagen.
U hebt het over die vierkante kilometer dat Vaticaanstad groot is?

Meuh, dat kalifaat is toch wel ietsje groter.

De katholieke vorsten hebben de kerk dat beetje wereldse macht en landerijen dat ze bezat afgenomen, en nooit hebben katholieke hordes in naam van god een poging ondernomen dat beetje land terug te winnen voor god of de paus.

Tot daar uw hilarische vergelijking.

Nogmaals goedenacht.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Laatst gewijzigd door Nierika : 12 augustus 2014 om 21:54.
Oud 12 augustus 2014, 21:54   #110
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand zijn rechtmatig land afpakken, is nooit legitiem. Zeker niet omdat men toen ook naast het 'Joodse Tehuis' tevens een 'Palestijns Tehuis' had beloofd. Het eerste kwam er, het tweede nooit. Daar zorgden de joden wel voor.
En het huidige Jordanië dan ?
Oud 12 augustus 2014, 21:54   #111
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote]
Citaat:
Welke timing? Tot aan de inval van de moslims had het christendom zich vrij vreedzaam doorheen het vroegere Romeinse rijk verspreid.
Hallo ? Eenmaal de romeinen (jammer genoeg...) het christendom als staatsgodsdienst aannamen heeft die religie zich als een speer door europa bewogen. Je weet toch ook wel dat de oude religies eerst van de kelten en daarna van de diverse frankische volkeren die west europa bevolkten quasi totaal zijn uitgeroeid ? Zonder de weinige geschiedkundige bronnen die het overleefden zouden we nu niet eens weten van het germaanse godendom dat nochtans dominant was tot het christianisme het uitroeide.
Ook quasi alle sporen van de romeinse goden zijn verdwenen. Tot zelfs de heiligdommen en feestrituelen werden ingepikt om ze in een nieuwe gedaante te steken en zo in één tot twee generaties uit de collectieve memorie van de bevolking weg te nemen.
Het christianisme is een invasieve en op dominantie gerichte religie. Ze is alleen een heel klein beetje minder succesvol geweest in sommige landen dan haar latere tegenhanger & concurrent voor zieltjes : de islam.

Citaat:
De aanval kwam vanuit het oosten. De daaropvolgende eeuwen van nederlagen rijpte het idee dat meer verbetenheid in de religie, naar analogie met de moslims vechten voor god de redding was. Zonder die drastische mentaliteitswij hadden we nu minaretten tot de poolcirkel. De inquisitie is ook niet toevallig in Spanje ontstaan, waar de druk van de islamitische invallen het grootst was.
De grootste en belangrijkste reden dat europa (zeg maar de europese vorsten) moeilijk weerstand konden bieden tegen de oprukkende moren, en later tegen de ottomanen, was hun hopeloze verdeeldheid. Pas toen ze samenwerkten en zo ook een gigantisch leger op de been kregen in 1683 keerde het tij. Het had allemaal bijzonder weinig met religie te maken, en des te meer met macht.

Citaat:
Het heeft Europa nadien eeuwen gekost om weer afstand te doen van die godsdienstwaanzin, en min of meer naar een periode van betrekkelijke tolerantie terug te gaan zoals voor de aanval van de islam, maar het heeft Europa gered van een veel duisterder lot, en het heeft met enige eeuwen vertraging toch tot de renaissance geleid, dankzij en niet ondanks het christendom.
Honderden jaren van schrijnende onwetendheid, het weinige onderricht dat er was was volledig in handen van geestelijken. Brrr...
Toegegeven : nog liever een domme pauper die de zondag naar de mis moest gaan luisteren in het latijn waar hij geen bal van verstond dan een domme pauper te moeten worden die op een tapijtje moet knielen naar Mekka en dan onbegrijpelijk gezwam moet aanhoren in een woestijntaal.
Maar pas vanaf de renaissance is de achterlijkheid (zeer traag) beginnen wegvloeien.

Citaat:
Vanaf de reconquista is de islamitische wereld in verval geraakt, omdat het nu eenmaal een veroveringsgodsdienst betreft, die tot dan nog nooit verslagen werd.
Ja ? Nochtans was zelfs Jerusalem al eerder door die fameuze kruisvaarders terug ingenomen. Nooit voor lang, maar toch.
De Reconquista was uiteraard belangrijk, omdat zo de moren eindelijk terug uit europa werden geschopt. Maar dat ging puur om macht, religie was nooit de fundamentele reden waarom er oorlog was.
Citaat:
De islamitische invasie werd gestopt met haar eigen wapen: de jihad.
Volgens mij kun je dat niet onderbouwen met argumenten. Je gaat toch nooit geloven zeker dat Karel Martel tegen de moren heeft gevochten omwille van het christianisme ? Hij heeft dat gedaan omdat hij het frankische rijk wilde verdedigen en hun vijand definitief wou vernietigen.
Citaat:
De weg die het christendom daarna afgelegd heeft is in niks te vergelijken met de stagnatie die de islam sindsdien heeft gekend.
Ik ben geen christen, maar zie wel de enorme voordelen ondanks de vele nadelen, grotendeels in de hand gewerkt door de invasie van de muzelmannen, die het christendom ons heeft geboden.
De roep om de afschaffing van de slavernij, een unicum in de wereld, was ook vanuit de christelijke leer geïnspireerd.
Wij hebben ons al bij al nog maar sinds de franse revolutie en dan nog maar zeer partieel kunnen bevrijden van een verstikkende godsdienst die de hele europese bevolking arm en dom heeft gehouden gedurende honderden jaren, met twee uitzonderingen. Ten eerste de clerus en ten tweede de adel en het hof die regeerden.
Weinig om trots op te zijn.
Citaat:
Dus nogmaals: over welke timing bazelt u?
Dat ze een dikke 600 jaar later zijn gestart dan die andere woestijngodsdienst.
En ze een andere start hebben genomen : het christianisme eerst via prediking en al vrij snel via de romeinen met de harde hand. De islam is vanaf haar eerste profeet direct de veroveringstoer opgegaan en heeft daarom een veel snellere start kunnen nemen.

Citaat:
U denkt dat de islam nog een renaissance gaat kennen?
Neen, dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk.
Maar je lijkt de renaissance bijzonder erg te romantiseren, alsof Jacob Burckhardt je goeroe is. Je idealiseert veel, maar met weinig argumenten en al helemaal geen feiten.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2014, 21:55   #112
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge zijt aan het zeveren . De Groot Moefti van Jeruzalem was beste vriend met Hitler en samen smeden zij snode plannen om de Joden uit te roeien.
Zoe het maar op, mocht je er aan twijfelen.
Er woonden zeer weinig joden in de jaren '30 en begin jaren '40 in Palestina. Dat is gewoon een feit.
Oud 12 augustus 2014, 21:58   #113
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt het over die vierkante kilometer dat Vaticaanstad groot is?

Meuh, dat kalifaat is toch wel ietsje groter.

De katholieke vorsten hebben de kerk dat beetje wereldse macht en landerijen dat ze bezat afgenomen, en nooit hebben katholieke hordes in naam van god een poging ondernomen dat beetje land terug te winnen voor god of de paus.

Tot daar uw hilarische vergelijking.

Nogmaals goedenacht.
Ik heb het niet over Vaticaanstad. In die tijd bestond V. Stad trouwens nog niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2014 om 21:59.
Oud 12 augustus 2014, 21:59   #114
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er woonden zeer weinig joden in de jaren '30 en begin jaren '40 in Palestina. Dat is gewoon een feit.
Er woonde tout court weinig volk in "Palestina" .
Als ik me niet vergis werd het in 1922 Brits mandaatgebied en toen was het zo goed als compleet leeg.
Oud 12 augustus 2014, 21:59   #115
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Marokko gooide ze buiten na de Arabische mislukte aanval.
Waardoor Israël flink wat nieuwe IDF-rekruten kreeg.
Ze hadden plaats zat, de Palestijnen die op aanraden van de Arabische buurlanden uit hun huizen waren getrokken om de nakende Arabische massamoord te vergemakkelijken, mochten niet meer terug.
Het kan flink tegen zitten in het leven van een mens.

Oud 12 augustus 2014, 22:00   #116
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er woonde tout court weinig volk in "Palestina" .
Als ik me niet vergis werd het in 1922 Brits mandaatgebied en toen was het zo goed als compleet leeg.
Dat zou ik zeker niet durven zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2014 om 22:00.
Oud 12 augustus 2014, 22:00   #117
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over Vaticaanstad. In die tijd bestond V. Stad trouwens nog niet.
U hebt het over de Pauselijke Staten.
Eindconclusie blijft hetzelfde.
Niks vergelijking met de zotten van ISIS!

Oud 12 augustus 2014, 22:01   #118
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet.
U leest immers de juiste boeken, wat u overigens dan wel weer durft te zeggen.

Oud 12 augustus 2014, 22:02   #119
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoek het maar op , er leefden wat rondtrekkende nomaden en her en der een handvol Joden, er was geen enkele staatsstructuur.
Oud 12 augustus 2014, 22:04   #120
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sicilië werd in 1091 bevrijd, de reconquista in Spanje was in het jaar 1096 al volop bezig, maar Jeruzalem was vanzelfsprekend belangrijker.

Ik durf er op te wedden dat, moesten de moslims Libië én Mekka verliezen, ze toch eerst Mekka zouden proberen te heroveren.
Alhoewel dit een vals beeld schept, ook in Spanje was in 1096 de herovering volop bezig.

De kruistochten zijn overigens op zich niet van belang.
Enkel het idee erachter: vechten voor god, wat een enorme ommekeer was voor de christelijke wereld, die tot de komst van de islam in relatieve vrede leefde met de joodse volkeren die in het midden-oosten leefden. In die zin dat godsdienstoorlogen tot dan een onbekend fenomeen waren. Het christendom werd plots de banier waarachter de elkaar bekampende Europese vorstendommetjes zich verenigden.
quote van wiki :
Citaat:
In de middeleeuwen zijn er in West-Europa talloze pogroms geweest. In 1096, bij het begin van de Eerste Kruistocht, werden onder meer de joodse gemeenten van Mainz en Worms vernietigd.
1189 Massamoorden op Engelse joden voorafgaande aan Derde Kruistocht.
1291: pogroms in Bagdad en omstreken, waarbij zeker enkele honderden joden gedood werden.
1309: In het Zuid-Limburgse Born werden 110 joodse vluchtelingen uit Sittard en Susteren vermoord in een pogrom. De joden hadden hun toevlucht gezocht in het kasteel omdat ze daar veilig dachten te zijn. Dat bleek niet zo te zijn: de joden werden vermoord en het kasteel in brand gestoken. Het was de eerste massamoord op joden op het huidig Nederlands grondgebied.
Na de pestepidemie van 1346-48 kwam het ook in grote delen van Europa tot pogroms. In 1348 en 1349 werden onder meer de joodse gemeenschappen van Brussel, Zutphen, Bazel en Frankfurt am Main vernietigd. Het is ironisch dat veel West-Europese joden toen naar Polen vluchtten, waar ze toen wel welkom waren. Dit is de oorsprong van de joodse gemeenschappen in Polen, Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne, die een tijd lang een grote bloei doormaakten (zie ook vestigingsgebied).
1465: Joodse gemeenschap van Fez bijna volledig uitgeroeid[1].

Laatst gewijzigd door Pandareus : 12 augustus 2014 om 22:18.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be